-
آرشیو :
نسخه پاییز 1398 - جلد اول
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11498
-
موضوع :
روانشناسی بالینی
-
نویسنده/گان :
زهرا بیگی خوزانی، فاطمه حاتمیان
-
کلید واژه :
اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، اهمالکاری تحصیلی، باورهای فراشناختی، استرس تحصیلی.
-
مراجع :
[1] آذربادکان، ف.، اصغری ابراهیم آباد، م ج.، 1397، پیش بینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس خودناتوان سازی و استرس ناشی ازانتظارات تحصیلی در دانش آموزان. اندیشه های نوین تربیتی. دانشکده علم تربیتی روان شناسی دانشگاه الزهرا. پاییز1397، سال 14 ، شماره3، ص100-115.
[2] بهادری خسروشاهی، ج.، حبیبی کلیبر، ر.، 1397، رابطه دشواري در نظمبخشي هيجاني و باورهاي فراشناختي با تفكر ارجاعي در دانش آموزان پسر دوره متوسطه. دوفصلنامه راهبردی شناختی دریادگیری. پاییز و زمستان1396،شماره 5، دوره9، ص 117-135.
[3] جوکار، ب.، دلاورپور، م.، 1386، رابطه ی تعلل ورزی آموزشی با اهداف پیشرفت،اندیشه های نوین تربیتی،دوره 3،شماره4،ص 80-61.
[4] جوهری فرد، ر.، سبک خیز، س.، 1396، تأثیر آمموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودانتقادی و ترس از شکست در افراد دچار بیماری قلبی، نشریه پرستاری قلب و عروق، دوره6، شماره1، ص14-21.
[5] حامدی، ک.، میرزائیان، ب.، حسنزاده، ر.، 1395، اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و باورهاي فراشناختی مثبت نسبت به نگرانی در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان، مجله ایده های نوین روانشناسی، دوره 1، شماره1، ص11-20.
[6] داوری، ر.، 1386، رابطه خلاقیت و هوش هیجانی،با سبک های کنارآمدن با استرس. اندیشه ورفتار در روانشناسی بالینی(اندیشه و رفتار)(روانشناسی کاربردی)، شماره2، دوره6، ص49-62.
[7] دهستانی، م.، 1394. اثربخشي آموزش كاهش استرس مبتني بر ذهن آگاهي بر افسردگي، اضطراب و افسردگي دانش آموزان دختر. مجله اندیشه و رفتار. شماره9. دوره37، ص37-46.
[8] زاهد زاده، ف.، جوهری فرد، ر.، 1397، بررسی تأثیر هنردرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر باورهای فراشناختی و ذهن آگاهی زنان مبتلاء به افسردگی. نشریه ران پرستاری. شماره6، دوره 5، ص42-49.
[9] سعیدزاده، م.، محمدی، ی.، اسدی، ف.، 1397، نقش باورهای فراشناخت و خودکارامدی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان. مجله مرکزمطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد. تابستان1397.سال 13،شماره 2، صفحه140-149.
[10] شکری ، ا. کدیور، پ.، نقش، ز.، غنایی، ز.، دانش پور، ز.، مولایی، م.، ۱۳۸۶، صفات شخصیت، استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی. مجله مطالعات روانشناختی،شماره ۳، دوره 3، ص، ۲۶-۴۸.
[11] شیخ الاسلامی، ع.، سیداسماعیلی قمی، ن.، 1393، مقایسه ی تأثیر روش های آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن¬آگاهی و مهارت های مطالعه بر اضطراب امتحان دانش¬آموزان، فصلنامه ی علمی پژوهشی روان شناسی مدرسه.تابستان1393، شماره2. ص104-121.
[12] شیرین زاده دستگردی، ص.، گودرزی، م ع.، رحیمی، چ.، نظیری، رق.، 1387، بررسی ساختارعاملی،روایی واعتبار پرسشنامه ی فراشناخت. مجله روانشناسی، شماره4، دوره12، پیاپی48، ص461-445.
[13] قدم پور، ع.، یوسف وند، م.، رجبی ه.،1397، نقش خوش بيني تحصيلي، باورهاي فراشناختي، تنظيم شناختي هيجان در پيش بيني خودناتوان سازي تحصيلي.15(30).207-241.
[14] گل پور چمرکوهی ،ر. محمد امینی ،ز (1391). اثربخشی کاهش استرس مبتني بر ذهن آگاهي بر بهبود ذهن آگاهي و افزايش ابراز وجود در دانش¬آموزانمبتلا به اضطراب امتحان. مجله روان¬شناسی مدرسه. پاییز1391. 1(3)ص82-100.
