-
آرشیو :
نسخه زمستان 1398 - جلد دوم
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11512
-
نویسنده/گان :
نجف طهماسبی پور، سعیده دروگر
-
کلید واژه :
آموزش، مهارت های مطالعه، اشتیاق تحصیلی، سرزندگی تحصیلی، خودتنظیمی تحصیلی، دانش آموزان
-
Title :
Effectiveness of group learning study skills (time management, planning, review and memory enhancement) on academic enthusiasm, academic vitality and self-regulation in female students
-
Abstract :
The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of skill training in educational engagement, educational vivacity and self-control of students of 10th grade male students in Tehran. This research was semi- experimental having pretest and post-test design with control group. The population included all 10th grade male students of Tehran schools in the academic year of 2019-2020 from whom 30 were assigned to the experimental group and 30 were selected for the control group by sample through cluster sampling method. For data collection, we used the and Self-Regulation Questionnaires. The experimental group received 8 teaching study skill of sessions during which the control group did not receive any training. The data were analyzed using multivariate covariance analysis. The results showed that teaching study skill increased the academic educational engagement, educational vivacity and self-regulation of students among the participants in the post-test. (p <0.05)
-
key words :
training skill, engagement, educational vitally, self-regulation, students
-
مراجع :
[1] احمدزاده، مینو(1392). رابطه سبک فراشناخت خود نظارتی با عملکرد تحصیلی دانشجویان. پایان¬نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم تحقیقات کرج.
[2] امیریان، مژگان؛ فکری، کاترین؛ گندمکار، رضا(1393). اثربخشی آموزش مهارت¬های مطالعه بر سلامت روان و انگیزش تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمایی دخترانه شهر کازرون. پایان¬نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
[3] بهرامی، ف بدری، م (1397). ارتباط
[4] بهرامی، فاطمه(1391). نقش آزمون واسطه¬گری تنظیم شناختی هیجانی برای سبک¬های تفکر و سلامت روان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرو دشت.
[5] پور طاهریان، زبیده؛ خسروی، معصومه؛ محمدی فر، محمدعلی(1395). نقش راهبردهای فراشناختی خواندن و عادت های مطالعه در انگیزش پیشرفت دانش آموزان دختر. مجله روانشناسی مدرسه، 3(1)، 36-21.
[6] پورعبدل، سعید؛ صبحی قراملکی، ناصر و عباسی، مسلم(1393). مقایسه اهمال کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. مجله ناتوانی های یادگیری خودتنظیمی بر سرزندگی تحصیلی و پیشرفتتحصیلی دانش آموزانپایه دوم. پایان نامه چاپ نشده دانشگاه شهید با هنر کرمان. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
[7] دادفر، رضا؛ بازدار، فاطمه؛ نصراللهی، عباس؛ عبدالحسینی و احمدی، وحید(1393). بررسی عوامل خانوادگی مؤثر بر افت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر سال اول دبیرستان شهرستان دره شهر در سال تحصیلی 91-90. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 21(6)، 231-224.
[8] دارابی، بیتا(1393). رابطه سلامت روان با خودکارآمدی معلمان زن و مرد مقطع راهنمایی آموزش و پرورش اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی اهواز.
[9] دهقانی زاده، محمدحسین و حسین چاری، مسعود(1391). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطه¬ای خودکارآمدی. مجله¬ی مطالعات آموزش و یادگیری.(2) 4، 21-47.
[10] سیف، علی اکبر.(1396). روانشناسی پرورشی نوین. تهران، نشر دوران.
[11] صادقی، مسعود و خلیلی گشنیگانی، زهرا(1395). نقش ابعاد یادگیری خود راهبر در پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی.(2) 8، 17-9.
[12] صنوبر، عباس؛ کثیر، صادق؛ تقوی نسب، امجد؛ رئیسی؛ الهام(1397). نقش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، خوش بینی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی در پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان پرستاری. نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. دوره11شماره2، ص 154-150.
[13] صیادی سرینی، مهوش؛ محبت خواه، سیدمحسن و رشیدی، علی رضا(1395). اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر بهزیستی روانشناختی و احساس تنهایی زنان سالمند، فصلنامه روانشناسی سیری، 2(1)، 72-61.
[14] غلام زاده، فاطمه(1393). نقش جهت گیری برنامه درسی معلمان بر کیفیت تدریس آنان و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر بیرجند. پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده دانشگاه بیرجند.
[15] قدم پور، شکوه؛ سرمد، زهره(1382). رابطه سبک فراشناخت با منبع کنترل و باورهای فراشناختی دانشجویان. نازه¬های پژوهش های مشاوره، جلد اول، شماره9 و:10 117-103.
[16] کارشکی، حسین و محسنی، نیک چهره(1391). انگیزش در یادگیری و آموزش(نظریه¬ها و کاربردها).تهران. آوای نور.
[17] کدیور، پروین(1397). روانشناسی یادگیری. تهران:سمت.
[18] کردافشاری، فاطمه(1390). بررسی درگیری تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان بر اساس ترجیح سبک تدریس آنان، پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی. دانشگاه فردوسی مشهد.
[19] گردی، فلور؛ میناکاری، محمود و حیدری، محمد(1384). رابطه سلامت با تفکرات غیر منطقی در دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، پژوهش¬های روانشناختی، دوره8،شماره3و4، صص61-45.
[20] مرید صالح، مهرداد(1390). رابطه روش¬های مطالعه با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی شیراز.
[21] نعمتی، شهروز و اسداللهی، مریم(1398). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر نگرش مثبت به مدرسه در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه. مجله ناتوانی¬های یادگیری، 8(3)، 7-25.
