-
آرشیو :
نسخه تابستان 1399 - جلد اول
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11579
-
موضوع :
مشاوره
-
نویسنده/گان :
مهدی سلیمانی
-
کلید واژه :
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، خودکارآمدی، اهمال کاری، دانش آموزان.
-
Title :
Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on self-efficacy and procrastination in Students
-
Abstract :
The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of training of Acceptance and Commitment therapy on self-efficacy and procrastination of 10th grade male students in Tehran. This research was semi- experimental having pretest and post-test design with control group. The population included all 10th grade male students of Tehran schools in the academic year of 2019-2020 from whom 15 were assigned to the experimental group and 15 were selected for the control group by one - step sampling method. For data collection, we used the Academic self-efficacy Questionnaire of Genings and the academic procrastination Questionnaire of Solomon and Rothbloom. The experimental group received 8 training Acceptance and Commitment therapy of sessions during which the control group did not receive any training. The data were analyzed using multivariate covariance analysis. The results showed that training based on acceptance and commitment therapy increased self-efficacy and decrased procrastination among the participants in the post-test.
-
key words :
Acceptance and Commitment Therapy, self- efficacy, and procrastination, Students
-
مراجع :
ابوالقاسمی، عباس(1390) ارتباط تاب آوری، استرس و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی بالا و پائین. مطالعات روانشناختی دوره 7، شماره 3، 131-152.
[2] ایزدی، ر؛ عابدی، م (1393). درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد. تهران: انتشارات جنگل و کاوشیار.
[3] آقا یوسفی، علی رضا؛ شکری، امید(1393). تنیدگی تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی.10(18): 66-41.
[4] با و بدون اختلال یادگیری خاص. مجله ناتوانی های یادگیری خودتنظیمی بر سرزندگی تحصیلی و پیشرفتتحصیلی دانش آموزانپایه دوم. پایان نامه چاپ نشده دانشگاه شهید با هنر کرمان. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
[5] پورعبدل، سعید؛ صبحی قراملکی، ناصر و عباسی، مسلم(1393). مقایسه اهمال کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان
[6] سیف، علی اکبر.(1396). روانشناسی پرورشی نوین. تهران، نشر دوران.
[7] عطا دخت، ا؛ محمد، ع و بشرپور، س (1394). بررسی اهمال¬کاری تحصیلی بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی و رابطه¬ی آن با انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی. مجله روانشناسی مدرسه، 4 (2)، 68-55.
[8] عطا دخت، ا؛ محمد، ع و بشرپور، س (1394). بررسی اهمال¬کاری تحصیلی بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی و رابطه¬ی آن با انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی. مجله روانشناسی مدرسه، 4 (2)، 68-55.
[9] غلامرضایی, ه، میرزایی، ا ( ۱۳۹۶)، اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اهمالکاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر بیرجند، همایش بین المللی روانشناسی و مطالعات اجتماعی، تهران، مرکز همایش های کوشا گستر.
[10] فکری، کاترین و رئیسی، لیلا(1395). اثربخشی روان درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی کارآفرینی مددجویان سرپرست خانوار کمیته¬ی امداد امام خمینی شهر آباده. پایان نامه کارشناسی دانشگاه آزاد واحد آباد.
[11] قره¬آغاجی، س، واحدی، ش، فتحی آذر و ....(1395) اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تعلل¬ورزی دانش¬آموزان. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی- سال سیزدهم/ شماره 50 .
[12] کتابی، م (1394). الگوی علی روابط بین سبک های فرزندپروری ادراک شده، جهت گیری هدف، خودکارآمدی تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد، منتشر نشده. دانشگاه خوارزمی.
[13] لطیفی، زهرا؛ استکی آزاد، نسیم(1394). اثربخشی آموزش راهبردهای رفتارهای بر میزان خودکارآمدی اجتماعی، عاطفی، تحصیلی و خواندن دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری. پژوهش¬های کاربردی در روانشناسی کاربردی 3، 95-80.
[14] مهردوست، زینب؛ نشاط دوست، حمید؛ عابدی، احمد(1392). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش توجه متمرکز بر خود و بهبود باورهای خودکارآمدی اجتماعی. مجله روشها و مدلهای شناختی، 3 (11)، 81-67.
