-
آرشیو :
نسخه پاییز 1399 - جلد سوم
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11684
-
موضوع :
سایر شاخه های روانشناسی
-
نویسنده/گان :
زهره موسوی، نرجس محبی
-
کلید واژه :
قرنطینه، فاصله گذاری اجتماعی، مدیریت استرس ها، تنظیم هیجانها، ویژگی های شخصیتی.
-
مراجع :
ابراهیم پور دلاور، حسینعلی؛ خالق خواه، علی؛ زاهد بابلان، عادل. (1398). بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی و مهارتهای ارتباطی بر سبکهای مدیریت تعارض معلمان مقطع دبیرستان شهرستان بابل. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی. 20(2): 89-78.
[2] اعظمی، یوسف؛ سهرابی، فرامرز؛ برجعلی، احمد؛ چوپان، حامد.(1393). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس بر کاهش تکانشگری در افراد وابسته به مواد مخدر. فصلنامه علمي-پژوهشي اعتيادپژوهي. ۸ (۳۰) :۱۲۷-۱۴۱.
[3] اقایوسفی، علیرضا؛ ترخان، مرتضی؛ فرمانی، اعظم. (1396). نقش پنج عامل بزرگ شخصیت در پیشبینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با واسطه گری مؤلفههای صبر بهمنظور ارایه مدل. مطالعات روان شناسی بالینی. 7(26): 64-43.
[4] امانی،ملاحت ؛ امامی، آمنه. (۱۳۹۳). مطالعه ی اثرات مستقیم و غیرمستقیم ویژگی های شخصیت، هیجان ها و استرس ادراک شده بر راهبردهای مقابله با استرس، فصلنامه شخصیت و تفاوت های فردی، 3(6): 27-27.
[5] بخشایش علیرضا. (۱۳۹۲). بررسی رابطه سلامت عمومی و تیپهای شخصیت با رضایت شغلی کارکنان مرکز بهداشت شهرستان یزد. پیاورد سلامت. ۷ (1): 55-42.
[6] حسین عباسی،لاله.(۱۳۸۸). مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، اکتشاف و تولید، ۵۸: 30-29.
[7] حواسی، ز.(1393). رابطه سبک های رهبری و ویژگی های شخصیتی معلمان با پیوند دانش آموزان به مدرسه، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته تحقیقات آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل.
[8] خائف الهی، احمد علی ؛ متقی، پیمان؛ حسن زاده، حسین؛ حبیبی تبار، زینب.(1390).تبیین مدل تاثیرگذاری ویژگی های شخصیتی کارکنان بر تعهد سازمانی آنها با توجه به نقش سبک های رهبری، مجله پژوهش های مدیریت عمومی، 4(11): 88-71.
[9] رزاق پور، مهدی؛ حسین زاده، علی اصغر.(1398). نقش میانجیگر راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با نشانههای جسمانی سازی دانشجویان دختر. روانشناسی کاربردی، 13(2): 316-295.
[10] رضاخانی، سیمین دخت(۱۳۹۱). شیوه های کنار آمدن تیپ های مختلف شخصیتی با فشارهای روانی. مطالعات روانشناختی،8(2): 140-123.
[11] زمستانی، مهدی. دانشگاه کردستان. https://uok.ac.ir/fa/news/story.aspx?NewsID=53881
[12] سپهری نسب، زهرا؛ سهرابی، فرامرز.(1395). اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی– رفتاری بر سلامت روانشناختی و تکانشگری معتادان. روانشناسی کاربردی،1(37): 19-1.
[13] سوادکوهی فر، ساسان؛ ذکائی فاتح، جواد.(1392). "ملاحظات پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در خدمات اورژانس پزشکی صحرایی در شرایط بحران".همایش سراسری پدافند غیرعامل در علوم و مهندسی.
[14] صالحی، اعظم؛ باغبان، ایران؛ بهرامی، فاطمه؛ احمدی، سید احمد. (1390). رابطة بین راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و مشکلات هیجانی با توجه به عوامل فردی و خانوادگی. مشاوره و روان درمانی خانواده.1(1):19-1..
