-
آرشیو :
نسخه پاییز 1399 - جلد دوم
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11665
-
موضوع :
سایر شاخه های روانشناسی
-
نویسنده/گان :
شهره پور مقدم، شهاب فطین
-
کلید واژه :
روایت درمانی، نیازهای خودتعیین گری، خلاقیت هیجانی، دانش آموزان تیزهوش.
-
Title :
The effectiveness of narrative therapy on the self-determination needs and emotional creativity of gifted students
-
Abstract :
A gifted student is a person who has characteristics such as: general intelligence ability, special cultural talent, creative and constructive thinking, leadership ability and mental and motor ability. The research method in this research was quasi-experimental with pre-test-post-test with a control group. The statistical population of the study included the students of the first year of gifted girls from Forough Alam School in Tehran. The number of these people was 126, of which 30 students who had low scores in the questionnaires of self-determination and emotional creativity were selected by regular random sampling and divided into two groups of 15 in the experimental and control groups. Sampling method was available and data and information were collected through questionnaires of emotional creativity and self-determination needs and were analyzed by SPSS software version 22. Based on the research findings, the narrative therapy intervention on the self-determination needs of gifted students has been significant. Also, narrative therapy intervention has been effective in increasing the components of autonomy, communication, competence, emotional readiness, ability to react, efficiency and authenticity of gifted students. (P <0.01) )F=23/15).
-
key words :
Narrative Therapy, Self-Determination Needs, Emotional Creativity, Gifted Students
-
مراجع :
سیف، علیاکبر؛ (۱۳۹۲)روانشناسی پرورشی نوین، تهران، نشر روان، ویراست هفتم.
[2] شاه حسینی، هاشمی؛ فاطمه، فروزانفر؛ آزاده و ظاهری، نجمه(1396)مقایسه ناگویایی هیجانی وخلاقیت هیجانی دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی؛ فصلنامه توانمندسازی کودکان استثنایی،۷(۱۹).ص۹۸-۵۰
[3] شهریاری احمدی، منصوره ؛ افروز، غلامعلی؛ پاشا شریفی، حسن؛ دوایی، مهدی؛ (1391)مقایسه خلاقیت و سلامت روانی دانش آموزان تیزهوش و عادی؛ دوره 4، شماره 15، پاییز، صفحه 69-81
[4] نظیری، قاسم؛ قادری، زهرا؛ زارع، فاطمه؛( 1389) اثربخشی رویکرد روایت درمانی در کاهش افسردگی زنان شهرستان مرودشت، فصلنامه زن و جامعه؛ نورمگز؛ سال اول - شماره 2 - ص 65 تا 78
[5] میری، انور؛ فرخی، نورعلی؛ کریمیان، عدالت: مقایسه اثر بخشی مشاوره روایت مدار و راه حل مدار بر اختلالات رفتاری دانش آموزان پایه سوم مقطع راهنمایی انور؛ فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، دوره 7، شماره 25، بهار 1395، صفحه 23-45
[6] یعقوبی،یاسمن؛ بکائیان، مهدی؛چراغی، فاطمه(1391) بررسی ارتباط خلاقیت هیجانی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در دانشکده پرستاری دانشگاه نیشابور.مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان؛۳(۲۰)ص۱۶۵-۱۳۲
[7] Averill, J. R., & Nunley, E, P.(1992). Voyages of the heart: Living an emotionally creative life. New York: The free Press.
[8] Amabile, T. Gryskiewicz .SS (2013). Creative in the R & D laboratory. (Technical Report). Greensboro, North Carolina: Center for creative Leadership.
[9] Harrison.P.(2003). The Linguistic advantage of the intellectually gifted child: an empirical study spontaneous speech. Journal of Roeper Review, 27(3) ,178-185.
[10] Gutbezahl, J., Marchesi, C. (2016). How useful is the Construct of Alexithymia for Understanding the Risk of Mental Disorders? Acta Psychopathologica.
[11] Kim, M. K., Roh, I. S., & Cho, M. K. (2017). Creativity of gifted students in an integrated math-science instruction. Thinking Skills and Creativity, 19, 38-48.
[12] Ilardi, B.C., Leon, D., Kasser, T., & Ryan, R.M. (1993). Employee and supervisor rating of motivation: Main effect and discrepancies associated with job satisfaction and adjustment in a factory setting. , Journal of applied social psychology, 23, 1789-1805.
[13] White,M.& Epston,D.(1990).Narrative means to therapeutic ends.NewYork.
- صفحات : 85-94
-
دانلود فایل
( 380.33 KB )