Farzanegan Pub Farzanegan DOI info@joce.ir mEDRA 20240328 DOI Registration 01
06 10.22034/zagros.2020.0414.1037 https://psyj.ir/user/articles/2738 Farzanegan Pub mEDRA <TitleType>01</TitleType> <TitleText>پیش بینی اهمال‌کاری شغلی با فرسودگی و رضایت شغلی در جمعیت هلال احمر استان فارس سال 1397</TitleText> <TitleType>05</TitleType> <TitleText>پیش بینی اهمال‌کاری شغلی با فرسودگی و رضایت شغلی در جمعیت هلال احمر استان فارس سال 1397</TitleText> 01 01 2738 zagros Publisher IR 01 2738 JB 67 1 4 01 202403 7 10 <TitleType>01</TitleType> <TitleText>پیش بینی اهمال‌کاری شغلی با فرسودگی و رضایت شغلی در جمعیت هلال احمر استان فارس سال 1397</TitleText> 01 [1] Khosravi AA. Investigating the relationship between job satisfaction of employees and their negligence in the education sector Iran Trade Development Organization. Leadership Quarterly and Educational Management. 2009;2(2):125-41. [In Persian]. [2] Wild P, Parsons V, Dietz E. Nurse practitioner’s characteristics and job satisfaction. Journal of the American Academy of Nurse Practitioners. 2006;18(11):544-9. [3] Oreyzi HR, Nouri A, Zare R, Amiri M. Meta-Analysis of the Researches Done About the Relationship between Burnout and Mental Health. Social Welfare. 2013;13(48):93-112. [In Persian]. [4] M. Ahmadlu M, Rostami S. Comparing of teacher's job satisfaction based on principal’s educational power bases in primary schools of Tabriz district 4 in the school year 94-95. The Journal of Modern Thoughts in Education. 2016;11(4):104-91. [In Persian]. [5] Badi E, savari A, Bagheri N. Creation and validation of Artificial Intelligence Questionnaire. First National Conference on Psychology, Payame Noor University of Tabriz. 2010. [In Persian]. [6] savari k. Construction and Validation of academic procrastination. QUARTERLY TRAINING MEASUREMENT. 2011;2(5):0. [In Persian]. [7] Maslach C, Jackcon S. The Maslach Burnout Inventor Research Edition. Counseling Psychologist Press, Palo Alto. 1981. [8] Available from: https://www.iran-moshaver.ir [9] Khajeh Langhi R. Standardization, Validity and Reliability of Minnesota's Satisfaction and Job Satisfaction Questionnaire among Primary, Secondary and Secondary Teachers in Isfahan. 2009. [In Persian]. [10] Shirsavar H, Mousavi MM. The Relationship between Job Satisfaction and Behavior of Employees Employed in the Medical Unit Islamic Azad University of Tehran. Healthcare Management. 2011;3(3-4):19-27. [In Persian]. [11] M, Gharraee B, Birashk B. The Role of Positive and Negative Perfectionism, Self-Efficacy, Worry and Emotion Regulation in Predicting Behavioral and Decisional Procrastination. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2014;19(3):230-40. [In Persian]. [12] AA, Samiei R. The effect of job stress and Job burnout on mental health of elementary teachers: examining a hypothetical model. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2015;2(4):312-21. [In Persian]. [13] A, Mokhber N, Mohammad – Nejad M, Samari AA. Burnout and its related factors in staffs of university hospitals in Mashhad in 2006. koomesh. 2008;9(3):237-46. [In Persian]. [14] The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological bulletin. 2007;13.65(1) [15] S, Schouwenburg HC. Procrastination, temptations, and incentives: The struggle between the present and the future in procrastinators and the punctual. European Journal of personality. 2002;16(6):469-89. [16] Saffarinia M, Amirkhani Razlighi Z. Path Analysis relationship Organizational Procrastination With Cognetive arousal and Burn-out Tehran governmental employees. Organizational Resources Management Researchs. 2013;2(4):111-31. [In Persian]. [17] Nahrgang JD, Morgeson FP, Hofmann DA. Safety at work: a meta-analytic investigation of the link between job demands, job resources, burnout, engagement, and safety outcomes. Journal of Applied Psychology. 2011;96(1):71. [In Persian]. [18] Available from: http://www.migna.ir/prtj.ve8fuqeoasfzu.html. [19] Afkhami Aqda M, Yazdanian pude Z, Kamali Zarch M, Rastegar K, Falahti M, Dehgan Z, et al. Relationship Between Job Satisfaction and Marital Satisfaction in. Tolooebehdasht. 2013;12(1):119-32. [In Persian]. [20] K-Y, Yang C-M, Lien C-H, Chiou H-Y, Lin M-R, Chang H-R, et al. Burnout, job satisfaction, and medical malpractice among physicians. International journal of medical sciences. 2013;10(11):1471. 1 A01 مهدی جوانمردی، محمدحسین روحیان، صادق کاظمی مهدی جوانمردی، محمدحسین روحیان، صادق کاظمی C. مهدی جوانمردی، محمدحسین روحیان، صادق کاظمی 01 eng 202403 2024 C. zagros 06 10.22034/zagros.2020.0420.0807 https://psyj.ir/user/articles/2740 Farzanegan Pub mEDRA <TitleType>01</TitleType> <TitleText>بررسی شمول راههای درمان مرگ هراسی نسبت به کودکان در پرتو مقایسه دیدگاه ابن سینا و محمد بن زکریای رازی</TitleText> <TitleType>05</TitleType> <TitleText>بررسی شمول راههای درمان مرگ هراسی نسبت به کودکان در پرتو مقایسه دیدگاه ابن سینا و محمد بن زکریای رازی</TitleText> 01 01 2740 zagros Publisher IR 01 2740 JB 67 1 4 01 202403 7 10 <TitleType>01</TitleType> <TitleText>بررسی شمول راههای درمان مرگ هراسی نسبت به کودکان در پرتو مقایسه دیدگاه ابن سینا و محمد بن زکریای رازی</TitleText> 01 [1] ابن سینا، حسین بن عبدالله، 2005، القانون في الطب‏، بیروت، دار احياء التراث العربي. [2] ‏ ابن سینا، حسین بن عبدالله، 1400، بی تا، رسائل ابن سينا، يك جلدى قم، انتشارات بيدار. [3] ابن سینا، 1378، رسالة فی ادویة القلبیه،شرح و ترجمه:رضوی برقعی، حسین،تهران، نشر نی. [4] ایزوتسو،توشیهیکو،1361، خدا و انسان در قرآن، ترجمه: احمد آرام، تهران، شرکت سهامی انتشار. [5] ایگنیاس لپ ،1375، روانشناسی مرگ، ، ترجمه، محمد رفیعی مهرآبادی،تهران، نشر خجسته. [6] ذبیح الله صفا،1384، جشن نامه ابن سینا، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، تهران. [7] رازی محمد بن زکریا،2005، الرسائل الفلسفیه، محقق:پل کرواس،دمشق، بدایات. [8] خیام نیشابوری، عمر،بی تا، رباعیات خیام، تهران، علم. [9] جان مارشال، ریو،1397 انگیزش و هیجان، ترجمه:یحیی سید محمدی، نشر ویرایش، چاپ 31. [10] جیمز وندر زندن،1390، روان شناسی رشد، 1 و2 ترجمه حمزه گنجی، تهران، ساوالان، چاپ هفتم. [11] یونکر، هلموت، 1370، روانشناسی ترس، ترجمه: مهر نیا جمشید و کیانبخت طوبی، تهران، منفرد. [12] سادوک بنیامین- سادوک ویرجینیا،خلاصه روانپزشکی2، ترجمه نصرت الله پور افکاری، نشر تهران. [13] سعدی شیرازی، مشرف الدین مصلح بن عبدالله،1396، کلیات سعدی،تهران، کومه چاپ سوم. [14] فردوسی ابوالقاسم، 1376 شاهنامه، تهران، امیر کبیر. [15] قراملکی، احد فرامرز،1391، نظریه اخلاقی محمد بن زکریای رازی، تهران، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران. [16] کاپلان هرولد و سادوک بنجامین، 1382 خلاصه روانپزشکی، ترجمه نصرت الله پور افکاری، نشر تهران. [17] معتمدی، غلامحسین، 1396، انسان و مرگ،تهران، چاپ چهارم. [18] ملکیان، مصطفی، 1393 «پایانی برای یک آغاز» روزنامه ایران، پنج‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۳، شماره ۵۶۵2. 1 A01 موسی سلیمانی، سید حسین سید موسوی، فهیمه شریعتی موسی سلیمانی، سید حسین سید موسوی، فهیمه شریعتی C. موسی سلیمانی، سید حسین سید موسوی، فهیمه شریعتی 01 eng 202403 2024 C. zagros 06 10.22034/zagros.2020.0420.0825 https://psyj.ir/user/articles/2741 Farzanegan Pub mEDRA <TitleType>01</TitleType> <TitleText>توانمندسازی بهورزان در پیشگیری از بروز کم‌کاری مادرزادی تیروئید</TitleText> <TitleType>05</TitleType> <TitleText>توانمندسازی بهورزان در پیشگیری از بروز کم‌کاری مادرزادی تیروئید</TitleText> 01 01 2741 zagros Publisher IR 01 2741 JB 67 1 4 01 202403 7 10 <TitleType>01</TitleType> <TitleText>توانمندسازی بهورزان در پیشگیری از بروز کم‌کاری مادرزادی تیروئید</TitleText> 01 [1] ذبیح الله شیروانی فرح آبادی، الهام دامنی، الناز دامنی، نسیمه محمدی، مدیریت و ارزیابی ارزش ها و نگرش های شخصی پرسنل مراکز بهداشت نسبت به پاسخگویی اجتماعی و زیست محیطی در شهر ایرانشهر، مجله علمی پژوهش های کاربردی در مدیریت و حسابداری، نسخه زمستان 1397 - جلد دوم صفحات : 108-114 [2] شهین یار احمدی، نسرین آژنگ، علی رضا مهدوی هزاوره، گزارش پیشرفت اجرای کشوری غربالگری بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان(از مهر سال 84 تا پایان سال 88)،انتشارات جوان، چاپ اول،1391 [3] ل.راما چاندران، ت.دارما لینگام، ترجمه دکتر فروغ شفیعی، اذن اله آذرگشت، آموزش بهداشت، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم، 1380، ص 165-164. [4] شجاعی زاده داود، مدلهای مطالعه رفتاردرآموزش بهداشت، اداره کل ارتباطات و آموزش بهداشت، چاپ اول، بهار 1379. [5] جی.