Farzanegan Pub Farzanegan DOI info@joce.ir mEDRA 20240329 DOI Registration 01
06 10.22034/zagros.2021.0105.0741 https://psyj.ir/user/articles/2877 Farzanegan Pub mEDRA <TitleType>01</TitleType> <TitleText>آسیب شناسی برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان از نظر دانشجویان و فارغ التحصیلان</TitleText> <TitleType>05</TitleType> <TitleText>آسیب شناسی برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان از نظر دانشجویان و فارغ التحصیلان</TitleText> 01 01 2877 zagros Publisher IR 01 2877 JB 81 1 4 01 202403 7 10 <TitleType>01</TitleType> <TitleText>آسیب شناسی برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان از نظر دانشجویان و فارغ التحصیلان</TitleText> 01 پریشانی، ندا.، خروشی، پوران. و قربانی، سمیه. (1395). آسیب شناسی درس کارورزی از نظر اساتید دانشگاه فرهنگیان ( مطالعه موردی: پردیس فاطمه زهرا س و شهید رجایی اصفهان). دومین همایش ملی تربیت معلم، اصفهان، 3 شهریور 1395. [2] تاتاری، محسن.، تاجیک، فاطمه. و تاتاری، فهیمه. (1395). ارزیابی و مطالعه جایگاه برنامة درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان. مقالات برگزیده نخستین همایش کشوری کارورزی پردیس شهید بهشتی، مشهد: دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، 21 تیر 1395. [3] تلخابی، محمود. و فقیری، محمد. (1394). تحلیل گفتمان کارورزی. آموزشنامه. 1 (5)، 29-15. [4] جمشیدی توانا، اعظم. و امام جمعه، محمدرضا. (1395). بررسی تأثیرکارورزي فکورانه در برنامه درسی تربیت معلم بر رشد شایستگی هاي دانشجو معلمان. مجله علمی پژوهشی برنامه درسی، 6 (1)، 20- 1. [5] جمشیدی توانا، اعظم. و امام جمعه، محمدرضا. (1395). بررسی تأثیرکارورزي فکورانه در برنامه درسی تربیت معلم بر رشد شایستگی هاي دانشجو معلمان. مجله علمی پژوهشی برنامه درسی، 6 (1)، 20- 1. [6] جمشیدی توانا، اعظم.، امام جمعه، محمدرضا.، عصاره، علیرضا. و موسی پور، نعمت اله. (1397). واکاوی تجارب دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان تهران از درس کارورزی. نشریه علمی پژوهش های آموزش و یادگیری، 14 (2)، 77-67. [7] حداد، مهران. و خروشی، پوران. (1395). چارچوب نظری آموزش کارورزی مبتنی بر رویکرد ساخت و سازگرایی. مجموعه مقالات دومین همایش ملی تربیت معلم، اصفهان: دانشگاه فرهنگيان، 11 اردیبهشت 1395. [8] دوستی، زهره.، معدنی پور، مسعود.، دوستی، فریبا. و دوستی، فریده. (1397). فرصت ها و چالش های دوره مدیریت کارورزی در دانشگاه فرهنگیان ازدیدگاه دانشجو معلمان پردیس امیرکبیر البرز. سومین کنفرانس بین المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار، کرج: دانشگاه جامع علمی کاربردی سازمان همیاری شهرداری ها، 27 مرداد 1397. [9] رمضانی، عباسعلی. و رمضانی، حکیمه. (1397). بررسی دوره آموزشی کارورزی و کارآموزی در هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش. چهارمین همایش علمی پژوهشی استانی از نگاه معلم، میناب: آموزش و پرورش شهرستان میناب، 1 اردیبهشت 1397. [10] رنجبر، اکرم.، شیرانی، لیلا.، ناظمی، ناهید. و صفری دهنوی، یدالله. (1397). نقش و جایگاه کارورزی و کار آموزی در تربیت معلم کودکان با نیاز خاص. همایش کشوری و جشنواره کودکان با نیازهای خاص، اصفهان: دانشگاه فرهنگیان، 6 اردیبهشت 1397. [11] زارع صفت، صادق. (1396). واکاوی تجربه های زیسته کارورزی در دانشگاه فرهنگیان: الگوی مفهومی. دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، 5 (9)، 68-37. [12] صفرنواده، مریم.، موسی پور، نعمت الله.، اظهری، محبوبه. و محمدشفیعی، عبدالسعید. (1398). تجربه زیسته دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از برنامه جدید کارورزی تربیت معلم. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 10 (19)، 169-141. [13] طیبی، زینب. و باقری موسوی، مریم سادات. (1397). بررسی تطبیقی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان ایران و آموزگاری تاجیکستان. دومین کنفرانس بین المللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی، مدیریت و روانشناسی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، 7 مرداد 1397. [14] عظیمی، محمد. و شیخی، موریس. (1398). واکاوی راهبردهای تدریس و ارزشیابی درس کارورزی از دیدگاه اساتید و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان. پژوهش و مطالعات علوم اسلامی، 1 (8)، 86-76. [15] فیضی، سعیده. (1395). بررسی تأثیر حضور کارورزان در مدرسه بر روی دانش آموزان. مقالات برگزیده نخستین همایش کشوری کارورزی پردیس شهید بهشتی، مشهد: دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، 15 اسفند 1395. [16] قربانی، محمدرضا.، غلامی، اعظم. و اندیشمند، نیکو. (1397). شناسایی آسیب ها و کارکردهای برنامه درسی کارورزی از دیدگاه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان: یک مطالعه موردی در گروه های علوم پایه. پویش در آموزش علوم پایه، 4 (4)، 55-48. [17] قنبری، مهدی.، نیکخواه، محمد. و نیکبخت، بهاره. (1396). آسیب شناسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان: یک مطالعه آمیخته. دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، 5 (10)، 64-33. [18] محمدیان، معصومه.، صالحی عمران، ابراهیم. و درزی، عذرا. (1395). سیستم کارورزی دانشگاه فرهنگیان: قوت، ضعف، فرصت، تهدید. دومین همایش ملی پژوهشی های مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، 25 آذر 1395. [19] نبوی، صادق. (1395). جایگاه دانشگاه فرهنگیان در اصلاح نظام آموزش و پرورش کشور. اولین کنفرانس بین المللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی، تهران: مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، 14 اسفند 1395. [20] Brown, N. (2008). Assessment in the professional experience context. Journal of University Teaching & Learning Practice, 5(1), 8. [21] D'abate, C. P., Youndt, M. A., & Wenzel, K. E. (2017). Making the most of an internship: An empirical study of internship satisfaction. Academy of Management Learning & Education, 8(4), 527-539. [22] Douglas. A. J. (2012). from campuz to class room: a study of elementary Tteacher canadeans’ pedagogical content knowlege, The University of British Colombia, doctor of philosophy. [23] Huntly, H. (2008). Teachers’ work: Beginning teachers’ conceptions of competence. The Australian Educational Researcher, 35(1), 125-145. [24] MacLean, M. (2004).Recommendations for teacher educators and professional developers. Teacher research for better schools. 96-106. New York: Teachers College Press. [25] Mengistu, D. G., & Mahesh, G. (2019). Construction education in Ethiopia: Knowledge and skills level attained and effectiveness of internship program. [26] Tondeur, J., van Braak, J., Siddiq, F., & Scherer, R. (2016). Time for a new approach to prepare future teachers for educational technology use: Its meaning and measurement. Computers & Education, 94, 134-150. [27] Trumble, J. F. (2015). The impact of the internship experience on interns’ self-perceived preparedness to teach in a technology rich society: a mixed methods multiple case study (Doctoral dissertation). [28] Xiuli, M. A. (2013). Student Teachers'professional Learning In Teaching Practicum-Without Mentor Teachers'support. International Journal of Arts & Sciences, 4(8), 329. 