-
آرشیو :
نسخه پاییز 1398 - جلد دوم
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11491
-
موضوع :
سایر شاخه های روانشناسی
-
نویسنده/گان :
فاطمه حیدری، نوشاد قاسمی
-
کلید واژه :
شفقت به خود مهربانی، ویژگی مشترک انسانی.
-
مراجع :
[1] ادواری،احمد؛ فتحی مرغ ملکی، رضا و مدملی، یعقوب .(1396). تاثیرآموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر استرس ادراک شده زنان مبتلا به پرفشاری خون، نشریه آموزش پرستاری، دوره 1، شماره 6،صص 56-62.
[2] ادیبی زاده، شهناز؛ سپهوندی، محمد علی و غلامرضایی، سیمین (1397). اثربخشی درمان گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی برافسردگی و اضطراب مادران کودکان اختلال طیف اتیسم. مجله دست آوردهای روان شناختی، 25(1)، 129-146.
[3] ارشاد سرابی، رزیتا؛ هاشمی رزینی، هادی و عبداللهی، محمد حسین (1396). مقایسه تنیدگی والدگری، سبک های والدگری، و حل مسئله اجتماعی مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم، نارسایی توجه/فزون کنشی و بهنجار. فصلنامه سلامت روان کودک، 4(4)، 15-179.
[4] استوی، الهه؛ حسین خانزاده، عباسعلی؛ ساکت محجوب، معصومه و محمدی، حاتم (1395). مقايسه استرس ادراک شده، انسجام خانوادگى و خودپنداره مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم و عادی. تعلیم و تربیت استثنایی، 16(3)، 13-21.
[5] افشاری، رامین (1383). بررسی رابطه راهبردهاي مقابله اي و سلامت روان در مادران کودکان اتیسـتیک. رساله دکتری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی .
[6] انجدانی، انسیه (۱۳۸۹). نقش تعدیل کننده خود شناسی انسجامی، بهوشیاری، حرمت خود و شفقت برخود
[7] آرمند، اکرم؛ طلایی، علی .(1391). اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات روان شناختی و علایم سندرم پیش از قاعدگی، مجله زنان مامایی و نازایی ایران 21 (15)،صص 31-24.
[8] بهروزی، ناصر؛ ییلاق، منیجه شهنی؛ پورسید، سید مهدی .(1391). رابطه کمال گرایی، استرس ادراک شده و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی، راهبرد فرهنگ، شماره 20، زمستان، صص22-42.
[9] بیرامی، منصور؛ هاشمی نصرت آباد، تورج؛ بشارت، رباب؛ موحدی، یزدان و کوه پیما، سجاد (1392). بررسی مولفه هاي روان نژندي در والدین کودکان اتیسم، کم توان ذهنی و عادي شهر تبریز. تعلیم و تربیت استثنایی، 13(9)، 17-27.
[10] جعفرنژاد، فرزانه؛ شاکری، زهرا؛ نجف نجفی، مونا؛ صالحی فدردی، جواد .(1392). بررسی ارتباط استرس با ابتلا به سندرم پیش از قاعدگی. مجله زنان نازایی و مامایی 76(16)، 18صص-11.
[11] خدابخشی کولایی، آ؛ عرب ورامین، آ و روشن چسلی، ر. (1395). اثربخشی برنامه آموزش والدین کازلوف بر ابراز هیجان و بار روانی مادران دارای کودک اوتیسم. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری، 3(1)، 29-34.
[12] خرم آبادی، راضیه؛ پور اعتماد، حمید رضا؛ طهماسیان، کارینه و چیمه، نرگس (1388). مقايسه استرس والدگري در مادران كودكان مبتلا به اختلال اتيسم با مادران كودكان بهنجار. فصلنامه خانواده پژوهی، 5(19)، 387-399.
