-
آرشیو :
نسخه زمستان 1399- جلد اول
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11705
-
موضوع :
سایر شاخه های روانشناسی
-
نویسنده/گان :
ستایش زرقانی، دکترعلی اکبر امین بیدختی
-
کلید واژه :
مهارت های علمی و عملی معلمان، کیفیت آموزشی، شهرستان آبادان.
-
Title :
Investigating the degree of dependence of the effect of teachers' scientific and practical skills on educational quality
-
Abstract :
The aim of this study was to investigate the dependence of the effect of teachers' scientific and practical skills on educational quality in secondary school teachers in Abadan in the academic year of 2019-2020. Based on the subject and objectives of the study, this research is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in nature. The statistical population of the study is all secondary school teachers in Abadan in the academic year of 2019-2020, According to the education report of Abadan city, their number is 540. According to the size of the population and using Krejcie and Morgan table, 225 people should be selected as a statistical sample. Available random sampling method was used to select the sample. Hajizadeh Questionnaire (2011) and Sheriff Questionnaire (2015) were used to assess teachers' scientific and practical skills. The reliability of the questionnaires was obtained using Cronbach's alpha for teachers' scientific and practical skills (0.954) and educational quality (0.943), Which indicates the appropriate reliability of the variables. In order to analyze the data, Pearson correlation coefficient and stepwise regression statistical tests using SPSS.V.23 software were used. The results of the hypotheses showed that the variables of teachers' scientific and practical skills and its subscales predicted 42.6% of the educational quality. The results also showed that there is a significant relationship between the degree of dependence of teachers' teaching methods (0.423), the degree of dependence of educational technology (0.180), the degree of dependence of teachers' educational design (0.387), the degree of dependence of teachers' evaluation (0.367) with educational quality. Therefore, teachers' scientific and practical skills can predict the quality of education.
-
key words :
Scientific and practical skills of teachers, educational quality, Abadan city
-
مراجع :
بازگان، عباس. (1398). ارزشیابی آموزشی: مفاهیم، الگوها و فرآیند عملیاتی، تهران، انتشارات سمت.
[2] جهرمی، شایان، جمال زاده، محمد؛ سورغالی، اعظم. (1392). ارزیابی و اولویت بندی کيفيت آموزشی از نظر اعضای هيأت علمی دانشگاه آزاد شيراز با استفاده از ابزار شش سيگما و رویکرد حل مسأله، رهيافتی نو در مدیریت آموزشی، 4(2): 65-82.
[3] خديوي، اسداله؛ سيدکلان، سيدمحمد؛ حسن پور، توفيق؛ احمدي، حسن؛ تره باري، حافظ. (1397). بررسي عوامل مؤثر بر کيفيت آموزش و تدريس در دانشگاه فرهنگيان (مطالعه موردي: پرديس هاي استان اردبيل)، آموزش و ارزشيابي (علوم تربيتي)، 11(42)، 161-185.
[4] خراسانی، اباصلت؛ یمنی دوزی سرخابی، محمد؛ پرداختچی، محمدحسن؛ صباغیان، زهرا. (1389). طراحی و تدوین مدلی برای بررسی کیفیت دانشگاه های دولتی ایران بر اساس مدل های رایج کیفیت در رویکرد سیستمی، فصلناکه آموزش مهندسی ایران، 12(48)، 25-50.
[5] شیبانی، سمیه؛ افلاکی فرد، حسین. (1393). بررسی عوامل موثر بر بهبود کیفیت آموزشی در مدارس راهنمایی شهرستان شیراز از دیدگاه دبیران، نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روان شناسی، مرودشت.
[6] صوری، مریم. (1399). بررسی وضعیت عوامل موثر بر کیفیت آموزشی در مدارس ابتدایی شهر تهران، تحقیقات مدیریت آموزشی، 11(43)، 59-62.
[7] صفری، اکرم؛ عبدالهی، بیژن؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم و زین آبادی، حسن رضا. (1397). بررسی و تبیین پیشایندهای رشد حرفه ای همکارانه در سازمان های آموزشی. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(3)، 269-290.
[8] صادقی، ناهید. (1387). رویکردی به رشد حرفه¬ای مداوم معلمان: موردی از کاربرد شیوه مصاحبه گروه های کانونی. مجله روانشناسی علوم تربیتی، 38(2)، 47-75.
[9] طبرسا، غلامعلی، مفرد، مهدی؛ عارف نژاد، محسن. (1391). تحليل و رتبه¬بندی عوامل موثر بر بهبود کيفيت آموزشی، فصلنامه مطالعات ميان رشته ای در علوم انسانی، 4(4): 51-74.
[10] عباسی، مریم. (1396). راهکارهای افزایش کیفیت آموزشی در مدارس، همایش علمی پژوهشی استانی راهبردها و راهکارهای ارتقاء کیفیت در آموزش و پرورش، میناب.
[11] غلامی نوقاب، محمدحسین؛ پورشافعی، هادی ؛ شاه طالبی حسین آبادی، بدری. (1398). بررسی مولفههای موثر بر رشد حرفهای معلمان، رهبری و مدیریت آموزشی، 13(2)، 167-181.
[12] فتحعلی پور آهنگر، علی، (1393). تاثیر مهارتهای حرفه ای معلمان بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان شهرستان بابل،اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی،تهران.
[13] هویدا، رضا؛ مولوی، حسین. (1387). فرآیند بهبود کیفیت آموزشی از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه های استان اصفهان: مقایسه¬ای بر اساس مقیاس AQIP، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 8(1)، 132-141.
[14] Boccanfuso, D.; Larouche, A. & Trandafir (2015). Quality of higher education and the labor market in developing countries: Evidence from an education reform in Senegal, Journal of World Development, 74, 412–424.
[15] Barro, R. J. & Lee, J.-W. (2013). A new data set of educational attainment in the world, 1950–2010. Journal of Development Economics, 104, 184–198.
[16] Esia-Donkoh. S.& Dwamena M. S. (2019). The effect of professional skills on the quality of school education. Asian Journal of Social Sciences and Management Studies, 1(2), 45-56.
[17] Filippakou, O. (2011). The idea of quality in higher education: A conceptual approach. Journal of Discourse Studies in the Cultural Politics of Education, 32 (1), 15- 28.
[18] Olaleye, O.; Florence, O. & Omotayo, K. A. (2009). Assessment of quality in early childhood education in Ekiti-State Nigeria. World Applied Sciences Journal, 7 (5), 683-688.
- صفحات : 13-23
-
دانلود فایل
( 1,006.89 KB )