-
آرشیو :
نسخه بهار 1400 - جلد اول
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
شناسه دیجیتال (DOI) :
10.22034/PSYJ.2021.0525.0531
-
کد پذیرش :
11750
-
موضوع :
سایر شاخه های روانشناسی
-
نویسنده/گان :
ماه نسا کریمی، مرجان جعفری روشن
-
کلید واژه :
سازگاری اجتماعی، خودارزشمندی، سبکهای رفتاری، دانشجویان سال اول.
-
مراجع :
[1] آذین،ا و موسوی، س م . (1390). بررسی نقش عوامل آموزشگاهی بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان فریدون شهر. جامعه شناسی کاربری.22(1)، شماره 1، صفحه200 -183.
[2] احمدی بنی، ز، امینی، ع، مهرابی، ط، شریف پور لاتانی، ا و قاسمی، ر. (1395). تاثیر آموزش گروهی مهارت های ارتباطی با رویکرد مذهبی بر میزان سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر. پایان نامه کارشناسی ارشد پرستاری. دانشکده پرستاری و مامایی .گروه روان نشریه روان پرستاری. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
[3] اتکینسون، ر و همکاران.( 1396).زمینه روان شناسی. ترجمه محمد تقی براهنی و همکاران، تهران؛ انتشارات رشد.
[4] الیس، آ .، خودباوری،ا .( 1393). ترجمه رخشنده عظیم، ناشر: نسل نو اندیش.
[5] بیرانوند، م. (1396). بررسی رابطه بین عزت نفس و سازگاری اجتماعی در دانشجویان رشته معماری دانشگاه آزاد خرم آباد دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد. اولین کنفرانس ملی پژوهش های نوین ایران و جهان در روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی.تهران. ایران.
[6] بهرامی، ا. (1371) . پرسشنامه سازگاری بل(فرم بزرگسالان) قابل دسترسی در : WWW.FarsRavan.com
[7] پالیزیان، آ .، امینی جاوید، ل.، مهرابی زاده هنرمند، م. (1395) .کمالگرایی، عزت نفس و سبک های دلبستگی به عنوان پیش بین های احساس تنهایی در دانشجویان دختر خوابگاهی دانشگاه چمران.کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی. دانشکده روان شناسی. دانشگاه آزاد اسلامی.دزفول.ایران.
[8] پیشرو کلانکش،ص.،نعمتی،ش.(1397). مدلیابی روابط ساختاری حمایت اجتماعی و سبکهای هویت با سازگاری اجتماعی و کیفیت زندگی.پژوهش های روان شناسی اجتماعی.شماره 32.
[9] توکلی زاده، ج. دادپور، ق و پناهی شهری، م. (1390). اثربخشی آموزش های عقلانی- هیجانی به شیوه گروهی بر عزت نفس و اضطراب دانش آموزان تیز هوش، مجله تخصصی پژوهش و سلامت، مرکز تحقیقات و توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت گناباد. 2(1).شماره 1.
[10] حدت، ا و پارسامهر، م. (1394). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی دانشجویان. فصلنامه توسعه اجتماعی (توسعه انسانی سابق).11(4) .شماره2.
[11] حسینی، ف .، نجفی، م و محمدی،م. (1398). رابطه پنج صفت بزرگ شخصیت با افسردگی: نقش میانجی عزت نفس و خود کار آمدی. کارشناسی ارشد روان شناسی و علوم تربیتی. دانشکده روان شناسی. دانشگاه سمنان. سمنان. ایران.
[12] حسینی، ل و منشی، غ. (1397). اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی کودک محور بر سازگاری اجتماعی و علائم افسردگی در کودکان با اختلال افسردگی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی دانشگاه علامه طباطبایی. 8(1). شماره 29، ص 200-179.
[13] دادفر، م،. مرادی، م.، کولیوند، پ.، قضایی پور ابرقویی، ف و قاسمی، س. (1394). الگوهای رفتاری DISCو کاربرد آن در بهره وری فردی/سازمانی. ناشر:میر ماه.
[14] رشیدی، ج.، نریمانی، م و بشرپور، س. (1395) . اثر بخشی درمان پردازش شناختی بر بهبود حس خودارزشمندی در دانشجویان مبتلا به سندروم قلب شکسته. سیویلیکا: ناشر تخصصی مقالات کنفرانس ها و ژورنال ها، کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران.
