-
آرشیو :
نسخه زمستان 1399- جلد دوم
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11729
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
آتوسا احمدی
-
کلید واژه :
صفات معنوی، تنظیم هیجانات، معلمان.
-
مراجع :
آقامحمدیان شعرباف، حمید رضا. و پاژخ زاده، رضا. (1381). مقایسه عوامل تنیدگی¬زا و مقابله با آن در دانش-آموزان پرتنش و کم¬تنش. مجله روانشناسی بالینی، 4 (3)، 19-11.
[2] آلياني، زهرا و مهين، همايون. (1388). بررسي رابطه پايبندي به دعا با ميزان اضطراب دانشجويان دانشگاه تبریز. مقاله ارائه شده در دومين سمينار سراسري بهداشت رواني دانشجويان. دانشگاه تربيت مدرس تهران.
[3] اسکندری فرد، مهشید. (1397). پیش¬بینی سلامت روان معلمان براساس امنیت شغلی و تنظیم هیجانی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر.
[4] اسماعیلی، محمد. (1385). تاثیر آموزش مؤلفه¬های هوش هیجانی بر افزایش سلامت روان. پایان¬نامه دکتری دانشگاه علامه طباطبایی.
[5] اقبالی، علی. (1392). اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی در بهبود نشانه¬های پریشانی روانشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی مادران کودک عقب مانده ذهنی باتوجه به اثرات تعدیلی سبک¬های عاطفی در شهر تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز.
[6] اکبرزاده، نسرین. (1389). هوش هیجانی از دیدگاه سالوي و دیگران. تهران. انتشارات فارابی.
[7] امینیان، سمیه؛ خیاطان، فلور؛ لطیفی، زهره و مرادی، فرشته. (1394). بررسی اثربخشی معنویت درمانی اسلامی بر دشواری تنظیم هیجانی و تاب آوری دانشجویان آموزشکده فنی و حرفه¬ای. دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
[8] بهرامي دشتكي، هاجر؛ علي زاده، حميد؛ غباري بناب، باقر و كرمي، ابولفضل (1387). اثربخشي آموزش معنويت به شيوه گروهي بر كاهش افسردگي در دانشجويان. فصلنامه تازه¬ها و پژوهش¬های مشاوره، 3 (9)، 72- 49.
[9] تقی¬زاده، محمداحسان و میرعلایی، مرضیه السادات (1392). مطالعه اثربخشی معنویت درمانی گروهی بر تاب¬آوری زنان مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس شهر اصفهان. روانشناسی سلامت، 2 (2)، 67-58.
[10] جليلوند، محمدامين (1389). بررسي رابطه سلامت روان و پايبندي به تقيدات دينی (نماز) در دانشجويان. مقاله ارائه شده در دومين سمينار سراسري بهداشت رواني دانشجويان. دانشگاه تربيت مدرس تهران.
[11] جهانشاهی، ام البنین. (1394). رابطه منابع قدرت و مدیریت زمان مدیران با غنی سازی شغلی معلمان در مدارس متوسطه دوم دخترانه شهر سیرجان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید باهنر کرمان.
[12] خسرو جاويد، مرتضی. (1389). بررسي اعتبار و روايي سازه مقياس هوش هيجاني شوت در نوجوانان. پايان¬نامه كارشناسي ارشد روان¬شناسي عمومی دانشگاه تربيت مدرس.
[13] رحیمی، چنگیز (1389). اعتقادات مذهبی، سلامت روان و رفتارهای پرخطر در دانشجویان. مجموعه مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان. دانشگاه شاهد. 129-128.
[14] رضازاده، معصومه. (1392). مقايسه ميزان رابطه ي هيجان خواهي با خود تنظيمي در نوجوانان پسر بزهكار و عادي شهر مشهد. پايان نامه كارشناسي ارشد. دانشگاه فردوسي مشهد.
[15] ریو، م. (2008). انگیزش و هیجان. ترجمه سیدمحمدی، ی. (1393). تهران: انتشارات ویرایش.
[16] زاهد بابلان، عادل؛ رضایي جمالوندی، حسن و حرفتي سبحاني، رعنا (1391). رابطه دلبستگي به خدا و تاب¬آوری با معناداری در زندگي دانشجویان. دانش و پژوهش در روانشناسي کاربردی، 13 (3)، 85- 74.
[17] سماوی، عبدالوهاب؛ میرزاده کوهشاهی، محمد و ادیبان، هاشم. (1395). مقایسه نگرش دانشجو – معلمان دانشگاه فرهنگیان درباره ارزشیابی مدرسین از آموخته¬هاي آنها (مطالعه موردي پردیس¬هاي شهید بهشتی و فاطمه الزهراء بندرعباس). پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان، 6 (12)، 48-33.
[18] سوری، حسین؛ امرایی، بهزاد و سبزی پور، امیر. (۱۳۹۷). رابطه جهت گیری مذهبی تنظیم هیجان با کیفیت زندگی در دانشجویان. دومین کنفرانس بین المللی روانشناسی، مشاوره، تعلیم تربیت، مشهد، موسسه آموزش عالی شاندیز.
