-
آرشیو :
نسخه زمستان 1398 - جلد اول
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11506
-
موضوع :
روانشناسی بالینی
-
نویسنده/گان :
علی مصطفایی، لیلا خضرپور
-
کلید واژه :
افسردگی، نشخوار فکری، نشانههای افسردگی، مقابله با استرس، دشواری تنظیم هیجان.
-
Title :
Prognosis of depression symptomsbased on rumination, difficulty of emotion regulation and coping strategies with stress in bukan free university students.
-
Abstract :
The present study was aimed at predict the symptoms of depression based on rumination, difficulty in emotion regulation and stress coping strategies among students of the University of Bukan. The research method was descriptive and correlational and research community including all undergraduate and graduate students from Islamic Azad universities in the academic year of 97-96 in Bukan, 1871 (1214 undergraduates and 657 students) Assistant). Among them, 384 undergraduate and graduate students from all fields (210 undergraduate students and 174 graduate) were selected by cluster random sampling method as the sample. The research tools were Beck Depression Inventory (Second Edition) (BDI-II), Nullen Hoeksma and Marrow Rhymes Inventory, Gutz & Romer's Threat Setting Scale, Andler & Parker's Crisis Stress Questionnaire (CISS). Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and regression analysis. The findings showed that there was a significant relationship between rumination and depression symptoms at level (P <0.01). There is a positive and meaningful relationship between the difficulty in setting the emotions with symptoms of depression at the significant level (P <0.01). Also, there is a significant negative correlation between stress coping strategies and depression symptoms at level (P <0.01).
-
key words :
rumination, depression symptoms, stress coping and difficulty adjusting excitement
-
مراجع :
[1] اسدی مجره، سامره؛ عابدینی، مریم؛ پورشریفی، حمید و مهناز نیکوکار (1391) رابطه بین عدم تحمل بلاتکلیفی، نشخوار فکری با نگرانی در جمعیت دانشجویی، مجله روانشناسی بالینی، دوره 4، شماره 4، 92 - 83.
[2] اسلامی اکبر، رسول؛ کوتی، وسام؛ زارع مرزونی، هادی؛ نوری احمدآبادی، مصیب و نوید کلانی (1392) بررسی شیوع افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم، مجله علوم پزشکی زانکو. دانشگاه علوم پزشکی کردستان. 58-66.
[3] ایلدرآبادی، اسحق؛ فیروزکشی، محمدرضا؛ مظلوم، سیدرضا و علی نویدیان (1383) بررسی میزان شیوع افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل در سال تحصیلی 81 – 1380، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دوره 6، شماره 2، 21- 15.
[4] آذرگون، حسن؛ کجباف، محمدباقر؛ مولوی، حسین و محمدرضا عابدی (1388) اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر کاهش نشخوار فکری و افسردگی دانشجویان دانشگاه اصفهان، دو ماهنامه علمی- پژوهشی دانشور رفتار دانشگاه شاهد، سال شانزدهم، شماره 34، 21 - 13.
[5] آزاد، حسین (1387) آسیب¬شناسی روانی. چاپ دهم، جلد دوم، تهران: انتشارات بعثت.
[6] بشارت، محمدعلی؛ خلیلی خضرآبادی، مهدیه؛ رضازاده، سیدمحمدرضا (1395) نقش واسطهای دشواری تنظیم هیجان در رابطه بین روان سازههای ناساگار اولیه و مشکلات زناشویی، روانشناسی خانواده. دوره 3، شماره 2، 44-27.
[7] بشارت، محمدعلی و فرهمند، هادی (1396) نقش واسطهای دشواری تنظیم هیجان در رابطه بین آسیبهای دلبستگی و نشانههای افسردگی و اضطراب، اندیشه و رفتار، دوره 11، شماره 44، 16-7.
[8] حنیفی، فریبا و امینی، زهرا (1395) بررسی رابطه بین سبکهای مقابلهای با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان مقطع متوسطه شهر تهران، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال هشتم، شماره 2، 108-90.
[9] خدایاری فرد، محمد و پرند، اکرم (1390) استرس و روشهای مقابله با آن، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، تهران.
[10] رضایی، مهدی؛ غضنفری، فیروزه و رضایی، فاطمه (1396). نقش طرحواره¬های هیجانی، نشخوار فکری و اجتناب تجربی در اختلال افسردگی اساسی: کاربرد تحلیل مسیر، پژوهشهای نوین روانشناختی، دوره 12، شماره 45، 129-105.
[11] رضوان، شیوا؛ بهرامی، فاطمه و عابدی، محمدرضا (1385). تأثیر تنظیم هیجان بر شادکامی و نشخوار فکری دانشجویان، مجله روان پزشکی و روانشناسی بالینی ایران، دوره 12، شماره 3، 257-251.
[12] رنجبری، توحید (1395) پیشبینی نشانههای اضطراب و افسردگی براساس آسیبهای دلبستگی: نقش واسطهای دشواری تنظیم هیجان و مکانیسمهای دفاعی، (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
[13] روزنهان، دیویدال؛ مارتین ای.پی، سلیگمن (1392) روانشناسی نابهنجاری- آسیب شناسی روانی، ترجمه یحیی سیدمحمدی، چاپ 15، جلد 1 و 2، تهران: نشر ارسباران.