1 A01 سودابه صالحی خیاوی، مهنوش عابدینی سودابه صالحی خیاوی، مهنوش عابدینی C. سودابه صالحی خیاوی، مهنوش عابدینی 01 eng 202403 2024 C. zagros 06 10.22034/zagros.2021.0109.0353 https://psyj.ir/user/articles/2878 Farzanegan Pub mEDRA <TitleType>01</TitleType> <TitleText>بررسی میزان وابستگی تاثیر مهارت های علمی و عملی معلمان بر کیفیت آموزشی</TitleText> <TitleType>05</TitleType> <TitleText>بررسی میزان وابستگی تاثیر مهارت های علمی و عملی معلمان بر کیفیت آموزشی</TitleText> 01 01 2878 zagros Publisher IR 01 2878 JB 81 1 4 01 202403 7 10 <TitleType>01</TitleType> <TitleText>بررسی میزان وابستگی تاثیر مهارت های علمی و عملی معلمان بر کیفیت آموزشی</TitleText> 01 بازگان، عباس. (1398). ارزشیابی آموزشی: مفاهیم، الگوها و فرآیند عملیاتی، تهران، انتشارات سمت. [2] جهرمی، شایان، جمال زاده، محمد؛ سورغالی، اعظم. (1392). ارزیابی و اولویت بندی کيفيت آموزشی از نظر اعضای هيأت علمی دانشگاه آزاد شيراز با استفاده از ابزار شش سيگما و رویکرد حل مسأله، رهيافتی نو در مدیریت آموزشی، 4(2): 65-82. [3] خديوي، اسداله؛ سيدکلان، سيدمحمد؛ حسن پور، توفيق؛ احمدي، حسن؛ تره باري، حافظ. (1397). بررسي عوامل مؤثر بر کيفيت آموزش و تدريس در دانشگاه فرهنگيان (مطالعه موردي: پرديس هاي استان اردبيل)، آموزش و ارزشيابي (علوم تربيتي)، 11(42)، 161-185. [4] خراسانی، اباصلت؛ یمنی دوزی سرخابی، محمد؛ پرداختچی، محمدحسن؛ صباغیان، زهرا. (1389). طراحی و تدوین مدلی برای بررسی کیفیت دانشگاه های دولتی ایران بر اساس مدل های رایج کیفیت در رویکرد سیستمی، فصلناکه آموزش مهندسی ایران، 12(48)، 25-50. [5] شیبانی، سمیه؛ افلاکی فرد، حسین. (1393). بررسی عوامل موثر بر بهبود کیفیت آموزشی در مدارس راهنمایی شهرستان شیراز از دیدگاه دبیران، نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روان شناسی، مرودشت. [6] صوری، مریم. (1399). بررسی وضعیت عوامل موثر بر کیفیت آموزشی در مدارس ابتدایی شهر تهران، تحقیقات مدیریت آموزشی، 11(43)، 59-62. [7] صفری، اکرم؛ عبدالهی، بیژن؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم و زین آبادی، حسن رضا. (1397). بررسی و تبیین پیشایندهای رشد حرفه ای همکارانه در سازمان های آموزشی. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(3)، 269-290. [8] صادقی، ناهید. (1387). رویکردی به رشد حرفه¬ای مداوم معلمان: موردی از کاربرد شیوه مصاحبه گروه های کانونی. مجله روانشناسی علوم تربیتی، 38(2)، 47-75. [9] طبرسا، غلامعلی، مفرد، مهدی؛ عارف نژاد، محسن. (1391). تحليل و رتبه¬بندی عوامل موثر بر بهبود کيفيت آموزشی، فصلنامه مطالعات ميان رشته ای در علوم انسانی، 4(4): 51-74. [10] عباسی، مریم. (1396). راهکارهای افزایش کیفیت آموزشی در مدارس، همایش علمی پژوهشی استانی راهبردها و راهکارهای ارتقاء کیفیت در آموزش و پرورش، میناب. [11] غلامی نوقاب، محمدحسین؛ پورشافعی، هادی ؛ شاه طالبی حسین آبادی، بدری. (1398). بررسی مولفه‌های موثر بر رشد حرفه‌ای معلمان، رهبری و مدیریت آموزشی، 13(2)، 167-181. [12] فتحعلی پور آهنگر، علی، (1393). تاثیر مهارتهای حرفه ای معلمان بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان شهرستان بابل،اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی،تهران. [13] هویدا، رضا؛ مولوی، حسین. (1387). فرآیند بهبود کیفیت آموزشی از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه های استان اصفهان: مقایسه¬ای بر اساس مقیاس AQIP، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 8(1)، 132-141. [14] Boccanfuso, D.; Larouche, A. & Trandafir (2015). Quality of higher education and the labor market in developing countries: Evidence from an education reform in Senegal, Journal of World Development, 74, 412–424. [15] Barro, R. J. & Lee, J.-W. (2013). A new data set of educational attainment in the world, 1950–2010. Journal of Development Economics, 104, 184–198. [16] Esia-Donkoh. S.& Dwamena M. S. (2019). The effect of professional skills on the quality of school education. Asian Journal of Social Sciences and Management Studies, 1(2), 45-56. [17] Filippakou, O. (2011). The idea of quality in higher education: A conceptual approach. Journal of Discourse Studies in the Cultural Politics of Education, 32 (1), 15- 28. [18] Olaleye, O.; Florence, O. & Omotayo, K. A. (2009). Assessment of quality in early childhood education in Ekiti-State Nigeria. World Applied Sciences Journal, 7 (5), 683-688. 1 A01 ستایش زرقانی، دکترعلی اکبر امین بیدختی ستایش زرقانی، دکترعلی اکبر امین بیدختی C. ستایش زرقانی، دکترعلی اکبر امین بیدختی 01 eng 202403 2024 C. zagros 06 10.22034/zagros.2021.0207.0740 https://psyj.ir/user/articles/2892 Farzanegan Pub mEDRA <TitleType>01</TitleType> <TitleText>بررسی تاثیراعتیاد به اینترنت بر سلامت روان و میزان رضایت زناشویی بین افراد متاهل نجف آباد (اصفهان)</TitleText> <TitleType>05</TitleType> <TitleText>بررسی تاثیراعتیاد به اینترنت بر سلامت روان و میزان رضایت زناشویی بین افراد متاهل نجف آباد (اصفهان)</TitleText> 01 01 2892 zagros Publisher IR 01 2892 JB 81 1 4 01 202403 7 10 <TitleType>01</TitleType> <TitleText>بررسی تاثیراعتیاد به اینترنت بر سلامت روان و میزان رضایت زناشویی بین افراد متاهل نجف آباد (اصفهان)</TitleText> 01 [1] Bahmani M, Flahchai R, Zarei A. Investigation and comparison the fairness between satisfied and unsatisfied couples. CFP 2011: (1) 3: 382-98. (Persian) [2] mashalpour FM. Kavoosi M. Ebadi Z.,Mousavi S. The Relationship between Self-efficacy and Marital Satisfaction among Married Students. IJP 2016; IJP 2016: 4(32): 3315-21. (Persian) [3] Ofovwe C, Ofili A, Ojeto O, Okosun F. Marital satisfaction, job satisfaction and psychological health of secondary school teachers in Nigeria. Health 2013:5(4):663-8. [4] Dokannehifard F, Behboudi M, Faryadnezam M. Investigation of characteristics of emotional intelligence to predict marriage satisfaction of female married teachers in middle schools at the city of Ilam. EMRC 2010; 2(5):62-81. (Persian) [5] Daghaghleh F, Askari P, Haidari A. The relationship between love, generosity, and friendship with marriage satisfaction, NDP 2012;7 (24): 57-69. (Persian) [6] Pines AM. The female entrepreneur: Burnout treated using a psychodynamic existential approach. Clinical Case Studies 2002;1(2):170-80. [7] Jahani Dolatabad A. Hosaini H. Socialogical study of the causes and context of marital conflict in Tehran. IJSP 2014;5(2): 329-64 (Persian) [8] Ganji M, Niazi M, Shahraki A. Effects of addiction to modern communication technologies (internet and satellite) the disruption of family in shahrekord SSRI 2015;4(1): 167-94. (Persian) [9] Gangi H. Mental therapy based on the guide of recognizing and statistical mental problems 2nd ed. Tehran: Savan Press;2010: 580 (Persian) [10] Ghasemi V, Malekahmmadi H. The description in internet addiction among Shahin shahr caffe netusers. Communication research 2010; 17(4): 51-77. (Persian) [11] Young K. Internet addiction: diagnosis and treatment considerations. Journal of Contemporary Psychotherapy 2009;39(4):241-6. [12] Luciana RP. One minute more: Adolescent addiction for virtual world. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2010;2:3706-10. [13] Kim K, Ryu E, Chon M-Y, Yeun E.J, Choi S-Y, Seo J-S, et al. Internet addiction in Korean adolescents and its relations to depression and suicidal ideation: a questionnaire survey. IJNS 2006;43(2):185-92. [14] Krejcie RV, Morgan DW. Determining sample size for research activities. EPM 1970;30(3):607-10. [15] Alavi S. Eslami M, Mer’ati MR,Najafi FF,Rezapour H. Psychometric features of yong internet addition test. JB 2010;4(3); 183-189. (Persian). [16] Bradbury TN, Fincham FD, Beach SR. Research on the nature and determinants of marital satisfaction. A decade in review: JMF 2000;62(4):964-80. 