-
آرشیو :
نسخه زمستان 1399- جلد دوم
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11721
-
نویسنده/گان :
مهدی اژدری خانکهدانی
-
کلید واژه :
جهت گیری مذهبی، بهزیستی روان شناختی، بهزیستی معنوی.
-
مراجع :
آتش افروز، خدیجه. (1394). ﺑﺮرﺳﻲ بررسی رابطه هوش معنوی و جهت¬گیری مذهبی با شادکامی. ﭘﺎﻳﺎنﻧﺎﻣﺔ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ارﺷﺪ علوم تربیتی، داﻧﺸﻜﺪة روان ﺷﻨﺎﺳﻲ و ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ، داﻧﺸﮕﺎه ﺷیراز.
[2] آزاد مرزآبادي اسفنديار. هوشمندجا منيجه, پورخليل مجيد(1391). رابطه معنويت سازماني با توانمندسازي روانشناختي، خلاقيت، هوش معنوي، استرس شغلي و رضايت شغلي کارکنان دانشگاه. مجله علوم رفتاري : تابستان 1391 , دوره 6 , شماره 2 (مسلسل 20) ; از صفحه 181 تا صفحه 187.
[3] آزادی، شهدخت، سهامی، سوسن، قهرمانی، زهرا و قلی پور، گلناز(1389). ارزیابی عوامل اجتماعی زمینه ساز طلاق عاطفی
[4] بابایی، محمد رضا و شمسی، میثم.(1392)، تاثیر جهت گیری مذهبی (درون سو و برون سو) بر بهزیستی روانشناختی، کنگره پیشگامان پیشرفت، سازمان ها و مراکز دولتی و عمومی، دوره 3.
[5] برزم، مهناز. عالمه، عاطفه. شهنی ییلاق، منیجه. (1386). رابطه حرمت خود، اضطراب اجتماعی، کمال گرایی و تعلق با عملکرد تحصیلی و اضطراب امتحان. مجله روان شناسی، 43، 255-242.
[6] بهادری خسرو شاهی، جعفر، هاشمی نصرت آباد، تورج(1390). رابطه امیدواری و تاب آوری با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان - مجله انديشه و رفتار دوره ششم، شماره ۲۲. ۱۰ – ۵۰.
[7] جعفری ع، کمر زرین م، کرد میرزا ع، سیفی زاد (1394). نقش بهزیستی معنوی و راهبردهای مقابله با استرس در پیش بینی رضایت شغلی پرستاران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران
[8] حسین دخت آ، فتحی آشتیانی ع، تقی زاده م. (1392). بررسی رابطه هوش معنوی و بهزیستی معنوی با کیفیت زندگی و رضایت زناشویی، مجله روانشناسی و دین، شماره ۲، ص ۵۷
[9] خسروی، صدراله، نشاط دوست، حمیدطاهر، مولوی، حسین، کلانتری، مهرداد(1390)، اثربخشي آموزش الگوي ارتباطي خانواده كثرت گرا بر رضايت از زندگي زوجين، مجله پزشكي هرمزگان، سال پانزدهم، شماره اول، بهار.
[10] خواجه پور، م؛ و عطار، ح.، (1386). مقایسه ی شیوه های فرزند پروری با توجه به حالات هویت و بررسی رابطه رابطه آنها در دانش آموزان دختر و پسر پیش دانشگاهی نواحی چهار گانه آموزش و پرورش شهر شیراز» ویژه نامه مجله دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی.
[11] دهشیری غ، سهرابی ف، جعفری ع، نجفی م(۱۳۸۷). بررسی خصوصیات روان سنجی مقیاس بهزیستی معنوی در میان دانشجویان. مطالعات روان شناختی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا. شماره ۳ ص ۱۳۰.
[12] رحیمی نژاد، عباس؛ پاک نژاد، محسن(1383). ارتباط بین سازگاری خانواده باسلامت روانی وسطح ارضاء نیازهای روانشناختی فرزندان ونوجوانان،خلاصه مقالات کنگره آسیب شناسی خانواده در ایران،تهران،دانشگاه شهیدبهشتی.
