-
آرشیو :
نسخه تابستان 1403
-
کد پذیرش :
12137
-
موضوع :
روانشناسی بالینی
-
نویسنده/گان :
| یاسمن سپیدکار، سعیده زنوزیان، فرزانه احمدی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
ذهنیتهای طرحوارهای، الگوهای نسبتاً مستقلی از تفکر، احساس و رفتار هستند که زیربنای حالات مختلف آگاهی افراد است که شناخت، عملکرد و رفتار آدمی را تحت تاثیر قرار میدهد. فعالیت برجسته ذهنیتها زیربنای اختلالات شناختی، مشکلات بین فردی و ناسازگاری های اجتماعی است که در گذشته فرد ریشه دارد. در سبب شناسی و شیوع ناسازگاریهای روانشناختی علل مختلفی نقش دارند که جنسیت به عنوان یک متغیر مهم دموگرافیک شناخته میشود؛ بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی شیوع و تفاوتهای جنسیتی ذهنیتهای طرحوارهای در دانشجویان علوم پزشکی زنجان بود. طرح پژوهش توصیفی بود. شرکت کنندگان شامل 670 نفر از دانشجویان سال تحصیلی 1401-1402 دانشگاه علوم پزشکی زنجان بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. 443 نفر دختر و 227 نفر پسر بودند. دادهها از طریق سیاههای شامل ذهنیت طرحوارهای و اطلاعات دموگرافیک به صورت آنلاین و کاغذی جمع آوری شد. دادهها با استفاده از SPSS ویرایش 26 بررسی شد. نتایج آماری نشان داد به تفکیک در ذهنیتهای کودکانه، کودک شاد بیشترین و کودک غضبناک کمترین میانگین، در ذهنیتهای مقابلهای، ذهنیت خود آرامبخش بیتفاوت بیشترین و محافظ بیتفاوت کمترین میانگین و در ذهنیتهای والد، والد پرتوقع بیشترین و والد تنبیهگر کمترین میانگین را دارا بودند. در بررسی مقایسه جنسیت، ذهنیتهای کودک غضبناک، تسلیم شده مطیع، خود بزرگمنش، زورگو و تهاجمی و والد تنبهگر در گروه پسرها و دخترها تفاوت دیده شد که نمرات پسرها بالاتر بود. در بین بعضی از ذهنیتهای دخترها و پسرها تفاوت وجود دارد و بین جمعیت دانشجویان علوم پزشکی زنجان ذهنیت بزرگسال سالم بیشترین و کودک غضبناک کمترین میانگین را دارا بودند.
-
لیست منابع :
[1] Arabpour, S., Khosravi, Z., & Sarami, G. (2018). A study of gender difference in early maladaptive schemas and coping styles: a schema-focused approach. Women's Studies Sociological and Psychological, 16(1), 43-68.
[2] Burke, L. (2007). Developmental psychology from adolescence to the end of life. Translated by Yahya Seyed Mohammadi.
[3] Chen, I.-J., Qi, H., & Sun, Z. (2022). The influence of the early maladaptive schemas on social adaptation: the mediation effect of gender traits. Quality & Quantity, 1-20.
[4] Delcea, C., Enache, A., & Stanciu, C. (2017). Assessing maladaptive cognitive schemas as predictors of murder. Int J Ment Health Psychiatry 3: 1. doi: 10.4172/2471, 4372, 2.
[5] El-Gilany, A.-H., El-Bilsha, M. A., & Ibrahim, A. (2013). Gender differences in maladaptive cognitive schema in orphans in Dakahlia, Egypt. The Scientific World Journal, 2013.
[6] Gök, A. C. (2012). Associated factors of psychological well-being: Early maladaptive schemas, schema coping processes, and parenting styles Middle east technical university.
[7] Janson, D. L., Harms, C. A., Hollett, R. C., & Segal, R. D. (2019). Differences between men and women regarding early maladaptive schemas in an Australian Adult alcohol dependent clinical sample. Substance use & misuse, 54(2), 177-184.
[8] Kocsis, R. N. (2013). Book review: diagnostic and statistical manual of mental disorders: (DSM-5). In: Sage Publications Sage CA: Los Angeles, CA.
[9] Lobbestael, J., van Vreeswijk, M., Spinhoven, P., Schouten, E., & Arntz, A. (2010). Reliability and validity of the short Schema Mode Inventory (SMI). Behavioural and cognitive psychotherapy, 38(4), 437-458.
[10] Lobbestael, J., Van Vreeswijk, M. F., & Arntz, A. (2008). An empirical test of schema mode conceptualizations in personality disorders. Behaviour research and therapy, 46(7), 854-860.
[11] Molina, I. O. L., & Zumalde, E. C. (2023). Maladaptive Schemas as An Explanation for Gender Differences in Eating Disorder Symptoms in Adolescents. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 10(2), 3.
[12] Nicol, A., Mak, A. S., Murray, K., & Kavanagh, P. S. (2021). Early maladaptive schemas in young people who self‐injure. Journal of Clinical Psychology, 77(7), 1745-1762.
[13] Nolen-Hoeksema, S. (2012). Emotion regulation and psychopathology: The role of gender. Annual review of clinical psychology, 8, 161-187.
[14] Salavati, M., & YekaYazdandoost, R. (2020). Schema therapy (special guide for clinical psychologists). Tehran: Danjeh.
[15] Shorey, R. C., Anderson, S. E., & Stuart, G. L. (2012). Gender differences in early maladaptive schemas in a treatment-seeking sample of alcohol-dependent adults. Substance use & misuse, 47(1), 108-116.
[16] Young, J., Klosko, J., & Weishaar, M. (2003). Schema therapy: A practitioner′ s guide: New York: Guilford Publication.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
ذهنیتهای طرحوارهای، جنسیت، دانشجویان
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
schema modes are relatively independent patterns of thinking, feeling, and behavior that underlie different states of awareness of people. In this study, the aim was to investigate the prevalence and gender differences of schema modes in medical students of Zanjan. The research design is a cross-sectional study. The design of the research is descriptive and the research participants were 670 students of the current year of Zanjan University of Medical Sciences who were selected by available sampling method. 443 participants were girls and 227 were boys. The data were collected through the schema modes questionnaire and demographic information in the form of online and paper questionnaires. All data was analyzed by SPSS 26. The statistical results showed that in child modes, a happy child has the highest average and an angry child has the lowest average, in coping modes, detached self-soother mode has the highest average and detached protector mode has the lowest average, and in parent modes, the demanding parent has the highest average and the punitive parent has the lowest average. In the gender comparison, the modes of enraged child, Detached Protector, self-aggrandizing, Bully and Attack, and punitive parent were found to be different in the group of boys and girls. There is a difference between some modes of girls and boys, and among the population of students, a healthy adult mode is the highest and the enraged child is the lowest average.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Gender, Schema Modes, Students
- صفحات : 1-9
-
دانلود فایل
( 791.25 KB )