-
آرشیو :
نسخه تابستان 1399 - جلد اول
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11603
-
نویسنده/گان :
پریناز بنی سی، مهسا صافیان اصفهانی
-
کلید واژه :
آموزش مدیریت رفتار والدین، تعارض زناشویی، خودکارآمدی تربیتی، استرس والدینی.
-
مراجع :
امیر، ف. حسن¬آبادی، ح. اصغری نکاح، م. طیبی، ز.(1391). بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر رابطه والد و کودک(CPRT) بر سبک¬های فرزندپروری. فصلنامه مشاوره و روان¬درمانی خانواده. سال اول، شماره 4، بهار1391، 489-473.
[2] بهرامی، س.(1393). تدوین بسته آموزش مهارت¬های فرزندپروری براساس آموزه¬های دینی و بررسی تأثیر آن بر بهبود رابطه والد وکودک و سبک فرزندپروری. پایان¬نامه کارشناسی ارشد رشته¬ی مشاوره خانواده دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.
[3] پیمان نیا، ب. پورشریفی، ح. علیلو، م.(1392). تعیین اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک (CPRT) بر بهبود علائم اختلال سلوک در کودکان دبستانی شهر اهواز. مجله دست آوردهای روان شناختی، 20(2): 141-160.
[4] تهرانی دوست،م. شهریور، ز. محمودی قرایی، ج. علاقبند راد، ج.(1387). مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران(انديشه و رفتار): 14(4):371-379.
[5] ثنایی، ب. (1383). مقیاس سنجش خانواده و ازدواج. تهران: انتشارات بعثت.
[6] جبارنسب مهربانی،س.(1389).بررسی اثربخشی برنامه گروهی فرزندپروری مثبت بر استرس والدگری مادران کودکان 12-6 ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی(کمبود توجه). پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی دانشگاه اصفهان.
[7] روشن بین، م. پور اعتماد، ح، ر. خوشابی، ک.(1386). تأثير آموزش برنامه گروهي فرزندپروري مثبت بر استرس والدگري مادران کودکان 10-4 ساله مبتلا به اختلال بيش فعالي/ کمبود توجه. فصلنامه خانواده پژوهی، 3(10): 555- 572.
[8] صادقی، م. حسینی رمقانی، ن.(1396). اثربخشی آموزش فرزندپروري مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و نگرانی مادران داراي کودك مبتلا به اختلال بیشفعالی-کمبود توجه. سلامت جامعه، 10(4): 1-11.
[9] عاقبتی، ا. غرایی، ب. حکیم شوشتری، م.(1392). رابطه والد و کودک و رضایت از درمان، متغیرهای فراموش-شده در ارزیابی اثربخشی برنامه¬ فرزند پروری مثبت. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز
[10] علیزاده، ح. (1391). تدوین برنامۀ آموزش والدین برای خانوادههای دارای فرزندان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی و تأثیر آن برکاهش نشانهها و کارکرد خانواده. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 2(7): 43-70.
[11] علیزاده، ش.؛ منصور، ا.، روحانی، ع.، ماریانی، م.(1390). رابطه بین شیوه های فرزند پروری و مشکلات رفتاری کوکان. علوم اجتماعی آسیا،7(12)، 195-200.
[12] غفوری نسب،ج. کیمیایی، ع. اصغری نکاح، م.(1393). بررسی اثربخشی آموزش گروهی خانواده درمانی ساختی بر کاهش تعارض و بهبود روابط والد نوجوان. ششمین کنگره ملی آسیب شناسی خانواده. دانشگاه شهید بهشتی.
[13] فدایی، ز.، دهقانی، م.، طهماسبی، ک.، فرهادی، ف. (1389). بررسی ساختار عاملی، اعتبار و روایی فرم کوتاه شاخص استرس فرزند پروری مادران کودکان عادی 7-12 سال. مجله تحقیقات علوم رفتاریف 8، 91-81.
[14] محبي نورالدين وند، محمدحسين. شهني ييلاق، منيجه. پاشا شريفي، حسن.(1393). رابطه سرمایه روانشناختی (امید، خوش بینی، تاب آوری و خودکارآمدی) با هدف های پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان سال اول. مجله پژوهش در برنامه ريزي درسي. 11(2):79-61.