[13] سلمانی ف، آذر برزین ، محمدی م(۱۳۸۷). بررسی ارتباط سلامت معنوی و امید به زندگی در بیماران سرطانی فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دانشکده پرستاری و مامایی، سال چهارم، شماره ۱۲-.۱۳
[14] شیخی م(۱۳۸۹). مدل یابی احساس تنهایی بر پایه ساختار بهزیستی معنوی خود کار آمدی و رضایت از زندگی. رساله دکتری، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد تهران مرکزی.
[15] صدری دمیرچی، اسماعیل و محمدی، نسیم.(1396)، نقش جهت گیری مذهبی و حمایت اجتماعی ادراک شده در پیش بینی بهزیستی معنوی جانبازان، فصل نامه علمی - پژوهشی طب جانباز، دوره 9، شماره 3.
[16] صدری دمیرچی، اسماعیل؛ محمدی، نسیم؛ فیاضی، مینا و افسر، ابراهیم. (1396)، بررسی رابطه بین بهزیستی روانشناختی با جهت گیری مذهبی در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی، مجله ی پژوهش در دین و سلامت، دوره 3، شماره 2.
[17] صلیبی،محمد حسین(1392)رابطۀ بین شیوه هاي فرزندپروري و کمال گرایی مادران با سازگاري عاطفی و اجتماعی دانش آموزان دختر سال دوم دبیرستان،فصلنامه نگاه نو،ص54-69
[18] صمدی فرد، حمید رضا و نریمانی، محمد.(1397)، رابطه هویت اخلاقی، بهزیستی معنوي و جهتگیري مذهبی با سازگاري شغلی در پرستاران زن در بیمارستان هاي دولتی شهر اردبیل، مجله علمی پژوهان، دوره 17، شماره 1.
[19] طاهری خرامه، زهرا؛ شریفی فرد، فاطمه؛ علیزاده، مصطفی.(1395)، بررسی همبستگی مؤلفه های بهزیستی معنوی - مذهبی با سلامت روان در دانشجویان دانشگاه علوم پزشكي قم، مجله دانشگاه علوم پزشكي قم، دوره دهم، شماره 4.
[20] عابدی، حسین.(1398)، بررسی نقش جهت گیری دینی و مولفه های کارکرد خانواده در بهزیستی روانشناختی دانش آموزان، نشریه پویش در آموزش علوم انسانی دانشگاه فرهنگیان، شماره 16.
[21] عباسی، منصور؛ شهریاری، یونس؛ شفیع آبادی، عبدالله (1388). اثربخشی آموزش خانواده درماني ساختی به شیوه گروهی بر کاهش تعارضات زناشویي زوجین. مجله یافته های نو در روان شناسی، شماره 12، ص 8 تا 25.
[22] فرهادی مهران احمدی طهور سلطانی محسن رمضانی ولی الله قره خانی احمد( ۱۳۸۸). سلامت روان سالمندان نقش بهزیستی معنوی و زمان واری. فصلنامه علمی پژوهشی در سلامت روانشناختی، دوره سوم، شماره دوم، صفحه ۵۰-۶۳.
[23] قاسمی، حمیده(1396). الگوی ساختاری روابط بین ادراک از دینداری والدین، ویژگی¬های شخصیتی، انتظار فایده دینداری و دینداری فرزندان، نشریه روانشناسی بالینی ایران، زمستان، شماره 41، ص101-132.
[24] کشتکاران، طاهره(1388)، رابطه الگوهای ارتباطی با تاب آوری در دانشجویان دانشگاه شیراز، دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، سال یازدهم، شماره 39.
[25] کمری سنقر آبادی سامان، فتح آبادی جلیل (1391). بررسی نقش جهت گیری مذهبی و امید به زندگی در میزان رضایت از زندگی دانشجویان، فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی. شماره ۲۸، ص۱۸۲-۱۹۳
[26] مختاری، عباس (1380). بررسی رابطه جهت گیری دینی و میزان تنیدگی در دانشجویان دانشگاه تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
[27] مصلی نژاد، طیبه؛ خسروی، صدراله؛ معین، لادن (1388). مقایسه الگوهای ارتباطی همسران جانباز با همسران افراد عادی. مجله طب جانباز، سال دوم، شماره پنجم.