1 A01 محمد رضا یکتا محمد رضا یکتا C. محمد رضا یکتا 01 eng 202403 2024 C. zagros 06 10.22034/zagros.2021.0213.0307 https://psyj.ir/user/articles/2894 Farzanegan Pub mEDRA <TitleType>01</TitleType> <TitleText>بررسی رابطه بین سلامت روان با امید به زندگی و کیفیت زندگی کاری (مطالعه موردی معلمان مقطع متوسطه شهر گنبد کاووس)</TitleText> <TitleType>05</TitleType> <TitleText>بررسی رابطه بین سلامت روان با امید به زندگی و کیفیت زندگی کاری (مطالعه موردی معلمان مقطع متوسطه شهر گنبد کاووس)</TitleText> 01 01 2894 zagros Publisher IR 01 2894 JB 81 1 4 01 202403 7 10 <TitleType>01</TitleType> <TitleText>بررسی رابطه بین سلامت روان با امید به زندگی و کیفیت زندگی کاری (مطالعه موردی معلمان مقطع متوسطه شهر گنبد کاووس)</TitleText> 01 حسینی، سیدمونس، (1388) رابطه امیدبه زندگی و سرسختی روانشنا غتی. اندیشه ورفتار3(123) [2] حسینی و همکاران، (1389)، رابطه امیدبه زندگی و سرسختی روان شناختی در دانشجویان دختر و پسر، فصلنامه زن و جامعه، سال اول، شماره دوم [3] ذاکری، سیدمحمدکاظم، (1390)، اثربخشی آموزه های دینی بر سلامت روان و رشد اجتماعی دانش آموزان دوره ی راهنمایی شهر شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد. [4] سرایی، حسن. (1390). جمعیت شناسی مبانی و زمینه ها، تهران، سمت. [5] شادور، لیلا. پاشا، رضا. (1394). بررسی مقایسه ای روان در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه معتاد و غیر معتاد به اینترنت شهر دزفول، مجله علوم پزشکی صدرا، دوره2، شماره2، صفحات 119تا130. [6] عارفی، مژگان، (1389)، رابطه سبک های هویت با سلامت روان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد [7] قائدي، م. ؛ يعقوبي، ح؛ اميدي، ع. ، ظفر، م؛ بخشي، ش. (1387)مقایسه سلامت روان، مکانیزم های مقابله ای، حمایت اجتماعی و احتمال خودکشی و سو ء مصرف مواد مخدر در دانشجویان ورودی جدید دانشگاه شاهد در سال 1386. مجموعه مقالات چهارمین سمینار سراسری بهداشت روان دانشجویان، مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه شیراز، صفحه 347 تا صفحه 350. [8] کاظمی¬پور، شهلا. (1383). مبانی جمعیت¬شناسی، تهران، مرکز مطالعات و پژوهش¬های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه، ، چاپ دوم، ص94. [9] میر کمالی، سید محمد؛خباره، کبری؛فرهادی امجد، فرهاد. (1394). نقش سلامت روان بر عملکرد تحصیلی با میانجیگری انگیزی پیشرفت تحصیلی، دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، سال شانزدهم، شماره2، (پیاپی60)از صفحه 101 تا صفحه 109. [10] Anthony JC. Health Psychology. Translated by:mohammadi SH. Tehran: Virayesh; 2007. p. 103-5. Persian. [11] Burton J. Cohen, Susan C. Kinnevy, Melissa E. Dichter(2007). The quality of work life of child protective investigators:A comparison of two work environments, Children and Youth Services Review,vol29. [12] Gibson KL, Coulson H, Miles R, Kakekakekung C, Daniels E, O'Donnell S. Conversations on telemental health: listening to remote and rural First Nations communities. Rural Remote Health 2011:11(2):19. [13] Goldberg D P, Hillier V F. (1997). "A Scaled Version of The General Health Quesstionnaire". Psycholmed, 9, 139-145. [14] Rolanson,L. (1984). Psychiatricnursing:human xperience. Newyork:saunders co [15] Royuela, vicente. Lopez-Tomayo, jordi and Surinach, jordi(2007). The Institutional vs. the Academic Definition of the Quality of work life. What is the focus of the European Commission?,Research Institute of Applied Economics [16] Sadeghian E, Heidarian pour A. [Determination of mental health and related stressors in student of Hamadan medical university]. The Hayat official scientific quarterly publication of the School of Nursing & Midwifery 2009;15(1):71-81. (Persian) [17] Sarina Muhamad Noor & Mohamad Adli Abdullah(2012), Quality Work Life among Factory Workers in Malaysia, Procedia - Social and Behavioral Sciences,vol 35. [18] Weiten W, Dunn S. D, Hammer Y. E. Psychology applied to modern life: adjustment in the 21st century. Mason:Cengage Learning; Edition: 10th2014. ISBN- 13:978-1111186630 1 A01 عبد القادر تکه ئی، شهرزاد تارک عبد القادر تکه ئی، شهرزاد تارک C. عبد القادر تکه ئی، شهرزاد تارک 01 eng 202403 2024 C. zagros 06 10.22034/zagros.2021.0215.0218 https://psyj.ir/user/articles/2896 Farzanegan Pub mEDRA <TitleType>01</TitleType> <TitleText>رابطه هوش های چندگانه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان</TitleText> <TitleType>05</TitleType> <TitleText>رابطه هوش های چندگانه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان</TitleText> 01 01 2896 zagros Publisher IR 01 2896 JB 81 1 4 01 202403 7 10 <TitleType>01</TitleType> <TitleText>رابطه هوش های چندگانه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان</TitleText> 01 اسکندری، حسین. درودی. حمید. بهرامی. فرزانه،1393، اقتدار معلم، اضطراب، افسردگی و پیشرفت تحصیلی دانش آموز. فصلنامه روان شناسی تربیتی. سال یازدهم. شماره 35 . بهار 1394 . [2] بهرامی، بهروز، (1387)، بررسی رابطه پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی به جز مقطع اول دبستان شهر قزوین، پایان نامه کارشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر [3] تمنایی فر، محمد رضا ، گندمی، زینب ،1390، رابطه انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دردانشجویان، فصلنامه راهبرد های آموزش، دوره 4، شماره 1، ص19-15 [4] ساعتچی، محمود، کامکاری، کامبیز، عسگریان، مهناز. (1384). آزمونهای روانشناختی، تهران، نشر ویرایش. [5] صادقی، داریوش، صلاحی، علی اکبر، جمشیدی، صهبا، عمادی، شایا، حبیبی، رویا، مختاری، نسیبه، خزان، سحر، سیمرغ، زهرا، صادقی، علی، ندافی، فاطمه. (1394)340 بازی موثر در پرورش هوش کودکان، انتشارات شهر قلم. [6] داوری، رحیم. (1344). روانشناسی کودکان تیزهوش و روشهای آموزش ویژه، تهران، چاپ سوم، ویرایش دوم. [7] داوری بینا، منیژه. (1391). ساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه هوش چندگانه گاردنر، پایاننامه کارشناسی ارشد، استادراهنما: دکتر حسن پاشا شریفی و استاد مشاور: سیمین دخت رضاخانی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی. [8] داودی، سمیه، (1393)، ارائه مدل پیش بینی پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی با تاکید بر نقش خود کارآمدی تحصیلی، درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی، سال اول، شماره چهارم. [9] دلیر ناصر، نرگس، حسینی نسب، داوود، 1394، بررسی مقایسه ای پیشرفت تحصیلی و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان ابتدایی مدارس عادی و هوشمند شهر تبریز، نشریه علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی، سال هشتم، شماره29 ص.ص31-4۱. [10] درتاج، فریبرز، لک پور، الهام، بهلولی، علی، 1392، بررسی میزان تاثیر مدارس هوشمند استان لرستان برپیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه، نشریه علمی – پژوهشی فناوری آموزش، جلد4، شماره 20، ص 122-14۱. [11] فرامرزی، سالار، زارع، حسن، قنوت، اعظم. (1394). اثربخشی برنامة آموزشی مبتنی بر نظریة گاردنر بر عملكرد هوشهای چندگانه دانش آموزان، فصلنامه روانشناسی تربيتی، سال یازدهم، شماره 36، تابستان 94، ص 177_ 151. [12] کوهستانی، حسینعلی، خلیل زاده امینیان، علی اصغر، (تابستان)1380، ارزشیابی اموزشی و پیشرفت تحصیلی ،چاپ اول، مشهد، نشربنفشه [13] غفاری. ابوالفضل. ارفع بلوچی. فاطمه. زمستان 1390. بررسی رابطه انگیزش پیشرفت و خود پنداره تحصیلی با اضطراب امتحان در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهش روان شناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد. سال1.شماره2 . [14] نصیری، فخرالسادات، داودی، امیرحسین محمد، عمادی، سید رسول، كریمی جاوید، فاطمه. (1391). رابطه بین مهارت های مدیران با هوش چندگانه آنان در مدیران متوسطه شهر همدان، فصلنامه علمي- پژوهشي تحقيقات مديريت آموزشي سال، چهارم، شماره يكم، پاييز1391، ص 147_131. [15] Dickinson, D. (2001). Learning through many kinds of intelligenc. [16] Mayer, J. D., Panter, A. T., & Caruso, D. R. (2017). A closer look at theTest of Personal Intelligence (TOPI). Personality and Individual Differences, journal homepage: www.elsevier.com/locate/paid,301-311 [17] Feist, G., & Rosenberg. E. (2009). Psychology: Making Connections. Mcgraw Hill, higher education [18] Amini, M., Tamanani, M., & Amini, S. (2009). Multiple Intelligence Theory and its Implications in Designing Experiences and Learning Opportunities. Quarterly Journal of Educational Thoughts. 4(5), 91-107[In Persian] [19] Armstrong, T. (2007). The curriculum superhighway. Journal of Educational Leadership, 64(8), 16-20 [20] Roxana, S. C. (2014). The Theory of Multiple Intelligences- Applications in Mentoring Beginning Teachers.. 5th World Conference on Educational Sciences [21] Hogg, M. a& Abrama, D(1988). Social Identitifiction: A Social Psychology of Inter group Relations and group process, London: Rout Ledge. [22] Ysseldyk, R. Matheson, K.