[22] Appleton, J. J., Christenson, S. L., Kim, D., & Reschly, A. L. (2006). Measuring cognitive and -psychological engagement: Validation of the student engagement instrument. Journal of School Psychology, 44, 427–445.
[23] Bahrami F, Badri M. [the Relationship Between the Perception Of Learning Environment and -Academic Buoyancy through Mediating Cognition, Metacognition, Achievement Motive and Self-Efficacy among Students]. Biq J Cog Strategy Learn. 2018;5(9):189-212.
[24] Bahrami F, Badri M. [the Relationship Between the Perception Of Learning Environment and -Academic Buoyancy through Mediating Cognition, Metacognition, Achievement Motive and .Self-Efficacy among Students]. Bib J Cog Strategy Learn. 2018;5(9):189-212
[25] Basol G., Validity and reliability of Turkish form of children’s self-efficacy scale, (2010). -academic performance of students. Journal of personality and Social psychology,32, 323-334.
[26] Bulent, A., Hakan, K., & Aydin, B. (2015). An Analysis of Undergraduates’ Study Skills. -Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume197, 25 July 2015, Pages 1355-1362.
[27] Comerford, J.; Batteson, T. & Tormey, R..(2015). Academic buoyancy in second level schools: -insights from Ireland. Journal of So-cial and Behavioral Sciences, 197, 98-103.
[28] Costa, H. (2012). The Efficacy of study style on the Procrastination and motivation and-
[29] educational innovation. Sanfrancisco: Johan wiley sons. Educational Psychologist, 32, 195-208.
[30] Fredricks, J. A., Blumenfeld, C., & Paris A. H. (2002). School engagement: Potential of the -concept, state of the evidence. Review of Educational Research,7(4), 59–109.
[31] Guglielmino P, Guglielmino L. Culture self-directed learner readiness and perception income in -five countries. Adv Manag J. 2006;71(2):27-8.
[32] Glasser,w. (2012). Promoting client strength through positive addiction. Candian journal of counseliong and psycho therapy revue canadienne de counseling et de psychotherapie,11(4).
[33] -Ronnel B. King, Dennis M. Mclnerney, fraide A. Ganotice Jr. Jonalyn B. villarosa (2015).psitive affect catalyzes academic engagement: cross- sectional, longitudinal, and experimental evidence. Learning and Individual Differences 39 (2015) 64-72.
[34] Kulophas D, Ruengtrakul A, Wongwanich S. the Relationships among Authentic Leadership, -Teachers’ Work Engagement, Academic Optimism and School Size as Moderator: a Conceptual Model. J Soc Behav Sci. 2015;191:2554-8.
[35] Khalil, M. K., Hawkins, H. G., Crespo, L. M. & Buggy, J.(2017). The Relationship between Learning and Study Strategies Inventory (LASSI) and Academic Performance in Medical Schools. Medical Science Educator, 27 (2): 315-32.
[36] Linda, J. (2013). The efficacy study style skills training on the quality of life academic and -Emotional Burnout of Students. journal of Behavior, 32, 323-334.
[37] Linnenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2013). The role of self-efficacy beliefes in student engagement .the classroom. Reading and Writing Quarterly, 19, 119-137
[38] Martin, A. J. & Marsh, H. W. (2008). Academic resilience and its psychological and educational -correlates: a construct validity approach, Psychology in the Schools, 43, 267–282.
[39] -Martin, A. J. (2014). Academic buoyancy and academic outcomes: towards a further understanding -of students with attention deficit.
[40] Minz., & Olson, P.E. (2012). Vygotsky’s developmental and educational psychology, Hove and New -York: Psychology Press. Of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.
[41] Pellas, N. (2014). The influence of computer self-efficacy, metacognitive self-regulationand self--esteem on student engagement in online learning programs: Evidence from the virtual world of second life. Journal of Computers in Human Behavior, 35, 157-170.
[42] Pintrich,P.R & Degroot,E.V (1990). Motivational and self-regulated learning components of -classroom academic performance. Journal of educational psychology .82, pp: 33-40
[43] Sadeghi M, Khalili Geshnigani Z. the Role of Self-Directed Learning on Predicting Academic -Buoyancy in Students of Lorestan University of Medical Sciences. Res Med Educ. 2016;8(2):9-17.
[44] Schlechty, P.C, (2005). Creation create schools: six critical systems at the heart of
[45] Schunk, D. h. Zimmerman, B.J. (1997). Social origins of self-regulatory competence.-
[46] Solberg PA, Hopkins WG, Ommundsen Y, Halvari H. Effects of Three Training Types on Vitality -among Older Adults: a Self- Determination Theory Perspective. Psychol Sport Exer. 2012;13(4):407-417.
[47] Selcuk, G. S., Caliskan, S., & Erol, M. (2007). The Effect of gender and grade levels -onTurkish.physics teacher candidates’ problem solving Strategies. Journal of Turkish since Education, 4(2), 10-19.
[48] Talero-Gutiérrez c,. Sánchez-Torres, J.M. & Velez-van-Meerbeke, A.(2015).Learning skills and -academic performance in children and adolescents with absence epilepsy. Neurología (English Edition), Volume 30, Issue 2, , Pages 71-7.
[49] Wibrowski, C. R., Matthews, W. K., Kitsantas, A. (2017).The Role of a Skills Learning Support -Program on First-Generation College Students’ Self-Regulation, Motivation, and Academic Achievement: A Longitudinal Study, 19 (3): 317-332.
[50] Williams, W. (2013). The effects of parental involvement on students' academic self-efficacy, -engagement and intrinsic motivation. Educational Psychology, 30 (1), 53–74.
[51] Estevez,e., gimenz,1.t.,& Moreno, D.(2018). Aggressive behavior in adohescence as a preditor of personal and scgool adjustment problems. Psichothema, 30(1),66-73.
- صفحات : 99-110
-
دانلود فایل
( 623.43 KB )