-
آرشیو :
نسخه زمستان 1398 - جلد سوم
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11528
-
موضوع :
رفتار در علوم تربیتی و روانشناسی
-
نویسنده/گان :
الهه سرآبادانی، عادل مخبری، قاسم کشاورز
-
کلید واژه :
ذهن آگاهی، مدیریت خشم، اضطراب، افسردگی، دانش آموزان آزاررسان.
-
Title :
The Effectiveness of Combine Mindfulness and Anger Management Training on Anxiety and Depression in Bullying among Boy High School Students
-
Abstract :
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of combine mindfulness and anger management training on anxiety and depression in bullying high school in bullying among boy high school students. The present study was a semi-experimental design with pre-test posttest design with control group. First, 400 school students responded to the Olwues Bullying Questionnaire. Then, 30 school student were selected with apurposeful sampling method and based on the clinical point cutoff score and were grouped in one groups of experiment (n =15) and control (n = 15). The experimental group was trained according to the protocol of mindfulness, anger management and the control group did not receive any training.
The instruments were Beck Anxiety Inventory (BAI), Children’s Depression Inventory (CDI), Mindfulness Training Protocol and Anger Management Training Protocol (8 session, 60 minute). The results with Multivariate Covariance Analysis (MANCOVA) showed that there is a significant difference between the experimental group and control group in the variables of anxiety and depression. Comparison of pre-test and post-test mean showed anxiety and depression reduction in the experimental after the training has been implemented. It can be concluded that mindfulness training has an effect on anxiety reduction, anger management training on reducing anger and depression in the bullying students.
-
key words :
mindfulness, anger management, anxiety, depression, bullying
-
مراجع :
[1] بیرامی، منصور؛ نعمتی سوگلی تپه، فاطمه.، رزمی، شهریار (1389). اثربخشی مدیریت خشم و آرمیدگی بر کاهش نشانه های اضطراب، افسردگی و خشم در بیماران قلبی پس از جراحی بای پس. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی. سال اول. شماره 1. 75-64.
[2] بشلیده، کیومرث (1396). روش های پژوهش و تحلیل آماری مثال های پژوهشی با amous ، spss (بشلیده) دانشگاه چمران. اهواز. دانشگاه چمران.
[3] بشارت، محمد علی؛ عبدالمنافی، عاطفه.، فراهانی، حجت اله.، و خدایی، محمدرضا (1390). نقش تعدیل کننده منبع کنترل در رابطه بین خشم و افسردگی در بیماران مبتلا به افسردگی اساسی. روانشناسی معاصر. سال ششم. شماره 2. 25-15.
[4] بورنز؛ دیوید (1372). افسردگی چرا؟ شناخت درمانی، درمان افسردگی بدون استفاده از دارو. ترجمه نجلا حریری. تبریز. پیشتاز علم.
[5] پاسدار، کتایون؛ حسنی، جعفر.، و نوری، ربابه (1396). اثربخشی درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خود شفقتی بیماران مبتلا به اختلال اضطراب افسردگی مختلط. مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور. دوره پنجم. شماره 2. 21-10.
[6] حسنوند عموزاده، مهدی؛ حسنوند عموزاده، علی.، حسنوند عموزاده، مسعود.، و قدم پور، مصطفی (1392). اثر بخشی آموزش مهارت های مدیریت خشم بر اضطراب اجتماعی و مهارت خود نظم دهی خشم در پسران مضطرب اجتماعی دبیرستانی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی. سال چهاردهم. شماره4. 84- 74.
[7] حافظی، فریبا؛ و خاجونی، ابراهیم (1390). تاثير آموزش مهارت كنترل خشم بر كاهش رفتار هاى تكانشورانه و اضطراب در افراد مبتلا به اختلال PTSD. یافته های نو در روانشناسی.
[8] خراط زاده، حمید؛ دوازده امامی، محمد حسن.، بختیاری، مریم.، کچکوئی، علی.، و مهکی، بهزاد (1396). اثربخشی آموزش گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل قند خون، استرس، اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2. مجله علوم پزشکی ارومیه. دوره بیست و هشت. شماره 3. 214-206.
[9] رجبی، غلامرضا؛ عطاری، یوسفعلی (1383). تحلیل عاملی سوالهای پرسشنامه افسردگی کودکان و نوجوانان. تازه ها و پژوهشهای مشاوره. جلد اول. شماره 9و10. 102-84.
[10] کاویانی، حسین؛ و موسوی، اشرف سادات (1387). ویژگی های روان سنجی پرسشنامه اضطراب بک در طبقات سنی و جنسی جمعیت ایرانی. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران. دوره 66. شماره 2. 140-136.
[11] گل پرور، محسن؛ عریضی، حمیدرضا.، نوری، ابوالقاسم.، و صباحی، پرویز (1386). اعتبار و روایی زیر مقیاسهای وابستگی پذیری و پرخاشگری شاخص رفتار ضد تولید (CBI). فصلنامه روان شناسان ایرانی. سال سوم. شماره 12. 345-333.
[12] لیندل فیلد، گیل (1392). کنترل خشم، گامهای ساده برای مقابله با ناکامی و تهدید. ترجمه حمید شمسی پور، تهران: جوانه رشد.
[13] مهری نژاد، ابوالقاسم؛ و رمضان ساعتچی، لیلی (1395). تاثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی برافسردگی، خشم و تنظیم هیجانی همسران جانباز. فصلنامه علمی-پژوهشی طب جانباز. دوره هشتم. شماره 3. 148- 142.
