-
آرشیو :
نسخه تابستان 1399 - جلد اول
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11604
-
موضوع :
روانشناسی بالینی
-
نویسنده/گان :
باب الله بخشی پور، فاطمه متولی
-
کلید واژه :
نوجوانان دختر و پسر؛ مشکلات رفتاری برونی؛ عملکرد خانواده.
-
Title :
Investigating family functioning, internalization and externalization disorders in male and female students
-
Abstract :
The aim of the study was to investigate family functioning, internalization and externalization disorders in male and female students. In this study, the descriptive method is causal-comparative. The statistical population of this study included all male and female high school students in Mazandaran province (91380 in total, 49313 girls and 42067 boys). 382 students (180 girls and 202 boys) were selected by cluster sampling.
The Family Performance Questionnaire (FAD) of Epstein, Baldwin, and Bishab (1983) and the Adolescent Self-Reporting Questionnaire (YSR) of Akhenbach and Rescorella (2001) were used to collect data. Statistical analysis of covariance and t-test of two independent groups were used for statistical analysis of the data. The results showed that there is a significant difference between girls and boys in the variables of internalization, externalization and family sfunction.
In fact, internalization and family function are more common in girls and externalization disorders are more common in boys. Based on the results obtained, it can be said that due to the special conditions of adolescents, any failure in the performance of the family has a negative effect on children's behavior and facilitates the occurrence of behavioral problems in them.
-
key words :
female and male adolescents; externalizing behavioral problems; family functioning
-
مراجع :
میرزایی، ملیحه؛ هاشمی گشنیگانی، رامین؛ پاکدامن، شهلا و حجازی موغاری، الهه. (1396). پیش بینی نشانه های درونی سازی و برونی سازی در نوجوانان بر اساس ادراک محتوا و فرایند خانواده. روانشناسی تحولی، 14 (54)، 214- 203.
[2] León-del-Barco, B., Mendo-Lázaro, S., Polo-del-Río, M., & and López-Ramo, V. (2019). Parental psychological control and emotional and behavioral disorders among Spanish adolescents, International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(507), 1-13.
[3] ابوالفضلی، الهام.، احمدزاده، نرگس. (1396). مقایسه ی نشانه های درونی سازی، برونی سازی و مهارت¬های اجتماعی در دانش آموزان دارای اختلال بی اعتنایی مقابله ای و اختلال سلوک. فصلنامه روانشناسی و علوم رفتاری ایران، 12، 86- 79.
[4] Womack, S. R., Wilson, M., Shaw, D., Dishion, T., Savel, S. (2019). Considering the role of early discrimination experiences and the parent-child relationship in the development of disruptive behaviors in adolescence. Infant Mental Health, 40(1), 98- 112.
[5] Santos, L. M. d., Queirós, F. C., Barreto, M. L., Santos, D. N. d. (2016). Prevalence of behavior problems and associated factors in preschool children from the city of Salvador, state of Bahia, Brazil. Brazilian Journal of Psychology, 38(1): 46-52.
[6] Robinson, S. (2018). Nutrition in Middle Childhood and Externalizing and Internalizing Problems in Adolescence: Results from the Bogota School Children Cohort. A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy (Epidemiological Science) in the University of Michigan.
[7] Kuijpers, R. C., Kleinjan, M., Engels, R. C., Stone, L. L., & Otten, R. (2015). Child Self-report to Identify Internalizing and Externalizing Problems and the Influence of Maternal Mental Health. Journal of Child and Family Studies, 24(6), 1605-1614.
[8] Magai, D., Malik, J., & Koot, H. (2018). Emotional and Behavioral Problems in Children and Adolescents in Central Kenya. Child Psychiatry & Human Development, 49, 659- 671.
[9] زارع، مریم و سامانی، سیامک. (1387). بررسی نقش انعطاف¬پذیری خانواده در هدف گرایی فرزندان، فصلنامه خانواده پژوهی، 4(13)، 36-17.