[19] سیاروچی، ژ، فورگاس، ژ و مایر، ژ. (2009). هوش عاطفی در زندگی روزمره. ترجمه: اصغر امام زاده و حبيب الله نصيري (1391). تهران: شهریار.
[20] شولتز، د. پی و شولتز، س. الن (2010). نظریه¬های شخصیت. ترجمه: سیدمحمدی، ی. (1398). تهران، ارسباران.
[21] شیرازی، محمود؛ علی صوفی، اله نظر؛ بادپا، خالد و خاشی، عبدالحسین. (۱۳۹۶). تعیین سهم مولفه¬های هوش معنوی در پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی و تنظیم هیجانی دانشجو-معلمان دختر دانشگاه فرهنگیان زاهدان. اولین کنفرانس ملی پژوهش های نوین ایران و جهان در روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی، شیراز، دانشگاه علمی کاربردی شوشتر.
[22] صیدی، محمد؛ تقی پور، امیر؛ باقریان، فوزان؛ منصور، لادن (1390). رابطه بین معنویت خانواده با تاب آوری آن، با واسطه¬گری کیفیت ارتباط در خانواده. روش¬ها و مدل¬های روانشناختی، 2 (5)، 84-67.
[23] عسكری، پرویز؛ روشني، خدیجه و آدریاني، مریم (1388). ارتباط بين اعتقادات مذهبی و خوش¬بينی با سلامت معنوی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامي واحد اهواز. مجله يافته¬های نو در روانشناسي، 4 (10)، 19-11.
[24] عظيمي، حميده و ضرغامي، مهران (1389). بررسي مقابله مذهبي و ميزان اضطراب دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي مازندران. مقاله ارائه شده در دومين سمينار سراسري بهداشت رواني دانشجويان. دانشگاه تربيت مدرس تهران.
[25] غباری¬بناب، باقر (1392). مشاوره و روان¬درمانی با رویکرد معنوی. تهران: انتشارات آرون.
[26] غباری¬بناب، باقر؛ غلامعلی لواسانی، محمود و محمدی، محمدرضا (1384). ساخت مقیاس تجربیات معنوی دانشجویان. مجله روانشناسی، 35، 278- 261.
[27] قاسمپور، علی؛ ایلبیگی، رضا. و حسنزاده، شیما. (۱۳۹۱). خصوصیات روانسنجی پرسشنامه تنظیم هیجانی گراس و جان در یک نمونه ایرانی. ششمین همایش بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه گیلان، ۷۲۴- ۷۲۲.
[28] قنبری، کمال و ناجی، رضوان. (1396). رابطه معنویت گرایی و نشخوار فکری با سلامت روان معلمان مقطع ابتدایی شهر یزد. سومین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی ایران. قم. مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی.
[29] قنبریان، فاطمه. (1395). بررسی رابطه هوش معنوی با راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و کیفیت زندگی در دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.
[30] کیانفر، فرهاد؛ شعبانی، حبیبه و حسین پور، زیبا. (۱۳۹۸). رابطه هوش معنوی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و امیدواری با کیفیت زندگی در معلمان زن شهر گتوند. چهارمین کنفرانس ملی توانمندسازی جامعه در حوزه علوم انسانی و مطالعات روانشناسی، تهران، مرکز توانمندسازی مهارتهای فرهنگی و اجتماعی جامعه.
[31] گلمن، د. (2010). هوش هیجانی (خود آگاهی هیجانی، خویشتن داري، همدلی و یاري به دیگران). ترجمه: پارسا، ن. (1394). تهران. انتشارات رشد.
[32] Alastair, J. C (2012). Integrating Spirituality In to a Group Psychological Therapy Program for Cancer Patients. published by: SAGE4.
[33] Amram, J Y (2012). Intelligence beyond IQ: The contribution of Emotional and spiritual intelligence to effective business leadership. Journal of Teaching Education, 11 (5), 89- 73.
[34] Berking, M., Orth, U., Wupperman, P., Meier, L. L. & Caspar, F. (2009). Prospective effects of emotion-regulation skills on emotional adjustment. J Couns Psychol; (55): 485-494.
[35] Daroof, E. J., Nelson, K. & Bruce, S. (2016). The relationship between thinking styles and emotional regulation with psychological well-being of patients with cancer. North American. Journal of psychology, 9 (3), 511-518.
[36] Davis, D., Shaver, P. R., & Vernon, M. L. (2012). Physical, emotional, and behavioral reactions to breaking up: The roles of gender, age, emotional involvement, and attachment style. Personality and Social Psychology Bulletin, 29, 871-884.
[37] Djigic G, Stojiljkovic S. (2013). Classroom management styles, classroom climate and school achievement. Procedia Soc Behav Sci; 29(2011); 819-28.
