-
آرشیو :
نسخه زمستان 1396- جلد اول
-
موضوع :
مشاوره
-
نویسنده/گان :
علی حاجی کرمانی
-
چکیده :
پژوهش فوق به بررسی رابطه کمال گرایی مادران با اضطراب امتحان با نقش واسطه ای سبک فرزند پروری دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر بجنورد می¬پردازد. بر اساس موضوع و اهداف مورد مطالعه، این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی - همبستگی است. جامعه آماري پژوهش كليهي دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر بجنورد در سال تحصيلي 98- 1397 که 2500 نفر بودند. برای انتخاب نمونه از جدول مورگان و روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد که جمعا 333 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه کمال گرایی(تری شورت، 1995)؛ سبک فرزندپروری بامریند(1973) و اضطراب امتحان آی. جی. ساراسون(1958) می¬باشند. داده¬هاي حاصل از اين پرسشنامه¬ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS-2 از روش معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتایج نشان دادکمال گرایی مثبت مادران به میزان 6/62% از تغییرات متغیر اضطراب امتحان دانش¬آموزان را به طور مستقیم کاهش می¬دهد و 6/18% به طور غیر مستقیم و از طریق متغیر واسطه¬ای سبک فرزندپروری کاهش می¬دهد. کمال گرایی منفی مادران به میزان 2/40% از اضطراب امتحان دانش¬آموزان را به طور مستقیم کاهش می¬دهد و به طور غیر مستقیم و از طریق متغیر واسطه¬ای سبک فرزندپروری به میزان 5/9% کاهش می¬دهد. کمال گرایی مثبت در مادران 8/31% از سبک فرزندپروری سهل گیرانه را پیش بینی می¬کند. کمال گرایی مثبت به میزان 9/33% از سبک فرزندپروری استبدادی را پیش¬بینی می¬کند و مادرانی که دارای کمال گرایی مثبت هستند از سبک استبدادی کمتر استفاده می¬کنند و مادرانی که کمالگرایی منفی دارند بیشتر به سبک استبدادی روی می¬آورند(428/0). همچنین کمال گرایی مثبت در مادران 1/49% از سبک فرزندپروری قاطع را پیش¬بینی می¬کند و کمال گرایی منفی به میزان 2/40% از سبک فرزندپروری قاطع را در جهت معکوس پیش¬بینی می¬کند. سبک فرزندپروری استبدادی به میزان 3/59% از اضطراب امتحانی را پیش¬بینی می¬کند و مادرانی که سبک فرزندپروری استبدادی استفاده می¬کنند، اضطراب امتحانی دانش¬آموزان را افزایش می¬دهند. همچنین سبک فرزندپروری قاطع به میزان 7/60% از اضطراب امتحاب را پیش¬بینی می¬کند. با توجه به ضریب مسیر منفی مادرانی که از سبک فرزندپروری قاطع استفاده می¬کنند، اضطراب امتحانی دانش¬آموزان را کاهش می¬دهند. از یافته های فوق می¬توان نتیجه گرفت که مادران با خصوصیت کمالگرایی مثبت بیشتر به سبک فرزندپروری قاطع روی می-آورند و مادران با خصوصیت کمال گرایی منفی بیشتر به سبک فرزندپروری استبدادی گرایش پیدا می¬کنند.
-
کلید واژه :
کمال گرایی مادران، اضطراب امتحان، سبک فرزند پروری
-
Title :
The Relationship between Maternal Perfectionism and Test Anxiety with the Mediating Role of Parenting Style in Secondary School Girl Students in Bojnourd
-
مراجع :
به پژوه، احمد؛ بشارت، محمد علی؛ غباری، باقر؛ فولادی، فاطمه. (1388). تاثیر آموزش راهبردهای شناختی - رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دبیرستانی، روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، دوره 39، شماره1، 3-21.
پورطالب، نرگس؛ میرنسب، میرمحمود. (1397). رابطهی میزان ناامیدی و خودپنداره تحصیلی با اضطراب امتحان دانشآموزان دختر پایهی ششم، آموزش و ارزیابی، دوره، 11، شماره، 43، 13-27.
چراغيان، بهمن؛ فريدوني مقدم، مالك؛ برازپردنجاني، شهرام؛ باورصاد، نفيسه. (1387). بررسي اضطراب امتحان و ارتباط آن با عملکرد تحصيلي در دانشجويان پرستاري، دانش و تندرستی، دوره 3، شماره 3-4، 25-29.
چاری، مسعود؛ دلاورپور، محمدآقا و دهقانی، یوسف (1391). نقش شیوه¬های فرزندپروری والدین در کمرویی دانش¬آموزان دبیرستانی، مجله روانشناسی معاصر، 2(2)، 30-21.
حمیدی فریده، انصاری شهلا. رابطه شیوه ¬های فرزند پروری والدین با سخت رویی و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان . فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. ۱۳۹۵; ۱۳ (۳) :۴۷-۶۶.
خسروی، زهرا و ام هانی، علیزاده(1388). کمال گرایی: سلامت یا بیماری؟ تهران: علم فرا انگیزش.