[13] خورشیدیان، حمید رضا؛ دوستی، یار علی؛ صمدایی، عطیه و مرتضوی کیاسری، فاطمه (1396). مقایسه سلامت عمومی، شادکامی و امید به زندگی مادران دانش آموزان عادي با مادران دانش آموزان اتیسم. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه تربیتی، 12(50)، 51-68.
[14] سعیدی، ضحی، قربانی، نیما، سرافرازه مهدی رضا، شریفیان، محمدحسین (۱۳۹۲). اثر القای شفقت خود و حرمت خود بر میزان تجربه شرم و گناه. روانشناسي معاصر، ۱۱۸)، ۱۰۲-۹۱
[15] سعیدی، ضحی، قربانی، نیما؛ سرافراز، مهدی رضا و شریفیان، محمد حسین (۱۳۹۱). پژوهش در سلامت روان شناختی. ۳۱۶)
[16] سعیدیان (۱۳۹۶) در بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر میزان فشار خون و کیفیت زندگی در زنان بیمار مبتلا به فشار خون بالا در شهرستان سروآباد. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه کردستان
[17] سعیدیان، ف؛ نیلی، م (۱۳۹۰). بررسی تاثیر آموزش ابراز وجود بر سازگاری اجتماعی و خودپنداره مثبت زنان سرپرست خانوار. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی سال دوم. شماره ۶
[18] شجاعی، ستاره؛ ایمانی، مهدی؛ تیموری، محمدمهدی و شاهین، مریم (1395). مقایسه سبک فرزندپروری والدین کودکان با و بدون اختلال طیف اتیسم . فصلنامه علمی -پژوهشی پژوهش¬های مشاوره، ۱۵ (۶۰)، 100-118.
[19] عجم، علی اکبر؛ فرزانفر، جواد و شکوهی فرد، حسین (1395). بررسی نقش شفقت خود در سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1393. نشریه آموزش پرستاری، 5(5)، 9-15.
[20] کرد، بهمن(۱۳۹۵)، پیش بینی بهزیستی ذهنی دانشجویان پرستاری بر اساس ذهن آگاهی و شفقتورزی خود مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ۱۶(۳۴)، ۲۸۲-۲۷۳
[21] محتشمی، طیبه؛ ابراهیمی، فائزه؛ علی اکبر دهکردی، مهناز و چیمه، نرگس (1395). مقايسه استرس والدگري، رضايتمندي و كاركرد خانواده مادران كودكان داراي اتيسم با مادران كودكان داراي رشد معمول. فصلنامه كودكان استثنايي، 16(4)، 51-62.
[22] محمدپور، مريم؛ رصافياني، مهدي؛ احمدي كهجوق، مينا؛ بهنيا، فاطمه، حقگو، حجت االله و بيگلريان اكبر (1393). مقايسه استفاده از زمان در مادران داراي كودك مبتلا به اوتيسم و مادران داراي كودك عادي. پژوهش در علوم توانبخشي، 10(1)، 182-192.
[23] محمدی زاده، علی، محمدی، سمیه، اکبری، اسدا... .(1391). تأثیر تمرین آرام سازی روانی و خودگویی مثبت همراه با موسیقی در افزایش شادکامی و عزت نفس دانشجویان. (مجموعه مقالات ششمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان 28 و 8 اردیبهشت) ، ص436.
[24] مومنی، خدامراد و شهبازی راد، افسانه (1391). رابطه معنويت، تاب¬آوري و راهبردهاي مقابله¬اي با كيفيت زندگي دانشجويان. مجله علوم رفتاری، 6(2)،97-103.
[25] مومنی، فرشته؛ شهیدی، شهریار؛ موتابی، فرشته و حیدری، محمود (1392). ویژگی¬هاي روانسنجی نسخه فارسی مقیاس خود شفقت ورزي. روان شناسی معاصر، 8(2)، 27-40
[26] نجفی، ندا .(1392). تعیین میزان اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه ي شناختی-رفتاري برکاهش نگرش هاي ناکارآمد و میزان استرس درنوجوانان مبتلا به بیماري کرونري قلبی، مجله علوم پزشکی رازي، دوره 21، شماره 128، صص 25-29.
