-
آرشیو :
نسخه پاییز 1399 - جلد چهارم
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11692
-
موضوع :
رفتار در علوم انسانی و علوم اجتماعی
-
نویسنده/گان :
یونس ایور، پریوش محمدی قشلاق
-
کلید واژه :
هوش فرهنگی، اثربخشی معلمان، تدریس فکورانه، آموزگاران، مدارس ابتدایی.
-
مراجع :
احمدوند، محمد.(1386). چگونه یک معلم متفکر باشیم، مجله رشد. جلد 21، شماره 83.
[2] احمدي، عباداله و سترگ ، طاهره .(1388). بررسي رابطه بين فرهنگ سازماني با خلّاقيت و اثربخشي سازماني در مدارس راهنمايي شهرستان مرودشت. فصلنامه رهبري و مديريت آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي، واحد گرمسار، سال سوم، شماره 4 ، صص 33 - 53 .
[3] احمدی، مسعود .(1396).ارتباط بین عوامل شخصیتی و هوش فرهنگی با اثربخشی سازمانی کارکنان اداره ورزش و جوانان استان مازندران. پایاننامه کارشناسی ارشد. مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعیدانشگاه شمال ، دانشکده علوم ورزشی .
[4] آزادمهر، اصغر. (1389). مقایسه تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اثربخشی آموزشی دبیران دبیرستانهای شهرستان فسا در سال تحصیلی 89-88. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی .
[5] اسدی،علی.(1389). مواجهه آیات وروایات باجنبه های منفی فرهنگ پذیری، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
[6] امام جمعه، محمدرضا و مهر محمدی، محمود. (1385). نقد و بررسی رویکردهای تدریس فکورانه به منظور ارایه ی برنامه ی درسی تربیت معلم فکور. مطالعات برنامه درسی ،شماره 3 ،صص30 تا 66.
[7] بنایی پور ، ربابه (1392) بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اثربخشی معلمان شاغل در مدارس ابتدایی منطقه 10 آموزش و پرورش شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی .
[8] جعفری ، علی و علیمردانی، محمد.(1395). تحلیل رگرسیونی رضایت شغلی و تعهد سازمانی با اثربخشی معلمان تربیت بدنی شهرستانهای استان تهران. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی. ص 37-44.
[9] جهان، جواد ؛ فقیهی، علیرضا و پیرانی، ذبیح .(1396). بازشناسی کیفی ابعاد و مولفه هاي برنامه درسی مبتنی بر عمل فکورانه. فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهشنامه تربیتی، سال دوازدهم شماره 50، صص 23 – 50.
[10] حسین زاده، شیما و صفری، محمود.(1393). رابطه هوش فرهنگی و توانمندسازی معلمان؛ مطالعه موردی. فصلنامه مطالعه منابع انسانی، دوره 4، شماره 13، صص 115-146 .
[11] رحمانی، فیروزه .(1391). بررسی عوامل موثر بر اثربخشی تدریس از دیدگاه معلمان دوره متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 91-1390.پایاننامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تبریز ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
[12] رحیم نیا ، فریبرز ؛ مرتضوی ، سعید و دلارام، طوبی.(1389). بررسی میزان تأثیر هوش فرهنگی بر عملکرد وظیفه ای مدیران. مدیریت فردا, دوره (8), شماره (22), صص67-78.
[13] رشوند ، مینو .(1392).نقش تدریس فکورانه و سبک تدریس معلمان زبان ایرانی در پیشرفت درسی زبان انگلیسی دانش آموزان آنها . پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
[14] رنجبرابوالوردی ، ناهید .(1391). بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و اثربخشی گروهی (مطالعه در پتروشیمی مهر).پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده مدیریت و حسابداری .
[15] ساكي، رضا .(1389). سواد پژوهشي معلم؛ تهران: انتشارات دانش آفرين.
[16] شاه چراغی، فاطمه؛ صادقی، سعید و حقیقتیان ، منصور.(1393). بررسی تأثیر هوش فرهنگی بر عملکرد شغلی کارکنان سازمان بهزیستی (مورد مطالعه: کارکنان بهزیستی شهر اصفهان). مجله جامعه شناسی کاربردی. ، دوره 25، شماره 4،، صص 59-72 .
[17] شايان, مهين. (1375),. عوامل موثر در بهره وري نظام آموزش عالي در تربيت نيروي انساني, مركز آموزش مديريت دولتي.
[18] عصاره، فریده ؛ بیگدلی، زاهد ؛ مروتی، ذکراله و مریم حسینی. (1395) . بررسی رابطهی بین هوش فرهنگی و عملکرد شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان. تحقیقات اطلاع رسنانی و کتابخانه های عمومی. دوره 2 . شماره 1.
