-
آرشیو :
نسخه پاییز 1399 - جلد اول
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11667
-
موضوع :
سایر شاخه های روانشناسی
-
نویسنده/گان :
شقایق عینکی، طوبی ثقتی
-
کلید واژه :
شادکامی، درمان شناختی-رفتاری، دانش آموزان.
-
Title :
The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Group Therapy on Students' Happiness
-
Abstract :
Cognitive-behavioral therapy is known to be a common method of promoting happiness. The present study examined the effectiveness of cognitive-behavioral education on improving the happiness of secondary school students. The statistical population of this study included female students of the second high school of the second region, in the academic year of 2016-2017. This was a quasi-experimental study with a pre-test and post-test design in which 40 students (including two groups of 25 people) were selected by multistage cluster sampling and randomly assigned to two groups. The instrument used in this study was the Oxford Happiness Questionnaire (1989), which was used in the pre-test and post-test stages.
The experimental group was taught 10 sessions (70 minutes each session) with cognitive-behavioral therapy. Data were analyzed using SPSS software of the 24th version using multivariate test methods and analysis of covariance.
The findings from the analysis of covariance showed a significant difference between the two groups in terms of happiness. In general, the findings showed the role and importance of cognitive-behavioral therapy in increasing students' happiness.
-
key words :
Happiness, Cognitive-Behavioral Therapy, Students
-
مراجع :
حجت، سید کاوه؛ شاکری، مریم؛ اکابری، آرش؛ کاظمی، سرور؛ و نوروزی خلیلی، مینا. (1392). اثربخشی آموزش گروهی جرات ورزی بر شادکامی دختران نوجوان روستایی دارای والدین معتاد، همایش منطقه ای اعتیاد. 12 اسفند، 13-1.
[2] دهقانپور، ح. ر. (1394). اثربخشی آموزش مهارت¬های زندگی بر شادکامی و امید دانش آموزان پسر پایه نهم. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان.
[3] سیف، علی اکبر. (1374). تغییر رفتار و رفتار درمانی نظریه ها و روش ها. تهران. دانا.
[4] علی پور، احمد؛ و نوربالا، احمد. (1378). بررسی مقدماتی پایایی و روایی پرسشنامه آکسفورد در دانشجویان دانشگاه تهران. مجله روان پزشکی اندیشه و رفتار، 5 (17)، 55-56.
[5] فرزاد فر، منیر؛ مولوی، حسین؛ و آتش پور، سید حمید. (1385). تاثیر آموزش شادمانی به شیوه فوردایس بر کاهش افسردگی زنان بی سرپرست شهر اصفهان، دانش و پژوهش در روان¬شناسی کاربردی. 1 (30): 50-39.
[6] فری، مایکل. (1384). راهنمای عملی شناخت درمانی گروهی (ترجمه مسعود محمدی). تهران: رشد (سال انتشار اثر به زبان اصلی: 2005).
[7] کامیاب، زهره؛ حسین پور، محمد؛ و سودانی، منصور. (1388). بررسی اثربخشی آموزش شادمانی به شیوه فوردایس بر افزایش شادمانی بیماران مبتلا به دیابت شهرستان بهبهان، دانش و پژوهش در روان شناسب کاربردی، 1 (42)، 123-108.
[8] گلشنی، ف. (1394) مقایسه تاثیر آموزش سبک زندگی و آموزش شناختی رفتاری بر شادکامی و امید دختران نوجوان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان.
[9] گلشنی، ف. (1394). مقایسه تاثیر آموزش سبک زندگی و آموزش شناختی رفتاری بر شادکامی و امید دختران نوجوان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان.
[10] مرزبان، ز. (1385). آموزش رویکرد شناختی رفتاری بر شادکامی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه مدرسه حضرت مریم (س) تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تهران.
[11] Argyle, M., Martin, M., R., & Crossland, J. (1989). Happi-ness as a function of personality and social encounters. In J. P. Forgas & R. J. M. Innes (Eds.). Recent advances in social psychology: An international perspective. (p.p. 189- 203). North Holand: Elsevier.
[12] Barkhori, H., Refahi, J., & Farahbakhsh, k. (2010). The effect of positive thinking skills into a team approach on achievement motivation, selfesteem and happiness of the first grade students. Journal of New Approaches in Educational Administration, (3), 31-36.
[13] Baucom, D.H., Epstien, N., Daiuto, A.D., Carels, R.A., Rankin, L.A., &Burnett, C. K. (2008). Cognitions in marriage: The relationshipbetween Standards and attributions. Journal of Family Psychology,10(2), 209-22.
[14] Botvin, G.J., Griffin, K.W., Williams, C. (2015). Preventing Daily Substance Use among High School Students Using a Cognitive-Behavioral Competence Enhancement Approach. World Journal of Preventive Medicine, 3(3),48-53.
[15] Francis, L. J., Brow, L. B., Lester, D., & Philipchalk, R. (1998). “Happiness as stable extraversion: Across-cultural examination of the reliability and validity of the Oxford Happiness Inventory among students in the U. K., U. S. A., Australian, and Canada”. Journal of Personality and Individual Differences, 24, 167- 171.
[16] Ghobadi, A., Shafiei, R., & Gorbani, N. (2018). The Mediating Role of Self-Criticism in the Correlation Between Well-Being and Mental and Physical Vulnerability. Revista Publicando, 14(1), 799-812.
[17] Lim, J. Y., Kim, M. A., Kim S. Y., Kim, E. J., Lee, J. E., & Ko, Y. K. (2010). The effects of a cognitive-behavioral therapy on career attitude maturity, decision making style, and self-esteem of nursing students in Korea. Nurse Education Today, 30(8), 731-736.
[18] Pelechano V, González-Leandro P, García L, Morán C. Is it possible to be too happy? Happiness, personality, and sychopathology. International Journal of Clinical and Health Psychology. 2013; 13(1): 18-24.
[19] Piqueras, J.A, Kuhne W, Vera-Villarroel P, van Straten A, Cuijpers P. (2011). Happiness and health behaviours in Chilean college students: A cross-sectional survey. Journal of BMC public health. 2411, 11(1),443- 450.
[20] Posadzki P, Stockl A, Musonda P, Tsouroufli M. (2010). A mixedmethod approach to sense of coherence, health behaviors, selfefficacy and optimism: Towards the operationalization of positive health attitudes. Scandinavian Journal of Psychology, 51(3), 246- 52.
[21] Pourhosein, R., Dehghani-arani, F., & Darabi, F. "Determination of the Relationship between Ego-Strength and Body Image with the Mental Health of Adolescent High School Female Students." Journal of Clinical Review & Case Reports 4, no. 1. 8p.
[22] Safarnejada, F., Ho-Abdullahb, I., & Mat Awalc, N. (2014). A cognitive study of happiness metaphors in Persian and English. Journal of Social and Behavioral Sciences, 118, 110-117.
[23] Vasa, R. A., & Roy, A. K. (2013). Pediatric anxiety disorders: a clinical guide (Current Clinical Psychiatry) (1 Ed.). California: Humana Press.
- صفحات : 138-145
-
دانلود فایل
( 854.18 KB )