-
آرشیو :
نسخه زمستان 1398 - جلد اول
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11499
-
موضوع :
رفتار در علوم تربیتی و روانشناسی
-
نویسنده/گان :
ویدا اندیشمند، نجمه حاجی پور، امیرصدرا اسدی خانوکی
-
کلید واژه :
سبک های فرزندپروری والدین، بزهکاری، سلامت روانشناختی.
-
Title :
The Effectiveness of Parenting Parenting Styles on Delinquency and Psychological Health of Students
-
Abstract :
Introduction: The purpose of this study was to identify the effectiveness of parenting styles training on reducing delinquency and increasing the psychological health of elementary school students in Kerman. Method: The statistical population of this study consisted of parents with elementary school students in District 2 of Kerman. The sample included 30 parents and children from the community who were at least 6 months past their entry to the center and were fully consenting to participate in the study. Then the parents were randomly divided into experimental and control groups, each with 15 subjects. The parents of the experimental group received parenting styles training sessions in 10 sessions of 90 minutes and the control group did not receive any program. Both groups responded to the Crime Scale and GHQ before and after the experiment. Mean, standard deviation, and covariance analysis were used to analyze the data. Results: The results showed that parenting styles training had a significant effect on reducing delinquency and increasing students' mental health (P <0.01). Conclusion: Parent training to use techniques such as attention, rewarding, ignoring, effective instruction to the child, and proper use of temporary deprivation can directly reduce delinquency and subsequently increase children's psychological health.
-
key words :
Parental Parenting Styles, Delinquency, Psychological Health
-
مراجع :
[1] اکبری، محمد (1391). مقایسه شیوه های فرزند پروری مادران دانش اموزان پسر 7تا 9 سال دوره ابتدایی با اختلال لجبازی نافرمانی و عادی در شهرستان ایلام، فصلنامه افراد استثنایی، سال 3 ،شماره 6 .
[2] باباپور خیرالدین، جلیل (1381). بررسی رابطه بین شیوه حل مسئله، شیوه حل تعارض وسلامت روان شناختی در میان دانشجویان. پایان نامه دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
[3] پورعبدلی، محمدرضا؛ فلاحت پیشه، اشکان (1387). ارتباط بین شیوه های فرزند پروری مادر و فرزند پروری ادراک شده با مکان کنترل و خود پنداره فرزندان، فصلنامه دانش وپژوهش در روان شناسی ، دانشگاه آزاد واحد خوراسگان (اصفهان)، سال 6، شماره 37،صص 128-107.
[4] توزنده جانی، معصومه؛ میرزایی، فاطمه السادات (1390). اثربخشی شیوه های فرزند پروری بر خود کارامدی وسلامت روان دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور وازاد نیشابور، فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی گناباد، دوره 17، شماره 2.
[5] سرمد، زهره.، بازرگان، عباس.، و حجازی، الهه. (1387). روش¬های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگه، چاپ پانزدهم.
[6] لواسانی، زهرا (1382). رابطه هوش و شیوه های فرزند پروری با تفکر انتقادی در دانش آموزان دختر و دبیرستان های استان تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
[7] ناظمیان، عباس و شمس زهرا (1395). بررسی اثربخشی آموزش گروهی والدین مبتنی بر فرزندپروری مثبت با توجه به فرهنگ ایرانی بر پیشرفت تحصیلی و ارتباط مادر-کودک، مجله دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي مشهد، 59، 2، 124-131.
[8] هیبتی، خلیل (1387). بررسی شیوه های فرزند پروری والدین و رابطه آن با شیوه های مقابله با استرس دانش آموزان سال سوم دبیرستان شهر زرقان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
[9] Allison, Barbara. N &jearlyn,B . Schnltz. (2004). Parent – adolescent conflict in early adolescence. Journal Article excerpt: vol. 39.
[10] Beneson, G (2009), the efficacy of the triplep positive parenting problem in improving parenting and child behavior: A comparision with two other treatmentconditions, behavior research anf therapy 46, 411, 427.
[11] Burton, P. Phipps, S. Gurtis, P. (2011). all in the family: A Simultaneous modedl of parenting style and child conduct. Journal of abnormal child, Psychology, 92 , 2, 368-373.
[12] Dean C, Myers K, Evants E. (2003). Communicating-wide implementation of parenting program: The South East Sydney positive parenting program. Aust J Adv Ment Health; 2:1-12.
[13] Dupree Shilelds, C. (2007) . The relationship between goal orientataion, parenting style , and self – handic aping in adolescents , unpublished doctoral dissertation. University of Alabama: Alabama.
[14] hendriksen, J. G. M., steyacrt, J, ranzeban, T.M.C.B., crolla. I.F.A.M., jolles , J (2001) factors effecting the relation between parentaleducations as well as occuptiotion and behavior in Dutch. 5- 17.
[15] Hess RD. (2005). Social class and ethnic influences on socialization. In: Mussen C. Manual of child psychology. 3rd ed. New York: Wiley.
[16] Irvine, A.B. ,Biglan, A., Smolkowski, K., Metzler, C.W, &Ary, D.V. (2009). the effectiveness of a parenting skills programs for parents of middle school students in a small community, journal of consulting and clinical psychology, 67, 811-825.
[17] Keskin, G. (2008). Relationship between mental health, parental attiude and attachment style in adolescence. Annual Journal of Psychiatry. (anadolu psikiyatri dergisi). 9 (3), 139- 147.
[18] Pckiener, L. & Lametsapelto, R. (2010). Search for parenting style: across- situational analysis of parental behavior .Geretics, social and general psychology monographs vol. 22.
[19] Pourahmadi E, Jalali M, Shaeiri MA, Tahmassian K. (2009). Investigationg short-term triple P-positive parenting program in modification of parenting styles of mothers of children with oppositional defiant disorder. J Fam Res; 5:519-532. (Persian)
[20] Reisch, S. & Jackson, N. &chanchong, W. (2003). Communication approach to parent- child conflict: young adolescence to young adult-pediatrnurs. 18(4). 244-250.
[21] Van Zyle JD, Cronje EM, Payze C. (2006). Low self-esteem of psychotherapy patients: A qualitative inquiry. Qual Rep; 1:192-208.
[22] Vertime, P. (2002). Attachment styles and internal working models of self and relationship patterns. In G. J. O. Fletcher & J. Fitness (eds). Knowledge struction in close relationshis:a socio psychological approach. (pp25- 61).
[23] Voydanoff , P ., & Donnelly , B .w .(2013) . parenting stress as a mediator of the relation between parenting support and optimal parenting parenting : science and practice , 2 , 409 -435.
- صفحات : 1-10
-
دانلود فایل
( 713.95 KB )