[15] صیدی پیری، جواد؛ جان نثاری، حبیب اله؛ امیری، سلمان(1399).. طراحی الگوی مدیریت هیجان نیروهای یگان ویژه پلیس (مورد مطالعه: استان کردستان). نشریه علمی دانش انتظامی، 22(1): 24-1.
[16] عباسی، محمد؛ معتمد، سارا.(1396). بازشناسی حالات هیجانی ترکیبی. کنفرانس ملی فناوری های نوین در مهندسی برق و کامپیوتر، اصفهان.
[17] عزیزی، امیر؛ میردریکوند، فضل اله؛ محمدی، جواد.(1394). مقایسه عاملهای شخصیتی و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در سرطان ریه و معده با افراد بهنجار. مجله علوم پزشکی رازی. ۲۲ (۱۳۲) :9-1.
[18] علیزاده فرد، سوسن؛ صفاری نیا، مجید. (1399). پیش بینی سلامت روان بر اساس اضطراب و همبستگی اجتماعی ناشی از بیماری کرونا. پژوهش های روانشناسی اجتماعی، 9(36): 141-129
[19] فیست،جس؛ فیست، گریگوری.(۲۰۰۲). نظریه های شخصیت، ترجمه: سید محمدی، یحیی(۱۳۸۸). تهران، چاپ چهارم، نشر روان.
[20] کرامتی، صفی الله؛ محمدی، بهمن؛ سلیمی، توحید؛ مقدمی، حسین. (1391). " مدیریت بحران و کاهش آسیب پذیری شریانهای حیاتی در زلزله در استان زنجان"، دومین کنفرانس ملی مدیریت بحران: نقش فناوریهای نوین در کاهش آسیب پذیری ناشی از حوادث غیرمترقبه.
[21] محمد شفیعی، محمدرضا؛ محمد شفیعی، امیرحسین.(1394). بحران و راهکارهای مدیریتی آن. دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی.
[22] محمود نجفی، محمدعلی محمدی فر، معصومه عبداللهی، (۱۳۹۴). نقص عملکرد هیجانی و گرایش به سوءمصرف مواد: نقش مولفه های تنظیم هیجان، تحمل پریشانی و هیجان خواهی، فصلنامه سلامت اجتماعی و اعتیاد، 2(5): 68-53.
[23] مسگرپور امیری، محمد؛ شمس، لیدا؛ نصیری، طه.(1399). شناسایی و دسته بندی ابعاد واکنش نظام سلامت ایران در مقابله با پاندمی کووید-۱۹. مجله طب نظامی،۲۲ (۲) :۱۰۸-۱۱۴.
[24] نریمانی, محمد, حسن زاده, شهناز, ابوالقاسمی, عباس. (1391). اثربخشی آموزش ایمنسازی روانی برکاهش استرس، اضطراب و افسردگی دانشآموزان دختر مقطع پیشدانشگاهی. روان شناسی مدرسه. 1(3): 117-101.
[25] نویسنده مسئول: عینی پور، جواد.(1399). طراحی الگوی مدیریت هیجان نیروهای یگان ویژه پلیس (مورد مطالعه: استان کردستان). 86: 194-167.
[26] نیک راهان, غلامرضا, کجباف, محمد باقر, نوری, ابوالقاسم, زارعان, الهه, نقشینه, الهام. (1390). بررسی رابطه ویژگی های شخصیت، سبک های مقابله با استرس و سطح استرس در زنان باردار. مجله زنان، مامایی و نازایی ایران، 14(5): 59-51.
[27] Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion- regulation strategies across psychopathology: A meta_analytic review. Clinical Psychology Review, 30, 217-237.
[28] Arnold, M. B. (1960). Emotion and personality. Columbia University Press.
[29] Barańczuk, U. (2019). The five factor model of personality and alexithymia: A meta-analysis. Journal of Research in Personality, 78(1): 227-248.
