-
آرشیو :
نسخه پاییز 1399 - جلد اول
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11651
-
موضوع :
مشاوره
-
نویسنده/گان :
فروزان عبدی، مریم دیبا واجاری
-
کلید واژه :
بازی درمانی دیالکتیکی، خودپنداره، پرخاشگری، کودکان کار.
-
Abstract :
This reserarch was conducted with the goal ofImpoving self-concept and reducing aggression the child laborers trough dialectic play therapy. The reserach method has been Quasi-experimental with pre-test and post-test with the group control and the test tools is variables Piers-Harris children's self-Concept scale and children's anger questionnaire of Nelson and partners(2000). The child laborers of tehran, make up current research community. The example (sample) of this research consists of 30 child labor, 8 to 11 years old, living in the seventeen region of Tehran Who were randomly divided into experimental and control groups and sampling method is available.The Educational protocol was tought in ten sessions. Descriptive and inferential statistical methods were used for analyzing data and the research result showed that dialectic play therapy has a meaningful effect on self-concept improvement and aggression reduction.
-
key words :
dialectic play therapy, self-concept, aggression, child laborers
-
مراجع :
[1] امجدی فر، رضا (1385). اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری به شیوه گروهی بر کاهش پرخاشگری دانش آموزان دبستانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
[2] ایمانی، نفیسه؛ نرسیسیانس، امیلیا (1390). مطالعه انسان شناسانه پدیده کودکان کار خیابانی شهر کرج. مسائل اجتماعی ایران، 3(1)، 32-7
[3] بابایي، مهناز؛ یزدي، سيده منور؛ حسينيان، سيمين (1390). بررسي اثر بخشي بازي درماني گروهي با رهنمود بر اختلال سلوکي دانش آموزان دبستاني . اندیشه هاي نوین تربيتي، 7 ( 1 :) 64 - 49 ..
[4] بهرامي، عليرضا (1391). اثر بخشي بازي هاي توپي غير توپي بر کاهش نشانگان اختلال کمبود توجه/ بيش فعالي دانش آموزان پسر 11 - 9 ساله شهر اراک. مجله دانشگاه علوم پزشکي اراک ،: 15 ( 5 ) 9-
[5] تامپسون، چارلز و رودلف، لیندا (1388). مشاوره با کودکان. ترجمه جواد طهوریان. رشد. 700 ص.
[6] چابکی، رضا. سبحانی نژاد، مهدی. احمدآبادی، نجمه. عسگری، زهره (1397). تبیین مبانی فلسفی روش تدریس سقراطی: راهبردی در بهبود فرایند یاددهی-یادگیری مدارس. نشریه پژوهش های آموزش و یادگیری.شماره 2. پیاپی 28. ص 87-100.
[7] حسینی، سید حسن (1385). کودکان کار و خیابان. تهران: سلمان.
[8] دیبا واجاری، مریم و قائدی، مهران (1394). بازی درمانی و مشاوره با کودک. اوای نور، 168 ص.
[9] رایت، جسی؛ بسکو، مونیکا؛ تیز، مایکل (1392). آموزش درمان شناختی رفتاری. ترجمه حبیب قاسم زاده و حسن حمید پور. تهران : ارجمند.
[10] زارعي، مهدي. احمدي، سوني (1386). اثربخشي بازي درماني به شيوه رفتاري شناختي در کاهش مشکلات رفتاري کودکان. مجله روانشناسي کاربردي، 1 ( 3 :) 28
[11] ساعتچی. محمود؛ کامکاري، کامبیز؛ عسکریان. مهناز (1389). آزمون هاي روانشناختی. تهران: نشر ویرایش
[12] سلیمانی، مهدیه. حاجیانی، ابراهیم (1392). ارائه مدل مدیریتی مطلوب به منظور ساماندهی کار و خیابان (مطالعه موردی: شهر تهران). مجله مدیریت فرهنگی. سال هفتم. شماره 22
[13] طبرسی، هشته؛ چراغی، محمدعلی؛ بابایی پور، شهرزاد؛ حسینی، اکرم سادات (1396)، تحلیل مفهوم خودپنداری در کودکان کار و خیابانی. نشریه پرستاری ایران، دوره 30، شماره 109. 66-54.
