-
آرشیو :
نسخه زمستان 1399- جلد اول
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11708
-
موضوع :
سایر شاخه های روانشناسی
-
نویسنده/گان :
سودابه صالحی خیاوی، مهنوش عابدینی
-
کلید واژه :
کاروزی، برنامه ریزی درسی، دانشگاه فرهنگیان.
-
Title :
The pathological study of internship curriculum in Farhangian University from the students' and graduates' perspective
-
Abstract :
The main purpose of this study is the pathological study of internship curriculum in Farhangian University from the students' and graduates' perspective. The research method used was descriptive. The statistical population of the study was 215 interns of Farhangian University of Bandar Abbas and all graduates of this university since 2016 were 644. According to Morgan's table, 265 people (65 interns and 200 graduates) were selected as the final sample of the study by stratified random sampling. A researcher-made questionnaire based on Francis Klein's theory was used to collect information. The face and content validity of the research questionnaire was confirmed using the opinions of experts and its reliability was obtained by Cronbach's alpha method equal to 0.79. For data analysis, factor analysis method and factor load calculation have been used in SmartPLS3 software. The results showed that internship curriculum planning in 9 dimensions of content, educational space, student grouping, educational strategies, educational materials and resources, goals, evaluation, learning activities and time has its drawbacks. Findings indicate that among the injuries of internship curriculum planning, the highest factor load is related to educational space injuries and the lowest factor load is related to learning activity injuries.
-
key words :
Internship, Curriculum Planning, Farhangian University
-
مراجع :
پریشانی، ندا.، خروشی، پوران. و قربانی، سمیه. (1395). آسیب شناسی درس کارورزی از نظر اساتید دانشگاه فرهنگیان ( مطالعه موردی: پردیس فاطمه زهرا س و شهید رجایی اصفهان). دومین همایش ملی تربیت معلم، اصفهان، 3 شهریور 1395.
[2] تاتاری، محسن.، تاجیک، فاطمه. و تاتاری، فهیمه. (1395). ارزیابی و مطالعه جایگاه برنامة درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان. مقالات برگزیده نخستین همایش کشوری کارورزی پردیس شهید بهشتی، مشهد: دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، 21 تیر 1395.
[3] تلخابی، محمود. و فقیری، محمد. (1394). تحلیل گفتمان کارورزی. آموزشنامه. 1 (5)، 29-15.
[4] جمشیدی توانا، اعظم. و امام جمعه، محمدرضا. (1395). بررسی تأثیرکارورزي فکورانه در برنامه درسی تربیت معلم بر رشد شایستگی هاي دانشجو معلمان. مجله علمی پژوهشی برنامه درسی، 6 (1)، 20- 1.
[5] جمشیدی توانا، اعظم. و امام جمعه، محمدرضا. (1395). بررسی تأثیرکارورزي فکورانه در برنامه درسی تربیت معلم بر رشد شایستگی هاي دانشجو معلمان. مجله علمی پژوهشی برنامه درسی، 6 (1)، 20- 1.
[6] جمشیدی توانا، اعظم.، امام جمعه، محمدرضا.، عصاره، علیرضا. و موسی پور، نعمت اله. (1397). واکاوی تجارب دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان تهران از درس کارورزی. نشریه علمی پژوهش های آموزش و یادگیری، 14 (2)، 77-67.
[7] حداد، مهران. و خروشی، پوران. (1395). چارچوب نظری آموزش کارورزی مبتنی بر رویکرد ساخت و سازگرایی. مجموعه مقالات دومین همایش ملی تربیت معلم، اصفهان: دانشگاه فرهنگيان، 11 اردیبهشت 1395.
[8] دوستی، زهره.، معدنی پور، مسعود.، دوستی، فریبا. و دوستی، فریده. (1397). فرصت ها و چالش های دوره مدیریت کارورزی در دانشگاه فرهنگیان ازدیدگاه دانشجو معلمان پردیس امیرکبیر البرز. سومین کنفرانس بین المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار، کرج: دانشگاه جامع علمی کاربردی سازمان همیاری شهرداری ها، 27 مرداد 1397.
[9] رمضانی، عباسعلی. و رمضانی، حکیمه. (1397). بررسی دوره آموزشی کارورزی و کارآموزی در هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش. چهارمین همایش علمی پژوهشی استانی از نگاه معلم، میناب: آموزش و پرورش شهرستان میناب، 1 اردیبهشت 1397.
