-
آرشیو :
نسخه تابستان 1399 - جلد اول
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11622
-
موضوع :
مشاوره
-
نویسنده/گان :
لادن معین، فاطمه کارگر
-
کلید واژه :
سرمایه روانشناختی، شادکامی، واقعیت درمانی، نابینایان.
-
Abstract :
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of group reality therapy on psychological capital and happiness of the blind. The semi-experimental research method was pretest and posttest with control group. The statistical population of all blind people was the Rehabilitation Center for the Blind in Noorabad Mamasani. Sample individuals were selected from 30 blind individuals who scored low on both the Psychological Capital and Happiness Capital Questionnaire and randomly divided into two groups (experiment and control) Were replaced. The experimental group received 8 2-hour sessions of reality therapy training and did not intervene in the control group. After the sessions, the follow-up phase was performed for two groups and one month later. The pre-test effect was performed under spss19 software. The results showed that reality therapy has a significant effect on the psychological capital of the blind; Reality therapy has a significant effect on the happiness ofthe blind.
-
key words :
Psychological Capital, Happiness, Reality Therapy, blinds
-
مراجع :
اسلامی، رضا.هاشمیان، پیمان.غروی،لیدا (1393). اثربخشی رویکرد واقعیت درمانی گروهی بر شادکامی وکیفیت زندگی نوجوانان بد سرپرست در شهر مشهد، مجله دانشکده پژشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد،6 (5)،306-300
[2] اسماعیلی فر، ندا. شیخی ساری، حسین (1391). بررسي اثر روش واقعيت درماني به شيوه گروهي برافزايش شادكامي دانشجویان. مجله روانشناسی و مطالعات رفتاری،2(2)، 70-65.
[3] آيزنك، مايكل (1995). هميشه شاد باشيد. ترجمه زهرا چلونگر.تهران: انتشارات نواندیش
[4] آيزنک ، مايکل(2006). هميشه شاد باشيد. ترجمه فیروزبخت و بیگی. تهران: انتشارات نشر نو انديش.
[5] بهادری خسروشاهی جعفر، هاشمی نصرت آبادی تورج، باباپور خیرالدین جلیل (1391). رابطه بین سرمایه روان شناختی با سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه تبریز. مجله تخصصی پژوهش و سلامت. مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت گناباد.2(1)،70_60
[6] بیگدلی، الیاس. الهی، طاهره (1393). بررسی و مقایسه هوش هیجانی دانش آموزان نابینا و ناشنواي دوره دبیرستان استان زنجان، تعلیم و تربیت استثنایی،5(4)، 32-22.
[7] جاماسیان مبارکه، آزیتا. دوکانه ای فرد، فریده(1396). اثربخشی واقعیت درمانی گروهی برافزایش تاب آوری، امیدبه زندگی و بهبود کیفیت زندگی زنان نابارور مرکز ناباروری صارم، فرهنگ مشاوره و روان درمانی8 (29)،262-237
[8] جوکار،بهرام.رحیمی،مهدی (1386). تاثیر الگوهای ارتباطی خانواده بر شادی در گروهی از دانش اموزان دبیرستانی شهر شیراز،مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 13(51)، 38_376
[9] رمضانی، خسرو. احتشامی، فاطمه(1394). بررسی اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر افزایش تاب آوری بیماران ام. اس. مجله دست آوردهای روانشناسی بالینی، 1(1)،92-77.
[10] سلیمانی اسماعیل، بابایی کریم(1395). اثربخشی آموزش واقعیت درمانی گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب بر اضطراب و امیدواری افراد وابسته به مواد در حین ترک. فصلنامه علمي-پژوهشي اعتيادپژوهي.10 (37)،150-137
[11] شریعت زاده، منیره السادات. تبریزی، مصطفی. احقر، قدسی (1392) .بررسی اثربخشی نظریه انتخاب به شیوه گروهی بر افزایش تمایزیافتگی و صمیمیت دانشجویان. فصلنامه دانش و تندرستی،8 (3)،93-89
[12] شمسایی، فرشید. اشترانی، الهام. اشترانی، فاطمه(1393). مقایسه رضایت از زندگی دانش آموزان نابینا و ناشنوا با دانش آموزان مدارس عادی شهر همدان در سال 1392، مجله علمی پژوهان،13(1)،60-52
[13] علی پور، احمد.نوربالا، احمدعلی(1378). بررسی مقدماتی پایاییو روایی پرسشنامه شادکامی آکسفورد در دانشجویان دانشگاه تهران. فصلنامه اندیشه و رفتار، 5(1و2)، 65-55.
[14] قربانعلی پور، مسعود. نجفی، محمود. علیرضالو، زهرا. نسیمی، منیره(1393). اثربخشی واقعیت درمانی بر شادکامی و امیدواری در زنان مطلقه. فصلنامه مشاوره و رواندرمانی خانواده،2(1)،397-317
[15] کاظمی، الهام(1395). مقایسه عزت نفس و تاب آوری بین افراد بینا و نابینای شهر اصفهان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی،17(14)، 110-103.
[16] گلاسر، ویلیام(1394). ترجمه مهرداد فیروز بخت .نظریه انتخاب، روانشناسی نوین آزادی شخصی. تهران: فرهنگی رسا.
[17] ملكي تبار، عليرضا. خوش كنش، ابوالقاسم. خدابخشي كولايي، آناهيتا(1390 ). مقايسه¬ي خودپنداره و سازگاري اجتماعي در دانش آموزان پسر سالم و نابينا، مجله تحقيقات علوم پزشكي زاهدان (طبيب شرق)،10(13)،36_25
[18] نجات، رقیه(1393). بررسی اثربخشی واقعیت درمانی به شیوه گروهی بر خود کارآمدی و تاب آوری در دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر مشهد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، مرکز پیام نور تهران.
[19] یوسفی کیا مجتبی، خوش کنش ابوالقاسم، فلاح زاده هاجر.(1397). اثربخشی واقعیتدرمانی بر کاهش تعارضهای زناشویی و ناامیدی در زنان مبتلا به ام اس. ارمغان دانش. 3(23)، 377_364
[20] Argyle, M. (2010). The psychology of happing, London and New York: Rutledge.
[21] Bargava, R (2013). The Use of Reality Therapy With a Depressed Deaf Adult, Clinical Case Studies, 12(5): 388-396.
[22] Diener, E. (2002). Frequently Asked question (FAQ’S) about subjective well-being (Happiness and life satisfaction). A printer for report and new comers. http://www./s.psych.uivc.edu/-ediener/fag.html.
[23] Jones LC, Parish TS. Ritalin Vs.(2005).Choice Theory and Reality Therapy. International journal of reality therapy;25(1): 301-9.
[24] Luthans F, Luthans K, Luthans BC.(2004). Positive psychological captial: going bgehond human and social captial. Bus horiz; 47(1): 45-50
[25] Luthans,F.Avolio,B.J.Avey,J.B.Norman,S.M.(2007) .Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Pers. Psychol. 2007, 60, 541–572.
[26] Seligman, Martin E. P. (2011). Flourish: A Visionary New Understanding of Happiness and Well-being, Kindle Edition, Publisher: Atria Books
- صفحات : 104-116
-
دانلود فایل
( 1.34 MB )