ای پارک، ترجمه شجاعی تهرانی حسینی، درسنامه پزشکی پیشگیری و اجتماعی، جلد 2 کلیات خدمات بهداشتی، انتشارات سماط، چاپ اول،1382 . [6] دیدارلو علیرضا، شجاعی زاده داوود، محمدیان هاشم، برنامه ریزی ارتقا سلامت، انتشارات آثار سبحان، چاپ اول 1388. [7] محمود کریمی، دکترفضل الله غفرانی پور، دکترعلیرضا حیدرنیا، تأثیر آموزش براساس الگوی اعتقاد بهداشتی در ایجاد رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز، مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دوره هجدهم، شماره 70،صفحات73-64 [8] دکتر غلام رضا شریفی راد، دکتر سیدمحمدمهدی هزاوه ای، سیامک محبی، دکتر مهرعلی رحیمی، مهندس اکبر حسن زاده، بررسی تأثیر آموزشی بر مراقبت از پا در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دوره هشتم، پائیز 1385، شماره 3،صفحه 239-231. [9] وردی پور حمید، گذر از آموزش بهداشت سنتی حرکت به سوی آموزش بهداشت مبتنی بر تئوری، مجله آموزش و ارتقاء سلامت، دوره 1، شماره 3، بهار 83 ،صفحه 79-75 [10] میرزایی الهه، آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در کتاب جامع بهداشت عمومی، جلد اول ، فصل 3، انتشارات درخشان ، چاپ اول،1383، صفحه 217-205 [11] کارن گلانز، فرانسیس، مارکوس لوئیس باربارا ، ترجمه شفیعی فروغ، رفتار بهداشتی و آموزش بهداشت تئوری، پژوهش و عملکرد، فصل سوم، اروین روزن استوک، جلد اول، انتشارات لادن، چاپ اول، زمستان 76 [12] محمود كريمي، مريم حسني، رقيه خرم، محتشم غفاري، شمس الدين نيكنامي، بررسي ميزان تاثير آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتي در ايجاد رفتار خود آزمايي پستان در رابطين بهداشتي شهرستان زرنديه در سال 86، مجله تحقيقات علوم پزشکي زاهدان، فصلنامه پزشکي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشت درماني زاهدان (طبيب شرق)، 1387؛ دوره 10، زمستان، شماره 4: صفحات 291-283 [13] فرحناز فاطمي، نادر اربابي، احمدرضا زماني، آرش رمضاني، تاثير آموزش به روش اعتقاد بهداشتي بر التزام درماني بيماران آكنه اي، فصلنامه بيماري هاي پوست، 1386؛ دوره 10، زمستان، شماره 42: صفحات 308-301 [14] فرزانه ذيقيمت، عباس عبادي، الهه متحديان تبريزي، مهروز علاف جوادي، فرح روز همداني زا، تاثير آموزش در چارچوب مدل اعتقاد سلامت بر باورهاي بهداشتي، آگاهي و رفتار بيماران تحت عمل جراحي پيوند عروق كرونر، مجله پزشكي كوثر، 1387؛ دوره 13، زمستان، شماره 4: صفحات 313-309 [15] محمد مهران امینی فرد، الهام دامنی، علی خسرو شیری، الناز دامنی، ارزیابی نحوه برنامه‎ریزی، نظارت و پایش مسئولین بر زمان و نحوه اجرا فعالیت در مراکز آموزشی، بهداشتی و درمانی شهر ایرانشهر، مجله علمی پژوهش در روانشناسی و علوم رفتاری ایران، نسخه زمستان 1397 - جلد دوم صفحات : 9-13 1 A01 علی خسرو شیری، الناز دامنی، قباد اسکندری، الهام دامنی علی خسرو شیری، الناز دامنی، قباد اسکندری، الهام دامنی C. علی خسرو شیری، الناز دامنی، قباد اسکندری، الهام دامنی 01 eng 202403 2024 C. zagros 06 10.22034/zagros.2020.0428.0822 https://psyj.ir/user/articles/2743 Farzanegan Pub mEDRA <TitleType>01</TitleType> <TitleText>نقش رفتارهای خود- مراقبتی و ابعادمعنای زندگی در پیش بینی سازگاری روانی- اجتماعی سالمندان در مراکز مراقبت از سالمندان</TitleText> <TitleType>05</TitleType> <TitleText>نقش رفتارهای خود- مراقبتی و ابعادمعنای زندگی در پیش بینی سازگاری روانی- اجتماعی سالمندان در مراکز مراقبت از سالمندان</TitleText> 01 01 2743 zagros Publisher IR 01 2743 JB 67 1 4 01 202403 7 10 <TitleType>01</TitleType> <TitleText>نقش رفتارهای خود- مراقبتی و ابعادمعنای زندگی در پیش بینی سازگاری روانی- اجتماعی سالمندان در مراکز مراقبت از سالمندان</TitleText> 01 Bettio, L.E., Rajendran, L., & Gil-Mohapel, J. (2017). The effects of aging in the hippocampus and cognitive decline. Neuroscience & Biobehavioral Review, 9, 66-86. [2] Kinsella KG, Phillips DR. Global aging: The challenge of success. Washington DC: Population Reference Bureau; 2005. [3] Donmez L, Gokkoca Z, Dedeoglu N. Disability and its effects on quality of life among older people living in Antalya city center, Turkey. Archives of Gerontology and Geriatrics. 2005; 40(2):213-23. [4] Dausch JG. Aging issues moving mainstream. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics. 2003; 103(6):683-4. [5] Kitzmüller, G., Clancy, A., Vaismoradi, M., Wegener, C.H., & Bondas, T. (2018). “Trapped in an Empty Waiting Room”— the Existentially Human Core of Loneliness in Old Age: A Meta-Synthesis. Qualitative health Research, 28(2), 213-230. [6] Alexander ES, Onwuegbuzie AJ. Academic procrastination and the role of hope as a coping strategy. Personality and Individual Differences. 2007; 42(7):1301-10. [7] Steger, M. F; Frazier, P; Oishi, S. & Kaler, M. (2006). The meaning in life questionnaire: Assessing the presence of and search for meaning in life. Journal of counseling psychology, 53(1), 80. [8] Steger, M. F. (2012). Making meaning in life. Psychological inquiry, 23(4), 381-385. [9] Steger, M. F; Kawabata, Y. Shimai, S. & Otake, K. (2008). The meaningful life in Japan and the United States: Levels and correlates of meaning in life. Journal of Research in Personality, 42(3), 660-678. [10] Winger JG, Adams RN, Mosher CE. (2016). Relations of meaning in life and sense of coherence to distress in cancer patients: a meta-analysis. Psych oncology. 2016 Jan; 25(1):2-10 [11] Scherer-Rath M, van den Brand JAM, van Straten C, et al. Experience of contingency and congruence of interpretation of life-events in clinical psychiatric settings: a qualitative pilot study. J Empir Theol 2012; 25: 127–152. [12] Jaarsma, T., Cameron, J., Riegel, B., & Stromberg, A. (2017). Factors Related to Self-Care in Heart Failure Patients According to the Middle-Range Theory of Self-Care of Chronic Illness: a Literature Update. Current Heart Failure Reports, 14(2), 71-77. [13] Higgins, M., Reilly, C., Gary, R., Dunbar, S., Butts, B., & Butler, J. (2017). Characterizing Quality of Life Responses and Physical Functioning Improvements to an Integrated Self-care Intervention for Persons With Co-morbid Heart Failure and Diabetes. Cardiovascular Quality and Outcomes, 10(3) [14] Dickson, V. V., Deatrick, J. A., & Riegel, B. (2008). A typology of heart failure self-care management in non-elders. European Journal of Cardiovascular Nursing, 7, 171–1181. [15] Luci A, Marti JA. (2010). Ethnicity and type D personality as predictors of heart rate variability. Journal Psychology, 76(2):118-21. [16] Jaroslaw B, Kurylek A, Wozniacka A, Sysa A, Arkuszewska C. (2011). Personality traits and demographic a variables influence on quality of life in systemic Sclerosis. Journal Psychosomatic Research. 30(1): 2-16. [17] SangSefidi S, Ghanbari Moghaddam A, Mohamadzadeh M, Karbalaee Z, Mohammadi M. Self-care and its predictive role in the quality of life of the elderly living in the community . joge. 2018; 2 (4):64-70. [18] Barghi Irani, Z., Rajabi, M., Nazami, M., Bagiyan Koulemarz, M. (2017). The role of lifestyle, psychological capital and self-care behaviors in predicting subjective well-being of diabetic elderly peoples. QUARTERLY JOURNAL OF HEALTH PSYCHOLOGY, 6(23), 17-38. [19] Derogatis, L. R. (1986). The psychosocial adjustment to illness scale (PAIS). Journal of Psychosomatic Research, 30(1), 77–91. [20] Derogatis, L. R., & Derogatis, M. F. (1990). PAIS & PAIS-SR: Administration, scoring &procedures manual, II. Towson, MD: Clinical Psychometric Research. [21] Khoshtarash, M., Mehrnoosh, Kh. Atefeh, G. K., AmirHosein, S., Pardis, R. (2013). Self-care behaviors and related factors in patients with heart failure referring to ‎medical & educational center of heart in Rasht.‎Journal of Holistic Nursing and Midwifery. 