-
آرشیو :
نسخه پاییز 1399 - جلد اول
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11638
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
محمد خاک نژاد، مهدی طاهری
-
کلید واژه :
اهمال کاری تحصیلی، راهبردهای تنظیم هیجانی، الگوی ارتباطی خانواده، دانش آموزان.
-
Title :
Prediction of students' academic lustration based on emotion regulation strategies and family communication patterns
-
Abstract :
The purpose of this study was to predict students' academic impulses based on emotion regulation strategies and family communication patterns. This descriptive study was of correlational type and the statistical population of this study was all male students of the second grade secondary school in the city of Roushtkhar. The sample consisted of 269 students who were selected through multi-stage cluster sampling. Data gathering tools in this research were Grass & John's emotional adjustment strategies questionnaire (2003), Querner & Fitzpatrick family communication patterns questionnaire (2004), and Solomon and Roth Blum (1984). Data analysis was performed using Pearson correlation and multiple regression. The findings indicated that dialogue orientation, alignment orientation and emotional regulation strategies; reassessment and suppression can predict students' educational impulse significantly (P <0.05). Regarding the role of the above variables in student's educational upgrading, it is suggested that reinforcement of emotional adjustment strategies and family communication patterns be considered more attention in order to provide the ground for reducing the academic impulses of students
-
key words :
Academic Attraction, Emotional Regulation Strategies, Family Communication Model, Students
-
مراجع :
[1] افروز، سبحان.(1395). رابطه ویژگیهای روانی و اجتماعی بر بهزیستی ذهنی و نظم جویی هیجان. نشریه روان شناسی و علوم تربیتی، دوره اول، شماره8، ص 14-36.
[2] امینینژاد، علی؛ صیدیدهکهنه، فرزاد؛ سبحانیجو، شمس و رییسی، علی. (1394). اهمالکاری تحصیلی و ابزارهای سنجش آن. رشت: انتشارات کدیور.
[3] حسنی، جعفر؛ آزاد فلاح، پرویز؛ رسول زاده طباطبایی، کمال؛ عشایری، حسن. (1387). بررسی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر اساس ابعاد روان نژندگرایی و برون گرایی. نشریه تازههای علوم شناختی، دوره10، شماره 4، ص 13- 1.
[4] حیدرزاده، پروانه؛ جاویدی، حجت اله. (1393). رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده با تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان دبیرستانی دختر دبیرستانهای شهرشیراز. مجموعه مقالات اولین کنگره ملی روانشناسی خانواده گامی در ترسیم الگوی مطلوب خانواده، انجمن علمی روانشناسی خانواده ایران، اهواز: دانشگاه شهید چمران اهواز.
[5] خواجه، لاله؛ دلاورپور، محمدآقا؛ حسینچاری، مسعود. (1388). رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با اهمال کاری تحصیلی. در مجموعه مقالات اولین همایش خانواده و دانشجو. موسسه پژوهشهای روانشناختی دانشگاه فردوسی، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
[6] زارعی، لیلا؛ خشوعی، مهدیه سادات. (1395). رابطه اهمال کاري تحصیلی با باورهاي فراشناختی، تنظیم هیجان و تحمل ابهام در دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزي در آموزش عالی، دوره 22، شماره 5، ص 113- 130.
[7] زبیدی خضیرزاده فلاحیه، فاطمه؛ حاجی علیزاده، کبری.(1395). بررسی رابطه بین تعارض والد و فرزندی با اهمالکاری تحصیلی نوجوانان با نقش میانجی گری سبکهای اسنادی در دختران متوسطه دوم شهر بندرعباس. نریه پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، دوره1، شماره ۵، ص۲۳-۳۹
[8] سپهر منش، سجاد (1394). رابطه بین الگوهای ناساز گار اولیه و دشواریهای بین فردی با اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، منتشر نشده.
[9] شریفی، یحیی. (1393). بررسی رابطه سبکهای هویت و سبکهای اسنادی با اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، منتشر شده.
[10] شفیعی، سید طاها.(1393). رابطه بین تاب آوری تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی بر موفقیت دانش آموزان کنکوری. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی قوچان، منتشر نشده.
