-
آرشیو :
نسخه زمستان 1399- جلد اول
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11694
-
نویسنده/گان :
محدثه آقابراری گاوزنی، زهرا طریقت رام، مبینا میرزا بیگی، علی اکبر صلاحی
-
کلید واژه :
هوش چندگانه، پیشرفت تحصیلی.
-
Abstract :
The aim of this study was to investigate the relationship between multiple intelligences and academic achievement in students. The research method is quantitative and correlational. The statistical population of the study is female high school students in District 20 of Tehran-Shahr Rey in the academic year of 1998-99. For this purpose, 351 people using Morgan table using random sampling method. Multi-stage clusters were selected as the sample. The research variables were measured by Gardner Multiple Intelligences Questionnaire, Saatchi Academic Achievement, then Pearson correlation coefficient was used to analyze the data. According to the results, the sig score was 0.00, which is less than the significance level of 0.5 (p <0.5). Therefore, the null hypothesis was rejected and the opposite hypothesis was confirmed, so there is a 95% probability that the relationship is significant.
-
key words :
Multiple intelligence, academic achievement
-
مراجع :
اسکندری، حسین. درودی. حمید. بهرامی. فرزانه،1393، اقتدار معلم، اضطراب، افسردگی و پیشرفت تحصیلی دانش آموز. فصلنامه روان شناسی تربیتی. سال یازدهم. شماره 35 . بهار 1394 .
[2] بهرامی، بهروز، (1387)، بررسی رابطه پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی به جز مقطع اول دبستان شهر قزوین، پایان نامه کارشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
[3] تمنایی فر، محمد رضا ، گندمی، زینب ،1390، رابطه انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دردانشجویان، فصلنامه راهبرد های آموزش، دوره 4، شماره 1، ص19-15
[4] ساعتچی، محمود، کامکاری، کامبیز، عسگریان، مهناز. (1384). آزمونهای روانشناختی، تهران، نشر ویرایش.
[5] صادقی، داریوش، صلاحی، علی اکبر، جمشیدی، صهبا، عمادی، شایا، حبیبی، رویا، مختاری، نسیبه، خزان، سحر، سیمرغ، زهرا، صادقی، علی، ندافی، فاطمه. (1394)340 بازی موثر در پرورش هوش کودکان، انتشارات شهر قلم.
[6] داوری، رحیم. (1344). روانشناسی کودکان تیزهوش و روشهای آموزش ویژه، تهران، چاپ سوم، ویرایش دوم.
[7] داوری بینا، منیژه. (1391). ساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه هوش چندگانه گاردنر، پایاننامه کارشناسی ارشد، استادراهنما: دکتر حسن پاشا شریفی و استاد مشاور: سیمین دخت رضاخانی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی.
[8] داودی، سمیه، (1393)، ارائه مدل پیش بینی پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی با تاکید بر نقش خود کارآمدی تحصیلی، درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی، سال اول، شماره چهارم.
[9] دلیر ناصر، نرگس، حسینی نسب، داوود، 1394، بررسی مقایسه ای پیشرفت تحصیلی و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان ابتدایی مدارس عادی و هوشمند شهر تبریز، نشریه علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی، سال هشتم، شماره29 ص.ص31-4۱.
[10] درتاج، فریبرز، لک پور، الهام، بهلولی، علی، 1392، بررسی میزان تاثیر مدارس هوشمند استان لرستان برپیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه، نشریه علمی – پژوهشی فناوری آموزش، جلد4، شماره 20، ص 122-14۱.
[11] فرامرزی، سالار، زارع، حسن، قنوت، اعظم. (1394). اثربخشی برنامة آموزشی مبتنی بر نظریة گاردنر بر عملكرد هوشهای چندگانه دانش آموزان، فصلنامه روانشناسی تربيتی، سال یازدهم، شماره 36، تابستان 94، ص 177_ 151.
[12] کوهستانی، حسینعلی، خلیل زاده امینیان، علی اصغر، (تابستان)1380، ارزشیابی اموزشی و پیشرفت تحصیلی ،چاپ اول، مشهد، نشربنفشه
[13] غفاری. ابوالفضل. ارفع بلوچی. فاطمه. زمستان 1390. بررسی رابطه انگیزش پیشرفت و خود پنداره تحصیلی با اضطراب امتحان در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهش روان شناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد. سال1.شماره2 .
[14] نصیری، فخرالسادات، داودی، امیرحسین محمد، عمادی، سید رسول، كریمی جاوید، فاطمه. (1391). رابطه بین مهارت های مدیران با هوش چندگانه آنان در مدیران متوسطه شهر همدان، فصلنامه علمي- پژوهشي تحقيقات مديريت آموزشي سال، چهارم، شماره يكم، پاييز1391، ص 147_131.
[15] Dickinson, D. (2001). Learning through many kinds of intelligenc.
[16] Mayer, J. D., Panter, A. T., & Caruso, D. R. (2017). A closer look at theTest of Personal Intelligence (TOPI). Personality and Individual Differences, journal homepage: www.elsevier.com/locate/paid,301-311
[17] Feist, G., & Rosenberg. E. (2009). Psychology: Making Connections. Mcgraw Hill, higher education
[18] Amini, M., Tamanani, M., & Amini, S. (2009). Multiple Intelligence Theory and its Implications in Designing Experiences and Learning Opportunities. Quarterly Journal of Educational Thoughts. 4(5), 91-107[In Persian]
[19] Armstrong, T. (2007). The curriculum superhighway. Journal of Educational Leadership, 64(8), 16-20
[20] Roxana, S. C. (2014). The Theory of Multiple Intelligences- Applications in Mentoring Beginning Teachers.. 5th World Conference on Educational Sciences
[21] Hogg, M. a& Abrama, D(1988). Social Identitifiction: A Social Psychology of Inter group Relations and group process, London: Rout Ledge.
[22] Ysseldyk, R. Matheson, K.& H, Anisman(2010). Religiosity as identity: toward an understanding of religion from a social identity perspective. Personality and Social Psychology Review, vol. 14, pp. 60 -71.
[23] Jenkins, R. (1996). Social Identity, Translated by Toraj Yarahmadi (2002). Tehran, Shiraz.
[24] Shahrabi Zahra and Alavi Seyyed Mohammad(2017). Prediction of English Language Proficiency Level Using Multiple Intelligences Theory and Critical Thinking Skills. Journal of Language and Translation. Volume 7, Number 3, Fall 2017, (pp.1-11).
- صفحات : 41-50
-
دانلود فایل
( 1,008.35 KB )