[15] میرزايی، م؛ غرايی، ب؛ بیرشک، ب (1392). نقش کمال¬گرايی مثبت و منفی، خودکارآمدي، نگرانی و مشکل در نظم بخشی هیجانی در پیش¬بینی اهمال¬کاري رفتاري و تصمیم¬گیری. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ايران19 (3).230 -240.
[16] ولی¬ زاده، ز؛ احدی، ح؛ حیدری، م و ...... (1393) .پیش بینی اهمال¬کاری تحصیلی دانشجویان بر اساس عوامل شناختی، هیجانی، انگیزشی و جنسیت. دانش وپژوهش در روانشناسی کاربردی،15(3، 57)، 100-92.
[17] هرگنهان، بی. آروالسون، متیو. اچ(2009). مقدمه ای بر نظریه¬های یادگیری، ترجمه علی اکبر سیف(1395).
[18] یوسف وند, ل، رادمهر، پ( ۱۳۹۶)، بررسی اثر روش درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان، پنجمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی وروانشناسی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
[19] Cherkin DC, Sherman KJ, Balderson BH, Cook AJ, Anderson ML, Hawkes RJ, Hansen KE, Turner JA. Effect of mindfulness-based stress reduction vs cognitive behavioral therapy or usual care on back pain and functional limitations in adults with chronic low back pain: a randomized clinical trial. Jama. 2016 Mar 22;315(12):1240-9.
[20] Clark, J. L. & Hill, Jr., O. W. (1994) Academic procrastination among African-American
[21] college students,Psychological Reports,75, 931–936.
[22] Hayes, S. C., Levin, M. E., Plumb-Vilardaga, J., Villatte, J. L., & Pistorello, J. (2013). Acceptance and commitment therapy and contextual behavioral science: Examining the progress of a distinctive model of behavioral and cognitive therapy. Behavior therapy, 44(2), 180-198.
[23] Hayes, S.C., Pistorello, J., Levin, M. E. (2012). Acceptance and Commitment Therapy as a Unified Model of Behavior Change. The Counseling Psychologist, 40(7), 976-1002.
[24] Hussain, F.I., & Sultan, S. (2010). Analysis of procrastination among university .students.Procedia Social and Behavioral Sciences 5; 1897–1904.
[25] Kagan, M., Cakir, O., Ilhan, T., & Kandemir, M. (2010). The explanation of the academic procrastination behavior of university students with perfectionism, obsessive-compulsive .and five factor personality traits. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 2121-2125.
[26] Michinov, N., Brunot, S., Bohec, O. L., Juhel, J., & Delaval, M. (2011). Procrastination, participation, and performance in online learning environments. Computers & Education, 56, 243–252.
[27] Ozer, B.U., Demir, A., Ferrari, J.R. (2009). Exploring academic procrastination among Turkish students: possible gender differences in prevalence and reasons. The Journal of .Social Psychology, 149(2):241-251.
[28] Pala, A., Akyıldız, M., & Bağcı, C. (2011). Academic Procrastination Behaviour of Pre-service Teachers’ of Celal Bayar University. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29, 1418-1425.
[29] Selcuk, G. S., Caliskan, S., & Erol, M. (2007). The Effect of gender and grade levels candidates’ problem solving Strategies. Journal of Turkish since Education, 4(2), 10-19.
[30] Solomon L.J, Rothblum E.D. Academic Procrastination: Frequency and cognitive-.behavioral correlates. J couns psychol. 0921, (1): 203.
[31] Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and heoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, (133),65 .-94.
[32] Swain, J., Hancock, K., Dixon, A., & Bowman, J. (2015). Acceptance and Commitment Therapy for Children: A Systematic Review of Intervention Studies. Journal of Contextual .Behavioral Science, 4(2), 73-85. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.jcbs.2015.02.001
[33] Zakeri, H., Esfahani, B. N., & Razmjoee, M. (2013). Parenting tylesandacademic procrastination. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 84, 57-60.
- صفحات : 59-68
-
دانلود فایل
( 784.16 KB )