[10] رنجبر، اکرم.، شیرانی، لیلا.، ناظمی، ناهید. و صفری دهنوی، یدالله. (1397). نقش و جایگاه کارورزی و کار آموزی در تربیت معلم کودکان با نیاز خاص. همایش کشوری و جشنواره کودکان با نیازهای خاص، اصفهان: دانشگاه فرهنگیان، 6 اردیبهشت 1397.
[11] زارع صفت، صادق. (1396). واکاوی تجربه های زیسته کارورزی در دانشگاه فرهنگیان: الگوی مفهومی. دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، 5 (9)، 68-37.
[12] صفرنواده، مریم.، موسی پور، نعمت الله.، اظهری، محبوبه. و محمدشفیعی، عبدالسعید. (1398). تجربه زیسته دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از برنامه جدید کارورزی تربیت معلم. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 10 (19)، 169-141.
[13] طیبی، زینب. و باقری موسوی، مریم سادات. (1397). بررسی تطبیقی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان ایران و آموزگاری تاجیکستان. دومین کنفرانس بین المللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی، مدیریت و روانشناسی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، 7 مرداد 1397.
[14] عظیمی، محمد. و شیخی، موریس. (1398). واکاوی راهبردهای تدریس و ارزشیابی درس کارورزی از دیدگاه اساتید و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان. پژوهش و مطالعات علوم اسلامی، 1 (8)، 86-76.
[15] فیضی، سعیده. (1395). بررسی تأثیر حضور کارورزان در مدرسه بر روی دانش آموزان. مقالات برگزیده نخستین همایش کشوری کارورزی پردیس شهید بهشتی، مشهد: دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، 15 اسفند 1395.
[16] قربانی، محمدرضا.، غلامی، اعظم. و اندیشمند، نیکو. (1397). شناسایی آسیب ها و کارکردهای برنامه درسی کارورزی از دیدگاه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان: یک مطالعه موردی در گروه های علوم پایه. پویش در آموزش علوم پایه، 4 (4)، 55-48.
[17] قنبری، مهدی.، نیکخواه، محمد. و نیکبخت، بهاره. (1396). آسیب شناسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان: یک مطالعه آمیخته. دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، 5 (10)، 64-33.
[18] محمدیان، معصومه.، صالحی عمران، ابراهیم. و درزی، عذرا. (1395). سیستم کارورزی دانشگاه فرهنگیان: قوت، ضعف، فرصت، تهدید. دومین همایش ملی پژوهشی های مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، 25 آذر 1395.
[19] نبوی، صادق. (1395). جایگاه دانشگاه فرهنگیان در اصلاح نظام آموزش و پرورش کشور. اولین کنفرانس بین المللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی، تهران: مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، 14 اسفند 1395.
[20] Brown, N. (2008). Assessment in the professional experience context. Journal of University Teaching & Learning Practice, 5(1), 8.
[21] D'abate, C. P., Youndt, M. A., & Wenzel, K. E. (2017). Making the most of an internship: An empirical study of internship satisfaction. Academy of Management Learning & Education, 8(4), 527-539.
[22] Douglas. A. J. (2012). from campuz to class room: a study of elementary Tteacher canadeans’ pedagogical content knowlege, The University of British Colombia, doctor of philosophy.
[23] Huntly, H. (2008). Teachers’ work: Beginning teachers’ conceptions of competence. The Australian Educational Researcher, 35(1), 125-145.
[24] MacLean, M. (2004).Recommendations for teacher educators and professional developers. Teacher research for better schools. 96-106. New York: Teachers College Press.
[25] Mengistu, D. G., & Mahesh, G. (2019). Construction education in Ethiopia: Knowledge and skills level attained and effectiveness of internship program.
[26] Tondeur, J., van Braak, J., Siddiq, F., & Scherer, R. (2016). Time for a new approach to prepare future teachers for educational technology use: Its meaning and measurement. Computers & Education, 94, 134-150.
[27] Trumble, J. F. (2015). The impact of the internship experience on interns’ self-perceived preparedness to teach in a technology rich society: a mixed methods multiple case study (Doctoral dissertation).
[28] Xiuli, M. A. (2013). Student Teachers'professional Learning In Teaching Practicum-Without Mentor Teachers'support. International Journal of Arts & Sciences, 4(8), 329.
- صفحات : 1-12
-
دانلود فایل
( 1.29 MB )