[19] علائی ،سوسن و میرمحمدی،مهسا.(1393). رابطه هوش فرهنگی و فرهنگ سازمانی مطلوب (مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی).مدیریت فرهنگی. مقاله 2، دوره 8، 1 (پیاپی 23)، صص 11-30 .
[20] علیجان نوده پشنگی، مجید ؛ بهرنگی، محمدرضا ؛ عبداللهی، بیژن و زین آبادی، حسن رضا .(1397). مؤلفههای اثربخشی رهبری آموزش و یادگیری کلاس درس در مدارس متوسطه. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 22، پاییز 1397، صص 65-80 .
[21] غفاری ، مظفر و خانی، لطفعلی.(1392). ارتباط سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی با عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي،جلد 13 (شماره 8). صص 651-664.
[22] غلامی ، میثم .(1395). رابطه هوش فرهنگی بر اثر بخشی نیروی انسانی در دیوان محاسبات کشور. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق، دانشکده مدیریت .
[23] فلاحي، ويدا و رستمي ، كاوه.(1391). نقش هوش هيجاني در اثربخشي تدريس معلمان در مدارس راهنمايي. رهيافتي نو در مديريت آموزشي. وره 3، شماره 1، پیاپی 9 ، صص 159-180.
[24] فیاضی،مرجان،جاننثاراحمدی،هدی .(1385). هوشفرهنگی، نیاز مدیران در قرن تنوع ، ماهنامه تدبیر، سال هفدهم ،شماره 172، صص 43-41.
[25] قاسمی کندسکلایی نرگس، و اعلائی،غلامحسین .(1396). تحلیل رابطه بین هوش فرهنگی با هیجانپذیری در تدریس معلمان. دو فصلنامه مطالعات آموزش و آموزشگاهی. دوره 6، شماره 17، صفحه 147-168.
[26] کرامت کورش آباد،عزیز .(1393). بررسی رابطه بین رهبری فکورانه با اثربخشی مدارس ابتدایی شهرقدس بر اساس الگوی پارسونز. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی .
[27] گیلانی ،مریم .(1392) . بررسی رابطه بین هوش اجتماعی و هوش فرهنگی کارکنان با اثربخشی سازمانی سازمان آموزش و پرورش استان ایلام در سال تحصیلی 92/91. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینا ، دانشکده علوم انسانی .
[28] مختاری دینانی،مریم ؛ کوزه چیان، هاشم و نظریان مادوانی عباس .(1394). ارتباط بین هوش فرهنگی و اثربخشی رهبری مدیران ورزشی. مجله مطالعات مدیریت ورزشی ، دوره 7، شماره 30، صص 185-202 .
[29] مددی، یگانه ؛ مانیان، امیر و اصغر زاده،عزت اله.(1389). بررسی نقش فناوری اطلاعات در اثربخشی سازمانهای دانش محور (مطالعه موردی: پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران). مجله تحقیقات اقتصاد وتوسعه کشاورزی ایران. مقاله 1، 41-2، شماره 4 - شماره پیاپی 542566، اسفند 1389، صفحه 413-423
[30] ملائی، رباب ؛ میرکمالی، محمد و پورکریمی، جواد. (1393). بررسی رابطه هوش فرهنگی و عملکرد مدیران مدارس (مورد مطالعه: مدارس متوسطه دولتی دخترانه شهر تهران) .نوآوری های مدیریت آموزشی. دوره 9، شماره 4 - شماره پیاپی 21، صفحه 109-123 .
[31] نقی پور ، کمال و قلاوندی. حسن (1394). الگوی علیّ روابط بین هوش فرهنگی، رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی در میان دبیران متوسطه شهرستان نقده. فرایند مدیریت توسعه، دوره 28، شماره 2، پیاپی 92. صص 135-158.
[32] یاراحمدی ، مهرداد .(1395). بررسی تاثیر هوش فرهنگی مدیران بر اثربخشی رفتاری تبلیغات با در نظر گرفتن نقش میانجی اثربخشی شناختی و عاطفی؛ (موردمطالعه: بانکهای شهرستان بروجرد) . پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه لرستان، دانشکده علوم اقتصادی و اداری.
[33] Elboj, C., Puigdellívol, I., Soler, M., & Valls, R. (2002). Comunidades de aprendizaje.
[34] Talvio, M. Berg, M. Lonka, K. (2015). How does continuing Training on Social interaction Skills benefit Teachers?
[35] Ang S, Van Dyne L, Koh C, Ng KY, Templer KJ, Tay Lee SLC, et al. (2007). Cultural intelligence: Its measurement and effects on cultural judgment and decision making, cultural adaptation and task performance. Manag Organ Rev. 2007;3(3):335-71.
