-
آرشیو :
نسخه زمستان 1397 - جلد سوم
-
نوع مقاله :
-
شناسه دیجیتال (DOI) :
-
کد پذیرش :
-
موضوع :
- نویسنده/گان : جمال سوره، نیلوفر میکائیلی، چنور رحیم زاده
-
چکیده :
هدف از اين تحقيق بررسي اثر آموزش زندگی خانوادگی در تغییر نگرش مادران دارای کودک مبتلا به بیش فعال در سازش پذیری و پذیرندگی کودک بیش فعال بود. روش تحقيق مطالعه ي حاضر آزمایش تجربی بود و از طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه ي آماري پژوهش را کليه ي مادران کودکان بیش فعال که به مراکز مشاوره سقزمراجعه کرده بودند تشکيل دادند. نمونه ي مورد مطالعه که به صورت داوطلبانه و در دسترس انتخاب و شامل 30 نفر از مادران کودکان بیش فعال بودند و به صورت جایگزینی تصادفی به دو گروه کنترل و آزمايش تقسیم شدند. گروه آزمايشي در معرض برنامه ی آموزش زندگی خانوادگی قرار گرفت. شيوه ي مداخله شامل 8 جلسه ي 45 دقيقه اي بود و پيش آزمون، پس آزمون براي هر دو گروه اجرا گرديد. جهت تجزيه و تحليل اطلاعات از روش تحليل کواريانس یک متغیری (ANCOVA) با نرم افزار SPSS-24 استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش زندگی خانوادگی توانسته است سازش پذیری و پذیرندگی را در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش دهد. کاربرد آموزش زندگی خانوادگی در ارتقای سلامت خانواده و سازش پذیری و پذیرندگی مادران کودکان بیش فعال موثر است. در نتیجه پیشنهاد می شود برنامه آموزش زندگی خانوادگی برای این مادران در نظر گرفته شود.
واژگان کليدي: آموزش زندگی خانوادگی، بیش فعالی، سازش پذیری، پذیرندگی.
-
کلید واژه :
-
Title :
-
Abstract :
-
key words :
-
مراجع :
- صفحات : 108-117
-
دانلود اصل مقاله