[27] نوری امام زاده ئی، طاهره و نیلفروشان، پریسا (1395). اهمالکاری تحصیلی دانشجویان: نقش سبک¬های مقابله با تنیدگی و ابعاد دوگانه کمالگرایی. رویکردهای نوین آموزشی، 11(1)، 21-40.
[28] Albertson, E, R., Neff, K. D & Dll-Shackleford, K, E. (2015). Self-corrupassion and body dissatisfaction in women: A randomized controlled trial of a brief meditation intervention. Mindfulness, 63, 44.454.
[29] Aliaj, B. (2016). The level of stress, anxiety and depression in mothers of autistic, down syndrome and typical development children in Albania. Journal of Education & Social Policy, 3(6), 32-35.
[30] Allen, A.B., & Leary, M.R. (2010). Self-compassion, stress, and coping. Social and Personality Psychology Compass, 4(2), 107-118.
[31] American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical Manual of mental disorders, Fifth Edition (DSM-5), Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
[32] Baghdadli, A., Pry, R., Michelon, C., & Rattaz, C. (2014). Impact of autism in adolescents on parental quality of life. Quality of Life Research, 23(6), 1859-1868.
[33] Boyd, B.A., Odom, S.L., Humphreys, B.P., & Sam, A.M.(2010). Infants and toddlers with autism spectrum disorder: Early identification and early intervention. Journal of Early Intervention, 32(2), 75-98.
[34] Brown, B. (1999). Soul without shame: A guide to liberating yourself from the judge within. Boston: Shambala
[35] Chaskalson, Michael (2011). The Mindful workplace: Developing resilient individuals and resonant organizations with MBSR. First edition, Wiley Blackwell.
[36] Coucouvanis, J., Hallas, D.N., & Farley, J.N. (2012). Autism spectrum disorder. Child and adolescent behavioral health: A resource for advanced practice psychiatric and primary care practitioners in nursing. United Kingdom: Iowa State University.
[37] Dabrowska, A., & Pisula, E. (2010). Parenting stress and coping styles in mothers and fathers of pre-school children with autism and Down syndrome. Journal of Intellectual Disability Research, 54(3), 266-280.
[38] Dardas, L., & Ahmad, M. (2013a). Coping strategies as mediators and moderatos between stress and quality of life among parents of children with Autistic Disorder. Stress and Health, 31(1), 5-12.
[39] Estes, A., Munson, J., Dawson, G., Koehler, E., Zhou, X., & Abbott, R. (2009). Parenting stress and psychological functioning among mothers of preschool children with autism and developmental delay. Autism, 13, 375-387.
[40] Feldman, C., & Kuyken, W. (2011). Compassion in the landscape of suffering. Contemporary Buddhism, 12, 143-155.
[41] Ferreira, C., Pinto-Gouveia, J., & Duarte, C. (2013). Self-compassion in the face of shame and body image dissatisfaction: Implications for eating disorders. Eating behaviors, 14(2), 207-210.
[42] Firat, S., Diler, R.S., Avci, A., & Seydaoglu, G. (2002). Comparison of psychopathology in the mothers of autistic and mentally retarded children. Journal of Korean Medical Science, 17(5), 679-685.
[43] Gilbert, P & Procter, S (2006). Compassionate mind training for people with high shame and selfcriticism: A pilot study of a group therapy approach. ) Clin Psychol Psy chother. (13): 353-379
[44] Hobart, H.M., & Smith, W. (2008). Autism and family in the People’s Republic of China: Learning from parents' perspectives. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 33(1-2), 37-47.
[45] Kiani, F., Khodabakhsh, M.R., & Khastwo Hashjin, K.H. (2014). Comparison of parenting- related stress and depression symptoms in mothers of children with and without autism spectrum disorder (ASD). International Journal of Pediatrics, 2(9), 31-37.