[36] Al-Issa A (2002). An ideological and discursive analysis of English language teaching in the Sultanate of Oman. Unpublished doctoral dissertation. University of Queensland.
[37] Smith, Cheryl A.(2010).USING REFLECTIVE PRACTICE TO STUDY SCHOOL LEADERSHIP. Retrieved from http://dspace.rowan.edu/bitstream/handle/10927/280 /smithc-d.pdf?sequence=1.
[38] Yilmaz, H. & Cavas, P. (2008). The Effect of Teaching Practice on Pre-Service Elementary Teachers’ Science Teaching Efficacy and Classroom Management Beliefs. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 4 (1), 45-54.
[39] Boud D .(2000). Sustainable assessment: Rethinking assessment for the learning society. Stud. Continuing Educ. 22(2):151-167.
[40] WILFRED SOLOMON, ANTHONY (2017). CULTURAL INTELLIGENCE AND ITS ROLE IN THE LEADERSHIP STYLE AND LEADERSHIP EFFECTIVENESS DOMAIN. submitted in accordance with the requirements for the degree of DOCTOR OF BUSINESS LEADERSHIP at the UNIVERSITY OF SOUTH AFRICA. Conway PF .(2001). Anticipatory reflection while learning to teach: From a temporally truncated to a temporally distributed model of reflection in teacher education. Teach. Teacher Educ. 17:89-106.
[41] Castelli, (2012). The Global Leader as Reflective Practitioner. Association for Global Business International Academy of Linguistics Behavioral and Social Sciences. Proceedings of the 24th Annual Meeting (Volume 24). November 15-17, 2012. Washington, D.C. U.S.A.
[42] Zheng ,Wei (2005). The impact of organizational culture, structure, and strategy on knowledge management effectiveness and organizational effectiveness, University of Minnesota.
[43] Jyoti,Jeevan; Kour,Sumeet and Bhau,Sonia .(2015). Assessing the Impact of Cultural Intelligence on Job Performance: Role of Cross-Cultural Adaptability. Journal of IMS Group Vol. 12, No. 1, Jan-June 2015, pp. 23-33.
[44] Deng L, Gibson PA. (2008).A qualitative evaluation on the role of cultural intelligence in cross-cultural leadership effectiveness. Int J Lead Stud.3(2):181-97.
[45] Djigic, G. & Stojiljkovic, S.(2012).Protocol for Classroom Management Styles Assessment Designing. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 45, 65 – 74.
[46] Kuhlmann, Arkadi.(2010). Culture–driven leadership Ivey Business Journal issue March http://iveybusinessjournal.com/publication/culture-driven-leadership/.
[47] Harper, JG, Weiser, RG, Armstrong, RF (1990). Factors Associated With Western Region Agriculture Teachers’ Perceptions of Teaching Effectiveness, University Of Nevada-Reno, Retrieved May 24, 2012 From: Http://Pubs.Aged.Tamu.Edu/Jae/Pdf/Vol31/31-04-22.Pdf.
[48] Elizabeth C. Hair., Justin Jager, and Sarah B. Garrett .(2002). Helping Teens Develop Healthy Social Skills and Relationships: What the Research Shows about Navigating Adolescence. Trend child RESEARCH BRIEF . Washington .available in: www.childtrends.org.
[49] Weiser, R .(1988). Perceptions of the importance of professional teaching competencies and selected rural environment factors to the effectiveness of vocational agriculture programs in Nevada, Unpublished master’s thesis, University of Nevada-Reno.
[50] WILFRED SOLOMON, ANTHONY (2017). CULTURAL INTELLIGENCE AND ITS ROLE IN THE LEADERSHIP STYLE AND LEADERSHIP EFFECTIVENESS DOMAIN. submitted in accordance with the requirements for the degree of DOCTOR OF BUSINESS LEADERSHIP at the UNIVERSITY OF SOUTH AFRICA.
[51] Vincent, C., Horner, R. H., & Sugai, G. (2002). Developing Social. Competence foe all students Eric clearinghouse on Disabilities and Gifted Education Arlington. Va. Eric OSEP special project.
[52] Elizabeth C. Hair., Justin Jager, and Sarah B. Garrett .(2002). Helping Teens Develop Healthy Social Skills and Relationships: What the Research Shows about Navigating Adolescence. Trend child RESEARCH BRIEF . Washington .available in: www.childtrends.org.
[53] Akbari, R., Bhezadpoor, F. & Dadvand, B. (2010). Development of English language teaching reflection inventory. System, 38, 211-227.
- صفحات : 86-104
-
دانلود فایل
( 1.71 MB )