2013; 23(1):22-29 1 A01 لیلا رضایی، جمال سوره، مصطفی جوادزاده لیلا رضایی، جمال سوره، مصطفی جوادزاده C. لیلا رضایی، جمال سوره، مصطفی جوادزاده 01 eng 202403 2024 C. zagros 06 10.22034/zagros.2020.0509.0823 https://psyj.ir/user/articles/2745 Farzanegan Pub mEDRA <TitleType>01</TitleType> <TitleText>نقش اضطراب ظاهر اجتماعی، توده بدنی و استرس نقش جنسیتی در رفتارهای خوردن دختران نوجوان</TitleText> <TitleType>05</TitleType> <TitleText>نقش اضطراب ظاهر اجتماعی، توده بدنی و استرس نقش جنسیتی در رفتارهای خوردن دختران نوجوان</TitleText> 01 01 2745 zagros Publisher IR 01 2745 JB 67 1 4 01 202403 7 10 <TitleType>01</TitleType> <TitleText>نقش اضطراب ظاهر اجتماعی، توده بدنی و استرس نقش جنسیتی در رفتارهای خوردن دختران نوجوان</TitleText> 01 [1] Rantala MJ, Luoto S, Krama T, Krama I. Eating Disorders: An Evolutionary Psychoneuroimmunological Approach. Frontiers in Psychology 2019; 2019:02200. [2] Schmidt U, Adan R, Bohm I, Campbell IC, Dingemans A, Ehrlich S, et al. Eating disorders: the big issue. Lancet Psychiatry 2016; 3: 313–15. [3] Murray SB, Quintana DS, Loeb KL, Griffiths S, Le Grange D. Treatment outcomes for anorexia nervosa: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Psychol. Med 2019; 49: 535–44. [4] Frank GKW, DeGuzman MC, Shott ME. Motivation to eat and not to eat - The psycho-biological conflict in anorexia nervosa. Physiol. Behav 2019; 206:185–90. [5] American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM-5, 5th Edn. Washington D.C: American Psychiatric Publishing; 2013. [6] Mohammadi MR, Mostafavi SA, Hooshyari Z, Khaleghi A, Ahmadi N, Molavi P, et al. Prevalence, correlates and comorbidities of feeding and eating disorders in a nationally representative sample of Iranian children and adolescents. International Journal of Eating Disorder 2019. Online Version of Record before inclusion in an issue. [7] Pelg popco S. Social learning of social behavior in addescence. Journal Adolescent 2004; 21:402-11. [8] Rodebaugh TL, White EK, Menatti AR, Weeks JW, Iacovino J.M, Warren CS, Levinson CA. Social appearance anxiety, perfectionism, and fear of negative evaluation: distinct or shared risk factors for social anxiety and eating disorders? Appetite 2013; 67: 125-33. [9] Brosof LC, Levinson CA. Social appearance anxiety and dietary restraint as mediators between perfectionism and binge eating: A six month three wave longitudinal study. Appetite 2017; 108:335-42. [10] Dakanalis A, Carra G, Calogero R, Zanetti MA, Volpato C, Riva G, Cipresso P. The Social Appearance Anxiety Scale in Italian adolescent populations: Construct validation and group discrimination in community and clinical eating disorders samples. Child Psychiatry & Human Development. Journal JAMA pediatrics 2016; 47(1): 150–33. [11] Koskina A, Eynde VDF, Meisel S, Campbell IC, Schmidt U. Social appearance anxiety and bulimia nervosa. Eat Weight Disord 2011; 16(2): 142-45. [12] Scott KM, Bruffaerts R, Simon GE, Alonso J, Angermeyer M, de Girolamo G, et al. Obesity and mental disorders in the general population: results from the world mental health surveys. Int J Obes 2008;32(1):192-200 [13] Bidadian M, Bahrami Ehsan H. A review on present challenges in treatment of obesity. J Res Behav Sci 2013; 10(7): 757-71. [14] Herbozo S, Schaefer LM, Thompson JK. A comparison of eating disorder psychopathology, appearance satisfaction, and self-esteem in overweight and obese women with and without binge eating. Eating behaviors 2015; 17:86-9. [15] Fan Y, Li Y, Liu A, Hu X, Ma G, Xu G. Associations between body mass index, weight control concerns and behaviors, and eating disorder symptoms among non-clinical Chinese adolescents. BMC Public Health 2010; 10:314. [16] Gottfredson NC, , Zerwas SC, Bulik CM, Micali N, Yilmaz Z. Developmental Premorbid Body Mass Index Trajectories of Adolescents With Eating Disorders in a Longitudinal Population Cohort. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2019; ;58(2):191-99 [17] Nagoshi JL, Nagoshi C T, Brzuzy S. Gender and sexual identity: Transcending feminist and queer theories. New York: Springer; 2014. [18] Makowski AC, Mnic EE, Angermeyer MC, Lowe B, Knesebeck OVD. Sex differences in attitudes towards females with eating disorders. Eating Behaviors 2015; (16): 78-83. [19] Mohammadi MR, Ahmadi N, Khaleghi A, Amali K, Mostafavi SA, Rahgozar M, et al. Prevalence and Correlates of Psychiatric Disorders in a National Survey of Iranian Children and Adolescents. Iranian Journal of Psychiatry 2019; 14(4):1-15. [20] Sadeghieh AhariH S, Nikpou H, Molavi P, Abdi R, Amani F, Shirinzadeh B. An investigation of duration of untreated psychosis and the affecting factors. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 2013; 21(1): 87-92. [21] Garner DM, Garfinkey PE. The eating attitudes test: An index of the symptoms of anorexia nervosa. Psychology Medical 1979; 9: 273-79. [22] Garner DM, Olmsted MP, Bohr Y, Garfinkel PE. The Eating Attitudes Test: Psychol metric Features and clinical correlates. Psychology Medical 1982; 12: 871-78. [23] Dezhkam M, Nobakht M. An epidemiological study of eating disorders in Iran. Int J Eat Disord 2000;28(3):265-71. [24] Hart TA‚ Flora DB‚ Palyo SA‚ Fresco DM‚ Holle C, Heimberg RG. Development and Examination of the Social Appearance Anxiety Scale .Assessment 2008; 15(1): 48-59. [25] Gillespie BL, Eisler RM. Development of the Feminine Gender Role Stress Scale: A cognitive-behavioral measure of stress, appraisal, and coping for women. Behavior Modification 1992; 16: 426-38. 1 A01 متین یوسفی مریدانی، سجاد بشرپور، نیلوفر میکاییلی متین یوسفی مریدانی، سجاد بشرپور، نیلوفر میکاییلی C. متین یوسفی مریدانی، سجاد بشرپور، نیلوفر میکاییلی 01 eng 202403 2024 C. zagros 06 10.22034/zagros.2020.0509.0913 https://psyj.ir/user/articles/2746 Farzanegan Pub mEDRA <TitleType>01</TitleType> <TitleText>بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه منبع کنترل</TitleText> <TitleType>05</TitleType> <TitleText>بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه منبع کنترل</TitleText> 01 01 2746 zagros Publisher IR 01 2746 JB 67 1 4 01 202403 7 10 <TitleType>01</TitleType> <TitleText>بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه منبع کنترل</TitleText> 01 رایکمن، ریچارد. ام. (1396). نظریه¬های شخصیّت (ویراست نهم). ترجمه: فیروزبخت، مهرداد (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2008). ارسباران، تهران. [2] سلیمان¬نژاد، اکبر و شهرآرای، مهرناز. (1380). ارتباط منبع کنترل و خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی. روان-شناسی و علوم¬تربیتی، 31 (2)، 198-175. [3] فیاض، ایراندخت؛ کاظمی، سیما؛ رئیسون، محمدرضا و محمدی، یحیی. (1394). ارتباط باورهای انگیزشی یادگیری و ابعاد منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 8 (2)، 69-76. [4] میرز، لاورنس¬اس؛ گامست، گُلن؛ گارینو، جی. (1396). پژوهش چند متغیری کاربردی (طرح و تفسیر). ترجمه: پاشاشریفی، حسن؛ فرزاد، والی¬الله، رضاخانی، سیمین¬دخت؛ حسن¬آبادی، حمیدرضا؛ ایزانلو، بلال؛ حبیبی، مجتبی. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2006). تهران: رشد. [5] میرزایی¬علویجه، مهدی؛ رجایی، نرگس؛ رضایی، فرشته؛ حسن¬پور، سمیرا؛ پیروزه، راضیه؛ بابائی¬برزآبادی، محسن. (1391). مقایسه عزت نفس، منبع کنترل و رابطه آن¬ها با وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد در سال 1391. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، 7 (1)، 58-70. [6] Bark, C. (1994). Examining the relationship among Locus of control, Value and exercise. Journal of Health Behavior Education and Promotion, 18, 14-23. [7] Barnet, H. S. (1990). Divorce Stress and Adjustment model: Locus of control and demographic Predictors. Journal of Divorce, 13, 93-109. [8] Bostic, T. J., & Ptacek, J. T. (2001). Personality factors and the short term variability in subjective well-being. Journal of Happiness Studies, 2, 355-373. [9] Brandtstadter, J., and Rothermund, k. (1994). Self-Precepts of control in middle and later adulthood: Buffering Losses by rescaling goals. Psychology and Aging, 9, 265-273. [10] Burker, E. J., Evon, D. M., Galanko, J., and Egan, T. (2005). Health Locus of control Predicts Survival after Lang transplant. Journal of Health Psychology, 10, 695-704. [11] Carton, J. S. & Nowicki, Jr., S. (1994). A tecedents of individual differences in Locus of Control of reinforcement: A critical review. Genetic, Social and General Psychology monographs, 120, 33-81. [12] Cvengros, J. A., Christensen, A. J. & Lawton, W. J. (2005). Health Locus of control and depression in Chronic Kidney disease: A dynamic Perspective. Journal of Health Psychology, 10, 677-686. [13] Hong, T. B., Oddone, E. Z., Dudley, T. K. & Bosworth, H. B. (2006). Medication barriers and anti-hypertensive medication adherence: The moderating role of locus of control. Psychology, Health and Medicine, 11, 20-28. [14] Kline, R. B. (2005). Methodology