[38] Dodd, Z., Driver, S., Warren, A.M., Riggs, S., & Clark, M. (2018). The role of spirituality and rumination in predicting emotion regulation in nurses. International Journal of Psychological Studies, 21, 156-165.
[39] Fosca, G. M. (2013). Beyond the Parent-child Dyad: Testing Family Systems Influences on Children,s Emotion Regulation. Doctoral Dissertation of Philosophy, Marquette University, Milwauke, Wiscansin.
[40] Friedman, H., & Macdonald, D. (2010), Using transpersonal tests in humanistic psychological assessment. Humanistic psychologist, 5 (9), 45- 33.
[41] Garnefski, N. & Kraaij, V. (2010). Cognitive emotion regulation questionnaire-development of a short 18- item version (CERQ-short). Pers Individ Dif; (41): 1045-1053.
[42] Gratz, K. L. & Gunderson, J. G. (2008). Preliminary data on an acceptance-based emotion regulation group intervention for deliberate self-harm among women with borderline personality disorder. Behav Ther; (37): 25-35.
[43] Gross, J. J. (2014). Handbook of emotion regulation. New York: Guilford Press.
[44] Kring, A. M., & Sloan, D. M. (2014). Emotion regulation and psychopathology: A transdiagnostic approach to etiology and treatment. New York: The Guilford Press.
[45] Lazarus, R. (1999). Apprasial, Coping, health status, and psychological symptoms. Journal of Personality and Social Psychology, 50. 571 – 579.
[46] Lee, H. (2010). The Relationship between Emotional Intelligence and Emotional Labor and Its Effect on Job Burnout in Korean Organizations. Doctoral Dissertation, University Of Minnesota.
[47] Leipaton, F. & Grein, L. (2017). Predicting teachers' job performance based on spirituality and job security. Applied Psychology, 51, 23-42.
[48] Mayer, J. D. (2009). "Emotional intelligence: popular or scientific psychology?. American psychological association, 30- 50
[49] McDermott, M. J., Tull, M. T., Gratz, K. L., Daughters, S. B. & Lejuez, C. W. (2010). The role of anxiety sensitivity and difficulties in emotion regulation in posttraumatic stress disorder among crack/cocaine dependent patients in residential substance abuse treatment. J Anxiety Disord; (23): 591-599.
[50] Moneick, T., Leips, A. S. & Weili, L. (2015). The role of emotion regulation and self-concept in predicting the quality of teachers. Journal of the American psychiatric nurses association, 13 (4), 94-80.
[51] Nasel, D. (2013). Spiritual orientation in relation to spiritual intelligence: A consideration of traditional, Christianity and new age/individualistic spirituality. Doctoral Dissertation, University of South Australia.
[52] Pargament. K, I (2011). Spirituality integrated psychotherapy: Understanding and addressing the Sacred. New York: Guilford Press.
[53] Prowt, L., Laland, S. E., Nowicki, W. & Plante, D. (2016). Predicting emotional self-regulation and quality of life based on spiritualism and the perspective of time in divorced women. Journal of Motivation and Emotion, 41(2), 196-208.
[54] Pugliesi, K. (2010). The consequences of emotional labor: Effects on work stress, job satisfaction, and well-being. Motivation and Emotion, 23 (2), 125-154.
[55] Richards, P. S., Hardman, R. K & Berrett, M (2014). Spiritual Approachesin the Treatment of Women with Eating Disorders. Washington: American Psychological Association.
[56] Rodebaugh, T. L. & Heimberg, R. G. (2012). Chapter 9 Emotion Regulation and the Anxiety Disorders: Adopting a Self-Regulation Perspective. Springer.
[57] Samuel, O. & Salami, L. (2010). "Emotional Intelligence, self-efficacy, psychological well-Being and students' attitudes: Implications for quality education. European Journal of Educational Studies, 2(3), 65-78.
[58] Seery, B. & Corrigall, E. A. (2009). Emotional labor: link to work attitudes and emotional exhaustion. Journal of Managerial Psychology, 24(8), 797-813.
[59] Sharma, M. & Joshi, H. L. (2015). The role of family cohesion and spiritual intelligence in predicting the emotional adjustment of male adolescents. International Journal of Current Research and Academic, 3, 252-263.
[60] Smith, B. B., Webber, A & DeFrain, T. (2017). The relationship between spiritual well-being and family cohesion with emotion regulation in immigrant youth. Educational and Psychological Measurement, 25(5), 735–745.
[61] Wardi, L & Tubick, F. (2016). The relationship between spiritual experiences and uncertain intolerance with emotion regulation and cohesion in students. Learning and Individual Differences, 21, 580–584.
[62] Yang, K. P., Mao, X. Y (2011). A study of nurses' spiritual intelligence: A cross-sectional questionnaire survey. Journal of Nursing Studies, 144, 999-1010.
[63] Yoo, S. H., Matsumoto, D, & LeRoux, J. A..(2008). The influence of emotion recognition and emotion regulation on intercultural adjustment. Int J Intercult Relate; (30): 345-363.
- صفحات : 97-109
-
دانلود فایل
( 789.34 KB )