اثر بخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی -رفتاری بر سازگاری (هیجانی،تحصیلی،اجتماعی) دانش آموزان دختر افسرده دوره دوم متوسطه شهرستان آمل
- آرشیو : نسخه پاییز 1397 - جلد اول
- نوع مقاله :
- شناسه دیجیتال (DOI) :
- کد پذیرش :
- موضوع :
- نویسنده/گان : لیلا آقابرار نژاد، سید صدرا نجبایی
-
چکیده :
هدف اصلي اين پژوهش اثر بخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی -رفتاری بر سازگاری (هیجانی،تحصیلی،اجتماعی) دانش آموزان دختر افسرده دوره دوم متوسطه شهرستان آمل است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش آموزان دختر دوره ی دوم متوسطه شهرستان آمل که به علت افسردگی به مراکز مشاوره مدرسه و یاخارج از مدرسه مراجعه و یا ارجاع داده شده اندبوده است.ابتدا مقیاس سازگاری را بر روی همه دانش آموزان جامعه آماری اجرا شد و از بین آنهایی که نمره کمتر از میانگین دریافت داشتند به روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد .30 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش به به مدت 8 جلسه به شیوه شناختی –رفتاری تحت آموزش قرار گرفت. ابزار گرد آوری داده ها در این پژوهش 1- پرسشنامه افسردگی ماریاکواس(1985) 2- پرسشنامه سازگاری دانش آموزان سینها و سینگ(1993) است که جهت انجام پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. روایی پرسشنامه ها توسط استاد راهنما و دیگر اساتید مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن نیز از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه افسردگی 86/0 و برای پرسشنامه سازگاری دانش آموزان 93/0 برآورد شد. داده های تحقیق پس از جمع آوری بر اساس فرضیه های پژوهش و با استفاده از آمار استنباطی تحلیل کواریانس چند متغیره (MANCOVA) تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد كه آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی -رفتاری بر سازگاری (هیجانی،تحصیلی،اجتماعی) دانش آموزان موثر است. براساس یافتههای این پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری نمود که آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی -رفتاری برای افزایش میزان سازگاری و سازگاری در ابعاد هیجانی ،تحصیلی واجتماعی روش مؤثری است. واژگان کليدي: مدیریت استرس ، روش شناختی - رفتاری، سازگاری هیجانی، سازگاری تحصیلی. - کلید واژه :
- Title :
-
Abstract :
-
key words :
-
مراجع :
- صفحات : 50-63
- دانلود اصل مقاله