in the Social Sciences: Principles and Practice of Structural equation modeling. New York: Guilford Press. [15] Lefcourt, H. M. (1982). Locus of control: current trends in theory and research (2 ND Ed.) Hillsdale, NJ: Err Lbaum. [16] Levenson H., Miller J. (1976). Multidimensional health Locus of control in sociopolitical activists of conservative and liberal ideologies. Pers Soc Psycho, 33 (2), 199-208. [17] Levenson, H. (1972). Distinctions within the concept of internal-external control: Development of a new scale. American Psychological Association, available at: https://psycnet.apa.org/record/1972-25012-001 [18] Liu. X., Kurita, H., Uchiyamu, M., Okawa, M., Liu, L., & Ma, D. (2000). Life events, Locus of control, and behavioral Problems among Chinese adolescents. Journal of clinical Psychology, 56, 1565 – 1577. [19] Lowenstein, A., and Rosen, A. (1995). The relation of Locus of control and Social Support to Life- Cycle related needs of widows. International Journal of Aging and Human Development, 40, 103 – 123. [20] Mirowsky, J. (1995). Age and the sense of control. Social Psychology Quarterly, 58, 31-43. [21] Morton, T. L. (1997). The Relationship between parental Locus of control and children's Perceptions of control. Journal of Genetic Psychology, 158, 216-225. [22] Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs, 80 (Whole No. 609). [23] Strickland, B. (1977). Internal – external control of reinforcement in personality variables in social behavior. T. Blass, ed. Lawrence Debar an Associates, New Jersey. [24] Trusty, J., and Lampe, R. E. (1997). Relationship of high-school senior's perceptions of parental involvement and control to senior's locus of control. Journal of Consoling and Development, 75, 375-384. 1 A01 محسن آربزی، دکتر فرهاد خرمائی محسن آربزی، دکتر فرهاد خرمائی C. محسن آربزی، دکتر فرهاد خرمائی 01 eng 202403 2024 C. zagros 06 10.22034/zagros.2020.0516.0939 https://psyj.ir/user/articles/2750 Farzanegan Pub mEDRA <TitleType>01</TitleType> <TitleText>بررسی رابطه هوش های چندگانه با خودباوری</TitleText> <TitleType>05</TitleType> <TitleText>بررسی رابطه هوش های چندگانه با خودباوری</TitleText> 01 01 2750 zagros Publisher IR 01 2750 JB 67 1 4 01 202403 7 10 <TitleType>01</TitleType> <TitleText>بررسی رابطه هوش های چندگانه با خودباوری</TitleText> 01 انجم شعاع, زهرا و فاطمه ترکی زاده، ۱۳۹۲، بررسی رابطه بین خودباوری و خلاقیت کارکنان دستگاه های اجرایی شهرستان سیرجان، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، قم، دانشگاه پیام نور، https://www.civilica.com/Paper-EME02-EME02_2048.html [2] بابویی, فرحناز، ۱۳۹۶، کاربرد هوش های چندگانه موثر در برنامه درسی، دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، محمود آباد، آموزش و پرورش شهرستان محمودآباد- دانشکده فنی و حرفه ای محمودآباد، https://www.civilica.com/Paper-NERA02-NERA02_279.html [3] بنی هاشمی, ملیحه و علی کوهی نژاد، ۱۳۹۵، اثربخشی روش تدریس بدیعه پردازی بر خودباوری و گرایش به تفکر انتقادی دانش آموزان دختر پایه سوم، سومین کنفرانس جهانی روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی در آغاز هزاره سوم، شیراز، با همکاری مشترک موسسه آموزش عالی علامه خویی، دانشگاه زرقان-واحد پژوهش دانش پژوهان همایش آفرین، https://www.civilica.com/Paper-PESLSBTM03-PESLSBTM03_454.html [4] تفاق, رضیه و فاطمه سادات موسوی ندوشن، ۱۳۹۷، نقش والدین در خودباوری دختران نوجوان، اولین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، همدان، دبیرخانه دائمی همایش، https://www.civilica.com/Paper-RAVAN01-RAVAN01_033.html [5] ثناگوی محرر, غلامرضا؛ حبیب الله رستمی و ملیحه خسروی کلوخی پور، ۱۳۹۶، بررسی رابطه بین خودباوری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان، کنفرانس ملی پژوهش های نوین در مدیریت اقتصاد دانشگاه آزاد کازرون https://www.civilica.com/Paper-KAUHEM01-KAUHEM01_443.html [6] حسین آبادی, زهرا و فاطمه فرزانه، ۱۳۹۷، بررسی ضرورت توجه به هوش های چندگانه در طراحی شهر پایدار، سومین کنفرانس بین المللی عمران ، معماری و طراحی شهری، تبریز، دبیرخانه دایمی کنفرانس -دانشگاه میعاد با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز – دانشگاه خوارزمی-شهرکرد، https://www.civilica.com/Paper-ICCACS03-ICCACS03_701.html [7] خورشیدی ورناصری, شهناز و محمدحسین محبی نورالدین وند، ۱۳۹۸، مقایسه هوش های چندگانه (هشتگانه) در دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی مدارس عادی و هوشمند در شهرستان مسجدسلیمان، سومین کنفرانس بین المللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی، مدیریت و روانشناسی، تهران، دبیرخانه دائمی کنفرانس، https://www.civilica.com/Paper-HPCONF03-HPCONF03_253.html [8] دادگر, پریسا و اله نظر علی صوفی، ۱۳۹۷، تاثیر هوش های چندگانه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی، کنفرانس ملی دستاوردهای نوین جهان در تعلیم و تربیت، روانشناسی، حقوق و مطالعات فرهنگی - اجتماعی، خوی، دانشگاه آزاد اسلامی زرقان -آموزش عالی علامه خویی وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری، https://www.civilica.com/Paper-PSYCONF01-PSYCONF01_646.html [9] رحیمی, فاطمه، ۱۳۹۶، بررسی رابطه بین هوش های چندگانه و احساس تعلق و خودکارآمدی معلمان مدارس ابتدایی منطقه 2 تهران، دومین کنگره سراسری تحول و نوآوری در علوم انسانی، شیراز، موسسه عالی علوم و فناوری خوارزمی، https://www.civilica.com/Paper-ICCIH02-ICCIH02_025.html [10] رجبی پورمیبدی, علیرضا، ۱۳۹۵، بررسی نقش تعدیل گری خودباوری بر رابطه بین انواع عدالت سازمانی و رفتارهای هنجارشکنانه، هفتمین کنفرانس بین المللی اقتصاد و مدیریت، سوئد- دالارنا، مرکز ارتباطات دانشگاهی ICOAC، دانشگاه دولتی دالارنا، https://www.civilica.com/Paper-ICOEM01-ICOEM01_200.html [11] شریف زاده, مظفر، ۱۳۹۳، بررسی رابطه ی باورهای هوشی، با هوش های چندگانه ی دانش آموزان متوسطه ی دختر شهرستان نقده، اولین کنفرانس ملی اقتصاد، مدیریت و فرهنگ ایرانی اسلامی، اردبیل، موسسه پیشگامان فرهیختگان فرهنگ و اندیشه ولیعصر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، https://www.civilica.com/Paper-VALIASR01-VALIASR01_002.html [12] شناسا،فاطمه.زین الدینی میمند،زهرا.(1398).واکاوی نقش خودباوری و نشاط بر پیشرفت علمی دانش آموزان متوسطه دوره اول شهرستان شیراز،دومین همایش ملی تحول در برنامه درسیلامرد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد، https://www.civilica.com/Paper-NCTCU02-NCTCU02_003.html [13] صالحی, محمد و فرشته چاری سرستی، ۱۳۹۲، بررسی رابطه هوش چندگانه با سبک های رهبری تحولی- تبادلی مدیران مدارس ابتدایی استان مازندران، دومین همایش ملی بررسی راهکارهای ارتقاء مباحث مدیریت، حسابداری و مهندسی صنایع در سازمانها، گچساران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران، https://www.civilica.com/Paper-IMIIMAIEO02-IMIIMAIEO02_049.html [14] کوثری, سمیرا و عباس ترکاشوند، ۱۳۹۸، شناسایی کیفیات فضایی موثر بر پرورش هوش های چندگانه در فضاهای مدرسه (نمونه موردی: مدارس ابتدایی شهر مشهد)، فصلنامه فناوری آموزش 13)4)، https://www.civilica.com/Paper-JR_JEIT-JR_JEIT-13-4_021.html [15] ملامحمدنوه سی, سعیده و سیده شبنم علوی، ۱۳۹۸، آموزش و یادگیری با بکاربردن هوش های چندگانه در مدارس ابتدایی، چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین درحوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران، دبیرخانه دائمی کنفرانس، https://www.civilica.com/Paper-ESCONF04-ESCONF04_083.html [16] ناظران, ترانه و جواد اسدپور، ۱۳۹۷، بررسی و تحلیل تاثیر عوامل معماری بر عوامل انسانی به منظور ارتقا خودباوری در بانوان با رویکرد مشارکت پویا و فعال: تدوین چارجوبه نظری، کنفرانس بین المللی عمران، معماری و مدیریت توسعه شهری در ایران، تهران دانشگاه صنعتی مراغه با همکاری دانشگاه تبریز - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، https://www.civilica.com/Paper-CAUM01-CAUM01_1486.html 1 A01 علی اکبر صلاحی، سحر سادات عاشوری علی اکبر صلاحی، سحر سادات عاشوری C. علی اکبر صلاحی، سحر سادات عاشوری 01 eng 202403 2024 C. zagros 06 10.22034/zagros.2020.0609.0657 https://psyj.ir/user/articles/2760 Farzanegan Pub mEDRA <TitleType>01</TitleType> <TitleText>اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر خودکارآمدی مادران شهر کرمانشاه</TitleText> <TitleType>05</TitleType> <TitleText>اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر خودکارآمدی مادران شهر کرمانشاه</TitleText> 01 01 2760 zagros Publisher IR 01 2760 JB 67 1 4 01 202403 7 10 <TitleType>01</TitleType> <TitleText>اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر خودکارآمدی مادران شهر کرمانشاه</TitleText> 01 [1] به پژوه،احمد.(1389).تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دیرآموز.شماره 33. [2] ترک لادانی،فاطمه.(1389).تأثیر خودکارآمدی بر موفقیت افراد در زندگی.مشاور مدرسه،6(2)،4-8. [3] روحانی،صمد؛ سالاریه،ایرج؛ عابدی،صالح؛ خیرخواه،فروزان.(1392).بررسی تأثیردرمان نگهدارنده متادون برکیفیت زندگی افرادوابسته به موادمخدر؛مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران،دوره،22،55-47. [4] سیف،علی اکبر.(1386).روان شناسی پرورشی نوین،ویرایش ششم،تهران:نشر دوران. [5] شعبانی،اعظم.(1383).تأثیر مشاوره گروهی باتأکید برواقعیت درمانی درکاهش بحران هویت قربانیان بزه، در زندان قصر،تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد،انتشارات تربیت معلم. [6] شفیع آبادی،عبدالله(1375).مقدمات مشاوره وراهنمایی،تهران،دانشگاه پیام نور. [7] گلاسر، ویلیام.(1994).ترجمه فیروز بخت،مهرداد؛نظریه انتخاب وروان شناسی نوین آزادی شخصی، تهران؛نشر رسا. [8] گلاسر،ویلیام وگلسر،کارلین.(1383). ازدواج بدون شکست، ترجمه سمیه خوش نیت، نیکوو هدی برازنده، مشهد،محقق [9] گلاسر،ویلیام(2008).چاپ تئوری انتخاب،ترجمه صاحبی،علی(1391).تهران، انتشارات سایه سخن. [10] گلاسر،ویلیام.(1382).مدارس بدون شکست،ترجمه ساده حمزه،مژده تبریزی،تهران،رشد [11] گلاسر،ویلیام.(1389).هردانش آموزی می تواند موفق شود.(ترجمه مهرداد فیروز بخت).تهران،موسسه خدمات فرهنگی رسا.(تاریخ انتشار به زبان اصلی،2000) [12] گلاسر،ویلیام.(1391).تئوری انتخاب،(ترجمه علی صاحبی)،تهران:سایه سخن(تاریخ انتشاربه زبان اصلی،1994پروچسکا،جیمزنورکراس،جان.(1387).نظام رواندرمانی(ترجمه یحیی سید محمدی) تهران:رشد. (تاریخ انتشاربه زبان اصلی2007) [13] گلاسر،ویلیام.(1391).زبان نظریه انتخاب،ترجمه علی صاحبی.تهران:نشر سخن [14] گنجی ارجنگی،م؛ فراهانی،م.ن (1388).رابطه استرس شغلی و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در امدادگران حوادث گاز استان اصفهان.پژوهش در سلامت روان شناختی 2(3)15-24. [15] منتظری،علی؛گشتاسبی،آزیتا؛ وحدانی نیا،مریم السادات.(1386).تعیین پایایی وروایی گونه فارسی ابزاراستانداردS-F36 فصـل نامه پایش،5،56 -49. [16] نادری مهکی،فرنگیس(1389).بیست راهکار تربیتی برای رفتار با فرزندان.شماره369-370-371. [17] نجات،رقیه(1393).بررسی اثربخشی واقعیت درمانی به شیوه گروهی بر خودکارآمدی و تاب آوری در دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر مشهد.پایان نامه اخذ کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور –دانشگاه پیام نور استان تهران –دانشکده علوم انسانی. [18] نیک نژاد، محمدرضا؛رضوانی،محمدحسین؛بلوچی؛رامین(1386).بررسی میزان شیوع و علل آسیب های ورزشی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه صنعتی شاهرود. [19] Bandura A. social cognitive theory:An agentic perspective.Annual Review of psychology 2011;20(7):131-53.full text in Persian). [20] Bizzarri j. Rucci P.vaaotta A Gilrelli M.,scandolari A.,Zerabetto,E.branas-jo ,way staff(2005) .personality:a Cignative approach.Rouledy:4 ,5 ,6,26 ,49 Brunas ,R , (1975) Attitudes to Self and to three categories of other in a student group. [21] Choobdari A,Kazemi F, Pezeshk Sh.The Effectiveness of Reality Therapy on Reducing the signs of students with oppositional defiant disorder.journal of Exceptional people psychology 2015;5(20):10-20.(Full text in Persian). [22] Corsini , Raymond(1999).The sictionary of psychology.New York:John [23] Corsini ,Roymond ;Wedding ,Panny. (1999).current psychology , F.E.peacock. [24] Davayehi OR, Jason LA,Sing CB(2008).social network variable in AA:A litevature review clin psycho Rev,(28):430-450 [25] Glasser ,W.(2007).Reality therapy and choice Theory.obtained October ,http://wglasser.office websiteonline.com [26] Glasser ,W.(2008).Counseling with choice theory:The New Relity Therapy.New York ,Harpercolline. [27] Glasser.W.(2000)counseling with choice therapy:The new reality therapy ,New York:Hapercollins. [28] Peterson ,A.V ;Chang ,C. & Colling ,P.L(1998)The Effect of Rt & CT Training on self concept Among Taiwancese Uneversity Student.International Journal for the Advancement of Counseling,Vol20(1),pp 79-83. [29] Smit,W.K.,Larson,J.(2003).Quality of life assessment by adult substance abusers receiving publicly funded treatment in Massachusetts.American Journal of drug and AlcoholAbuse,12,141-162. [30] Vaarwerk,M., Gaal.E.A.(2001).Psychological distress and Quality of life in drugusing and non drug-using HIV-infected women.European Journal of public health,11,109-115. [31] Wubbolding,R.E & Brickll,J (1999).Reality Therapy for the 21 st century. Philadelphia ,P.A:Brunner Routledg. 1 A01 فاطمه ظهوری فر، محمد شمسیان فاطمه ظهوری فر، محمد شمسیان C. فاطمه ظهوری فر، محمد شمسیان 01 eng 202403 2024 C. zagros 06 10.22034/zagros.2020.0629.0457 https://psyj.ir/user/articles/2765 Farzanegan Pub mEDRA <TitleType>01</TitleType> <TitleText>مقایسه پرخاشگری، آشفتگی روان‌شناختی و سلامت روان در والدین کودکان اوتیسم و عادی</TitleText> <TitleType>05</TitleType> <TitleText>مقایسه پرخاشگری، آشفتگی روان‌شناختی و سلامت روان در والدین کودکان اوتیسم و عادی</TitleText> 01 01 2765 zagros Publisher IR 01 2765 JB 67 1 4 01 202403 7 10 <TitleType>01</TitleType> <TitleText>مقایسه پرخاشگری، آشفتگی روان‌شناختی و سلامت روان در والدین کودکان اوتیسم و عادی</TitleText> 01 [1] ایزدیار. علی، محمدپور. هادی، پناهی شهری. محمود (1392)، مقایسه اختلالات رفتاری مادران کودکان عقب مانده آموزشپ ذیر ذهنی با مادران کودکان عادی در شهرستان گناباد، زن و مطالعات خانواده، سال ششم، شماره 21 ، ص 45-27. [2] خاكپور. مهدی، مهرآفريد. محسن (1391)، مقايسة اختلالات رواني و تاب آوري زوجين داراي اولين فرزند عادي و استثنائي در شهر فاروج، مجلة دانشگاه علوم پزشكي خراسان شمالي، 4(4)، ص 583-571. [3] درويشي. خ ( 1393 )، مقايسة رضايت مندي زناشويي و سلامت روان والدين داراي كودك عقب ماندة ذهني و عادي در شهر كنگان، پايان نامة كارشناسي ارشد، دانشگاه آزاد مرودشت. [4] ذوقی پایدار. محمدرضا، قاسمی. معصومه، بیات. احمد، صنایعی کمال، سمانه (1394). مقایسه سلامت روان مادران دارای کودکان با و بدون اختلال کم توجهی-بیش فعالی، تعلیم و تربیت استثنائی، سال پانزدهم، شماره 8، پیاپی 136. [5] زندی. هوشنگ، غلامعلی لواسانی. مسعود، افروز. غلامعلی، مردوخی. محمدسعید (1396)، مقايسه مادران داراي دو كودك استثنايي (چندمعلوليتي، كم توان ذهني، جسمي-حركتي، نابينا و آسيب بينايي، ناشنوا و آسيب شنوايي) با مادران كودكان عادي در مؤلفه هاي سلامت عمومي، فصلنامه کودکان استثنائی، سال هفدهم، شماره 4، ص 112-110. [6] سمرود کلیکمن. مارگارت، تیتر الیسون. فیلیس (1391)، عصب روانشناختی کودک، ترجمه سالار فرامرزی، شیلا خیرزاده و محمدرضا عابد، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان. [7] شکری، سارا، خانجانی. زهرا، هاشمی. تارا، اسماعیل‏پور. خلیل (1396)، مقایسه تنیدگی والدگری و آشفتگی روانشناختی مادران کودکان مبتلابه اختلال اوتیسم و تأخیرتحولی، فصلنامه سلامت روان کودک، 2(4)، ص 92-79. [8] شيخ پور. مهدی، درويش كوهي. محمد (1386)، مهارت‏هاي مواجهه با هيجانات و عواطف در كودكان، تهران: انتشارات تنديس علم. [9] غباری بناب. باقر، استیری، زهره (1386)، مقايسه ويژگي‏هاي شخصيتي و سبك دلبستگي در مادران كودكان با اختلال در خود ماندگي و مادران كودكان عادي، پژوهش در حیطه کودکان استثنائی، سال ششم، شماره 3، ص 804-787. [10] فرشباف. فرناز، پوررحیم. الناز (1397)، مقايسة سلامت روان، سرماية روان شناختي و صميميت زناشويي در مادران كودكان كم شنوا، ناتواني هاي هوشي و كودكان عادي، فصلنامه کودکان استثنائی، سال هجدهم، شماره 1، ص 28-14. [11] کراتوچویل. توماس آر، موریس. ریچارد جی (1391)، روانشناسی بالینی کودک (روش های درمانگری)، ترجمه محمدرضا نائینیان و همکاران، تهران: انتشارات رشد. [12] کوهستانی. معصومه، میرزمانی. سید محمود (1385)، نشانه های اختلال فشار روانی پس از سانحه (PTSD) در مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و مادران کودکان عادی، دوفصلنامه تحقیقات علوم رفتاری، سال چهارم، شماره های 2و1، ص 51-46. [13] کیمیایی. سید علی، محرابی. حسین، میرزایی. زهرا (1389)، مقایسه وضعیت سلامت روان پدران و مادران کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر شهر مشهد، مطالعات تربیتی و روانشناسی، شماره یکم، ص 278-261. [14] گنجی. حمزه (1392)، بهداشت روانی، تهران: انتشارات ارسباران. [15] معتمدی. فرزانه، غباری بناب. باقر، ابرغم. زهرا (1395)، بخشایش گری، رضایتمندی زناشویی و سلامت روان والدین کودکان کم توان ذهنی و عادی، فصلنامه کودکان استثنائی، سال شانزدهم، شماره 4، ص 38-27. [16] نریمانی. محمد، آقامحمدیان. حمیدرضا، رجبی. سوران (1386)، به مقایسۀ سلامت روانی مادران کودکان استثنایی با سلامت روانی مادران کودکان عادی، فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال نهم، شماره 33و34، ص 24-15. [17] هشیارفرد. صدیقه، سلیمانی. ربابه، کوشا. مریم (1397)، بررسی سلامت