-
آرشیو :
نسخه پاییز 1399 - جلد چهارم
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11693
-
موضوع :
سایر شاخه های روانشناسی
-
نویسنده/گان :
علی اکبر صلاحی، محدثه آقابراری گاوزنی، زهرا طریقت رام، مبینا میرزابیگی
-
کلید واژه :
هوش های چندگانه، هویت، نوجوان.
-
Abstract :
Multiple identities and intelligences are considered to be among the most influential components of adolescence, when individuals acquire their identity and self-awareness, as well as identify their superior intelligence to the inner peace that results from the discovery of superior talent and intelligence. The identity is acquired, they will arrive. The aim of this study was to investigate the relationship between multiple intelligences and identity in students. The research method is quantitative and correlational. The statistical population of the study was female students in the first year of high school in District 20 of Tehran-Shahr-e Rey in the academic year of 1998-99, for this purpose 351 people using Morgan table by random sampling method. Multi-stage clusters were selected as samples. In order to measure the variables, Gardner's multiple intelligences questionnaires and Salah identity styles were used, then Pearson correlation coefficient statistical method was used to analyze the data. According to the results obtained sig. It was equal to 0.00, which is smaller than the significance level of 0.05 (p <0.05). Therefore, the null hypothesis was rejected and the assumption was confirmed to be contrary, so it is likely that 95% of the relationship is significant and there is a significant relationship between multiple intelligences and students' identities.
-
key words :
Multiple Intelligences, Identity, Teenagers
-
مراجع :
[1] داوری، رحیم. (۱۳۴۴). روانشناسی کودکان تیزهوش و روش های آموزش ویژه، تهران، چاپ سوم، ویرایش دوم.
[2] داوری بینا، منیژه. (۱۳۹۱). ساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه هوش چندگانه گاردنر، پایان-نامه کارشناسی ارشد، استادراهنما: دکتر حسن پاشا شریفی و استاد مشاور: سیمین دخت رضاخانی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی.
[3] ساعتچی، محمود، کامکاری، کامبیز، عسگریان، مهناز. (۱۳۸۴). آزمونهای روانشناختی، تهران، نشر ویرایش.
[4] صادقی، داریوش، صلاحی، علی اکبر، ا، جمشیدی، صهبا، عمادی، شایا، حبیبی، رویا، مختاری، نسیبه، خزان، سحر، سیمرغ، زهرا، صادقی، علی، ندافی، فاطمه. (۱۳۹۴). ۳۴۰ بازی موثر در پرورش هوش کودکان، انتشارات شهر قلم.
[5] صلاحی، علی اکبر، ا، چراغی، اکبر، کبیری، محمدهادی، طریقت رام، زهرا، وکیلی ازغندی، نیکی، قدوسی، آناهیتا، آقابراری گاوزنی، محدثه، میرزابیگی، مبینا و دیگران . (۱۳۹۷). مدیریت استعداد با رویکرد اقتصادی، تهران، انتشارات دانشگاه ستاری.
[6] فرامرزی، سالار، زارع، حسن، قنوت، اعظم . (۱۳۹۴). اثربخشی برنامة آموزشی مبتنی بر نظریة گاردنر بر عملكرد هوش های چندگانه دانش آموزان، فصلنامه روانشناسی تربيتی، سال یازدهم، شماره ۳۶، ص ۱۷۷_ ۱۵۱.
[7] محبی امین، سکینه، مهرام، بهروز. (۱۳۹۳). جايگاه پرورش هوش هاي چندگانه در مجله كمك آموزشي رشد، دوفصلنامه علمي- پژوهشي دانشگاه شاهد، سال بيست و يكم- دوره جديد، شماره ۵ ص ۷۸_ ۶۷.
[8] نصیری، فخرالسادات، عمادی، امیرحسین، كریمی، رسول، جاوید، فاطمه. (۱۳۹۱). رابطه بین مهارت¬های مدیران با هوش چندگانه آنان در مدیران متوسطه شهر همدان، فصلنامه علمي- پژوهشي تحقيقات مديريت آموزشي سال، چهارم، شماره يكم، ص ۱۴۷_۱۳۱.
[9] یوسفی، مهناز، صلاحی، علی اکبر. (۱۳۹۹). رابطه بین هوش¬های چندگانه گادرنر و رضایت زناشویی، فصلنامه روانشناسی و علوم رفتاری ایران، شماره ۲۱، ص ۹_۱.
[10] Dickinson, D. (2001). Learning through many kinds of intelligence_
[11] Mayer, J. D., Panter, A. T., & Caruso, D. R. (2017). A closer look at theTest of Personal Intelligence (TOPI). Personality and Individual Differences, journal homepage: www.elsevier.com/locate/paid,301-311
[12] Feist, G., & Rosenberg. E. (2009). Psychology: Making Connections. Mcgraw Hill, higher education
[13] Amini, M., Tamanani, M., & Amini, S. (2009). Multiple Intelligence Theory and its Implications in Designing Experiences and Learning Opportunities. Quarterly Journal of Educational Thoughts. 4(5), 91-107[In Persian]
[14] Armstrong, T. (2007). The curriculum superhighway. Journal of Educational Leadership, 64(8), 16-20
[15] Roxana, S. C. (2014). The Theory of Multiple Intelligences- Applications in Mentoring Beginning Teachers.. 5th World Conference on Educational Sciences
[16] Hogg, M. a& Abrama, D(1988). Social Identitifiction: A Social Psychology of Inter group Relations and group process, London: Rout Ledge.
[17] Ysseldyk, R. Matheson, K.& H, Anisman(2010). Religiosity as identity: toward an understanding of religion from a social identity perspective. Personality and Social Psychology Review, vol. 14, pp. 60 -71.
[18] Jenkins, R. (1996). Social Identity, Translated by Toraj Yarahmadi (2002). Tehran, Shiraz.
[19] Shahrabi Zahra and Alavi Seyyed Mohammad(2017). Prediction of English Language Proficiency Level Using Multiple Intelligences Theory and Critical Thinking Skills. Journal of Language and Translation. Volume 7, Number 3, Fall 2017, (pp.1-11)
- صفحات : 43-55
-
دانلود فایل
( 1.11 MB )