-
آرشیو :
نسخه بهار 1399 - جلد سوم
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11566
-
موضوع :
روانشناسی بالینی
-
نویسنده/گان :
زهراالسادات متغیر، هاجر ترکان
-
کلید واژه :
نافرمانی مقابله ای، خود پنداره، ناامیدی.
-
Title :
The prediction role of Self-Concept and Hopelessness in predicting Oppositional Defiant Disorder Symptoms in children.
-
Abstract :
The purpose of this study was to investigate the prediction role of self-concept and hopelessness in predicting oppositional defiant disorder symptoms in children. This applied research was of descriptive-correlation type with cross-sectional nature. The sample consisted of 120 students (80 males and 40 females) aged 8-12 years in Isfahan selected by random cluster sampling method.
Research tools included the (1994) Child Symptom Inventory (Parent- Form) CSI4, for Diagnosis of oppositional defiant disorder symptoms, the Pierce-Harris Self-Concept Questionnaire (1969), and the Kazdin Hopelessness Questionnaire (1986). Data analysis was carried out by using Pearson Correlation Test and Stepwise Multiple Regression by Social Sciences Software Package, version 23. Findings showed that there was a significant positive relationship between hopelessness and happiness with symptoms of oppositional defiant disorder (P <0.05) and a significant negative relationship between intellectual and academic status with oppositional defiant disorder symptoms (P <0.05). Stepwise regression indicated that children's hopelessness, hopelessness and happiness and hopelessness, happiness, intellectual and educational status predicted 7.2%, 11.9% and 16.8% of variance of oppositional defiant disorder symptoms respectively.
Conclusion: It seems that children in times of hopelessness (low mood) and happiness and satisfaction (high mood) and children with higher intellectual and educational level are less likely to exhibit symptoms of oppositional defiant disorder.
-
key words :
Oppositional Defiant Disorder Symptoms, Self-Concept, Hopelessness
-
مراجع :
[1] آزاد، حسین. (1393). آسیب شناسی روانی. تهران: انتشارات بعثت.
[2] احمدی، ع؛ آقامحمدیان شعرباف، ح؛ اصغری ابراهیم آباد، م. (1395). اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش ناامیدی، پریشانی روان شناختی و خستگی روانی در مبتلایان به لوپوس، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
[3] افضلی ل؛ قاسم زاده س؛ هاشمی بخشی م. (1395). اثربخشی مداخلات خانواده محور بر نشانه های بالینی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD)، فصلنامه توانمندسازی کودکان استثنایی،7(20): 87-94
[4] البرزی، ژیلا؛ دشت¬بزرگی، بهمن. (1397). بررسی مقایسه¬ای خودپنداره دانشجویان رشته¬های مختلف شاغل به تحصیل در دانشکده پرستاری مامایی اهواز. مجلۀ توسعۀ آموزش جندیشاپور، فصلنامۀ مرکز مطالعات و توسعۀ آموزش علوم پزشکی، سال نهم، شمارۀ 4، صص 252- 243.
[5] انجمن روانپزشکی آمریکا. (1396) . راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی (ویراست پنجم). ترجمۀ: هامایاک آوادیس یانس، حسن هاشمی میناباد و داوود عرب قهستانی، تهران: رشد.
[6] پورآقایی، احمد.(1392). مقایسه سبکهای دلبستگی و خود پنداره و استرس در مادران دارای فرزند معلول و عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه روان شناسی. دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی. دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت.
[7] جهان بخش، م؛ بهادری، م ح؛ امیری، ش و جمشیدی، آ. (1390). اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر اختلال بی اعتنایی مقابله ای در دخترهای دارای مشکلات دلبستگی، مجله روان شناسی بالینی، 3(4): 49-41.
[8] حسینی، سید فخرالدین؛ سلطانی، فائزه. (1397). ارتباط حمایتهای اجتماعی با پرخاشگری و ناامیدی در پرستاران. نشریه پژوهش پرستاری ایران، دورۀ 13، شمارۀ 2، صص 79- 74.
[9] حسینی ج؛ عاشوری م؛ زرندی ع. (1395). بررسی ارتباط کارکردهای اجرایی با ویژگی های شخصیتی و خود پنداره در دانش آموزان دوره اول دبیرستان، فصلنامه توانمند سازی کودکان استثنائی،7(20): 76-86
[10] خاکسار، س؛ گل پرور، م و نوری، ا. (1391). نقش میانجی عدالت سازمانی ادراک شده در رابطه بین خودپنداره مزمن کارکنان با رضایت آنها از نتیجه،سرپرست ومدیریت، مجله دانش وپژوهش در روانشناسی، 34: 26-1.
[11] ساعتچی، محمود؛ کامکاری، کامبیز؛ عسکریان، مهناز. (1395). آزمون¬های روانشناختی. تهران: نشر ویرایش.
[12] سوری، حسین. (1394). تأثير آموزش معنادرماني گروهي بر نااميدي و پرخاشگري دانش¬آموزان پسر دبيرستان. مجلۀ دانش و پژوهش در روانشناسي كاربردي، سال شانزدهم، شمارۀ 1، صص 125- 118.
[13] شیرجنگ، لیلا؛ مهریار، امیرهوشنگ؛ جاویدی، حجت¬اله؛ حسینی، سید ابراهیم. (1397). اثربخشي آموزش مهارتهاي اجتماعي به والدين بر نشانه¬هاي اختلال نافرماني مقابله¬اي در كودكان. روانشناسي تحولي: روانشناسان ايراني، سال پانزدهم، شمارة ٥: 137- 127.
