-
آرشیو :
نسخه تابستان 1399 - جلد چهارم
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11608
-
موضوع :
روانشناسی تربیتی
-
نویسنده/گان :
مسعود قاسمی، نفیسه سادات باب الحوائجی، فرناز کشاورزی ارشدی
-
کلید واژه :
بسته های آموزشی، نرم افزار شکوه ، آگاهی واج شناختی، حس عدد، کودکان پیش دبستانی.
-
Title :
Evaluation of the effectiveness of Shokooh software training packages on phonological awareness and sense of number in preschool children
-
Abstract :
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of Shokooh software training packages on phonological awareness and sense of number in preschool children. The present study was a pre-test-post-test in terms of applied purpose and quasi-experimental implementation method. Fourth Edition, Phonological Awareness Test (Soleimani and Dastjerdi, 2003); Misha and Koosha software and phonological awareness application has been. The statistical population of the study included all preschool students in District 19 in 1398 and the method of random cluster sampling. Also, the method of data analysis is analysis of covariance. Findings showed that the hypotheses have been accepted and the effectiveness of Shokooh software package on phonological awareness and sense of number in preschool children has been positive.
-
key words :
educational packages, glory software, phonological awareness, sense of number, preschool children
-
مراجع :
[1] احدی، حوریه، مسلم پور، محبوبه، مدرسی، یحیی، (1398)، ارتباط آگاهی واج شناختی و خواندن در كودكان فارسی زبان مبتلا به اُتیسم، نشریه جستارهای زبانی، شماره 1.
[2] پهلوان نشان، پهلوان نشان و رستمی راوری، (1395)، اثر بخشی آموزش آگاهی واج شناختی بر دقت خواندن دانش آموزان نارسا خوان پسر، مجله روانشناسی و روان پزشکی شناخت، سال سوم، شماره 2، صص 107-94.
[3] زینب، تیموری؛ (1389)، بررسی تاثیر نرم افزارهای آموزشی بر یادگیری مفاهیم پیش از عدد ریاضی در کودکان پیش از دبستان شهر تبریز، نشریه آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 3 (11)، ص 65- 78.
[4] جعفری، اصغر؛ كشتكار، الهه؛ جعفری، علیرضا؛ (1393)، تاثیر آموزش بازی در افزایش خلاقیت کودکان پیشدبستانی در مهدکودك، فصلنامه علوم رفتاری، 6(19)، ص 55-68.
[5] جعفری، علیرضا؛ (1393)، اثربخشی بازیهای آموزشی بر رشد اجتماعی کودکان پیشدبستانی، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 33.
[6] حبی، زهرا، (1394)، تحلیل ارتباطی نرم افزارهای آموزشی ویژه کودکان در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد.
[7] نكاح، م ؛ فاطمه بروك، (1394)، بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر بازیهای زبان شناختی بر رشد آگاهی واج شناختی كودكان بی سرپرست و بدسرپرست مقیم شیرخوارگاه، پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 86.
[8] دستجردی کاظمی، مهدی و سلیمانی، زهرا، (1385)، آﮔﺎﻫﻲ واج ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﭼﻴﺴﺖ؟ پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال ششم، شماره 4، صص 954-931.
[9] دشتی، ع .(1398)، مقایسه نارساخوانی دانش آموزان قبل و بعد استفاده از اپلیکیشن آگاهی واج شناسی. سومین کنفرانس بین المللی پژوهش در روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی.
[10] قاسمی، مسعود؛ درتاج، فریبرز؛ سعدی پور، اسماعیل؛ دلاور، علی؛ سرابی، صدیقه؛ (1396)، اثر بخشی آموزش حس عدد بر بهبود مهارتهای عدد کودکان پیش از دبستان در خطر مشکلات ریاضی، فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 7(27)، ص 1-29.
[11] کلانی، سارا؛ اصغری نکاح، سید محسن؛ غنایی چمن آباد، علی؛ (1394)، اثربخشی برنامهی مبتنی بر بازیهای نرمافزاری با رویکرد زبانشناختی بر دقت خواندن و درک مطلب دانشآموزان با اختلال خواندن، فصلنامه ناتوانیهای یادگیری، 4(4)، ص 66-84.
[12] خوشرو، م؛ محمدرضایی، ع، طالع پسند،س . (1396)، مقایسه اثربخشی راهبرد آگاهی واج شناختی و نارساخوانی داویس بر بهبود مهارتهای خواندن دانش آموزان دارای اختلال خواندن در پایه دوم دبستان، اولین همایش ملی آسیب های اجتماعی.
[13] پورمحمدرضای تجریشی، م، پهلوان نشان، س؛ گل کار، ف .(1398)، اثربخشی آموزش آگاهی واج شناختی بر حافظه فعال دیداری فضایی دانش آموزان با اختلال بیان نوشتاری. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی . 355-366.
[14] نیرو، محمد؛ غفاری شریف، مسعود؛ (1397)، تجسم قوی نشانههای هوش دیداری– فضایی، فصلنامه رشد معلم، 37(4)، ص 8-10.
[15] Adeniji, S. M., Ameen, S. K., Dambatta, B. U., & Orilonise, R. (2018). Effect of mastery learning approach on senior school students’ academic performance and retention in circle geometry. International Journal of Instruction, 11(4). 951-962. doi: 10.12973/iji.2018.11460a.
[16] Andrews, P., Sayers, J. & Back, J. (2013). The development of foundational number sense in England and Hungary: a case study comparison. Conference.
[17] Clarke, B., Baker, S. K., Smolkowski, K., Doabler, C. T., Strand Cary, M., & Fien, (2015). Investigating the efficacy of a core kindergarten mathematics curriculum to improve student mathematics learning outcomes. Journal of Research o Educational, 8(3),303-324.
[18] Clarke, B., Doabler, C. T., Nelson, N. J., & Shanley, L. (2015). Effective instructional strategies for kindergarten and first-grade students at risk in mathematics. Intervention in School and Clinic, 50, 257.
[19] Clarke, B., Doabler, C. T., Smolkowski, K., Baker, S. K., Fien, H., & Strand Cary, M. (2016) Examining the efficacy of a tier 2 kidergarten mathematicsEffectiveness Journal of Learning Disabilities, 49, 152– 165. doi: 10.1177/0022219414538514.
[20] Jordan, N. C. Dyson, N. Glutting, J. (2011). Developing Number Sense in Kindergartners at Risk for Learning Difficulties in Mathematics. Society for Research on Educational Effectiveness, University of Delaware.
[21] Kjeldsen, A. C., Saarento-Zaprudin, S. K., & Niemi, P. O. (2019). Kindergarten Training in Phonological Awareness: Fluency and Comprehension Gains Are Greatest for Readers at Risk in Grades 1 Through 9. Journal of learning disabilities, 0022219419847154.
[22] Salam, M., Ibrahim, N., & Sukardjo, M. (2019). Effects of Instructional Models and Spatial Intelligence on the Mathematics Learning Outcomes after Controlling for Students' Initial Competency. International Journal of Instruction, 12(3), 699-716.
[23] Sood, S., & Jitendra, A. K. (2013). An exploratory study of a number sense program to develop kindergarten students’ number proficiency. Journal of Learning Disabilities, 46, 328-346.
[24] VanDerHeyden, A. M. (2010). Determining early mathematical risk: Ideas for extending the research. School Psychology Review, 39, 196-202.
- صفحات : 44-56
-
دانلود فایل
( 1.33 MB )