[14] زمانی، فرشته؛ شهری، پروین و زارعی، اقبال (1391) بررسی مقایسهای سلامت روان نوجوانان پسر و دختر در پایه دوم مدارس شبانه روزی مقطع متوسطه استان مرکزی، سایت ام. اس. ای. 29-11.
[15] سادوک، بنجامین؛ سادوک، ویرجنیا و روئیز، پدرو (1395) خلاصه روانپزشکی: علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی، ترجمه دکتر فرزین رضاعی، چاپ دوم، جلد اول، تهران: انتشارات ارجمند.
[16] عابدی، صادق؛ دوازده امامی، محمدحسن؛ احسانی، امیرهوشنگ و مهدی جعفری (1396) نقش شخصیت نوع D و دشواری تنظیم هیجان در پیشبینی علائم افسردگی افراد مبتلا به پسوریازیس، پوست و زیبایی، دوره 8، شماره 2، 82-71.
[17] عظیمی، مریم؛ مرادی، علیرضا و جعفر حسنی (1396) اثربخشی درمان شناختی- رفتاری (اجرای حضوری- اینترنتی) بر راهبردهای تنظیم هیجانی افراد با همبودی بی خوابی و افسردگی، فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش در سلامت روانشناختی، دوره 11، شماره 1، 61-49.
[18] علیزاده، اصغر؛ حاجی¬یوسفی، الناز؛ فرورشی، محمود و مسعود ذوقی (1394) پیشبینی نشانههای افسردگی براساس انعطاف¬پذیری شناختی، نشخوار فکری و ذهن آگاهی در دانشجویان، مجله روانشناسی و روان پزشکی شناخت، سال 2، شماره 1، 29-15.
[19] کرینگ، آن. م؛ دیویسون، جرالد سی؛ نیل، جانم؛ جانسون، شری ل (1388) آسیب شناسی روانی، ترجمه حمید شمسی¬پور، تهران: انتشارات ارجمند.
[20] گنجی، مهدی (1395) آسیب¬شناسی روانی براساس DSM-5.، تهران، انتشارات ساوالان.
[21] معمارباشی اول، مژگان (1390) مقایسه رابطه حمایت اجتماعی و راهبردهای مقابله با استرس با عملکرد شغلی و سلامت روان در کادر پرستاری بیمارستانهای روانی و غیرروانی (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه مشهد.
[22] معنوی پور، داود و شاحسینی، آرزو (1394) بررسی شاخصهای روان سنجی مقیاس نشخوار فکری، تأمل، دوره 4، شماره 1، 16-8.
[23] منتظری، علی؛ موسوی، سیدجواد؛ امیدواری، سپیده؛ طاووسی، محمود؛ هاشمی، اکرم و طاهره رستمی (1392) افسردگی در ایران مرور نظام مند متون پژوهشی، فصلنامه پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، دوره 12، شماره 6، 594-567.
[24] نظامی پور، الهام (1394) نقش واسطهای سبکهای مقابلهای و شیوههای حل مسئله در نشخوار فکری و افسردگی دانشجویان، مجله علوم رفتاری، دوره 9، شماره 1، 69 – 61.
[25] نیکخو، حمیدرضا؛ جدیدی، محسن و محمدمهدی شمسایی (1385) رابطه راهبردهای مقابلهای و هوش هیجانی با بهداشت روانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، فصلنامه علوم تربیتی و زمینههای وابسته، دوره 1، شماره 2، 139-124.
[26] ولی تبار، زهرا و حسین ثابت، فریده (1396) نقش افکار خودکار منفی، نگرشهای منفی و خاطرات مزاحم در افسردگی، فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، سال هفتم، شماره 26، 179-165.
[27] یزدانی، فضل اله (1390) بررسی رابطه بین نگرش دینی، سبکهای مقابلهای و شادکامی در دختران و پسران دبیرستانهای اصفهان، رساله دکتری روانشناسی بالینی دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی.
[28] Erol demirbatir, R. (2012). Undergraduate music students' depression, anxiety and stress levels: a study from turkey. Social and behavioral sciences, 46, 2995-2999.
[29] Folekman. lazarus R. S, pimley, S, Navacek, J. (1987). Age differences in stress and coping process.” Journal of psychology and aging, 2, 171-184.
[30] Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of psychopathology and behavioral assessment, 26, 41-54.
[31] Lazarus, RS. Folekman, s. (1984). Stress appraisal and coping. New York: Spring publishing company.127-139.
[32] McLeavey, B, C., Daly, R, J, Murray, C,.(1994). Interpersonal problem- solving deficits in self- poisoning patients. Suicide and life – threatening behavior, 17,33-49.
[33] Nolen-hoeksema, S.wisco, B. E., & Lyubomirsky, S. (2008). Rethinking rumination.perspectives on psychological science. 3 (5): 400-424.
[34] Tull, M. T., Weiss, N. H, Adams, C, E., & Gratz, K.L. (2012). The contribution of emotion regulation difficulties to risky sexual behavior within a sample of patients in residential substance abuse treatment. Journal of addictive behaviors, 37, 1084-1092.
- صفحات : 42-51
-
دانلود فایل
( 730.42 KB )