[14] فرزاد، ولی¬اله؛ امامی¬پور، سوزان؛ وکیل قاهانی، فرشته. (1390). بررسی اعتبار، روایی و هنجار یابی پرسشنامه علائم مرضی کودکان. فصلنامه تحقیقات روانشناختی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی واحد تهران مرکزی، دورۀ 3، شمارۀ 11: 57- 47.
[15] لطفی کاشانی، فرح؛ وزیری، شهرام. (1395). روان شناسی مرضی کودک. تهران: انتشارات ارسباران.
[16] محمد اسماعیل ا. (1385). انطباق و هنجاریابی سیاهه نشانه¬های مرضی کودک ویرایش چهارم(CSI4)، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی،7(1): 95-79.
[17] نجاتی و؛ اسماعیلیان ن و امانی ا. (1393). ویژگی های روان سنجی و ساختار عاملی مقیاس ناامیدی کودکان و نوجوانان، مجله اندیشه و رفتار،9(34): 76-67
[18] Avci I. A, Ocanli A, Karabulutlu & Bilgili N. (2009). Women’s marital adjustment and hopelessness levels after mastectomy. European Journal of Oncology Nursing, 13(4):299-303.
[19] Barkley R. (2013).Oppositional Defiant Disorder: The Four Factor Model for Assessment and Management .Courses for Mental Health Professionals 1-41 .
[20] Dolgun G, Savaser S &Yazgan Y.2014. Determining the correlation between quality of life and self-concept in children with attention defict/hyperactivity disorder.Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 21(7):601-608.
[21] Donnellan MB, Trzesniewski KH, Robins RW, Moffitt TE, Caspi A., (2005). Low self-esteem is related to aggression, antisocial behaviour, and delinquency, Psychol Sci, 16: 328–35.
[22] Francois E.D. (2008).Children conceptions and hopefulness and hopelessness.An unpublished thesis for Master of psychology,Department of Psychology,Franklin and Marshal Collage.
[23] Gomez R. (2014). Malaysian parent and teacher ratings of the oppositionaldefiant disordersymptoms: Measurement invariance and parent-teacheragreement. Asian Journal of Psychiatry, 11: 35-38.
[24] Hyo-Won Kima, Soo-Churl Chob , Boong-Nyun Kimb, Jae-Won Kimb , Min-Sup Shinb , Jin-Young Yeoc. (2010). Does oppositional defiant disorder have temperament and psychopathological profiles independent of attention deficit/hyperactivity disorder? Journal Comprehensive Psychiatry 51: 412–418.
[25] Hommersen P, Murray C, Ohan J. L & Johnston C. (2006). Oppositional Defiant Disorder Rating Scale preliminary evidence of reliability and validity. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 14(2): 118-125.
[26] Ipek N. (2010). The levels of anxiety and hopelessness of primary education children with speech disorders and of their parents. Journal of Elementary Education Online. 9(1): 23-30.
[27] Kirk S. Gallagher M.R. (2015). Educating Exceptional Children (14 th Ed).Cengage learning .Printed in the united states of America
[28] Kring A, Davison G, Neale J. Abnormal Psychology T, 2014. editor. Washington : John Wiley & Sons.
[29] Lin, X., Li, L., Chi, P., Wang, Z., Heath, M. A., Du, H., & Fang, X. (2016). Child maltreatment and interpersonal relationship among Chinese children with oppositional defiant disorder. Child Abuse & Neglect, 51, 192-202.
[30] Muratori P, Lochman J. E, Lai E, Milone A, Nocentini A, Pisano S & Masi G. (2016). Which dimension of parenting predicts the change of callous unemotional traits in children with disruptive behavior disorder?. Comprehensive psychiatry, 69: 202-210.
[31] Parker J.S, and Benson M.J. (2004). Parent-adolescent relations and adolescent functioning: self-esteem, substance abuse, and delinquency, Adolescence, 39(155): 519-530.
[32] Pastorino, E.E; & Doyle- Portillo, S.M. (2013). What Is Psychology?: Essentials. Belmont, CA: Wadsworth.
[33] Raghibi M, Minakhany GH. (2012). Body Management and its Relation with Body Image and Self concept. Knowledge and research in Applied Psychology, Vol. 12, No.4, Pp.72-81. [In Persian]
[34] Rey, J. M. (2012). Textbook of Child and Adolescent Mental Health. International Association for Child and Adolescent Psychiatry and Allied Professions. IACAPAP, Geneva. Section D, D2.
[35] Runyon, M. K., & Deblinger, E. (2014). Combined Parent- Child Cognitive Behavioral Therapy (CPCCBT): An approach to empower Families at-risk for child physical abuse (Programs that work). New York, NY: Oxford University Press.
[36] Schoorl J, van Rijn S, de Wied M, van Goozen S, & Swaab, H. 2016. Emotion Regulation Difficulties in Boys with Oppositional Defiant Disorder/Conduct Disorder and the Relation with Comorbid Autism Traits and Attention Deficit Traits. PloS one, 11(7),
[37] Whitney, A., Brammer, B., & Steve, S. (2011). Impairment in Children with and without ADHD: contributions from Oppositional Defiant Disorder and Callous-Unemotional Traits. Journal of Attention Disorders, 16, 7, 535- 543.
[38] Williams K. (2008).Childhood disappointment and the recession holidays.Journal of Childstudy Center,7(4):154-160.
[39] Zimmerman B. (2005). Orphans living situation in Malawi: A comparison of orphanages and foster homes. Journal of Review of policy Research, 22(6):881-899.
- صفحات : 52-61
-
دانلود فایل
( 760.02 KB )