[28] مطهری، مرتضی(1372). مقدمه ای بر جهان بینی توحیدی. تهران: صدار.
[29] مظفری نیا، فائزه(1393). بررسی رابطه بین سلامت معنوی با شادکامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در سال 1393. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.
[30] مقصودی،علی.شریفی،زهرا (1396). بررسی تأثیر ایده آل طلبی مادران بر سلامت روانی و تعهد اجتماعی دانش آموزان مدارس دخترانه استعدادهاي درخشان شهر کرمان. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی،دانشگاه یاسوج.
[31] میرزائی فندخت، امید؛ سعدی پور،اسماعیل؛ طالبی فر، علی محمد و سلم آبادی، مجتبی.(1396)، بررسی ارتباط بین جهتگیری دینی و صبر با بهزیستی روانی دانشجویان دانشکده پرستاری قاین در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴، مجله علوم پزشکی زانکو، دوره ۱۸، شماره۵۶.
[32] نریمانی، محمد؛ پرزور، پرویز؛ عطادخت، اکبر و عباسی، مسلم.(1394)، نقش بهزیستی معنوي و پایبندي مذهبی در پیش بینی رضامندي زناشویی پرستاران بیمارستان هاي اردبیل، مجله بالینی پرستاری و مامایی، دوره 4، شماره 2.
[33] هوشیاری، جعفر؛ صفورایی پاریزي، محمد مهدی و نیوشا، بهشته. (1393)، رابطه کارآمدی خانواده با بهزیستی معنوی در دانشجویان و طلاب، دو فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اسلام و روانشاسی، سال هشتم، شماره 15.
[34] Abdel-Khalek AM, Singh AP. .(2014)Religiosity, subjective well-being, and anxiety in a sample of Indian university students. The Arab Journal of Psychiatry; 25(2):201-8.
[35] Abdel-Khalek AM..(2012) The relationships between subjective well-being, health, and religiosity among young adults from Qatar. Mental Health, Religion & Culture; 16(3):306-18.
[36] Allport GW, Ross JM. (1967). Personal religious orientation and prejudice. Journal of Personality and Social Psychology. 5(4):432.
[37] Amy, A.i ; & park , C, (2007), Psychososial mediation of religious coping . journal of clinical psychology , 51 (2), 202 – 204.
[38] Koorosh Azizi & Besharat, M, A. (2011). The relationship between parental perfectionism and child perfectionism in a sample of Iranian families. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 1287–1290.
[39] Baron, R.A(1989), "Personality and organizational conflict: Effect of the type abehaviorpattern and self-monitoring". Organizational behavior and humanDecission processes. Vol 44, Issue 2, pp 281-296.
[40] Baroun, k.A. (2006). Relation among religiosity, health, hapiness, and anaxiety for Kuwaiti adolescents. Psychos Rep, 99 (3) , 7/7 – 722 .
[41] Brown, D. G., & Lowe, W. L. (2010). Religious beliefs and personality characteristics of college students. The Journal of Social Psychology, 33(1), 103-129.
[42] Catlin G, Epstein S. (1992). Unforgettable experiences: the relation of life events tobasic beliefs about self and world. Social Cognition; 10(2): 189-209.
[43] Cheung, S. (1996). Cognitive-Behavioral therapy for marital conflict, Journal of Family Therapy Journal of family psychology, 20, 2, 256-265.
[44] Davison SN, Jhangri GS.(2010) Existential and supportive care needs among patients with chronic kidney disease. Journal of Pain Symptom Management : 40(6): 838-43.
[45] Desrosiers A, Miller L.(2007) Relational spirituality and depression in adolescent girls. J Clin Psychol k; 63(10):1021-37.
[46] Ellison, C.(1991) Religious involvement and subjective wellbeing. Journal of Health and Social Behavior,; 32: 80–99.