روانی، کيفيت زندگی و شادکامی در مادران دارای فرزند مبتلا به اختلالات طيف اتيسم و مقایسه آنها با مادران دارای کودک سالم، فصلنامه کودکان استثنائی، سال هجدهم، شماره 2، ص 30-12. [18] Ahmadi, A and Raeisi, Z (2018), "The effect of acceptance and commitment therapy on distress tolerance in mothers of children with autism", Journal of Child Mental Health, 5(3), PP: 69-79. [Persian] [19] Aman, MG. Singh, NN. Stewart, A.W and Field, CJ (1985), "Psychometric characteristics of the Aberrant Behavior Checklist", American Journal of Mental Deficiency, 89(4), PP: 492-502. [20] Askari, M and Moridi, J (2016), "Effect of stress management training and thought control strategies on the quality of life of mothers with childbirth in Bandar Abbas", The Journal of New Advances in Behavioral Sciences,1(1), PP: 1-13. [Persian] [21] Barnett, J (2018), "Three evidence-based strategies that support social skills and play among young children with Autism spectrum disorders", Early ChildhoodEducation Journal, 46(6), PP: 665-672. [22] Barry, C.T. Loflin, D.C and Doucette, H (2015), "Adolescent self-compassion: Associations with narcissism, self esteem, aggression, and internalizing symptoms in at-risk males", Personality and Individual Differences, 77, PP: 118-123. [23] Bayram, NBilgel, N. (2008). "The prevalence and socio-demographic correlations of depression, anxiety and stress among a group of university students", Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 43(8), PP: 667-672. [24] Bazarfeshan, B. Kargar Dolatabadi, A. Mohammadi, M. Sarmadi, P. Lakzaei, J and Hosseininejad, S (2018), "Quality of life of the mothers of children with autism", J Gorgan Univ Med Sci, 20(4), PP: 77-82. [Persian] [25] Beck, A. Daley, D. Hastings, R.P and Stevenson, J (2004), "Mothers’ expressed emotion towards children with and without intellectual disabilities", Journal of Intellectual Disability Research, 48(7), PP: 628-638. [26] Benson, P.R (2012), "Network characteristics, perceived social support, and psychological adjustment in mothers of children with autism spectrum disorder", Journal of autism and developmental disorders, 42(12), PP: 2597-2610. [27] Davis, N. O and Carter, A.S (2008), "Parenting stress in mothers and fathers of toddlers with autism spectrum disorders: Associations with child characteristics", Journal of autism and developmental disorders, 38(7), PP: 1278-1291. [28] Denson, T. F. Mehta, P. H and Tan, D. H (2013), "Endogenous testosterone and cortisol jointly influence reactive aggression in women", Psychoneuroendocrinology, 38(3), PP: 416-424. [29] Dohrenwend, B.P. Shrout, P.E. Ergi, G.E and Mendelsohn, F.S (1980), "Measures of nonspecific psychological distress and other dimensions of psychopathology in the general population", Archives of General Psychiatry, 37, PP: 1229–1236. [30] Donaldson, A. Hays, T and Romani, P.W (2019), "Autism Spectrum Disorder: Effects on Child and Family Functioning", Journal of student research, Vol. 8. Issue. 1. PP: 71-76. [31] Ellis, W. E. Chung-Hall, J and Dumas, T. M (2013), "The role of peer group aggression in predicting adolescent dating violence and relationship quality", Journal of Youth and Adolescence, 42(4), PP: 487-499. [32] Emerson, E (2003), "Mothers of children and adolescents with intellectual disability: social and economic situation, mental health status and the self assessed social and psychological impact of the child difficulties", J Intellect Disabil Res, 47(4), PP: 385-399. [33] Estes, A. Olson, E. Sullivan, K. Greenson, J. Winter, J. Dawson, G and Munson, J (2013), "Parenting-related stress and psychological distress in mothers of toddlers with autism spectrum disorders", Brain Dev, 35(2), PP: 8-133. [34] Estes, A., Munson, J., Dawson, G., Koehle, E., Zhou, X H., & Abbott, R. (2009). Parenting stress and psychological functioning among mothers of preschool children with autism and developmental delay. Autism, 13(4): 375-387. [35] Friedrich, WN. Greenberg, MT and Crnic, K (1983), "A short form of the questionnaire on resource and stress", Ame J of mental defic, 88, PP: 41-48. [36] Gallagher, S and Hannigan, A (2014), "Depression and chronic health conditions in parents of children with and without developmental disabilities: The growing up in Ireland cohort study", Research in developmental disabilities, 35(2), PP: 448-454. [37] Gray, DE and Holden, WJ (2003), "Psycho-social well-being among the parents of children with autism. Australia and New Zealand", J Dev Disabl, 18(2), PP: 83-93. [38] Griffith, GM. Hastings, RP. Nash, S and Hill, C (2010), "Using matched groups to explore child behavior problems and maternal well-being in children with Down syndrome and autism", J Autism Dev Disord, 40(5), PP: 9-610. [39] Halroyd, J and Mac, A (1995), "Mental retardation and stress on the parents: A contrast between Downs syndrome and childhood autism", Ame J on the mental retard, 80 (4), PP: 431-436. [40] Helgadóttir, B. Owen, N. Dunstan, D. W. Ekblom, Ö. Hallgren, M and Forsell, Y (2017), "Changes in physical activity and sedentary behavior associated with an exercise intervention in depressed adults", Psychology of Sport And Exercise, 30, PP: 10-18. [41] Hobart, Hm (2008), "Coping strategies in mothers and fathers of preschool and school-age children with autism", Autism, 9(4), PP: 91-377. [42] Khamis, V (2006), "Psychological distress among parents of achildren with mental retardation in the United Arab Emirates", J of the Social scien & Medi, 64, PP: 850-857. [43] Khanna, R. Madhavan, SS. Smith, MJ. Patrick, JH. Tworek, C and Becker-Cottrill, B (2011), "Assessment of health-related quality of life among primary caregivers of children with autism spectrum disorders", Journal of Autism and Developmental Disorders, 41(9), PP: 1214-27. [44] Kuhlthau, K. Payakachat, N. Delahaye, J. Hurson, J. Pyne, J. M. Kovacs, E and Tilford, J. M (2014), "Quality of life for parents of children with autism spectrum disorders", Research in Autism Spectrum Disorders, 8(10), PP: 1339-1350. [45] McCarthy, J. Underwood, LISA. Hayward, H. Chaplin, E. Forrester, A (2015), "Autism Spectrum Disorder and Mental Health Problems Among Prisoners", Euroropean Psychiatry, 30, PP: 864-869. [46] McCarthy, J. Underwood, L. Tsakaniko, E. Craig, T. Howlin, P and Bouras, N (2014), "Predictors of challenging behaviour among mental health service users with intellectual disability and autism spectrum disorders", Europian Psychiatry, 29, PP: 1-7. [47] Mehu, M and Scherer, K (2015), "The appraisal bias model of cognitive vulnerability to depression", Emotion Review, 7(3), PP: 272–279. [48] Miranda, A. Mira, A. Berenguer, C. Rosello, B and Baixauli, I (2019), "Parenting stress in mothers of children with autism without intellectual disability, Mediation of behavioral problems and coping strategies", Front Psychol, 10, PP: 464. [49] Mohammadi-Zade, A. Pooretemad, H and Maleck Khosravi, G (2005), "The primary examination of effect of guided imagination by music on reduction of depression, anxiety, & stress in mothers with autistic children", Journal of Research Family, 2(3), PP: 289-292. (Persian). [50] Moshkani, M. Mirabedini, SH and Mallah, M (2017), "The relationship between stress and coping styles with adaptive behavior of mothers of children with autism spectrum disorder", Exceptional Education Journal, 2(145), PP: 21–28. [51] Mugno, D. Ruta, L. D’Arrigo, VG and Mazzone, L (2007), "Impairment of quality of life in parents of children and adolescents with pervasive developmental disorder", Health Qual Life Outcomes, 5, PP: 22. [52] Nomi, J and Uddin, F (2015), "Face processing in autism spectrum disorders: from brain regions to brain networks", Neuropsychologia, 71(2), PP: 201-216. [53] Rescorla, LA. Ghassabian, A. Ivanova, MY. Jaddoe, VWV. Verhulst, FC and Tiemeier, H (2019), "Structure, longitudinal invariance, and stability of the child behavior checklist 1½–5’s diagnostic and statistical manual of mental disorders–autism spectrum disorder scale: findings from generation R (Rotterdam) ", Autism, 23(1), PP: 