[15] معصوميزارع، م.(1389). تأثیر آموزش گروهی مادران براساس رویکرد تلفیقی (فرزند پروری مثبت و رفتار درمانی) بر کاهش وابستگی کودکان به بازی¬های رایانه¬ای و بهبود ارتباط مادر و کودک. پایان¬نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.
[16] مفتاق، د. محمدی، ن. نجیمی، الف.(1391). بررسی روش های مختلف درمان کودکان دارای اختلال نقص توجه – بیش فعالی بر سلامت روان مادران. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، 4(2): 245-251.
[17] یوسفی، ش. سلطانی فر، ع. تیموری، س.(1388). مقايسه ي تنش والدگري مادران كودكان مبتلا به اختلال بيش فعالي و نقص توجه با مادران كودكان بهنجار. مجله علمی پژوهشی اصول بهداشت روانی، 11(2): 115-122.
[18] Abidin, R. R. (1983). Parenting Stress Index: Manual, Administration Booklet, [and] Research Update. Pediatric Psychology Press. Distributed by ERIC Clearinghouse
[19] Ackard,D.M., Neumark-sztainer, D., story, M. & prrey, c.(2006). Parent-child connectedness and behavioral and emotional health among adolescents. Journal of preventive medicine, 30(1), 59-66
[20] Allison, M. (2008). An evaluation of the effects of abridged parent training program on parent-child interaction in the home. Thesis prepared for the Degree of master of science university of north Texas.
[21] Barber, T. X. (1984). Hypnosis, deep relaxation, and active relaxation: Data, theory and clinical applications. In R. I. Wolfork & P. M. Lehrer (Eds.) Principles and practice of stress management (pp. 164-166). New York: Guillford.
[22] Bell SA. )2011(. A critical review of ADHD diagnostic criteria: What to address in the DSM-V. J Atten Disord; 15(1): 3-10.
[23] Ben-Naim, Sh. Gill, N. Laslo-Roth, R. Einav, M .(2018). Parental Stress and Parental Self-Efficacy as Mediators of the Association Between Children’s ADHD and Marital Satisfaction. Journal of disorder attention, 1. doi.org/10.1177/1087054718784659.
[24] Boutelle, K. Eisenberg, Me.Gregory, Ml. (2009). The reciprocal relationship between parent- child connectedness and adolescent emotional functioning over 5 years. journal of play therapy 14(2), 75-93.
[25] Brown, A., Whiteside, S. (2007). Relations among perceived parental rearing behaviors, attachment style, and worry in anxious children. Journal of anxiety, 26, 340-348.
[26] Chang, Y., & Fine, M.A. (2007). Modeling parenting stress trajectories among low-income young mothers across the child’s second and third years: Factors accounting for stability and change. Journal of Family Psychology, 21, 584–594.
[27] Chronics AM, Chacko A, Fabiano GA, Wymbs BT, Pelham WEJ, (2004). Enhancements to the behavioral parent training paradigm for families of children with ADHD; review & future directiond. Clinical Child & Family Psychology Review. 7(1): 1-27.
[28] Cichy, k, E. Lefkowitz, E,S. Karen, L. F. (2013). Conflict Engagement and Conflict Disengagement During Interactions Between Adults and Their Parents. J Gerontol B Psychol Sci Soc Sci, 68(1): 31–40.
[29] Cooper, C, E., McLanhan, S, S., Meadows, S, O., & Brooks-Gunn, J. (2009). Family structure transitations and maternal parenting stress. J Marriage Fam. 2009: 71(3):558-740.
[30] Cousino, M. K., & Hazen, R. (2013). Parenting stress among caregivers of children with chronic illness: A systematic review. Journal of Pediatric Psychology, 20, 54-67.
[31] Danforth, J. S., Harvey, E., Ulaszek, W. R., & McKee, T. E. (2006). The outcome of group parent training for families of children with attention-deficit hyperactivity disorder and defiant/aggressive behavior. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 37, 188-205.
[32] De Boo, G. M., & Prins, P. J. M. (2007). Social incompetence in children with ADHD: Possible moderators and mediators in social- skills training. Clinical Psychology Review, 27, 78-97.
[33] Durukan I, Erdem M, Tufan AE, Congologlu A, Yorbik O, Turkbay T. (2008). Depression and anxiety levels and coping strategies used by mothers of children with ADHD: a preliminary study. AJP;9:217-23.
[34] Eccleston, C., Palermo, T. M., Fisher, E., & Law, E. (2012). Psychological interventions for parents of children and adolescents with chronic illness. Cochrane Database Syst Rev, 8- 18-30.