& H, Anisman(2010). Religiosity as identity: toward an understanding of religion from a social identity perspective. Personality and Social Psychology Review, vol. 14, pp. 60 -71. [23] Jenkins, R. (1996). Social Identity, Translated by Toraj Yarahmadi (2002). Tehran, Shiraz. [24] Shahrabi Zahra and Alavi Seyyed Mohammad(2017). Prediction of English Language Proficiency Level Using Multiple Intelligences Theory and Critical Thinking Skills. Journal of Language and Translation. Volume 7, Number 3, Fall 2017, (pp.1-11). 1 A01 محدثه آقابراری گاوزنی، زهرا طریقت رام، مبینا میرزا بیگی، علی اکبر صلاحی محدثه آقابراری گاوزنی، زهرا طریقت رام، مبینا میرزا بیگی، علی اکبر صلاحی C. محدثه آقابراری گاوزنی، زهرا طریقت رام، مبینا میرزا بیگی، علی اکبر صلاحی 01 eng 202403 2024 C. zagros 06 10.22034/zagros.2021.0301.0213 https://psyj.ir/user/articles/2897 Farzanegan Pub mEDRA <TitleType>01</TitleType> <TitleText>بررسی و تحلیل رابطه بین سبک های تفکر و هوش اخلاقی با بهزیستی روانشناختی دانش آموزان</TitleText> <TitleType>05</TitleType> <TitleText>بررسی و تحلیل رابطه بین سبک های تفکر و هوش اخلاقی با بهزیستی روانشناختی دانش آموزان</TitleText> 01 01 2897 zagros Publisher IR 01 2897 JB 81 1 4 01 202403 7 10 <TitleType>01</TitleType> <TitleText>بررسی و تحلیل رابطه بین سبک های تفکر و هوش اخلاقی با بهزیستی روانشناختی دانش آموزان</TitleText> 01 ابطحی، معصومه السادات .ندری، خدیجه (1390)، رابطه هوش اخلاقی با بهزیستی روانشناختی دانش آموزان متوسطه شهر زنجان ، فصلنامه تحقيقات مديريت آموزشي، شماره10، 15-28-17-41-27-86- [2] احمدوند، زهرا . حیدری نسب، لیلا و شعیری، مونا. (1391)، تبیین بهزیستی روان‌شناختی بر اساس مؤلفه‌های ذهن آگاهی، فصلنامه علمی-پژوهشی. شماره 2.ص:26-29 [3] آراسته، حمید رضاوهمکاران.(1389).بررسی وضعیت هوش اخلاقی دانشجویان،فصلنامه راهبرد فرهنگ ،سال سوم شماره 10،ص 201 [4] انصاف، خدیجه (1392). بررسی رابطه سبک مدیریت و تفکر مدیران با اثربخشی آنان از نظر دبیران دبیرستان های دختران شهرستان های استان تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.ص:67-11-66 [5] بیانی، بهجت (1395)، رابطه ی ابعاد بهزیستی روانشناختی و سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه آزاد واحد آزاد شهر، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،ص:22-11- [6] بهشتی فرد، ملیکه (1391)، تاثیر هوش اخلاقی در سازمان ها ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد رفسنجان سومين همايش ملي بزرگداشت سهروردي با موضوع اخلاق كاربردي،ص: 63- [7] تورانی، حیدر (1391)، اهمیت تفکر و تعقل منطقی در تعلیم و تربیت ، تهران: مجله تربیت ،دوره هشتم، شماره 5.ص: 73-74 [8] دادستانی، پریرخ (1386)، روانشناسی مرضی تحولی، از کودکی تا بزرگ‌سالی، جلد دوم. تهران: انتشارات سمت.ص: 40- [9] دهقانیان، جعفر (1390)، بررسی تاثیرنوع تفکر مدیران مدیران بر کیفیت زندگی کاری معلمان آموزش و پرورش شهر اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.ص: 93-94-11 [10] رحیم پور ، فرهاد (1395)، بررسي رابطه سبک تفکر مدیران با کیفیت زندگی کاری كاركنان آموزش پرورش شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.ص: 72-38 [11] سیف، علی اکبر (1387)، روانشناسی پرورشی نوین، تهران : انتشارت دوران ، چاپ چهل و دوم .ص: 291-59- [12] شالچیان، طاهره (1396). چگونه می توان نسلی متفکر و خلاق تربیت کرد . تهران: مجله تربیت ، دوره اول ، شماره 4 . ص: 51- [13] عزيزي، ناديا(1389)، فراموشي سازماني رويكردي نوين در مديريت دانش ، فصلنامه علمي پژوهش. پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران .ص: 25- [14] لیوارجانی، شعله وغفاری، سارا(1390)، بررسي رابطه هوش هيجاني رابطه هوش هيجاني و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر تبريز در سال تحصيلي 89-1388، نشریه علوم تربيتي، شماره9، 71-88. [15] مختای پور ، مرضیه (1388)، بررسی مقایسه ابعاد هوش اخلاقی از دیدگاه اندیشمندان و قران کریم فصلنامه علمی – تخصصی مطالعات اسلام در روان شناسی ، ص: 29- [16] مشایخ، پری جان . (1391)، عنوان بررسي رابطه بين اخلاق كار اسلامي و خلاقيت كاركنان ادارات شهرستان كازرون، نشریه اسلام و مدیریت سال اول بهار و تابستان شماره 1.ص: 86- [17] معبد فرد سعید. (1395) ،اخلاق کار و عوامل موثر بر آن در کارکنان ادارات دولتی ،فصلنامه رفاه اجتماعی سال ششم، زمستان .ص: 142- [18] منصور، محمود. (1388)ف روانشناسی ژنتیک، تهران: انتشارات رشد جلد دوم،ص:110-112- [19] هاشمي، حامد(1389)، بررسي تاثير هوش سازماني بر مديريت دانش در سازمان هاي دانش محور ، همايش ملي هوش سازماني، 29و 30 اذرماه 1389.ص:79-83- [20] Cohen , O , and Dekel , R . (2013). sense of coherence ways of coping and well-being, contemporary family therapy vol (22) , 467-486 [21] Diner E. (2013). positive psychology and Psychological in uiry.4 ed .Tehran:arasbaran publication ; P.115-120. [22] Durm, w.m, glaze, E.P. (2011). Relation of self acceptance and acceptance of others. psychology Reports . vol (88) , 410-435 [23] Harvey. K. &, Kemps,E. (2015).Optimism , coping style and emotional well-being British journal of health psychology .vol (10),312-321. [24] Keyes, C. l.&Ryff, C. D. (2012).Optimizing well-being: The empirical encounter of traditions. Journal of personality and social psychology, 82, 1007-1022. [25] Sacks SL, Garcia S, Cabezas C, Tzafrir S(2012). Predictors of Quality of Work and Poor Health among Primary Health- Care Personnel in Catalonia: Evidence based on Cross- Sectional, Retrospective and Longitudinal Design. International Journal of Health Care Quality Assurance; vol : 21 , issu :2 [26] Segerstom,S.C. &Spencer,T.E. (2011). optimism: effect on cellular immunity: journal of personality and individual difference vol(35).P:687-782 [27] Wissing,M.P.,&Vaneden,C. (2014). Psychological well being: Measurement and constrict clarification.P:45- 1 A01 مریم اولیاییان مریم اولیاییان C. مریم اولیاییان 01 eng 202403 2024 C. zagros 06 10.22034/zagros.2021.0302.0701 https://psyj.ir/user/articles/2899 Farzanegan Pub mEDRA <TitleType>01</TitleType> <TitleText>پیاده سازی اخلاق اجتماعی از دیدگاه امام علی(ع) و امام رضا(ع) در دانشگاه فرهنگیان</TitleText> <TitleType>05</TitleType> <TitleText>پیاده سازی اخلاق اجتماعی از دیدگاه امام علی(ع) و امام رضا(ع) در دانشگاه فرهنگیان</TitleText> 01 01 2899 zagros Publisher IR 01 2899 JB 81 1 4 01 202403 7 10 <TitleType>01</TitleType> <TitleText>پیاده سازی اخلاق اجتماعی از دیدگاه امام علی(ع) و امام رضا(ع) در دانشگاه فرهنگیان</TitleText> 01 قرآن کریم [2] جعفری، سید ابراهیم؛ عابدی، محمدرضا؛ و لیاقت دار، محمدجواد. (1383). شادمانی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، میزان و عوامل مؤثر بر آن. طب و تزکیه، 54: 23-15. [3] حائری، محمدمهدی. (1385 ق). شجره طوبی. نجف اشرف: الحیدریه. [4] حر عاملی، محمدبن حسن. (1403). وسائل الشیعه. بیروت: دار احیاء التراث العربی. [5] رضایی اصفهانی، محمدعلی، نجفی جزه ای، حمید. (1393). تربیت عبادی از منظر قرآن. دو فصلنامه علمی – ترویجی قرآن کریم. سال هشتم، ش 14، بهار و تابستان، صفحات 85 – 120. [6] شریف قرشی، باقر. (1372 ش). حیاه الامام الرضا. قم: سعیدبن جیر. [7] صدوق، محمدبن علی. (بی تا). الخصال. قم: جامعه مدرسین. [8] طبرسی، حسن بن فضل. (1392 ق). مکارم الخلاق. چاپ ششم، نجف: شریف رضی. [9] عطاردی، عزیز الله. (1406). مسند الامام الرضا. مشهد: کنگره جهانی امام رضا ع 9. [10] کلینی، محمدبن یعقوب. (1401 ق). الکافی. بیروت: دارالتعارف. [11] گیج، ان، ال. (1379). مبانی علمی هنر تدریس. ترجمه محمود مهرمحمدی. انتشارات مدرسه. [12] ماهروزاده، طیبه. (1385). نقش آموزه های دینی در کاهش خشونت خانوادگی، پژوهش های تربیت اسلامی، س 1، ش 3، پاییز. [13] مجلسی، محمدباقر. (1403 ق). بحار الانوار. بیروت: دار احیاء التراث العربی. [14] معاونت آموزشی و پژوهشی. (1391). اساسنامه دانشگاه فرهنگیان. وزارت آموزش و