[30] Barańczuk, U. (2019). The five factor model of personality and emotion regulation: A meta-analysis. Personality and Individual Differences, 13(9): 217-227.
[31] Borges, L. M., & Naugle, A. E. (2017). The role of emotion regulation in predicting personality dimensions. Personality and Mental Health, 11(4): 314-334.
[32] Brooks SK, Webster RK, Smith LE, Woodland L, Wessely S, Greenberg N, et al. (2020).The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet.
[33] Brown, L.(2008). The incidence of study- related stress in international students in the initial stage of the international Sojourn. Journal of studies in international education.Vol. 12, No. 1, 5-28. (http://Jsi. Sagepub. Com).
[34] Çetin, M. Ö., & Hacifazlioğlu, Ö. (2004). Academics conflict management styles. Dogus Universities Dergisi, 5 (2):155-162.
[35] Cooper, C. L. (1981). Social Support at Work and Stress Management. Small Group Behavior, 12(3), 285–297.
[36] Corsini, R, J. (1999). The dictionary of psychology. Brunner / Mazel Taylor & Francis Group.
[37] http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavaraindex.php?page=%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9+%d9%87%db%8c%d8%ac%d8%a7%d9%86&SSOReturnPage=Check&Rand=0
[38] Dixon-Gordon, K. L., Conkey, L. C., & Whalen, D. J. (2018). Recent advances in understanding physical health problems in personality disorders. Current Opinion in Psychology, 21(3): 1-5.
[39] Dong, X., Wang, L., Tao, Y., Suo, X., Li, Y., Liu, F., Zhao, Y., Zhang, Q. (2017). Psychometric properties of the Anxiety Inventory for Respiratory Disease in patients with COPD in China. International Journal of Chronic Obstructive Pulmonary Disease. 12:49-58
[40] Ervasti M, Kallio J, Määttänen I, Mäntyjärvi J, Jokela M. (2019). Influence of Personality and Differences in Stress Processing Among Finnish Students on Interest to Use a Mobile Stress Management App: Survey Study. JMIR Ment Health ,6(5):e10039
[41] Folkman, Susan; Lazarus, Richard S. ; Dunkel Schetter, Christine; Delongis, Anita & Gruen, Rand J,(1986). The dynamic of a stressful encounter: cognitive appraisal, coping and encounter outcomes. Journal of Personality and Social Psychology. 50, 992- 1003.
[42] Frijda, N. H., & Mesquita, B. (1994). The social roles and functions of emotions. In S. Kitayama & H. R. Markus (Eds.), Emotion and culture: Empirical studies of mutual influence (pp. 51– 87).
[43] Garnefski, N., Koopman, H., Kraaij, V. & Cate, R. T. (2009). Brief report: cognitive emotion regulation strategies and psychological adjustment in adolescents with a chronic disease. Journal of Adolescence, 32(2): 449-454.
[44] Gorski, H., & Ranf, D. (2019). Study Regarding the Emotional Self - Awareness and Emotional Self - Control on Managers Activity, International conference KNOWLEDGE-BASED ORGANIZATION, 25(1), 230-235.
[45] Health Commission of Hubei Province. Update on epidemic situation of novel coronavirus-infected pneumonia in Hubei province. Feb 4, 2020. http://wjw.hubei.gov.cn/ fbjd/ dtyw/ 202002/ t20200205 2019293. shtml (accessed Feb 5, 2020).
[46] https://www.khabaronline.ir/news/1354975
[47] Izard, C. E. (2009). Emotion theory and research: Highlights, unanswered questions, and emerging issues. Annual Review of Psychology, 60, 1-25.
[48] James, W. (1884). What is an emotion? Mind, 9(34), 188-205.
[49] Knobloch, L. K., & Metts, S. (2013). Emotion in relationships. In J. A. Simpson & L. Campbell (Eds.), the Oxford handbook of close relationships (pp. 514–534). Oxford University Press.