[15] روشن نژاد، ن.، بیان فر، ف و طالع پسند، س. (1397). پیش بینی سازگاری زناشویی زوج های جوان از طریق ویژگیهای شخصیتی،تمایزیافتگی خود و سرسختی روانشناختی در شهر اهواز. مقاله پژوهشی، روانشناسی بالینی.
[16] زکی، م. (1391). آزمون واعتباریابی پرسشنامه خودارزشمندی در بین دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان های شهر اصفهان. روش ها و مدل های روان شناختی.2(1). شماره هفتم. صص85-63 .
[17] سبزه آرای لنگرودی، م.،سرافراز،م وقربانی، ن. (1393). بررسی ویژگیهای روان سنجی مقیاس وابستگیهای ارزش خود، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، اندیشه های نوین تربیتی دوره 10 شماره 1.
[18] سپهریان آذر، ف.، محمدی، ن و بلوتک، ح. (1394) . همبستگی بنیادی خودارزشی مشروط وسازگاری دانشجویان. نشریه پژوهش های آموزش و یادگیری.14(1). شماره1.صص106-97.
[19] شاکریان، ع.، دکتر فاطمی، ع ودکترفرهادیان، م. (1390). بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با رضایتمندی زناشویی. مجله علمی دانشگاه علوم پژشکی کردستان. جلد 16 شماره 1 صص 92-99.
[20] شفیع آبادی، ع و ناصری، غ.(1385). نظریه های مشاوره و روان درمانی، مرکز نشر دانشگاهی.
[21] طولابی، ز.، صمدی، س و مطهری نژاد، ف.(1392) . بررسی نقش میانجی عزت نفس و خودکارآمدی در رابطه بین سبک زندگی اسلامی اجتماعی جوانان شهر مشهد. فصلنامه مطالعات جامعه شناختی جوانان. سال سوم.شماره نهم. صص132-115.
[22] کاظمی رضایی،س ع.،محمدی،م.،تاجیک اسمعیلی،ع.،پیشگاهی،ب. (1399). نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و حمایت اجتماعی ادراک شده در پیش بینی سازگاری اجتماعی دانشجویان پرستاری.نشریه روان پرستاری.8(1). شماره2.
[23] کرمی، ج.، پیری کامرانی، م و کریمی، پ. (1394). تاثیر آموزش معنویت درمانی بر سازگاری اجتماعی دانشجویان. فصلنامه اخلاق،11، شماره 14https://civilica.com/l/32936/
[24] مقدم، ح.، هدایتی، ب وهدایتی،ر. (1394). بررسی رابطه افسردگی و اهمال کاری با خرده مقیاس های سازگاری در دختران دبیرستان. پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
[25] مفتاح، س. (1381) . بررسی رابطه کمرویی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی سال دوم راهنمایی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم.
[26] Cheng H & Furnham A.(2002). Personality peer relations and self- confidence as predictors of happiness and loneliness. Journal of adolescence 25(3) 327- 340.
[27] Cheng H & Furnham A.(2003). Personality and self- steam and demographic predictions of happiness and depression. Personality and individual differences 34(6)921-942.
[28] ching-wen chang Rui Yuan Ji-kang chen.(2018). Social support and depression among Chinese adolescents: The mediating roles of self-steem and self-efficacy. Journal homepage;www.elsever.
[29] Kubota Y Sasaki S.(2002). Aerobic exercise and self-steem in children. J Behave Med 24(12):273-81.
[30] Renierose Mary R. Hernandez.(2017) .freshmen students self-steem and adjustment to college in higer education institutions in calapan city Philippines. Asia pacific journal of multidisciplinary research. Vol. 5 no.3. 49-50 August 2017.
[31] Um MY, Kim DH. The influence of adolescent physical abuse on school adjustment in South Korea: The mediating effects of perceived parenting types. Children and Youth Services Review.Dec1;69:89-96.
[32] Wnag C, Hatzigianni M, Shahaeian A, Murray E, Harrison LJ.(2016).The combined effects of teacher-child and peer relationships on children’s social - emotional adjustment, Journal of school psychology. Dec1:59:1-1. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2016.09.003.
- صفحات : 1-12
-
دانلود فایل
( 794.60 KB )