پرورش [15] نراقی، محمد مهدی. (بی تا). جامع السعادات. نجف: دارالنعمان. [16] نوروزی، رضا علی؛ کوهی اصفهانی، هاجر. (1392). بررسی و تبیین ((انسان متعال)) از منظر قرآن کریم. فصلنامه معارف قرآنی. دوره 4، شماره 14، پاییز، 101- 130. [17] وطن‌دوست، رضا. (1393). آداب مهمانی و میزبانی در سیره و تعالیم رضوی. فرهنگ رضوی، سال دوم، شماره ششم. [18] Birch, S. H. & Ladd, G.W. (1996). Interpersonal relationships in the school environment and children's early school adjustment: The role of teachers and peers. In: J. Juvonen and K. Wentzel, Editors, Social motivation: Understanding children's school adjustment, Cambridge University Press, New York. [19] Burg, S., Mayers, R. A., & Miller, L. J. (2011). Spirituality, Religion and Healthy Development in Adolescents. In B. B. B. Editors-in-Chief & J. P. Mitchell (Eds.), Encyclopedia of Adolescence (pp. 353-359). San Diego: Academic Press. [20] Davis, H. A. (2003). Conceptualizing the role and influence of student– teacher relationships on children's social and cognitive development, Educational Psychologist, 38 (4), 207–234. [21] Fountoulakis, Konstantinos N., Siamouli, Melina., Magiria, Stamatia., Kaprinis, -George. (2008). late-life depression, religiosity, cerebrovascular disease, cognitive impairment and attitudes towards death in the elderly, Interpreting the data. Medical Hypotheses.70: 493–496. [22] Francis, L.J, Robbins, M., Lewis, C. A., Quigley, C. F.,& Wheeler, C. (2003). Religiosity and General Health Among Undergraduate Students: A Response to O’Connor. personality and Individual Difference; 37(3): 485-94. [23] Gobaribanab, B. (2008). [Spiritual intelligence]. Journal of Andishe Novine Dini.;3(10):100-10. [ Article in Persian] [24] Goldstein, L. S. (1999). The relational zone: the role of caring relationships in the co-construction of mind. American Educational Research Journal, 36 (3): 647–673. [25] Hills, J., Paice, J. A., Cameron, J. R., & Shot, S. (2005). Spirituality and Distress In Palliative Care Consultation. Journal of Palliative Medicine, 8(4), 782-788. [26] - Isenbarger, L. & Zembylas, M. (2006). The emotional labour of caring in teaching. Teaching and Teacher Education, 22: 120–134. [27] - Jibson, R. (2004). A study of the relationship between religious orientation and family cohesion. Master s thesis, California State University, Long Beach. [28] - Maselko, J., & Kubzansky, L. D. (2006), Gender Differences in Religious Practices, Spiritual Experiences and Health: Results from The Us General Social Survey. Social Science & Medicine, 62, 2848-2860. [29] - Mazidi, Mohammad &Ostovar, Soghra (2006). Effects Of Religion AndType Of Religious Internalization On The Mental Health Of Iranian Adolescents. Perceptual and Motor Skills, 103, P.301 306. [30] - Muller, C., Katz, S. R. & Dance, L. J. (1999). Investing in teaching and learning: dynamics of the teacher–student relationship from each actor's perspective. Urban Education, 34 (3): 292–337. [31] - Nieto, S. (1996). Affirming diversity (2nd ed.), Longman, New York. [32] - Noddings, N. (1992). Challenge to care in schools: An alternative approach to education. Teachers College Press, New York. [33] - Rasic, D. T., Belik, S.-L., Elias, B., Katz, L. Y., Enns, M., & Sareen, J. (2009). Spirituality, religion and suicidal behavior in a nationally representative sample. Journal of Affective Disorders, 114(1–3), 32-40. [34] - Vachon, M. (2008). Meaning, Spirituality, and Wellness in Cancer Survivors. Seminars in Oncology Nursing, 24(3), 218-225. [35] - Yonker, J. E., Schnabelrauch, C. A., & DeHaan, L. G. (2012). The relationship between spirituality and religiosity on psychological outcomes in adolescents and emerging adults: A meta-analytic review. Journal of Adolescence, 35(2), 299-314. 1 A01 محمد جابر سالاری گوهرریزی، مجتبی طاقداری، وحیدهاتفی، سیدعلی حسینی محمد جابر سالاری گوهرریزی، مجتبی طاقداری، وحیدهاتفی، سیدعلی حسینی C. محمد جابر سالاری گوهرریزی، مجتبی طاقداری، وحیدهاتفی، سیدعلی حسینی 01 eng 202403 2024 C. zagros 06 10.22034/zagros.2021.0516.0420 https://psyj.ir/user/articles/2923 Farzanegan Pub mEDRA <TitleType>01</TitleType> <TitleText>بررسی و اولویت¬بندی عوامل زمینه¬ساز و مؤثر بر گرایش به مواد مخدر و روان¬گردان در بین جوانان مراکز ترک اعتیاد شهرستان لردگان</TitleText> <TitleType>05</TitleType> <TitleText>بررسی و اولویت¬بندی عوامل زمینه¬ساز و مؤثر بر گرایش به مواد مخدر و روان¬گردان در بین جوانان مراکز ترک اعتیاد شهرستان لردگان</TitleText> 01 01 2923 zagros Publisher IR 01 2923 JB 81 1 4 01 202403 7 10 <TitleType>01</TitleType> <TitleText>بررسی و اولویت¬بندی عوامل زمینه¬ساز و مؤثر بر گرایش به مواد مخدر و روان¬گردان در بین جوانان مراکز ترک اعتیاد شهرستان لردگان</TitleText> 01 اشرفی حافظ، اصغر، فکور زیبا، محمدرضا، بابایی حیدر آبادی، اکبر، حسینی، فاطمه، رزم¬پوش، الهام، قارلی¬پور، ذبیح اله قبادی داشدبی، کمال و ولی¬زاده، رضا (1392). بررسی شیوع و عوامل مؤثر بر مصرف مواد روان¬گردان در دانشگاه¬های شیراز و علوم پزشکی شیراز. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، (4)21، 66-58. [2] محمدی، ناصر الدین (1383). پرستاری بهداشت خانواده. همدان. انتشارات دانشگاه علوم پزشکی، چاپ دوم. [3] کردستانی، داود، فرهادی، علی و سلیمانی، فریبا (1396). بررسی علل گرایش به مصرف مواد مخدر و داروهای روان¬گردان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. فصلنامه علمی پژوهشی یافته، (1)19، 53-42. [4] محمدی، امین، پورقاز، عبدالوهاب و رقیب، مائده سادات (1392). ساخت و اعتباریابی مقیاس علل گرایش به سوء مصرف مواد مخدر در جوانان (مطالعه موردی استان خراسان رضوی). فصلنامه اعتیاد پژوهشی سوء مصرف مواد، (26)7، 93-73. [5] Taremian, F. (2011). Substance abuse in adolescents concepts, theories and Prevention Ministry of Education. Tehran: Ney Pub. [6] Taremian, F., Bolhari, J., Peiravi, H., & Ghazi Tabatabaii, M. (2008). Prevalence of substance use in Iranian universities students. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 113, 324-335. [7] Leatherdale, S. T., & Ahmed, R. (2010). Alcohol, marijuana, and tobacco use among Canadian youth: do we need more multi-substance prevention programming?. The journal of primary prevention, 31(3), 99-108. [8] Hammond, D., Ahmed, R., Yang, W. S., Brukhalter, R., & Leatherdale, S. (2011). Illicit substance use among Canadian youth: trends between 2002 and 2008. Canadian journal of public health, 102(1), 7-12. [9] Dever, B. V., Kamphaus, R. W., Dowdy, E., Raines, T. C., & DiStefano, C. (2013). Surveillance of middle and high school mental health risk by student self-report screener. Western journal of emergency medicine, 14(4), 384. [10] یوسفی، ناصر و خالدیان، محمد(1391). بررسی عوامل فردی، خانوادگی و محیطی گرایش افراد به مواد مخدر و اعتیاد. فصلنامه مطالعات پیشگیری از جرم، (25)7، 94-77. [11] برآبادی، باران، آقایی، حکیمه و نوحی، شهناز (1397). شناسایی عوامل مؤثر بر گرایش به مواد مخدر در زنان و ارائه مدل با نرم¬افزار pls. فصلنامه اعتیاد پژوهشی سوء مصرف مواد، (45)12، 245-232. [12] اویسی، محمد علی(1395). بررسی عوامل مؤثر بر گرایش به مواد مخدر در بین دانش¬آموزان دبیرستان شهر زابل. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه یزد. [13] محمدی، کوروش (1390). طرح بررسی علل تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی (کم خطر) به صنعتی (پرخطر) در ایران (استان¬های لرستان و اصفهان). دومین همایش سراسری هجوم خاموش. [14] افشاری¬ازاد، سارا، حجازی، شیرین و الهویردی، نسیم(1398). بررسی عوامل مؤثر در گرایش به مواد مخدر و روان گردان زنان مراجعه¬کننده به مراکز ترک اعتیاد وابسته به بهزیستی شهر تهران. [15] Doagvoian, D., & Habibzadeh, A. (2011). The factors affecting the changing patterns of drug use among young people" of light to heavy material.". J Law Enforc, 50(13), 105-34. [16] Mehdipoor, R. & Nouhi, E. (2012). The family role in drug addiction of children from the perspective of addicted children's mothers in kerman. [17] Hajian, K., Khirkhah, F., & Falatoni, M. (2013). Epidemiology of addiction among volunteered addicts attending in detoxification centers. Journal of Guilan University of Medical Sciences, 22(87), 22-30. 1 A01 سیده اعظم حسینی، محمد مالکی سونکی سیده اعظم حسینی، محمد مالکی سونکی C. سیده اعظم حسینی، محمد مالکی سونکی 01 eng 202403 2024 C. zagros 06 10.22034/zagros.2021.0527.0110 https://psyj.ir/user/articles/2927 Farzanegan Pub mEDRA <TitleType>01</TitleType> <TitleText>اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی کودک محور بر پرخاشگری در کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای در دوره دبستان</TitleText> <TitleType>05</TitleType> <TitleText>اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی کودک محور بر پرخاشگری در کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای در دوره دبستان</TitleText> 01 01 2927 zagros Publisher IR 01 2927 JB 81 1 4 01 202403 7 10 <TitleType>01</TitleType> <TitleText>اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی کودک محور بر پرخاشگری در کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای در دوره دبستان</TitleText> 01 [1] احمدوند،محمد علی؛ احمدوند، اردوان ؛ محتشمی، عهدیه (۱۳۹۶). اثر بخشی آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش پرخاشگری دانش آموزان دختر، هشتمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، شرکت همایشگران مهر اشراق، [2] ترخان, مرتضی. (1397). اثربخشی شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر افکار خودآیند منفی، پرخاشگری و نگرش‌های ناکارآمد دانش‌آموزان پرخاشگر. مطالعات روانشناختی, 14(2), 161-176 [3] رستمی، حسین، فتحی، آیت اله؛ خیری، ایاز(1398). بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی در کاهش پرخاشگری و افزایش سلامت روانی سربازان، فصلنامه علمی پژوهشی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، 7(1):117-109 [4] سهرابی, فرامرز؛ اسدزاده, حسن؛ عربزاده کوپانی, زهره. (1393). اثربخشی آموزش والدینی بارکلی بر کاهش نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای در کودکان پیش‌دبستانی. روان شناسی مدرسه, 3(2), 82-103. [5] شاملی, محمدحسن, معتمدی, عبدالله, برجعلی, احمد. (1397). اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اعتیاد به بازی های اینترنتی با میانجی گری متغیرهای خودکنترلی و هیجان خواهی در نوجوانان پسر. فرهنگ مشاوره و روان درمانی, 9(33), 137-161 [6] شریفی ریگی, علی, حسینی رمقانی, نسرین‌السادات, مرادیانی گیزه‌رود, سیده خدیجه. (1397). اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر اضطراب، تـعارض والد- فرزند و خوداثرمندی والدگری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش‌فعالی-کمبود توجه. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی, 13(51), 113-136. [7] طاهری, علی, منشئی, غلامرضا, عابدی, احمد. (1398). مقایسه اثربخشی آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور با روان شناسی مثبت نگر بر علائم داغدیدگی و پرخاشگری در نوجوانان داغدیده. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی, (), -. doi: 10.30486/jsrp.2019.1874807.1970 [8] فروتنی, فائزه،( ۱۳۹۷)، اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش اضطراب دانش آموزان، پنجمین همایش ملی روان شناسی مدرسه، تهران، انجمن روانشناسی تربیتی ایران، [9] متین, حسین, اخوان غلامی, مریم, احمدی, صدیقه. (1397). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر تعامل والد-کودک مادران دارای فرزند با ناتوانی یادگیری. ناتوانی های یادگیری, 8(1), 70-89 [10] مرادیانی گیزه رود سیده خدیجه، میردریکوند فضل اله، حسینی رمقانی نسرین السادات، مهرابی مهناز. (1395) اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر اضطراب، افسردگی و پرخاشگری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانی. ارمغان دانش. ۱۳۹۵; ۲۱ (۶) :۵۷۶-۵۹۰ [11] نداف, سارا ؛ حیدری، علیرضا( ۱۳۹۵). بررسی رابطه ذهن آگاهی با پرخاشگری در دانش آموزان دختر کلاس 9 مقطع متوسطه اول ناحیه دو آموزش و پرورش اهواز، نخستین همایش جامع بین المللی روانشناسی ، علوم تربیتی و علوم اجتماعی، تهران، مرکز همایش های کوشا گستر با همکاری دانشگاه های کشور، [12] نظام¬پور، رضا؛ مشهدی، علی؛ بیگدلی، ایمان(1397). اثربخشی گروه درمانی کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی بر پرخاشگری و رفتار پرخطر نوجوانان پسر بی سرپرست، مجله روانشناسی بالینی– سال دهم، شماره2( پیاپی38): 71-52 [13] Ames, C. S., Richardson, J., Payne, S., Smith, P., Leigh, E. (2014). Mindfulness- based cognitive therapy for depression in adolescents. Child and Adolescent Mental Health, 19(1), 74-78. [14] Heidarian, A., Zahrakar, Kianoush and Mohsenzadeh, F.(2016). The Effectiveness of Mindfulness Education on the Level of Resilience and Reduced Rumination in Female Patients with Breast Cancer. Breast diseases in Iran, 9 (2): 52-45. [15] Rod, K.( 2015). Observing the Effects of Mindfulness-Based Meditation on Anxiety and Depression in Chronic Pain Patients. Psychiatria Danubina, 2015, 27(1): S209-11 [16] Semple, R. J., Lee, J.(2014). Mindfulness-Based Cognitive Therapy for Children. Second Edition. New York: Applications Across the Lifespan, 161-188 [17] Sheperis, C. Sheperis, D. Monceaux, A. Davis, J. R. & Lopez. B. (2015). Parent- child interaction therapy for children with special needs. The professional counselor, 2, 248- 260. [18] Van Loan, C. L., Garwood, J. D., Smith, S. W., & Daunic, A. P. (2018). Take CHARGE!: A Randomized Controlled Trial of a Social Problem-Solving Curriculum to Support Students With Emotional and Behavioral Disorders. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 1063426617754083.‏ [19] Yusainy, C., & Lawrence, C. (2014). Relating mindfulness and self-control to harm to the self and to others. Personality and Individual Differences, 64, 78-83. 1 A01 زهرا یدملت، مهدیه شفیع نادری، مژگان بهراد زهرا یدملت، مهدیه شفیع نادری، مژگان بهراد C. زهرا یدملت، مهدیه شفیع نادری، مژگان بهراد 01 eng 202403 2024 C. zagros 06 10.22034/zagros.2021.0529.0331 https://psyj.ir/user/articles/2929 Farzanegan Pub mEDRA <TitleType>01</TitleType> <TitleText>سنجش فقدان لذت جویی اسنیت-همیلتون</TitleText> <TitleType>05</TitleType> <TitleText>سنجش فقدان لذت جویی اسنیت-همیلتون</TitleText> 01 01 2929 zagros Publisher IR 01 2929 JB 81 1 4 01 202403 7 10 <TitleType>01</TitleType> <TitleText>سنجش فقدان لذت جویی اسنیت-همیلتون</TitleText> 01 1 A01 مهناز رخشان، لادن زرشناس، نسرين رزمجويي، مرضيه حسيني مهناز رخشان، لادن زرشناس، نسرين رزمجويي، مرضيه حسيني C. مهناز رخشان، لادن زرشناس، نسرين رزمجويي، مرضيه حسيني 01 eng 202403 2024 C. zagros 06 10.22034/zagros.2021.0601.0326 https://psyj.ir/user/articles/2931 Farzanegan Pub mEDRA <TitleType>01</TitleType> <TitleText>رابطه ترس از تصویر بدنی با هراس اجتماعی زنان و مردان ساکن شهرری در دوران کرونا</TitleText> <TitleType>05</TitleType> <TitleText>رابطه ترس از تصویر بدنی با هراس اجتماعی زنان و مردان ساکن شهرری در دوران کرونا</TitleText> 01 01 2931 zagros Publisher IR 01 2931 JB 81 1 4 01 202403 7 10 <TitleType>01</TitleType> <TitleText>رابطه ترس از تصویر بدنی با هراس اجتماعی زنان و مردان ساکن شهرری در دوران کرونا</TitleText> 01 [1] احمدی، محمد؛ پورشریفی، حمید؛ هاشمی¬نصرت¬آباد، تورج؛(1395)،مقایسه مشکلات تصویر بدنی و اضطراب اجتماعی-جسمانی در نوجوانان چاق و دارای وزن طبیعی:بررسی نقش تعدیل کنندگی فشار اجتماعی_فرهنگی برای کاهش وزن و تغییر بدنی؛فصلنامه علمی_پژوهشی روانشناسی سلامت، سال ششم،شماره1،(پیاپی 21) [2] بساک نژاد، سودابه؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ حسنی، محدثه؛ نرگسی، فریده؛(1391)،اثربخشی روایت درمانی گروهی بر نگرانی از بدریختی بدن در دانشجویان دختر،فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی سلامت،شماره 2 [3] عظیمی خطیبانی، سیده نرجس؛اکبری، بهمن. (1397). بررسی رابطه تصویر بدنی و باورهای وسواسی با کیفیت زندگی دانشجویان متأهل، جامعه شناسی آموزش و پرورش، شماره 9، شماره صفحه 172-188 [4] علی پورخدادادی،شهلا؛حیدری،علیرضا (1391). مقايسه اضطراب اجتماعي و نگراني از تصوير بدني دانشجويان زن و مرد،یافته های نو در روان شناسی ،سال هفتم. شماره 22 [5] فکرت، فرانک؛ابراهیمی¬نژاد، غلامرضا؛رضوی نعمت الهی،ویدا ؛(1393).