-
آرشیو :
نسخه پاییز 1399 - جلد دوم
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11642
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
محمد خاک نژاد
-
کلید واژه :
امکانات آموزشی الکترونیک، استدلال ادراکي، حافظه کاری، اختلال یادگیری ریاضي.
-
مراجع :
[1] احدی، ح؛ کاکاوند، ع ر(1392)، اختلال¬های یادگیری. تهران: انتشارات ارسباران.
[2] ارجمند نیا، علی؛ اسبقی، مونا؛ رحمانیان، مهدیه(1395)، تأثیر تحریک الکتریکی مستقیم از روی جمجمه برافزایش حافظه فعال کودکان مبتلابه اختلال ریاضی، مجله ناتوانی یادگیری دوره 6، شماره 1،ص 7-25.
[3] افروز، غ؛ کامکاری، ک؛ شکر زاده، ش؛ حلت، ا(1393)، راهنمای اجرا، نمره¬گذاری و تفسیر مقیاس¬های هوش وکسلر کودکان، نسخه چهار، تهران: انتشارات علم استادان.
[4] اورکی، محمد؛ زارع، حسین؛ عطار قصبه، زهرا(1396)، تأثیر توانبخشی شناختی بر حافظه کاري و پیشرفت تحصیلی کودکان با اختلال ریاضی، دو فصلنامه علمی پژوهشی شناخت اجتماعی، دوره2، شماره8، ص32-85.
[5] آسیایی، فرزانه(1397)، مقایسه اثربخشی برنامه بازسازی مهارتهای ادراکی و آموزش کارکردهای اجرایی(توجه، برنامه¬ریزی، بازداری پاسخ)بر استدلال ادراکی، حافظه فعال و عملکرد ریاضی دانش¬آموزان پایه سوم ابتدایی با ناتوانی یادگیری ریاضی، رساله دکتری رشته روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، دیماه 1397.
[6] آسیایی، فرزانه؛ یمینی، محمد؛ مهدیان، حسین(1397)، اثربخشی برنامه بازسازی مهارتهای ادراکی بر حافظه کاری، استدلال ادراکی و عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه ریاضی، مجله روانشناسی افراد استثنایی، شماره30، ص133-154.
[7] آقاجانی، سیف اله؛ مباحات، نسیم؛ صمدی فرد، حمیدرضا (1396)، مقایسه نگهداری ذهنی دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص، نارسایی در ریاضی، دوره 6، شماره 4، ص24-39.
[8] باعزت، فرشته؛ فلاح، لیلا (1394)، اثربخشی نرمافزار آموزشی حل مسئله یار بر تقویت حل مسئله دانش¬آموزان ابتدایی مبتلابه اختلال یادگیری ریاضی، نشریه سلامت روان کودک، جلد2، شماره1، ص۵۹-۶۹.
[9] جانه، مژده؛ ابراهیمی قوام، صغری؛ علیزاده، حمید(1391)، بررسی کارکردهای اجرایی استدلال، برنامهریزی - سازماندهی و حافظه کاری در دانش آموزان با و بدون اختلال ریاضی در مقطع ابتدایی استان تهران. مجله روانشناسی افراد استثنایی، شماره 5، ص21-42.
[10] نتاج جلوداری، فهیمه؛ تقی پور جوان، عباسعلی؛ فرامرزی، سالار؛ رستگار، فرشته(1394)، تأثیر بازی¬های رایانه-ای شناخت محور برکنشهای اجرایی کودکان پیشدبستانی مبتلابه ناتوانی¬های یادگیری عصب روانشناختی، نشریه سلامت روان کودک، جلد2، شماره2، ص ۳۵-۴۵.
[11] دالوند، میرحسین؛ الهی طاهره(1391)، عملکرد حافظه کاری در کودکان مبتلابه ناتوانی یادگیری ریاضی، مجله علوم رفتاری، دوره6، شماره3، ص213-220.
[12] علی پور، ا؛ شقاقیی، ف؛ احمدی ازغندی، ع؛ نوفرستی، ا؛ حسینایی، ع(1391)، شیوع اختلال یادگیری ریاضی در دوره ابتدایی. مجله روانشناسی تحولی، روانشناسان ایرانی دوره8، شماره32، ص353-343.
[13] کشاورزی ارشدی، ف(1389)، دیدگاه¬های نوین در نظریه و کاربرد در ارزیابي شناختي و هوش، تهران: انتشارات نقش گستران.
[14] مرادی،رحیم؛ ملکی، حسن (1394)، تأثیر بازیهای آموزشی رایانهای برانگیزش تحصیلی مفاهیم ریاضی دانشآموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی، مجله روانشناسی افراد استثنایی، دوره 5، شماره 18، ص 27-44.