[15] منصوری، ج.، 1397، اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر حمایت اجتماعی، اهمالکاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. مجله روان شناسی اجتماعی. پاییر1397 .شماره 13، دوره48، ص67-76.
[16] Ang, R. P., Huan, V. S. 2006 . Academic expectations stress inventory: Development, factor analysis, reliability, and validity. Educational and Psychological Measurement, 66(5), 522–539.
[17] Arch, J. J., Ayers, C. R., Baker, A., Almklov, E., Dean, D. J., & Craske, M. G. 2013 .Randomized clinical trial of adapted mindfulness-based stress reduction versus groupcognitive behavioral therapy for heterogeneous anxiety disorders. Behaviour Research and Therapy, 51(4–5), 185–196.
[18] Aynur, P.; Murat, A. and Can, B. 2011 . “Academic procrastination behavior of preservice teachers’of CelalBayar University”. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 29: 1418-1425.
[19] Baka, A. Z., Khan, U. M. 2016 . Relationship between self-efficacy and academic procrastination behaviour among university students in Malaysia: A general perspective. Journal of Education and Learning, 10(3), 265 – 274. DOI: 10.11591/edulearn.v10i3.3990
[20] Brown, K.W. Ryan, R.M. Creswell, J.D. 2007 . Mindfulness: theoretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychological Inquiry, 18 (4), 211–237.
[21] Dane, e. 2010 . Paying attention to mindfulness and its effects on task performance in the workplace. Journal of Management, 20, 10, 1-22.
[22] Dunne, M. P., Sun, J., Nguyen, N. D., Truc, T., Loan, K. X., & Dixon, J. 2010 . The influence of educational pressure on the mental health of the adolescence in east Asia. Journal of science research, Hue University, 61(1), 18-27.
[23] Gadzella, B. M., & Baloglu, M. 2001 . Confirmatory factor analysis and internal consistency of StudentLife Stress Inventory. Journal of Instructional Psychology, 28, 84-94
[24] Gargari, R. B., Sabouri, H., & Norzad, F. 2011 . Academic procrastination: The relationship between causal attribution styles and behavioural postponement. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioural Sciences, 5(2), 72 – 76. PMCID: PMC3939975.
[25] Gehart, D. R. 2012 . "Mindfulness and acceptance in couple and family therapy". New York: Guilford.
[26] Kabat-Zinn, J. 2003 . Mindfulness-Based Interventions in Context: Past, Present and Future. Clinical Psychology: Science and Practice.V 10, 144-156.
[27] Katz, I., Eilot, K., Nevo, N. 2014 . “I’ll do it later”: Type of motivation, self efficacy and homework procrastination. Motivation and Emotion, 38, 111 – 119. DOI: 10.1007/s11031-013-9366-1
[28] Kosnin, A. M., & Khan, M. U. 2014 . Procrastination among university students in Malaysia and Pakistan. In: 1st International Education Postgraduate Seminar, 23-24 November, 2014, Johor Bahru, Malaysia.
[29] Mokhtari K, Reichard CA. 2002 .Assessing students’ metacognitive awareness of reading strategies. Journal of Educational Psychological. 2002;94(2):249-59.
[30] Raeisoon MR, Mohammadi Y, Abdorazaghnejad M, SharifzadehGh. 2014. An investigation of the relationship between self-concept, self-esteem, and academic achievement of students in the nursing-midwifery faculty in Qaenduring 2012-13 academic year. Modern Care Journal. 2014;11(3):236-42. [Persian]
[31] Scragg, P. 2010 . Meta cognitive therapy, Developed by Adrian Wells. Trauma clinic LTD & university collage. London.
[32] Sirois, F.M. Tosti, N. 2012 . Lost in the Moment? an investigation of procrastination, mindfulness, and well-being. Journal of Rat-Emo Cognitive-Behave Ther, published online
[33] Solomon, L. J. Rothblum, E. D. 1984 . Academic procrastination: frequency and cognitivebehavioral correlates, Journal of Counseling Psychology, 31, 503–509.
[34] Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. 1994 . Procrastination Assessment Scale-Students PASS. In J. Fischer and K. Corcoran Eds. Measure for Clinical Practice Volume 2, pp. 446-452. New York: The Free Press.
[35] Wells, A. Caertwright-Hatton, S. 2004 . A short form of meta-cognitions questionnaire: properties of the MCQ-30. Behavior and Research and Therapy, 32(4), 867-870.
- صفحات : 107-116
-
دانلود فایل
( 864.05 KB )