[46] Kim, Y.S., Leventhal, B.L., Koh, Y.J., Fombonne, E., Laska, E., Lim, E.C, & et al. (2011). Prevalence of autism spectrum disorders in a total population sample. The American Journal of Psychiatry, 168(9), 904-912
[47] Kowalkowski, J.D. (2012). The impact of a group-based acceptance and commitment therapy intervention on parents of children diagnosed with an autism spectrum disorder. (Doctoral dissertation). Department of Psychology, Eastern Michigan University.
[48] Kuhn, J.C., & Carter, A.S. (2006). Maternal self efficacy and associated parenting cognitions among mothers of children with autism. American Journal of Orthopsychiatry, 4, 564-575.
[49] Leach, D., & LaRocque, M. (2011). Increasing social reciprocity in young children with autism. Intervention in School and Clinic, 46(3), 150-162.
[50] Lee DA (2005) The perfect nurturer: a model to develop a compassionate mind within the context of cognitive therapy. In Compassion: Conceptualisations, Research and use in Psychotherapy (ed P Gilbert): 326-51. Brunner-Routledge.
[51] Nealy, C.E., O'Hare, L., Powers, J.D., & Swick, D.C. (2012). The impact of autism spectrum disorders on the family: A qualitative study of mothers’ perspectives. Journal of Family Social Work, 15(3), 187-201
[52] Neff, KD & Germer, CK (2013). Self-Compassion Program. J Clin Psychol. 69 (1): 28–44. Neff, KD
[53] Padden, C., & James, J.E. (2017). Stress among parents of children with and without autism spectrum disorder: A comparison involving physiological indicators and parent self-reports. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 29(4), 567-586.
[54] Penley, J.A., & Tomaka, J. (2002). Associations among the big five emotional responses and coping with acute stress. Personality and Individual Differences, 32(7), 1215-1228.
[55] Rao, P.A., & Beidel, D.C. (2009). The impact of children with high-functioning autism on parental stress, sibling adjustment, and family functioning. Behavior Modification, 33(4), 437-451.
[56] Rutgers, A.H., van Ijzendoorn, M.H., Bakermans-Kranenburg, M.J., Swinkels, S.H., van Daalen, E., Dietz, C., Naber, F.B., Buitelaar, J.K., van Engeland, H. (2007). Autism, attachment and parenting: a comparison of children with autism spectrum disorder, mental retardation, language disorder, and non-clinical children. Journal of Abnormal Child Psychology, 35(5), 859-870.
[57] Salas, B.L., Rodríguez, V.Y., Urbieta, C.T., & Cuadrado, E. (2017). The role of coping strategies and self-efficacy as predictors of life satisfaction in a sample of parents of children with autism spectrum disorder. Psicothema, 29(1), 55-60.
[58] Samadi, S.A., & Mahmoodizadeh, A., & McConkey, R. (2012). A national study of the prevalence of autism among five-year-old children in Iran. Autism, 16(1), 5-14.
[59] Sawyer, M.G., Bittman, M., La Greca, A.M., Crettenden, A.D., Harchak, T.F., & Martin, J. (2010). Time demands of caring for children with autism: what are the implications for maternal mental health? Journal of Autism and Developmental Disorders, 40(5), 620-628.
[60] Segal, Z., Williams, J.M.G., & Teasdale, J. (2002). Mindfulness-based cognitive therapy for depression. A new approach to preventing relapse. New York: Guilford.
[61] Seymour, M., Wood, C., Giallo, R., & Jellett, R. (2013). Fatigue, stress and coping in mothers of children with an autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 43(7), 1547-1554.
[62] Sharpley, C.F., Bitsika, V., & Efremidis, B. (1997). Influence of gender, parental health, and perceived expertise of assistance upon stress, anxiety and depression among parents of children with autism. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 22(1),19-28.
[63] Vidyasagar, N., & Koshy, S. (2016). Stress and coping in mothers of autistic children. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 36(2), 245-248.
- صفحات : 94-108
-
دانلود فایل
( 737.28 KB )