اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و سازگاری اجتماعی در بین دانشآموزان دختر شهر اهواز
- آرشیو : نسخه پاییز 1397 - جلد اول
- نوع مقاله :
- شناسه دیجیتال (DOI) :
- کد پذیرش :
- موضوع :
- نویسنده/گان : مریم بهارزاده، علیرضا حیدرئی
-
چکیده :
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و سازگاری اجتماعی در بین دانشآموزان دختر شهر اهوازانجام شد. روش به کار رفته در این پژوهش نیمه آزمایشی (با گروه پیش آزمون و پس آزمون) میباشد. جامعه مورد مطالعه کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر اهواز بودند. تعداد 60 نفر از آنان به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. که 30 نفر به صورت تصادفی در گروه آزمایش و 30 نفر دیگر در گروه گواه قرار داده شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1979) و سازگاری اجتماعی پی کل و ویسمن (1999) است که پس از انتخاب افراد در دو مرحله (قبل و بعد از اجرای آزمایش) توسط افراد گروه آزمایش و گواه تکمیل شد. پس از جمع آوری دادهها، نتایج با استفاده از آزمون آماری تحلیل کواریانس توسط نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد،که نتایج نشان داد: آموزش مهارت های زندگی بر افزایش سلامت روان و مهارت سازگاری اجتماعی تأثیر معناداری داشت. به صورت جزئی تر و جداگانه نتایج نشان داد که 1) آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان دانش آموزان تاثیر معنادار داشت. 2) آموزش مهارت های زندگی بر بهبود سازگاری اجتماعی دانش آموزان تاثیر معنادار داشت. واژگان کليدي: مهارتهای زندگی، سلامت روان، سازگاری، سازگاری اجتماعی. - کلید واژه :
- Title :
-
Abstract :
-
key words :
-
مراجع :
- صفحات : 64-72
- دانلود اصل مقاله