غروی، مریم؛ خسروی، معصومه؛ نجفی، مسعود. (1391). رابطه اضطراب امتحان، کمال گرایی و انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی، اندیشه های نوین تربیتی، دوره 8، شماره3، 31-50.
فريبرز، درتاج؛ سيدحميد، موسوي؛ پروين، رضايي. (1392). بررسي ميزان اضطراب امتحان و عوامل مرتبط با آن در بين دانشجويان جديدالورود دانشگاه علوم پزشکي هرمزگان، مجله پزشکی هرمزگان، دوره 17، شماره 4، 365-374.
فتحی، اعظم؛ برمه زیار، سامان؛ محبی، سیامک. (1396). بررسی اضطراب امتحان در دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر قم و عوامل مرتبط با آن در سال 1395، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره 10، شماره 4، 270-276.
گلدنبرگ، ایرنه و گلدنبرگ، هربرت (1398). خانواده درمانی پایه. ترجمه حمیدرضا حسین شاهی و سیامک نقشبندی. تهران: روان.
گنتري، دوبل (2007). مديريت خشم، راهنماي كاربردي براي همگان. ترجمه: منصور بيرامي و پروانه علائي (1392)، تهران: نيك ملكي.
میرسمیعی، مرضیه؛ ابراهیمی قوام، صغری. (1386). بررسی رابطه بین خود کارآمدی، حمایت اجتماعی و اضطراب امتحان با سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علامه طباطبایی، روانشناسی تربیتی، دوره 3، شماره 3، 73-92.
مهرابی زاده هنرمن، مهناز و مینا وردی(1383). کمال گرایی مثبت، کمال گرایی منفی، اهواز: رسش.
یزدانی، فریدخت؛ سلیمانی، بهرام. (1390). بررسی اضطراب امتحان و رابطه آن با عملکرد تحصیلی دانشجویان مامایی، مجله تحقیقات نظام سلامت، دوره 7، شماره 6، 1-10.
Ahmed, E., & Braithwaite, V. (2004). ''What, Me Ashamed?'' shame management and school bullying. Research in Crime and Delinquency, 41, 269-294.
Baumrind, D. (2003). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. Journal of Early Adolescence, 11, 56-95.
Darlying, N. (2007). Parenting style and fits correlates. Available online at www.othealth.com/partitioner/ceduc/parentingstyles.
Enten, R. S., & Golan, M. (2009). Parenting styles and eating disorder pathology. Appetite, 52(3), 784-787. doi:https://doi.org/10.1016/j.appet.2009.02.013.
Flett, G. L., & Hewitt, P. L. (2002). Perfectionism and maladjustment: An overview of theoretical, definitional, and treatment issues. In G. L. Flett & P. L. Hewitt, Perfectionism: Theory, research, and treatment(pp. 5-31). Washington, DC: American Psychological Association.
Hergenhan B, Alson M H. An introduction to learning ideas. Translated by: Seif A A. Tehran: Dana publications; 2003.
Hembre R. Correlates, causes, effects, and treatment of test anxiety. Rev Edu Res 2009;58(1):47-77.
Hardy D F, Power T G, Jadedicke S. Examining the relation of parenting to children's coping with everyday stress. Child develop 1993; 64(6): 18-48.
Larun L, Nordheim LV, Ekeland E, Hagen KB, Heian F. Exercise in prevention and treatment of anxiety and depression among children and young people. Cochrane Database Syst Rev. 2006; 19;(3):CD004691.
Lee, Ch. H. (2010). Personal and interpersonal correlates of bullying behaviors among korean middle school students. Interpersonal Violence, 25 (1), 152-176.
Mize, J. & Pettit, G.(1997). Mothers. social coaching, mother-child relationship style and children. s peer competence: Is the medium the message. Child Development, 68, 312-332.
Schaefer A, Matthess H, Pfitzer G, Kohle K. Men health and performance of medi stud with highand low test anxiety. Psychother Psychosom Med Psychol 2007;57(7):289-97.
Schafer. M., Korn, S., Brodbeck, FC., Wolk, C., & Schalz, H. (2004). Victims and bully roles from primary to secondary school. Munich, Germany: Ludwig- Maximilians University; cited March. Available from: http://epub. Ub. Ub. Unimuenchen. De/322/1/FB_165.
Soenens, B., Elliot, A. J., Goossens, L., Vansteenkiste, M., Luyten, P., & Duriez, B. (2005). The intergenerational transmission of perfectionism: Parents’psychological control as an intervening variable. Journal of Family Psychology, 19, 358-366.
Soysa, C. K., & Weiss, A. (2014). Mediating perceived parenting styles–test anxiety relationships: Academic procrastination and maladaptive perfectionism. Learning and Individual Differences, 34, 77-85.
Valcke, M., Bonte, S., De Wever, B., & Rots, I. (2010). Internet parenting styles and the impact on Internet use of primary school children. Computers & Education, 55(2), 454- 464. doi:https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.02.009.
Weiner, B. A., & Carton, J. S. (2012). Avoidant coping: A mediator of maladaptive perfectionism and test anxiety. Journal of Personality and Individual Differences, 52, 632-636.
- صفحات : 112-118
-
دانلود فایل
( 688 KB )