[11] شکوهی، غلامحسین. (1385). مبانی و اصول آموزش و پرورش: نظریهها و مبانی کاربردی. تهران: انتشارات به نشر.
[12] عیوضيان، فاطمه؛ بدري، رحيم؛ سرندي، پرويز؛ قاسمي، زهره.(1390). بررسي رابطه بين اهمال کاري و عزت نفس با انگيزش پيشرفت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کاشان. نشریه آموزش و ارزشيابي، دوره 4، شماره14، ص151-163.
[13] فتحی، آیه؛ فتحیآذر، اسکندر؛ بدری گرگری، رحیم؛ میرنسب، محمود. (1394). اثربخشی آموزش راهبردهای کاهش تعللورزی تحصیلی در تعللورزی تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهر تبریز. نشریه علمیپژوهشی آموزش و ارزشیابی، دوره8، شماره 29، ص 31-42.
[14] قادری، زهرا؛ روشن زاده، مصطفی. (1394). نقش الگوهای ارتباطی خانواده و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت، منتشر شده.
[15] کاشفی، زهرا؛ حمیدی طوقچی، مسعود. (1395). رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و تنظیم شناختی هیجان با کارکرد خانواده زوجین شهر اصفهان. مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس بین المللی علوم مهندسی، انجمن علمی مهندسی ایران، تهران: دانشگاه اصفهان.
[16] لیهی، رابرت آل.(2013). تکنیکهای تنظیم هیجان در روان درمانی. ترجمه: عبدالرضا منصوری راد (1393). تهران: انتشارات ارجمند.
[17] محبی نورالدین وند، محمدحسین؛ داودی، لیلا. (1395). نقش راهبردهای تنظیم هیجان در اهمال کاری تحصیلی. مجموعه مقالات دومین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، قم: دانشگاه قم.
[18] میرزایی، مصلح؛ قرائی، بنفشه؛ بیرشک، بهروز.( 1394). نقش کمالگرایی مثبت و منفی، خودکارآمدی نگرانی و مشکل در نظم بخشی هیجان در پیش بینی اهمال کاری رفتاری و تصمیم گیری. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، دوره19، شماره3، ص230 تا245
[19] الیس، آلبرت و جیمزنال، ویلیام .( 2008). روانشناسی تعل لورزي. ترجمه محمد علی فرجاد، تهران: انتشارات رشد.
[20] Eckert, M. Ebert, D.D. Lehr, D. Sieland, B. & Berking, M. ( 2016). Overcome procrastination: Enhancing emotion regulation skills reduce procrastination. Learning and Individual Differences. 52:10-18.
[21] Ferrari, J.R., O’Callaghan, J., & Newbegin, I. (2009). Prevalence of procrastination inthe United States, United Kingdom, and Australia: Arousal and avoidance delaysamong adults. North American Journal of Psychology, 7, 1-6
[22] Garnefski,N. Kraaij, V. (2006). Cognitive emotion regulation questionnaire- development of a short 18-item version (CERQ-short). Personality and Individual Differences. 41(6) 1045-1053
[23] Grotss, R. (2004). Psychology: The science of mind and Behavior. (4thed). London: Holder and Stoughton
[24] Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual difference in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85, 348-362.
[25] Koerner, A. F. & Fitzpatrick, M. A. (2004).Communication in intact families.In A.Vangelisti (Ed.), Handbook of family communication .18: 177-195.
[26] Morris, A. S., Silk, J. S., Steinberg, L., Mayors, S., & Robinson, L. R. (2007). The role of the family context in the development of emotion regulation. Social Development, 16(2), 361-88.
[27] Rebetez, M.M.L. Rochat, L. & Van der Linden, M. (2015). Cognitive, emotional, and motivational factors related to procrastination: A cluster analytic approach. Personality and Individual Differences. 76: 1 - 6.
[28] Yazıcı, H. & Bulut, R. (2015). Investigation into the academic procrastination of teacher candidates’ social studies with regard to their personality traits. Journal of Social and Behavioral Sciences, 17(1), 1-5. Retrieved February21, 2015, From ExPanded Academic ASAP database (A59317972).
- صفحات : 9-16
-
دانلود فایل
( 1.13 MB )