223-35 [54] Saeedmanesh, M and Azizi, M (2017), "The effectiveness of intervention of treatment based on acceptance-commtment therapy on the rate of parent,s acceptance of autistic children and their denial-defense mechanism", Middle Eastern Journal of Disability Studies, 7, PP: 47. [Persian]. [55] Sawyer, M. G. Bittman, M. La Greca, A. M. Crettenden, A. D. Harchak, T. F and Martin, J (2010), "Time demands of caring for children with autism: What are the implications for maternal mental health? ", Journal of Autism and Developmental Disorders, 40(5), PP: 620-628. [56] Schieve, LA. Blumberg, SJ. Rice, C. Visser, SN and Boyle, C (2007), "The relationship between autism and parenting stress", Pediatrics, 119(1), PP: 114-121. [57] Shiralinia, K. Abdollahi Musavi, H and KHojastemehr, R (2018), "The effectiveness of group acceptance and commitment therapy (ACT)-based training on parenting stress and psychological flexibility in mothers of children with autism spectrum disorder", Psychology of Exceptional Individuals, 7(28), PP: 21–44. [Persian]. [58] Shokri, S. Khanjani, Z. Hashemi, T and Esmaeilpuor, K (2017), "Comparison of parenting stress and psychological distress in mothers of children with autism disorder and developmental delay", Journal of Child Mental Health, 4(3), PP: 79-90. [Persian]. [59] Smith, A. M and Grzywacz, J. G (2014), "Health and well-being in midlife parents of children with special health needs. Families, systems & health", The journal of collaborative family healthcare, 32(3), PP: 303–312. [60] Smith, E and Couteur, AL (2014), "Factors associated with parental stress and satisfaction during the process of diagnosis of children with autism spectrum disorders", Research in Autism Spectrum Disorders, 6(1), PP: 293-303. [61] Spain, D. (2018), "Social anxiety in adults with autism spectrum disorders ", PhD Thesis, MRC social, genetic and developmental psychiatry centre, Institute of Psychiatry, Psychology. [62] Tomanik, S. Harris, GE and Hawkins, J (2004), "The relationship between behaviours exhibited by children with autism and maternal stress", Journal of Intellectual and Developmental Disability, 29(1), PP: 16-26. [63] Webb, J. R. Dula, C. S and Brewer, K (2012), "Forgiveness and aggression among college students", Journal of Spirituality in Mental Health, 14(1), PP: 38-58. [64] Webster, A. Feiler, A. Webster, V and Lovell, C (2004), "Parental perspectives on early intensive intervention for children diagnosed with autistic spectrum disorder", Journal of early childhood research, 2(1), PP: 25-49. [65] Zhang, R. Zhang, HF. Han, JS and Han, SP (2017), "Genes related to oxytocin and arginine-vasopressin pathways: associations with autism spectrum disorders", Neurosci Bull, 33, PP: 238-46. 1 A01 نرگس ارغا نرگس ارغا C. نرگس ارغا 01 eng 202403 2024 C. zagros 06 10.22034/zagros.2020.0706.1005 https://psyj.ir/user/articles/2772 Farzanegan Pub mEDRA <TitleType>01</TitleType> <TitleText>رابطه بین هوش های چندگانه گاردنر با وابستگی عاطفی به دیگران</TitleText> <TitleType>05</TitleType> <TitleText>رابطه بین هوش های چندگانه گاردنر با وابستگی عاطفی به دیگران</TitleText> 01 01 2772 zagros Publisher IR 01 2772 JB 67 1 4 01 202403 7 10 <TitleType>01</TitleType> <TitleText>رابطه بین هوش های چندگانه گاردنر با وابستگی عاطفی به دیگران</TitleText> 01 گنجی، حمزه. (1395). روانشناسی عمومی، تهران، ساوالان، نشر ساوالان، چاپ دوم. [2] سیف نراقی، مریم؛ نادری، عزت اله. (1396). روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، تهران، ارسباران، چاپ هجدهم. [3] برک، لورا (2014).روانشناسی رشد جلد اول ،ترجمه یحیی سید محمدی(1395).انتشارات ارسباران، چاپ سی و دوم. [4] نادی نجف آبادی، فاطمه؛ مکتبی، غلامحسین؛ هاشمی شیخ شبانی، سید اسماعیل. (1393). رابطه بین هوش های چندگانه وهوش هیجانی در دانش آموزان مقطع متوسطه، فصلنامه شخصیت وتفاوت های فردی، سال سوم، شماره 4، صص 93 – 106. [5] رحیمی، حمید؛ یزد خواستی، علی؛ حسن پو، راحله. (1393). تحلیل رابطه بین هوش های چندگانه باتفکر خلاق دانشجویان، نشریه گام های توسعه درآموزش پزشکی(STRDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، دوره یازده، شماره سوم، ص350 – 359. [6] فرامرزی، سالار؛ زارع، حسین؛ فتوت، اعظم. (1394). اثر بخشی برنامه آموزشی مبتنب بر نظریه گاردنر برعملکرد هوش چندگانه دانش آموزان، فصلنامه روان شناسی تربیتی، سال یازدهم، شماره سی وششم. [7] پورشیرازی، مرتضی؛ زارع، قاسم. (1395). بررسی رابطه بین وابستگی عاطفی به دیگران و عزت نفس دانشجو معلمان شیراز، سومین کنفرانس ملی روانشناسی وعلوم تربیتی، شادگان دانشگاه آزاداسلامی واحد شادگان، http://www .civilica.com /paper-PEESS03-PESSH03_123 .html [8] فتحی، آرزو؛ علی اکبر راد و مجتبی مقصودی(1391)، مقایسه وابستگی به دیگران در افراد تک زبانه و دو زبانه، همایشملی دوزبانگی(چالشهاوراهکارها)، شازند، دانشگاه پیام نورشازند، http://www .civilica.com /paper-BILINGUAL01-BILINGUAL01_018 .html [9] عارفی، پیام؛ انسیه و فاطمه شاطریان محمدی. (1395). رابطه وابستگی بین فردی و میزان قاطعیت با بهزیستی روان شناختی فرد با سابقه جراحی زیبایی، کنگره بین المللی مطالعات رفتاری جامعه و سبک -زندگی¬ سالم، تهران، مرکز توانمندسازی مهارت های فرهنگی واجتماعی جامعه،http://www.civilica.com/paper-BSLH01-BSLH01-047 .html [10] جوکار، یوسف؛ نیما، مقاتلی. (1397). بررسی رابطه ¬میان وابستگی به فضای مجازی ، هوش هیجانی و اعتیاد ذهنی ¬دانش ¬آموزان ¬در مدارس نمونه متوسط شهر بوشهر، شماره34، صفحه83_63 [11] علی آبادی، شهرام؛ قاسمی، فاطمه؛ مرادی، محیا. (1395). بررسی هوش هشت گانه گاردنردر بین مدیران، مشاوران و معلمان مدارس ابتدایی شرکت کننده در طرح شهاب کرمانشاه، همایش بین المللی افق¬های نوین در علوم تربیتی، روانشناسی و آسیب¬های اجتماعی، تهران، انجمن افق نوین علم و فناوری http://www.civilica.com /paper-PHCONF01_152 .html [12] Nergus et. al., (2009), "The Relationship between Primary Teachers` Strategies and their Strengths in multiple Intelligence", Journal of Procedia Social and Behavioral Sciences, 708-712. 1 A01 علی اکبرصلاحی، شکوفه گل رخیان علی اکبرصلاحی، شکوفه گل رخیان C. علی اکبرصلاحی، شکوفه گل رخیان 01 eng 202403 2024 C. zagros 06 10.22034/zagros.2020.0716.1001 https://psyj.ir/user/articles/2780 Farzanegan Pub mEDRA <TitleType>01</TitleType> <TitleText>بررسی رابطه ی عزت نفس و شادکامی با رضایت از زندگی</TitleText> <TitleType>05</TitleType> <TitleText>بررسی رابطه ی عزت نفس و شادکامی با رضایت از زندگی</TitleText> 01 01 2780 zagros Publisher IR 01 2780 JB 67 1 4 01 202403 7 10 <TitleType>01</TitleType> <TitleText>بررسی رابطه ی عزت نفس و شادکامی با رضایت از زندگی</TitleText> 01 نصر اصف‌هانی‌‌‌‌، آرش‌‌‌‌‌. روز خوش‌‌‌‌، محمد‌‌‌‌‌. دریس‌‌‌‌، پویا(1397)دینداری و رضایت از زندگی در ایران‌‌‌‌، 1397‌‌‌‌، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران دوره ی 7‌‌‌‌، شمارة 4‌‌. [2] امانی‌‌‌‌، رزیتا‌‌. (1395)‌‌‌‌. شادکامی در دوران سالمندی: نقش عزت نفس‌‌‌‌. مجله روانشناسی پیری1394‌‌‌‌، دوره 2‌‌‌‌، شماره 1‌‌‌‌، 80-73‌‌. [3] الماسی‌‌‌‌، مسعود‌‌‌‌‌. محمودیان‌‌، سراج الدین‌‌‌‌، جعفری‌‌، مرتضی‌‌، ‌1393‌‌‌‌‌، عوامل مرتبط با احساس شادکامی سالمندان‌‌‌‌، مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران‌‌‌‌، دوره27‌‌، شماره92‌‌، صفحات 23-32‌‌‌. [4] شفیعی‌‌، حسن ‌‌. صفاری نیا‌‌، مجید‌‌. (1390)‌‌. فرهنگ مشاوره و روان درمانی‌‌، فصلنامه ی سال دوم‌‌، شماره ی 6‌‌، تابستان 90)‌‌. [5] ثابت‌‌‌‌، مهرداد‌‌‌‌، لطفی کاشانی‌‌، فرح‌‌‌‌‌، 1389‌‌‌‌‌، هنجاریابی ‌‌‌آزمون شادکامی اکسفورد‌‌‌‌‌. مجله اندیشه و رفتار‌‌، دوره 4‌‌، شماره15‌‌، صفحات 7-18‌‌‌. [6] احمدی‌‌، عزت الله‌‌‌‌‌. گروسی فرشی‌‌‌‌، میرتقی‌‌‌‌‌. شیخ علیزاده‌‌، سیاوش‌‌‌، 1385‌‌‌‌‌، بررسی عوامل موثر بر خودباوری دانش اموزان‌‌‌‌‌. فصلنامه علمی‌پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز‌‌، سال اول‌‌، شماره 2و3‌‌‌. [7] Nasr Asfahani, Arash. Happy day, Mohammad. Dariseh, Pouya) 1397 (Religiosity and Life Satisfaction in Iran, 2016, Social Studies and Research in Iran, Volume 7, Number 4. [8] Amani, Rozita. (1395) . Happiness in old age: the role of self-esteem. Journal of Aging Psychology, 2015, Volume 2, Number 1, 80-73. [9] almasi, Massoud. Mahmoudian, Serajuddin, Jafari, Morteza, 2014, Factors Related to the Feeling of Old Happiness, Iran University of Medical Sciences Nursing Research Center, Volume 27, Issue 92, Pages 23-32. [10] Shafiee, Hassan 2. Saffari Nia, Majid. (1390) . Culture of Counseling and Psychotherapy, Quarterly Journal of the Second Year, No. 6, Summer 90). [11] Sabet, Mehrdad, Lotfi Kashani, Farah, 2010, Normalization of the Oxford Happiness Test. Journal of Thought and Behavior, Volume 4, Number 15, Pages 7-18. [12] Ahmadiyya, Ezzatullah. Carpet Grossey, Mirtaghi. Sheikh Alizadeh, Siavash, 2006, A Study of Factors Affecting Student Self-Confidence. Journal of Psychology, University of Tabriz, First Year, No. 2 and 3. 