[47] Ellison, C. W. (1983). Spiritual well-being: Conceptualization measurement. Journal of psychology and Theology, 11(2), 330- 340.
[48] Fisher, John W. (2010 b). Spiritual Health: Its Nature and Place in the School Curriculum, THESIS
[49] Francis LJ, Yablon YB, Robbins M..(2014) Religion and happiness: a study among female undergraduate students in Israel. International Journal of Jewish Research; 7:77-92.
[50] Gilla, A., Gual, P., Lahortiga, F., Saura, B., & Toro, J. (2015). Perfectionism dimension in children and adolescent with anorexia nervosa. Journal of Adolescent Health, 35, 392-398.
[51] Golparvar M..(2015) Construt Islamic Spiritual Capital and Spiritual Wellbeing Short-Form Scales. Relig Anthropol; 11(32), 167-88. (Persian)
[52] Gottman, J.M.; Levenson, R.W. (2000). The timing of divorce: Predicting when a couple will divorce over a 14-year period. Journal of Marriage and the Family, 62, 737-745.
[53] Haber J, Jacob T, Spangler. (2007). Dimensions of religion/spirituality and relevance to health research. The International Journal for the Psychology of Religion, 17(4):265 288.
[54] Harris and Curtin (2002). Parental Perception, Early Maladaptive Schemas and Depressive Symptoms in Young Adult. Cognitive Therapy and Research, 26, 3, . 405-416.
[55] Hodges, S. (2002). Mental health, depression, and dimensions of spirituality and religion. Journal of Adult Development, 9(2), 109-115.
[56] Janbozorgi M..(1998) Effectiveness of brief psychotherapy with or without religious orientation on controlling anxiety and stress. Tehran: Teacher Training University (Persian)
[57] Kelly, B. S. (2008). Life Sataisfaction, Religiosity/Spirituality and the Relationship With Parents in Adolescents and Young Adults. Dissertation Abstact International, 69 (10), 119.
[58] King, G.(2007). Spirituality and Depression: A Look at the Evidence, Southern Medical Journal, Vol.100, Iss.7, 737-739.
[59] King, J. (2002). SQ: Spiritual Intelligence: the ultimate intelligence. Psychology and Psychotherapy, 75, 116.
[60] Krause, N. .(2003)Religious meaning and subjective well–being in late life. Journals of Gerontology: Series B; 58(3): 160-170.
[61] Miller WR, Thoresen CE. (2003). Spirituality, religion, and health: an emerging research field. American psychologist, 58:24-35.
[62] Moberg, D. O., & Brusek, P. M. (1978). Spiritual well-being: A neglected subject in quality of life research. Social Indicators Research, 5(1-4), 303-323.
[63] Noller, P; Vernardos, C.(2015). Communication awarenes in married Couples. Journal of Social and Personal Relationship, 3, 31-42.
[64] Olson, D.H; Fournier, D.G; Druckman, J.M (1982). Prepare-Enrich: Counselor’s manual. Minneapolis, MN: prepare- Enrich Inc.
[65] Pavlic, J.M; Notarius, C.I; Gonso, J. & Markman, H.J. (2015). A Gouples guide to Communication. Champaign, IL: Research Press.
[66] Puchalski C.M..(2009) Addressing the Spiritual Needs of Patients. In Ethical Issues in Cancer Patient Care; Angelos, P., Ed., Springer, and New York, NY, USA: 79-91.
[67] Rasmussen, C. H. & Johnson, M. E. (2014). Spirituality and Religiosity: Relative Relationships to Death Anxiety. Journal of Death and Dying, 29(4), 313-318.
[68] Ryff, C. D., Singer, B., Love, G. D., & Essex, M. J.(1998). Resilience in adulthood and later life:Defining features and dynamic processes. In J. Lomranz (Ed.), -( Handbook of aging and mental health: An integrative approach ,69-96. New York:
[69] Seligman ME, Csikszentmihalyi M. (2000). Positive psychology: An introduction. Am Psychol;55(1): 5-14.
- صفحات : 46-58
-
دانلود فایل
( 1.12 MB )