[50] Law, K. C., & Chapman, A. L. (2015). Borderline personality features as a potential moderator of the effect of anger and depressive rumination on shame, selfblame, and self-forgiveness. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 46(1): 27-34.
[51] Mayer, J. D., & Geher, G. (1996). Emotional intelligence and the identification of emotion. Intelligence, 22(2), 89-113.
[52] McLean, C. P., & Foa, E. B. (2017). Emotions and emotion regulation in posttraumatic stress disorder. Current Opinion in Psychology, 14(2): 72-77.
[53] MOHME. Ministry of Health and Medical Education of Islamic Republic of Iran. 2020 [http://behdasht.gov.ir/index.jsp?siteid=1&fkeyid=& siteid=1&pageid=57886.
[54] ÖZTEKE KOZAN, H , BALOĞLU, M , KESİCİ, Ş. (2019). The Associaton between Cognitive-Emotion Regulation and Emotion Management. Sakarya University Journal of Education , 9 (3) , 495-505.
[55] Pahlevi, G. R., & Salve, H. R. (2019). Regulasi Emosi dan Resiliensi Pada Mahasiswa Merantau Yang Tinggal di Tempat Kos. Jurnal Psikologi, 11(2), 180–189.
[56] Roger, D., & Najarian, B. (1989). The construction and validation of a new scale for measuring emotion control. Personality and Individual Differences, 10: 845- 853.
[57] Roth, G., Vansteenkiste, M., & Ryan, R. M. (2019). Integrative emotion regulation: Process and development from a self-determination theory perspective. Development and Psychopathology, 31(3), 945–956.
[58] Rubin GJ, Wessely S. )2020(.The psychological effects of quarantining a city.368.
[59] Sari, P., Bulantika, S, Z., Dewantari, T & Rimonda, R. (2020). Effects of Stress Coping and Emotion Regulation on Student Academic Stress, KONSELI: Jurnal Bimbingan dan Konseling (E-Journal), 7(1):73-80.
[60] Seligowski, A. V., Rogers, A. P., & Orcutt, H. K. (2016). Relations among emotion regulation and DSM-5 symptom clusters of PTSD. Personality and Individual Differences, 92(3): 104-108.
[61] Strayhorn, J. M. (2002). Self-control: Toward systematic training programs. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 41: 17-27.
[62] Valero-Moreno, S., Lacomba-Trejo, L., Casaña-Granell, S. (2020). Psychometric properties of the questionnaire on threat perception of chronic illnesses in pediatric patients. Revista Latino-americana de Enfermagem.
[63] W.H.O. Coronavirus disease (COVID-19) outbreak situation 2020 [Availablefrom:https://www.who.int/emergencies/diseases/novelcoronavirus-2019.
[64] W.H.O. https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/coping-with-stress.pdf?sfvrsn=9845bc3a_2-2020.
[65] WHO. Novel coronavirus (2019-nCoV) situation report - 15. Feb 4, 2020. https://www.who.int/docs/default-source/ coronaviruse/situationreports/20200204-Sitrep 15 ncov.pdf? sfvrsn =88fe8ad6_2 (accessed Feb 4, 2020).
[66] WHO. Statement on the second meeting of the International Health Regulations (2005) Emergency Committee regarding the outbreak of novel coronavirus (2019nCoV). Jan 30, 2020. https://www.who.int/newsroom/ detail/30-01-2020- statement on the second meeting of the international health regulations (2005) emergency committee regarding- the outbreak of novel coronavirus (2019-ncov) (accessed Feb 4, 2020).
[67] Wu, Z., McGoogan, J. M. (2020). Characteristics of and Important Lessons from the Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) Outbreak in China: Summary of a Report of 72 314 Cases from the Chinese Center for Disease Control and Prevention external icon. JAMA.
[68] Yang Y, Shang W, Rao X. (2020). Facing the COVID‐19 outbreak: What should we know and what could we do? Journal of Medical Virology.
- صفحات : 91-104
-
دانلود فایل
( 161.54 KB )