[35] Greenhill, L.L., Osman, B.B. (2000). Ritalin: Theory & practice. USA: Mary Ann Libert.
[36] Grskovic, J. A. Goetze, H. (2008). Short-term Filial therapy with German mothers: Finding from a controlled stady. International Journal of play Therapy, 17(1): 39-51.
[37] Hee Sun, S., & Jeong Mee, K. (2010). Analysis of Relationships between Parenting Stress, Maternal Depression, and Behavioral Problems in Children at Risk for Attention Deficit Hyperactive Disorder. J Korean Acad, 40(3): 453-461.
[38] Hintermair, M. (2006). Parental resources, parental stress, and socioemotional development of deaf and hard of hearing children Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 11, 493-513.
[39] Karademas, E,C. Kalantzi, A.(2004). The stress process, self-efficacy expectations, and psychological health. Personality and Individual Differences, 37(5):1033-1043.
[40] Luthans, F., Youssef, C.M.,& Avolio, B.J. (2007). Psychological capital: Developing the human competitive edge. 1st ed. UK: Oxford University Press.
[41] O’Connor, B.C., Fabiano, G.A., Waschbusch, D.A., Belin, P.J., Gnagy, E.M., Pelham, W.E., Greiner, A.R., & Roemmich, J.N. (2014). Effects of a summer treatment program on functional sports outcomes in young children with ADHD. Journal of Abnormal Child Psychology, 42, 1005-1017.
[42] Oei,T, P. Hasking, P. Philips, L. A Comparison of General Self-Efficacy and Drinking Refusal Self-Efficacy in Predicting Drinking Behavior. The American Journal of Drug and Alcohol Abuse, 33(6): 833-841.
[43] Oskouie, F., Ebrahimi, H., & Mehrdad, N. (2012). Parental confrontation with type 1 diabetes in their children. Archives Des Sciences, 65, 222-234.
[44] Perry, J. C., DeWine, D. B., Duffy R. D., Vance, K. S. (2007).The academic self-efficacy of urban youth: A mixed-methods study of a school-to-work program. Journal of Career Development, 34 (2):103-126.
[45] Raphael, J. L., Zhang, Y., Liu, H., & Giardino, A. P. (2010). Parenting stress in US families: Implications for pediatric healthcare utilization. Child Care, Health and Development, 36, 216–224.
[46] Sanders MR, Hoath FE. )2002(. A feasibility study of enhanced group triple p-positive parenting program for parent of children with attention deficit hyperactivity disorder. Behav Chang; 19(4): 191-206.
[47] Sandra, D. (2006). Mother-child relationship as a Moderator of the Relation Between family Educational Involvement and child Achievement, sience and practice. 6(1): 49-577.
[48] Smith, J., Cheater, F., & Bekker, H. (2015). Parents' experiences of living with a child with a long-term condition: A rapid structured review of the literature. Health Expect,18, 452-474.
[49] Tam, C.L. Chong,A. Kadirvala, A. khoo Y.T.(2012). Parenting style and self-efficacy of adolescent: Malaysian Scenario. Global Journal of Social Arts and Humanities,12,14,18-25.
[50] Tsiouli, E., Alexopoulos, E. C., Stefanaki, C., & Darviri, C. (2013). Effects of diabetes-related family stress on glycemic control in young patients with type 1 diabetes: Systematic review. Canadian Family Physician, 59, 143- 149.
[51] Van den Hoofdakker, BJ. Nauta, MH. van der Veen-Mulders L, Sytema S, Emmelkamp PM, Minderaa RB, Hoekstra PJ.(2010). Behavioral parent training as an adjunct to routine care in children with attention-deficit/hyperactivity disorder: moderators of treatment response. J Pediatr Psychol, 35(3):317-26.
[52] Wong, D,F. K. Ng, Ting Kin. Ip, Priscilla S. Y. Chung, Mei Ling. Choi, Joe. (2018). Evaluating the Effectiveness of a Group CBT for Parents of ADHD Children. Journal of Child and Family Studies, 27(1): 227-239.
[53] Zarei, J., Rostami, R., Ghapanchi, A. (2010). Marital satisfaction in parents of children with attention deficit/hyperactivity disorder in comparison with parents of normal children. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 5: 744–747.
- صفحات : 94-103
-
دانلود فایل
( 1.09 MB )