[15] مقصودی، معصومه؛ اسماعیلی شاد، بهرنگ(1396)، مطالعه تأثیر فناوری¬های آموزشی بر رابطه بین سواد اطلاعاتی و خودکارآمدی تحصیلی دانش¬آموزان، مجله علوم و فنون مدیریت اطلاعات، دوره 3، شماره 2، ص91-111.
[16] ملازهی دشتوک، رحیمه (1396)، اثربخشی شیوه آموزش الکترونیک برافزایش مهارتهای خوانداری و نوشتاری دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری مراجعهکننده به کلینیک آموزشوپرورش شهرستان سراوان، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، شهریور 1396
[17] نسائیان، عباس؛ اسدی گندمانی، رقیه؛ مرادی، محمد(1396). مقایسه سازماندهی- برنامهریزی، استدلال و حافظه کاری در کودکان با و بدون اختلال خاص یادگیری، مجله راهبردهای شناختی در یادگیری، دوره 2، شماره 8، ص1–13.
[18] نصیری، فخرالسادات؛ حسین زاده، داود؛ نباتی محتاج، خدیجه (1390)، رابطه میان آموزش الکترونیکی و توانمندسازی معلمان دوره متوسطه فامنین، همايش مدیریت آموزشی در نظر و عمل،تهران: انجمن مدیریت آموزشی ایران، تابستان 1390.
[19] Berteletti, I., Prado, J., & Booth, J. R. (2014). Children with mathematical learning disability fail in recruiting verbal and numerical brain regions when solving simple multiplication problems. Cortex, 57, 143-155.
[20] Bete A. (2008)Open Learning and Distance Education. NewzYork, Rutledge, Betes, A.W.Reader Respond. Department.ause/ Effect, 52, 36-43.
[21] Chen Chien, T.(2011). Computer self efficacy and factors influencing e learning effectiveness. European Journal of Training andDevelopment, 36 (7),670
[22] Dahlin, k. I. E. (2013). Working Memory Training and the Effect on MathematicalAchievement in Children with Attention Deficits and Special Needs. Journal of Education and Learning, 2(1), 118-133.
[23] Davis.Ch. R. (2012). The effect of a computerized, cognitive intervention on the workingmemory and mathematical skill performance of inner-city Children. A ThesisSubmitted to the Faculty of Miami University in partial Fulfillment of the requirementsfor the degree of Educational Specialist Department of Educational Psychology at theUniversity of Miami Oxford. , 32 (1),673
[24] Giofrè, D., & Cornoldi, C. (2015). The structure of intelligence in children with specific learning disabilities is different as compared to typically development children. Intelligence, 52, 36-43.
[25] Ho-Hong Ching , Boby. (2017)."Mathematics anxiety and workingmemory: Longitudinal associationswith mathematical performance inChinese children". ContemporaryEducational Psychology 51 , 99–113
[26] Kwan ACM, Yip FWM.(2006). Online Vocabulary Games as a Tool for Teaching and Learning English Vocabulary. Educational Media International. 43(3): 233-249.
[27] Lopes-Morteo G.(2007). Computer Support for Learning Mathematics: A Learning Environments Based on Recreational Objects. Computer and Education. 48(4): 618-641.
[28] Maehler, C. & Schuchardt, K.(2016). "Working memory inchildren with specific learningdisorders and/or attention deficits".Learning and Individual Differences,49: 34-341.
[29] Masoura, E. V. (2006). Establishing the link between working memory function and learning disabilities. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 4(2), 29-41.
[30] Milton. H. (2010). Effects Of A Computerized Working Memory Training Program On Attention, Working Memory, And Academics, In Adolescents With Severe ADHD/LD , psychology journal, 1(14), 120 – 122.
[31] Monika, K., M., Gian-Marco, B., Markus, L. & Martin M. (2011). Computer-based Learning of spelling skills in children with & without dyslexia. The international Dyslexia Associatation, published online. , 36 (7),670
[32] Raghubar, K. P., Barnes, M. A., Hecht, S. A. (2010). Working memory and mathematics: A review of developmental, individual difference, and cognitive approaches. Learning and Individual Differences, 20(2), 110-122.
[33] Schmeichel, B. J., & Demaree, H. A. (2010). Working memory capacity and Spontaneousemotion regulation: High capacity facilitates self-enhancement in response to negativefeedback. Emotion, 10,739–744.
[34] Witt, M. (2011). School based working memory training: Preliminary finding ofImprovement in children’s mathematical performance. Advance in CognitivePsychology, 7(2), 7-15.
- صفحات : 1-10
-
دانلود فایل
( 1.12 MB )