[14] عبدالعلی زاده، فاطمه (1393). اثربخشی نقاشی درمانی و بازی درمانی بر خودپنداره و پرخاشگری دانش اموزان پسر دارای اختلال یادگیری شهر مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد
[15] عبدخدائي، محمدسعيد؛ صادقي اردوبادي، آفرین (1390). بررسي ميزان اضطراب جدایي کودکان و اثربخشي بازي درماني با رویکرد رفتاري شناختي بر کاهش آن. مجله روانشناسي باليني، - 4 ( 12 : ) :58-5
[16] عراقی، یحیی (1386). مقایسه کیفیت رابطه ولی فرزندی در دانش آموزان پسر پرخاشگر و غیر پرخاشگر در دبیرستان های شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
[17] قائدی، یحیی (1394). دیالکتیک چون روش و رویکرد. مقاله پژوهش های تربیتی، شماره 30.
[18] کریمی، حنانه (1391). اثربخشی بازی درمانی و قصه درمانی بر مهارت حل مسیله،خودپنداره،رفتار پرخاشگرانه در کودکان مبتلا به اختلال سلوک. پایان نامه کارشناسی ارشد، تبریز: دانشگاه تبریز
[19] کریمی، علی (1385). بررسی تأثیر روش جدید ارزشیابی توصیفی بر اختلات رفتاري دانش آموزان دوره ابتدایی مدارس شیراز. شوراي تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان فارس، منتشر نشده.
[20] معظمی، شهلا (1382). همسرکشی. مجموعه مقالات آسیب اجتماعی، انجمن جامعه شناسی ایران
[21] میرقائد رضایی، معصومه (1396). اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر شناختی-رفتاری بر رفتار پرخاشگرانه و مشکلات اجتماعی کودکان کار شهر اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
[22] وامقی، مروئه (1388). کار کودک، مفاهیم و رویکردها. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی. شماره 8.
[23] یزدی نژاد،ریحانه (1396). اثربخشی بازی درمانی با رویکرد گشتالت بر احساس تنهایی و اضطراب کودکان کار 8تا11 ساله آسیب دیده جنسی. پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه خاتم.
[24] Atlas. How practicia and silvern, Louise E. (1981), Behavioral observation of children during, university of colorado Journal of personality Assessment, 1981, 45,2 p.168-17
[25] Avila, A. S. (2007). Child labor and lack of school support. Revista Brasilerria de Educacao, 12(34): 68-80.
[26] Baggerly, j (2009). The effects of child-centered group play therapy on self concept, depression, and anxiety of children who are homeless. international journal of play therapy, 13,2: 31-51.
[27] Blakely. MCclure SJ, Ostrov JM.(2016). Relational aggression, victimization and self-concept: Testing Pathways from middle childhood to adolescence. Journal of youth academic Motivation. Procedia Social and Behavioral Sciences ,114, p 26-35
[28] Goodwin. T., Pacey ,K,& Grace M,(2003). Children: violence prevention in preschool settings. Journal of child and Adolescent psychiatric Nursing, 16-52-59.
[29] Landreth, garry L, Giordano, Maria A. (2001). Intensive group play therapy with child witnesses
[30] of domestic violence. international of platy therapy, vol 10(1), 53-83
[31] scott, Terri A., Burlingame, Gary, starling, marina, porter, corrina, Lilly, John poul (2003). Effects of individual clien-centered play therapy on sexually abused children’s mood, self-concep, and social competence. Journal of internathonal journal of play therapy, vol 12(1),7-30.
- صفحات : 87-97
-
دانلود فایل
( 1.11 MB )