[10] Marsman,R.,Swinkels,S.H.N.,Rosmalen,J.G.M.,Oldehinkel,A.J.,Ormel,J.,&Buitelaar,J, .K. (2008). HPA – Axis Activity and Externalizing Behavior Problems in Early Adolescents from the General Population: the Role of Comorbidity and Gender the TRAILS Study. Psych neuroendocrinology, 33, 789 – 798.
[11] Yang, Y., Li, H., Zhang, Y., Tein, J, Y., & Liu, X. (2008). Age and Gender Differences in Behavioral Problems in Chinese Children: Parent and Teacher Reports. Asian Journal of Psychiatry, Volume 1, Issue 2, December 2008, Pages 42–46.
[12] Eckshtain, D., & Krumholz, L., Schleider, J., Evans, S., & Weisz, J. (2018). Parental Depressive Symptoms as a Predictor of Outcome in the Treatment of Child Internalizing and Externalizing Problems. Journal of Abnormal Child Psychology https://doi.org/10.1007/s10802-018-0446-2
[13] قنبری، سعید؛ اسماعیلی، زینب؛ پورابراهیم، تقی و خلقی، حبیبه. (1395). نقش دل زدگی زناشویی با میانجی گری کیفیت مراقبت مادرانه در پیش بینی مشکلات برونی سازی و درونی سازی شده کودکان، روش¬ها و مدل¬های روانشناختی، 7 (26): 72- 55.
[14] عزیزی، مرضیه و منیرپور، نادر. (1397). بررسی سبک فرزندپروری سهل گیرانه والدین با اختلالات رفتاری در کودکان، رویش روانشناسی، 28، 33- 50.
[15] Kim, H. K., Capaldi, D. M., Pears, K. C., Kerr, D. C. R., & Owen, L. D. (2009). Intergenerational transmission of internalizing and externalizing behaviors across three generations: Gender-specific pathways. Criminal Behavior and Mental Health, 19, 125–141.
[16] Alloy, L. B., Abramson, L. Y., Whitehouse, W. G., Hogan, M. E., Panzarella, C., & Rose, D. T. (2006). Prospective incidence of first onsets and recurrences of depression in individuals at high and low cognitive risk for depression. Journal of Abnormal Psychology, 115, 145–156.
[17] Stutzman, S. V., Bean, R. A. , Miller, R. B.,. Day, R. D., Feinauer, L. L., Porter, C. L., & Moore, A. (2011). Marital conflict and adolescent outcomes: A cross-ethnic group comparison of Latino and European American youth .Children and youth services review, 33(5), 663-668.
[18] ناصح، اشکان؛ حیدری نسب، لیلا و شعیری، محمدرضا. (1396). اثربخشی مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی بر نشانه های نارسایی توجه/ فزون کنشی زیر آستانه تشخیص و مشکلات برونی سازی نوجوانان. روان شناسی تحولی، 14 (54)، 201- 187.
[19] Colder, C., Frndak, S., Lengua, L., & Read. J. (2018). Internalizing and Externalizing Problem Behavior: a Test of a Latent Variable Interaction Predicting a Two-Part Growth Model of Adolescent Substance Use. Journal Abnormal Child Psychol. DOI 10.1007/s10802-017-0277-6.
[20] Korhonen, T., van Leeuwen, A. P., Reijneveld, S. A., Ormel, J., Verhulst, F. C., & Huizink, A. C. (2010). Externalizing behavior problems and cigarette smoking as predictors of cannabis use: The TRAILS study. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 49, 61-9.
[21] Yaman, A., Mesman, J., Van Ijzendoorn, M. H., & Bakermans-Kranenburg, M. J. (2010). Perceived family stress, parenting efficacy, and child externalizing behaviors in second-generation immigrant mothers. Epidemiology, 45,505-512.