[14] محمدی، کوروش؛ برجعلی، احمد.، اسکندری، حسین.، و دلاور، علی (1389). کارایی بالینی پرسشنامه افسردگی کودکان در تشخیص اختلال افسردگی کودکان و نوجوانان. مجله روان شناسی بالینی. سال دوم. شماره.1. 1-8.
[15] Barnhofer, T., Duggan, D. S., & Griffith, J. W. (2011). Dispositional mindfulness moderates the relation between neuroticism and depressive symptoms. Personality and individual differences. 51(8), 958-962.
[16] Busch, F. N. (2009). Anger and depression. Advances in psychiatric treatment. 15, 271-278.
[17] Blood, G., & Blood, I. (2007). Preliminary study of self-reported experience of physical aggression and bullying of boys who stutter: relation to increased anxiety. Perceptual and motor skill. 104, 1060-1066.
[18] Brown, k. & Ryan, R. (2003). The benefints of being present: mindfulness and It's rol in psychological well-being. Jornal of Personality and Social Psychology. 84(4), 822-848.
[19] Bear, R. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention a conceptual and empirical review. Clinical psychology: science and practice. 10(2), 125-143.
[20] Desrosiers, A., Klemanski, D. H., & Nolen-Hoeksema, S. (2013). Mapping mindfulness facets onto dimensions of anxiety and depression. Behavior therapy, 44(3), 373-384.
[21] Dunbar, E. (2018). Genetic and environmental influences of bullying involvement: a longitudinal twin study. Virginia Commonwealth University.
[22] Dameron, C. (2015). The effects of mindfulness techniques on empathy and emotional control. M.A Psychology. James Madison University.
[23] Fydrich, T., Dowdall, D., & Chambless, D. L. (1992). Reliability and validity of the Beck Anxiety Inventory. Journal of anxiety disorders. 6(1), 55-61.
[24] Gonçalves, F. G., Heldt, E., Peixoto, B. N., Rodrigues, G. A., Filipetto, M., & Guimarães, L. S. P. (2016). Construct validity and reliability of Olweus Bully/Victim Questionnaire-Brazilian version. Psicologia: Reflexão e Crítica. 29(27), 1-8.
[25] Jenkins, L. N., Demaray, M. K., Dorio, N. B., & Eldridge, M. (2019). The Law and Psychology of Bullying. In Advances in Psychology and Law. 197-234.
[26] Koh, K., Kim D.K., Kim SY., Part JK., & Han M. (2008).The relation between anger management style, mood and somatic symptoms in anxiety disorders and somaticform disorders. psychiatryres. Seoul.
[27] Lok, N., Bademli, K., & Canbaz, M. (2018). The effects of anger management eduction on adolescent’s manner of displaying anger and self- esteem: a randomized controlled trial. Archives of psychiatric nursing. 32(1), 75-81.
[28] Lupu, V., & Iften, F. (2009). The impac of rational emotive behavior education on anxiety in teenagers. Journal of cognitive and behavioral psychotherapies. 9(1). 95-105.
[29] Newman, J. L., Fuqua, D. R., Gray, E. A., & Simpson, D. B. (2006). Gender differences in the relationship of anger and depression in a clinical sample. Journal of counseling & development. 84, 157-162.
[30] Olweus, D. (1994). Annotation: bullying at school: basice facts and effects of a school based intervention program. Journal Child Psychology, Psychiatric. 35(7). 1171-1190.
[31] Olweus, D., Limber, S. P., & Breivik, K. (2019). Addressing Specific Forms of Bullying: A Large-Scale Evaluation of the Olweus Bullying Prevention Program. International Journal of Bullying Prevention.1. 70-84.
[32] Paez, G. R. (2016). Bullying Prevention in New York City Public Schools: School Safety Agents' Perceptions of Their Roles. The graduate center, city. University of New York.
[33] Reymond, a. l. (2009). An evaluation of the olweus bullying prevention programs effectiveness in a high school setting. Doctoral of counselor education in the counseling program of the college of education, criminal justice and human service.
[34] Rotundo, N., & Hensley, V. R. (1985). The Children's Depression Scale. A study of its validity. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 26(6), 917-927.
[35] Singh, N. N., Lancioni, G. E., Singh Joy, S. D., Winton, A. S., Sabaawi, M., Wahler, R. G., & Singh, J. (2007). Adolescents with conduct disorder can be mindful of their aggressive behavior. Journal of Emotional and Behavioral Disorders. 15(1), 56-63.
[36] Tisher, M., Lang‐Takac, E., & Lang, M. (1992). The childrens depression scale: Review of Australian and overseas experience. Australian Journal of Psychology, 44(1), 27-35.
[37] Valikhani, A., Kankat, L. R., Hariri, P., Salehi, S., & Moustafa, A. A. (2019). Examining the Mediating Role of Stress in the Relationship Between Mindfulness and Depression and Anxiety: Testing the Mindfulness Stress-Buffering Model. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy. 1-12.
[38] Walters, G. N., & Espelage. (2018). From victim to victimizer: hostility, anger, and depration as mediaters of the bulling victimization-bullying perpetration association. Journal of school psychology. 68, 73-83.
- صفحات : 39-48
-
دانلود فایل
( 845.15 KB )