1 A01 راضیه حیدری راضیه حیدری C. راضیه حیدری 01 eng 202403 2024 C. zagros 06 10.22034/zagros.2020.1122.0750 https://psyj.ir/user/articles/2842 Farzanegan Pub mEDRA <TitleType>01</TitleType> <TitleText>بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی با فرسودگی شغلی دبیران متوسطه شهرستان دزفول</TitleText> <TitleType>05</TitleType> <TitleText>بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی با فرسودگی شغلی دبیران متوسطه شهرستان دزفول</TitleText> 01 01 2842 zagros Publisher IR 01 2842 JB 67 1 4 01 202403 7 10 <TitleType>01</TitleType> <TitleText>بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی با فرسودگی شغلی دبیران متوسطه شهرستان دزفول</TitleText> 01 امیری، م. و م. اسدی، 1389، بررسی وضعیت فرسودگی شغلی در میان کارکنان بانک و ارائه راهکارهای بهبود وضعیت آن. مدیریت بازرگانی، دوره 3، شماره 7، بهار 1390 ، صفحه 26-20. [2] احمدی، س.ح، 1385، بررسی فرسودگی شغلی مدیران آموزشی در مقطع‌های سه‌گانه شهر اصفهان.پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت‌معلم تهران، صفحه 37-30. [3] اعتقادی، غ.، 1385، بررسی علل فرسودگی در کارکنان، فصلنامه مدیریت اسلامی، شماره 2، صفحه24-18 [4] اعتمادی، ع.، 1387، بررسی علل فرسودگی شغلی معلمان مقطع ابتدایی اصفهان، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره 2، شماره 2، صفحه 26-19. [5] آذری، غ. و ه.، داودیان طلب، 1390، مقایسه فرسودگی شغلی و اختلالات اسکلتی و عضلانی در بین کاربران رایانه و کارکنان اداری. گزارش طرح پژوهشی مصوب دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی. [6] آقایی، ا.،1390، ابهام نقش، تعارض نقش، فرسودگی شغلی و ابعاد چهارگانه سرریز شدگی استرس مشاوران مراکز مشاوره، یافته‌های نو در روان‌شناسی، سال 5، شماره 20.صفحه19-14. [7] بهرامی، ف.، 1387، بررسی میزان فرسودگی شغلی و عوامل مؤثر بر آن، فصلنامه مشاوره شغلی ، شماره 2.صفحه32-27 [8] برومند، زهرا (1375): مدیریت رفتار سازمانی، انتشارات پیام نور. [9] باقری،ن.، 1383،عوامل مؤثر بر استرس شغلی،توسعه مدیریت،شماره 62. [10] بهروزی،ع.، 1380، استرس در کار،فصلنامه اصول بهداشت روانی،شماره9 و10.صفحه27-23 [11] بهرام زاده، ح.، 1382،عوامل استرس شغلی در محیط کار، مدیریت شماره 72-71 [12] بیانی، ع.، 1393، نقش استرس شغلی و فرسودگی شغلی بر سلامت روانی معلمان ابتدایی، فصلنامه علمی پژوهشی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دوره دوم، شماره 14.صفحه22-17 [13] بهروزی،ن.،1391، رابطه کمال‌گرایی، استرس ادراک شده و حمایت اجتماعی بر فرسودگی تحصیلی،مجله راهبرد فرهنگ،شماره20.صفحه13-8 [14] بخشانی، ن.، 1382، ارتباط حمایت اجتماعی ادراک شده و رویدادهای استرس‌زا، فصلنامه اندیشه و رفتار، سال نهم، شماره 2.صفحه 26-21 [15] بخشی پور، ع.، 1384، بررسی رابطه میان رضایت از زندگی و حمایت اجتماعی، فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال 7، شماره 27.صفحه20-14 [16] چرنیس، ف.، 1984، فرسودگی شغلی، ترجمه علی مسعودی، 1388، فصلنامه مدیریت و منابع انسانی، شماره 23.صفحه 30-25 [17] حقیقی، م. و ا. رحیمی، 1384، مدیریت رفتار سازمانی، تهران، ترمه، چاپ چهارم. [18] حق‌شناس، ع. و ح. سامعی، 1380، فرهنگ معاصر هزاره، تهران، فرهنگ معاصر، 1380. [19] حاجلو، ن.، 1391، رابطه استرس شغلي، فرسودگي شغلي و كيفيت زندگي كاركنان با رضايت از جو سازماني، فصلنامه رهيافتي نو در مديريت آموزشي، شماره 11.صفحه36-33 [20] حسن‌زاده،ح.، 1389، استرس شغلی تأثیرات و پیامدهای آن، ماهنامه اجتماعی اقتصادی،علمی و فرهنگی کار و جامعه، شماره 5، پیاپی2.صفحه44-39 [21] حسینی، م.، 1385، بررسی فرسودگی شغلی، مجله مدیرین تونین، شماره 24، پیاپی 67.صفحه34-27 [22] دیوید، د.، 1385، فشار روانی ناشی از کار کارمندان، فصلنامه تازه‌های مدیریت، شماره2.صفحه 30-23 [23] رستمی، ع.، 1388، بررسی علل فرسودگی شغلی، فصلنامه سلامت و کار ایران، دوره 5، شماره 4.صفحه 28-24 [24] رجب پور عزيزي، ز.، 1391، استرس و فرسودگي شغلي در نيروهاي انتظامي، فصلنامه دانش انتظامي خراسان جنوبي، شماره 2.صفحه 42-36 [25] راک خواه، ز.، 1391، رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی تهران. [26] روزبان، ر.، 1391، بررسی رابطه فرسودگی شغلی با تعهد سازمانی و انگیزش شغلی در بین معلمان ابتدایی مدارس دولتی شهرستان نظرآباد، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی [27] راس، ر.، 1995، استرس شغلی، ترجمه غلامرضا خواجه پور، 1385، تهران، انتشارات بازتاب [28] ستوده، ن، 1385،بررسی علل فرسودگی شغلی و عوامل مرتبط با آن، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی، بهار، دوره 11، مسلسل39.صفحه28-22 [29] سید جوادین، ر.، 1385، فرسودگی شغلی، فصلنامه مدیریت ایران، دوره‌ی ، شماره 2.صفحه37-31 [30] سپاه منصور، م.، 1393، بررسی رابطه بین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی معلمان، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال سوم، شماره سوم.صفحه50-44 [31] ساعتچی، م.، 1380، بررسي رابطه‌ی حمايت اجتماعي و افسردگي شغلی در معلمان مقطع متوسط دبيرستان‌هاي شهر آب یک ، پايان‌نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین [32] شاكري نيا،م.، 1389، رابطه استرس شغلي و تاب‌آوری با فرسودگي شغلي در پرستاران زن، ماهنامه علوم پزشكي كرمانشاه، شماره 45.صفحه56-49 [33] عابدی، ح.، 1383، بررسی میزان فرسودگی شغلی مشاوران آموزش و پرورش شهر اصفهان، فصلنامه تازه‌ها و پژوهش‌های مشاوره، شماره 17،صفحه 26-21 [34] كوزان، ك.، 1987 تأثيرات فرهنگ بر شيوه اداري تعارض‌هاي درون پرسنلي، ترجمه محمدجواد حضوري، 1388 مجله دانش مديريت. شماره ۱۸.صفحه 40-34 [35] کریاکو، ک.، 1384، مهار استرس شغلی. ترجمه منصوره وحدتی احمدزاده. تهران:رشد. [36] موسوی، الف، 1390، مدیریت تعارض، مجله تدبير، شماره ۸۳. [37] مراقی، م.، 1393، بررسی رابطه‌ی ابهام و تعارض نقش و عملکرد شغلی(مطالعه موردی در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب)، ماهنامه علمی ترویجی اکتشافات و تولید نفت و گاز، شماره 116.صفحه 43-38 [38] مظلومي، س.، 1392، تأثیر فرسودگي شغلي بر حمايت اجتماعي و عزت‌نفس پرسنل بهداشتي درماني شهرستان يزد، فصلنامه طب كار، سال پنجم، شماره 1،صفحه 52-47 [39] موسوی، ب.، 1389، رابطه استرس شغلی و حمایت اجتماعی با بروز فرسودگی شغلی در بین کارکنان شرکت نفت گاز زاگرس جنوبی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت [40] مشبكي، ا.، ۱۳۷۷، مديريت رفتار سازماني(تحليل كاربردي، ارزشي از رفتار انساني). (چاپ )، تهران: انتشارات ترمه. [41] موسوی، ب.، 1389، رابطه استرس شغلی و حمایت اجتماعی با بروز فرسودگی شغلی در بین کارکنان شرکت نفت گاز زاگرس جنوبی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت [42] مراقی، م.، 1393، بررسی رابطه‌ی ابهام و تعارض نقش و عملکرد شغلی(مطالعه موردی در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب)، ماهنامه علممی ترویجی اکتشافات و تولید نفت و گاز، شماره 116 [43] مهداد، ع.، 1381، روان‌شناسی صنعتی و سازمانی، اصفهان: جنگل [44] مهدي نيا، م.، 1394، نقش عوامل استرس‌زاي محيط كار بر افزايش فرسودگي شغلي كاركنان در يك محيط صنعتي، مجله دانشگاه علوم پزشكي قم، شماره 42.صفحه 47-41 [45] وکیل، ا.، 1386،مدیریت تعارض. نشریه دانشگاه آزاد اسلامی. [46] ناستی، ن.، 1387، بررسی علل فرسودگی شغلی با سلامت روان عمومی در کارکنان ، فصلنامه پژوهشی دانشکده یزد، سال هشتم، شماره 10.صفحه 44-39 [47] یزدانی،ف.، 1384،بررسی رابطه فرسودگی شغلی با وضعیت حمایت‌های اجتماعی دریافتی در مددکاران اجتماعی شاغل در سازمان بهزیستی شهر تهران، به راهنمایی مصطفی اقلیما،پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی. [48] Drentea, Patricia et al., (2006). Predictors of Improvement in Social Support, Social Sciences & Medicine, 63. pp: 95 [49] Eys, M. A. & A. V. Carron (2001); Role Ambiguity, Task Cohesion and Task Self - efficacy in Hockey; Small Group Reaserch, Vol.32, [50] Jex, Steve M; Organizational Psychology, New York, John Wiley & Sons, 2002, P360-362 [51] Kahen, R. L., D. M. Wolfe, R. P. Quinn, J. D. Snoek & R. A. Rosenthal (1964); Organizational Stress: Studies in Role Conflict and Ambiguity; Wiley, New York. [52] Greenberg, J., (2002), comprehensive stress management. Boston,2002 [53] Singer, J. (2007). Are special educators career paths special? Results from a 13- year longitu-dinal study. Exceptional Children, 59 , 262- [54] Schermerhorn, John R. & Osborn, Richard N; Organizational Behavior, John Wiley & Sons, INC.1997, p.37 1 A01 حسین حاجی حسین حاجی C. حسین حاجی 01 eng 202403 2024 C. zagros