[22] اسدیان، سیروس و موسی، پیری. (1390). رابطه بین عملکرد خانواده و مفایت اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس، علوم رفتاری،3 (9)، 25-41.
[23] Reitz, E., Deković, M., & Meijer, A. (2005). The structure and stability of externalizing and internalizing problem behavior during early adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 34(6), 577-588.
[24] Ruttle, P. L., Shirtcliff, E. A., Serbin, L. A., Fisher, D. B. D., Stack, D. M., & Schwartzman,A. E. (2011). Disentangling psychobiological mechanisms underlying internalizing and externalizing behaviors in youth: Longitudinal and concurrent associations with cortisol. Hormones and behavior, 59(1), 123-132.
[25] Kaplan, A., & Middleton, M.J. (2002). should childhood be a Journey or a race? Response to Harackiewicz et al. (2002). Journal of Educational Psychology, 94, 646- 648.
[26] ثنایی ذاکر، باقر؛ امینی، فریده. (1379). مقایسه عملکرد خانواده در دو گروه دانش آموزان دختر مستقل و وابسته به دیگران. تازه ها و پژوهشهای مشاوره، 2(7-8)، 28-9.
[27] مینایی، اصغر. (1385). انطباق و هنجاریابی سیاهه رفتاری کودک آخنباخ، پرسشنامه خود سنجی و فرم گزارش معلم. پژوهش در حیطه کودکان استثنای، 6 (1)، 558-529.
[28] Achenbach, T. M, & Rescorla, L. A. (2001). Manual for the ASEBA school age forms & profiles Burlington, VT: university of Vermont, Research center of children.
[29] خانجانی، زینب و هداوندخانی، فاطمه. (1390). نقش آسیب روانی مادر در اختلالهای برونی سازی شده دختران نوجوان، روانشناسی تحولی، 7 (28)، 330- 323.
[30] پورشریفی، حمید؛ خانجانی، زینب؛ باباپورخیرالدین، جلیل و شالچی، بهزاد. (1392). نقش محیط خانواده در تبیین نشانگان درونی سازی و برونی¬ سازی نوجوانان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. ۱۰ (۱)،110-91.
[31] Liew, J.; Eisenberg, N.; Losoya, S. H.; Fabes, R. A., Guthrie, I. K.,; Murphy, B. C. (2003). Children's physiological indices of empathy and their socioemotional adjustment: Does caregivers' expressivity matter? Journal of Family Psychology, 17(4), 584-597.
[32] Hanisch, C., Hautmann, C., Pluck, J., Eichelberger, I.,& Dopfner,M.(2014).The prevention program for externalizing problem behavior (PEP) improves child behavior by reducing negative parenting: analysis of mediating processes in a randomized controlled trial, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 55(5), 473-484.
[33] غلامحسینی، مریم.، مشکیبند حقیقی، محسن. (1398). بررسی رابطه بین بی ثباتی ازدواج با مشکلات رفتاری درون سازی شده و خود کارآمدی کودکان، فصلنامه روانشناسی و علوم رفتاری ایران، 17، 54-45.
[34] Thompson, R. (2009). The Impact of Early Mental Health Services on the Trajectory of Externalizing Behavioral Problems in a Sample of High–Risk pre–Adolescent children. Children and Youth Services Review, 31 (2009) 16–22.
[35] Botha, C. J., & Wild, L. G. (2013). Evaluation of a school-based intervention program for African children of divorce. Journal Child Adolescence Mental Health, 25 (1): 81-91.
[36] Dahl, S. A., Hnsen, H. T., & Vignes, B. (2015). His, her, or their divorce? Marital dissolution and sickness absence in Spain. Journal of Marriage and Family, 77, 461-479.
[37] Feinauer, I. D., Larson, J. H., & Harper, J. M. (2010). Implicit family process rules and adolescent psychological symptoms. The American Journal of Family Therapy, 38(1), 63-72.
- صفحات : 84-93
-
دانلود فایل
( 737.63 KB )