بررسی ارتباط بین تصویر بدنی و عزت نفس با سازگاری زناشویی درکارمندان زن دانشگاه علوم پزشکی کرمان.مجله بهداشت و توسعه.سال سوم.شماره4 [6] قارلی پور، ذبیح الله؛ مرتضوی طباطبایی، عبدالرضا؛رمضانخانی، علی؛بابایی حیدر آبادی، اکبر؛توسلی، الهه؛مطلبی قاین، مسعود؛گیلاسی، حمیدرضا؛کرمانی رنجبر، طاهره؛فخارزاده، محمد؛(1392). بررسی عوامل موثر بر افسردگی، استرس درك شده و حمایت اجتماعی درك شده و ارتباط میان آن ها در دانشجویان ساکن خوابگاه هاي دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام.دوره بیست و یکم.ضمیمه. [7] ماردپور، علیرضا؛کیانی ده کیانی، محبت؛(1395)،بررسی میزان اختلال بدشکلی بدن و اضطراب اجتماعی بین زنان اقدام کننده به جراحی زیبایی و زنان غیر اقدام کننده؛مجله پژوهش سلامت ،دوره 4،شماره 3 [8] معافی،مینا؛بزازیان،سعیده؛امیری مجد،مجتبی.(1398).رابطه تصویر بدنی و اضطراب اجتماعی با عاطفه مثبت و منفی در زنان دارای اضافه وزن،رویش روانشناسی، سال 8، شماره5،شماره پیاپی 38 [9] نوروزی، مرسده؛ میکاییلی منیع، فرزانه؛ عیسی¬زادگان، علی؛(1395). مقايسه اثربخشي درمان شناختي-رفتاري و درمان ذهن آگاهي و پذيرش بر كاهش اختلال اضطراب اجتماعي، فصلنامه پژوهشهاي نوين روانشناختي، سال یازدهم،شماره 44 [10] وفایی، مرجان؛ صفوی، محبوبه؛صالحی، شیوا؛ (1392).بررسی سطح اضطراب و استرس و میزان افسردگی و همبستگی آن با شاخص توده بدنی در دانشجویان پرستاری.مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی.دوره23.شماره 2.صفحات 154 تا 159 [11] Elena Gatti, Chiara Ionio, Daniela Traficante, Emanuela Confalonieri.(2014) How Body Image Influences Self-Esteem—A Cross-Sectional Study on Italian Adolescents. Europe's Journal of Psychology. ejop.psychopen.eu | 1841-0413 [12] Mahmooda Fatima, Sadia Niazi, & Saba Ghayas,(2017), Relationship between Self-Esteem and Social Anxiety: Role of Social Connectedness as a Mediator, Pakistan Journal of Social and Clinical Psychology, 2017, Vol. 15, No.2, 12-17 1 A01 علی اکبر صلاحی، مریم کامران کسمایی علی اکبر صلاحی، مریم کامران کسمایی C. علی اکبر صلاحی، مریم کامران کسمایی 01 eng 202403 2024 C. zagros 06 10.22034/zagros.2021.0627.0159 https://psyj.ir/user/articles/2935 Farzanegan Pub mEDRA <TitleType>01</TitleType> <TitleText>مقایسه سبک های مقابله ای و ویژگی های شخصیتی زنان مبتلا به دیابت و زنان سالم</TitleText> <TitleType>05</TitleType> <TitleText>مقایسه سبک های مقابله ای و ویژگی های شخصیتی زنان مبتلا به دیابت و زنان سالم</TitleText> 01 01 2935 zagros Publisher IR 01 2935 JB 81 1 4 01 202403 7 10 <TitleType>01</TitleType> <TitleText>مقایسه سبک های مقابله ای و ویژگی های شخصیتی زنان مبتلا به دیابت و زنان سالم</TitleText> 01 اخوت، و؛ و دانشمند، ل. (1385). ارزشیابی شخصیت. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. [2] اشرف جهانیان، ع. (1390). رابطه سبک های تفکر و استرس با راهبردهای مقابله با آن. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. [3] افسری، م. (1389). بررسی سبک های مقابله با استرس در ورزشکاران حرفه ای. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان. [4] آقامحمدیان، ح. ر؛ قنبری، ب. ع؛ واعظی، م. (1389). بررسی مقایسه ای عوامل استرس زا و راهکارهای مقابله ای در افراد مبتلا به دیابت و سالم. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار، 17(1)، 27-32. [5] باقیانی مقدم، م. ح؛ افخمی اردکانی، م؛ مظلومی، س. س؛ و سعیدی زاده، م. (1385). بررسی کیفیت زندگی بیماران دیابتی نوع 2 یزد. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید صدوقی یزد، 14(4)، 49-54. [6] پیروزپناه، س. (1388). بررسی رابطه Hs-CRP با بیماری دیابت نوع 2 در افراد چاق. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مرکز تهران. [7] حسن زاده، پ؛ علی اکبری دهکردی، م؛ و خمسه، م. ا. (1391). حمایت اجتماعی و راهبردهای مقابله ای در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی سلامت، 2، 12-21. [8] حاتملو، م؛ و باباپور خیرالدین، ج. (1393). مقایسه صفات شخصیتی و سیستم بازداری/ فعال سازی رفتاری در زنان دیابتی و غیر دیابتی. دو ماهنامه ی علمی- پژوهشی فیض، 18(3)، 239-246. [9] حاتملو سعدآبادی، م. (1388). نقش کانون کنترل سلامت و گرایش های علیتی در رفتارهای خودمراقبتی افراد مبتلا به دیابت نوع 2. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تبریز. [10] حسن زاده، پ؛ علی اکبری دهکردی، م؛ و خمسه، م. ا. (1391). حمایت اجتماعی و راهبردهای مقابله ای در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی سلامت، 2، 12-21. [11] حاتملو سعدآبادی، م. (1388). نقش کانون کنترل سلامت و گرایش های علیتی در رفتارهای خودمراقبتی افراد مبتلا به دیابت نوع 2. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تبریز. [12] جمالی فر، ص. (1390). رابطه هوش شناختی، ویژگیهاي شخصیتی و هوش هیجانی با عملکرد ورزشی بانوان بسکتبالیست لیگ برتر و دسته یک. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. [13] توکلی، ا. (1390). نقش عوامل شخصیتی و راهبردهای مقابله ای در پیش بینی تاب آوری بیماران مبتلا به دیابت نوع 2. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی. [14] زارعی، س؛ و اسدی، ز. (1390). مقایسه ی ویژگی های شخصیتی و سبک های مقابله با استرس در نوجوانان معتاد و بهنجار. فصلنامه اعتیاد پژوهی سؤمصرف مواد، 5(20)، 87-104. [15] ذوقی فیاض، ا. (1389). بررسی اثربخشی آموزش مهارت هاي فرزندخواندگی بر کاهش تنیدگی و تغییر سبک هاي مقابله اي زوجین متقاضی فرزندخواندگی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مرکز تهران. [16] رضایی کارگر، ف؛ کربندی، س؛ حسن آبادی، ح؛ و اسماعیلی، ح. (1384). نوع شخصیت و میزان پیروی از رژیم های توصیه شده درمانی در بیماران دیابتی. فصلنامه روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 11 (4)، 448-441. [17] سلیمان نژاد، ا؛ همدمی، پ؛ و سودی، ح. (1390). بررسی رابطه سبک های مقابله ای و فرسودگی شغلی با سلامت روانی در پزشکان ارومیه. دو ماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 10(37)، 226-236. [18] سرمد، ز؛ بازرگان، ع؛ حجازی، ا. (1393). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشرآگه. [19] صبحی، ا؛ احدی، ح؛ رجب، ا؛ و حجازی، م. (1390). رابطه ی ویژگی های شخصیتی والدین و عملکرد خانواده با کنترل متابولیک در کودکان مبتلا به دیابت نوع اول. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 12 (43)، 17-32. [20] صادقی موحد، ف؛ مولوی شرقی، ا؛ نریمانی، م؛ محمدنیا، ح؛ دیلمی، پ؛ رجبی، س. (1389). بررسی ارتباط شیوه های مقابله ای و سلامت روانی در بیماران دیابتی. مجله اصول بهداشت روانی، 12 (2)، 7-480. [21] سعادت جو، س. ع؛ رضوانی، م. ر؛ طبیعی، ش؛ عودی، د. (1391). مقایسه کیفیت زندگی در بیماران دیابتی نوع 2 با افراد غیردیابتی. مراقبت های نوین، فصلنامه علمی- پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 9(1)، 24-31. [22] شاملو، س. (1390). مکتب ها و نظریه ها در روانشناسی شخصیت. تهران: انتشارات رشد. [23] شولتز، د؛ و شولتز، س. (1998). نظريه هاي شخصيت. ترجمه: محمدي، سيد يحيي (1387). تهران: موسسه نشرهما. [24] فیست، جس؛ و فیست، گریوری جی. (1386). نظریه های شخصیت. ترجمه مهرداد فیروزبخت. تهران: انتشارات روان. [25] فرامرزی، ح؛ باقری، پ؛ بهرامپور، ع؛ حلیمی، ل؛ رحیمی، ن؛ ابراهیمی، م. (1390). بررسی مقایسه ای شیوع دیابت و فشارخون در مناطق روستایی استان فارس با مناطق روستایی کشورهای منطقه ی مدیترانه شرقی. مجله ی غدد درون ریز و متابولیسم ایران، 13(2)، 157-164. [26] کدیور، پ. (1381). روانشناسی شخصیت، نظریه و تحقیق. تهران: نشر رسا. [27] کریمی، ی. (1387). نظریه های شخصیت. تهران: انتشارات ارسباران. [28] کریمی، ی؛ و جمهری، ف. (1383). تفاوت های فردی. تهران: انتشارات رشد. [29] گروسی فرشی، م. (1380). رویکردی نوین در ارزیابی شخصیت (کاربرد تحلیل عاملی در مطالعات شخصیت). تبریز: نشر دانیال و جامعه پژوه. [30] مالکی، م. (1388). بررسی پلی مورفیسم های ژن رسپتور ویتامین D در بیماران دیابتی تیپ 1 و ارتباط آن با برخی عوارض دیابتی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز. [31] محمود علیلو؛ م؛ اسبقی پور، م؛ نریمانی، م؛ آقامحمدزاده، ن. (1393). رابطه بین ویژگی های شخصیتی با رفتارهای خودمراقبتی و پیامد درمان در بیماران دیابتی. روان پرستاری، 2(3)، 77-85. [32] مظلومی بفروئی، ن؛ افخمی اردکانی، م؛ شمس اسفندآباد، ح؛ و جلالی، م. (1392). رابطه ساده و چندگانه تاب آوری و سرسختی با سبک های مقابله هیجان مدار و مسئله مدار در بیماران مبتلا به دیابت شهر یزد. فصلنامه پرستاری دیابت دانشکده پرستاری و مامایی زابل، 1 (2)، 39-49. [33] نجات، س.، منتظری، ع.، هلاکوئی نائینی، ک.، محمد، ک.، و مجدزاده، ر. (1385). استاندارد سازی پرسشنامه ی کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت: ترجمه و روان سنجی گونه ی ایرانی. فصلنامه دانشکده ی بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 4(4)، 12-1. [34] هاشم زاده، ر. (1385). بررسی و مقایسه سبک های مقابله ای و باورهای غیرمنطقی در طلاب و دانشجویان پسر شهرستان قم در سال 84. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی. [35] Anderson RM, Funnel MM. (2014). The Diabetes empowerment scale. A measure of psychosocial self- efficacy. Diabetes care, 23, 739-743. [36] Andrew J. (2007). Guideline and performance measures for diabetes. AJMC, 13(2), 41-46 [37] Booth-Kewley, S., Vickers, R. R. (2008). Associations between major domains of personality and health behavior. Journal Personal, 62(2), 281-298. [38] Bobes, J., Gonzalez, M. P., Bascaran, M. T., Arango, C., Saiz, P. A., Bousono, M. (2011). Quality of life and disability in patients with obsessive-compulsive disorder. European Psychiatry, 16(4), 239-242. [39] Blanchard, B. (1997). Preventive stress management in organizations. New York: American Psychological Association. [40] Beasley, M., Thompson, T., Davidson, J. (2003). Resilience in response to life stress: the effects of coping style and cognitive hardiness. Journal of Personality and Individual Differences, 34(1), 77-95. [41] Coelho, R., Amorim, I., Prata, J. (2003). Coping styles and quality of life in patients with non – insulin- dependent diabetes mellitus. Psychosomatics, 44(4), 312-318. [42] Chouhan, V. L., Shalini, V. (2006). Coping strategies for stress and adjustment among diabetics. Indian Academy of Applied Psychology, 32(2), 106-111. [43] Camacho, F., Anderson, R. T., Bell, R. A., Goff, D. C., Duren– Winfield, V., Doss, D. D. (2002). Investigating correlates of health relates quality of in a Low - income sample of patients with diabetes. Qual Life Res, 11(8), 783-796. [44] Cooper, C., Payne, R. (1994). Causes, coping and consequences of stress at work. New York: John Wiley & Son Ltd. [45] Chang, E., Daly, J., Hancock, K., Bidewell, J., Johnson, A., Lambert, V., & Lambertm C. (2006). The relationship among workplace stressors, coping methods, demographic characteristics, and health in Australian nurses. Journal of Professional Nursing, 22(1), 30-38. [46] Cox S. (1994). How I coped emotionally with diabetes in my family. Profcare Mother Child. 4(5), 139–141. [47] Deyo, R. A. (2005). The quality of life and research and care. Annals of Internal Medicine, 7(1), 29-33. [48] Folkman, S. & Lazarus R. S. (1988). Coping as a mediator of emotion. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 466-475. [49] Fitzgerald, M. J. (2000). Coping with chronic illness. Philadelphia: Davis Company. [50] Gafvels, C., & Wandell, P. E. (2006). Coping strategies in men and women with type 2 diabetes in Swedish primary care. Diabetes Research and Clinical Practice, 71, 280-289. [51] Green, L.W., Kreuter, M. W. (1999). Health promotion planning: An education and ecological approach. London: Mayfield publishing Co. [52] Glasgow, R. E., Ruggiero, L., Eakin, E. G., Dryfoos, J., Chobanian, I. (1997). Quality of life and associated characteristics in a large national sample of adults with diabetes. Diabetes Care, 20(4), 562- 567. [53] Folkman, S., Moskowitz, J. (2000). Positive affect and the other side coping. American Psychologist. 55(6), 647-654. [54] Kalka, D. (2014). The quality of life, symptoms of depression and coping with stress among individuals with type 2 diabetes-preliminary study. Psychiatria Polska, 48(5), 931-940. [55] Kotsanos, J. C., Marrfero, D., Viginati, J. G., Mathias, A. D., Huster, W. (1997). Health- related quality of life results from multinational clinical trial of insulin lipro. Diabetes Care, 20(6), 948- 958. [56] Kennedy, P., Llewelyn, S. (2006). The essentials of clinical health psychology. Johnwiley & Sons Ltd. The Atrium. [57] Lane, J. D., McCaskill, C. C., Williams, P. G., Parekh, P. I., Feinglos, M. N., & Surwit, R. S. (2000). Personality correlates of glycemic control in type2 diabetes. Diabetes Care, 23(9), 1321-1325. [58] Lou, P Qin, Y., Zhang, P., Chen, P., Zhang, L., Chang, G., Li, T., Qiao, C., Zhang, N. (2015). Association of sleep quality and quality of life in type 2 diabetes mellitus: A cross-sectional study in China. Diabetes Research and Clinical Practice, 107(1), 69-76. [59] Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1985). Coping and adaption. In: Gentry WD. Handbook of behavioral. Medicine. New York: Gilford Press. [60] Lazarus, R. S. (1993). Coping theory and research: past, present and future. Psychosomatic Medicine, 55, 243.247. [61] McCrea, R. R., Costa, P. T. (2004). A contemplated revision of NEO Five Factor Inventory. J Personal Individ Differ, 36(7), 587-596. [62] McDonald, P. E., Tilley, B. C., Havstad, S. L. (1999). Nurses' perceptions: Issues that arise in caring for patients with diabetes. Journal of Advanced Nursing, 30 (2), 425-430. [63] Mata Cases, M., Roset Gamisans, M., Badia Llach, X., Antoñanzas Villar, F., Ragel Alcázar, J. (2003). Effect of type-2 diabetes mellitus on the quality of life of patients treated at primary care consultations in Spain. Aten Primaria, 31 (8), 493-499. [64] Polonsky, W. H. (2000). Understanding and assessing diabetes specific quality of life. Diabetes Spectrum, 13, 36-41. [65] Pollock-BarZiv, S. M., Davis, C. (2005). Personality factors and disordered eating in young women with type 1 diabetes mellitus. Psychosomatics, 46, 11-18. [66] Pitts M, Phillips K. (1991). The psychology of health. London: Routledge. [67] Sanchez, J. M. (2005). Quality of life in insulin treated diabetic out patients. Diabetes care, 27, 1066-1070. [68] Shen, B. J., Countryman. A. J., Spiro, A., Niaura, R. (2008). The prospective contribution of hostility characteristics to high fasting glucose levels: the moderating role of marital status. Diabetes Care, 31, 1293-1298. [69] Tuncay, T., Musabak, I., Engin Gok, D., Kutlu, M. (2008). The relationship between anxiety, coping strategies and characteristics of patients with diabetes. Health and Quality of Life Outcomes, 6 (79), 1-9 1 A01 الهام دولت آبادی، سحرکرد الهام دولت آبادی، سحرکرد C. الهام دولت آبادی، سحرکرد 01 eng 202403 2024 C. zagros