-
آرشیو :
نسخه تابستان 1400 - جلد اول
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
شناسه دیجیتال (DOI) :
10.22034/PSYJ.2021.0821.0523
-
کد پذیرش :
11805
-
موضوع :
روانشناسی بالینی
-
نویسنده/گان :
فاطمه ضمیری کامل، مسعود عباسی، فرناز ترابی، آذر آقایاری
-
کلید واژه :
خود گفتاری در ورزش، انگیزش ورزشی، اضطراب ورزشی، دانشآموز دختر.
-
Title :
Explaining the relationship model between Self-Talk in Sports with Sport Motivation and Sports Anxiety in Girl Athlete in Hamedan Province
-
Abstract :
The purpose of this study was to explain the model explaining the model relationship between self-talk in sports with sport motivation and sports anxiety in girl athlete in Hamedan province. The purpose of this study was applied and in terms of collecting data, descriptive-correlation based on structural equation modeling. The statistical population of this study was all female elementary school students, primary and secondary school students, who participated in the thirty fifth sport competitions of Hamedan province girl students (1062 person). The statistical sample was 285 people based on Krejcie & Morgan's tables and selected by random-relative method. Based on the goals, four questionnaires of individual information, self-talk in sport, sport motivation and sports anxiety were used to collect quantitative information and to test the hypotheses, were used of Pearson correlation and structural equation modeling (SEM). The results showed that self-talk in sport had a positive and significant relationship with sport motivation (r=0/352, p<0/01), self-talk in sport had a negative and significant relationship with sport anxiety (r= -0/281, p<0/01) and sport motivation had a negative and significant relationship with sport anxiety (r= -0/27, p<0/01). Also, the study of structural equation modeling showed that the proposed model had suitable fit and self-talk in sport in sport through mediator role of sport motivation has a significant effect on sport anxiety in athlete female students in Hamadan province. Eventually, it was suggested to coach the sports teams of the student, teach self-talk skills to your athletes, to through create motivation overcome sport anxiety and show a better performance.
-
key words :
Self-Talk in Sport, Sport Motivation, Sports Anxiety, Girl Student
-
مراجع :
[1] احمدی، مالک، نمازی زاده، مهدی، مختاری، پونه. (1395). ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس تجدیدنظر شده انگیزش ورزشی در دانشجویان ورزشکار. مطالعات روانشناسی ورزشی، شماره ۱۸، صص 34-19.
[2] اقدسی، محمدتقی، حیرانی، علی، وزینی طاهر، امیر، رحمانی، مسلم. (1391). ارتباط جو انگیزشی ادراکشده با اضطراب و عزتنفس ورزشکاران نخبه و غیر نخبه ورزشهای تیمی. مطالعات روانشناسی ورزشی، شماره 2، صص 14-1.
[3] اکرادی، مریم، عبدلی، بهروز. (۱۳۹۳). خود گفتاری در ورزشکاران. انتشارات پژوهشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، تهران.
[4] ایرانمنش، حمیده، صابری کاخکی، علیرضا، ایرانمنش، حسام. (1395). مقایسه انگیزش ورزشی در ورزشکاران راکتی زن و مرد: بر پایه نظریه خودمختاری. دومین همایش ملی یافتههای نوین در علوم ورزشی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید رجائی، تهران.
[5] پاین، گریگوری، دی، لاری. (1390). رشد حرکتی انسان: رویکردی در طول عمر. ترجمه: داریوش خواجوی، حسن خلجی. چاپ سوم، انتشارات دانشگاه اراک.
[6] جمشیدی، اکبر، عرب عامری، الهه، علیزاده، نرجس، سلمانیان، افشین. (1391). ارتباط جهتگیری ورزشی و اضطراب رقابتی در ورزشکاران شرکتکننده در دهمین المپیاد ورزشی دانشجویان. نشریه رشد و یادگیری حرکتی، شماره 9، صص 55-37.
[7] حاتمی، فرزانه، طهماسبی، فرشید، حاتمی شاه میر، الهام. (1395). ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه خود گفتاری در ورزش. نشریه مطالعات روانشناسی ورزشی، شماره 18، صص122-103.
[8] خالقی آرانی، حسین. (1382). مقایسه جهتگیری ورزشی دانشجویان ورزشکار دانشگاه گیلان. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی، گروه تربیتبدنی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، گیلان.
[9] سید محمدی، یحیی. (1395). روانشناسی یادگیری. موسسه نشر روان، تهران.
[10] عباسقلی پور، امیر، شهبازی، مهدی، باقر زاده، فضلالله. (1393). بررسی سبکهای اسنادی و انگیزش ورزشکاران نخبه و زیر نخبه ورزشهای انفرادی. نشریه رفتار حرکتی، شماره ۱۶، صص 92-75.
[11] قربانزاده، بهروز. (1394). رابطه خود گفتاری مثبت و منفی با اضطراب رقابتی و درصد صحیح سرویس در مسابقه والیبال. فصلنامه علمی پژوهشی طب توانبخشی، دوره 4، شماره 4، صص 124-116.
[12] کاشانی، ولی اله، آذری، منصوره. (1394). ویژگیهای روانسنجی و هنجاریابی نسخه فارسی مقیاس اضطراب ورزشی-2 در کودکان ورزشکار. نشریه مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 14، صص 146-129.
[13] مکاری ساعی، سیما. (1386). مطالعه ارتباط بین تحلیل رفتگی، عوامل انگیزشی و عملکرد تیمی بازیکنان حرفهای والیبال، رویکرد انگیزش خود تصمیمی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه.
[14] هادی نژاد، علی. (۱۳۹۱). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اضطراب ورزشی در بین ورزشکاران حرفهای شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی عمومی، گرایش روانشناسی - سنجش و اندازهگیری (روانسنجی)، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران.
[15] واعظ موسوی، سید محمدکاظم. (1380). تعیین روایی و پایایی سه پرسشنامه آمادگی روانی ورزشکاران. طرح پژوهشی پژوهشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، تهران.
[16] وودز، باربارا. (1386). روانشناسی ورزشی. ترجمه فتحالله مسیبی. انتشارات بامداد کتاب، تهران.
[17] Bobic, A. (2013). Relationship among the types and use of self-talk, free throw percentage, and anxiety of collegiate basketball players. The Faculty of Humboldt State University, Masters of Science in Kinesiology.
[18] Cashmore, E. (2008). Sport and Exercise Psychology: The Key Concepts (Routledge Key Guides). 2nd Edition, Routledge.
[19] Chroni, S., Perkos, S., & Theodorakis, Y. (2007). Function and preferences of motivational and instructional self-talk for adolescent basketball players. Athletic Insight, 9(1), 19-31.
[20] Cox, R. H. (2011). Sport Psychology: Concepts and Application. 7th Edition. McGraw-Hill.
[21] Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227-268.
[22] Georgakaki, S. K., & Karakasidou. E. (2017). The Effects of Motivational Self-Talk on Competitive Anxiety and Self-Compassion: A Brief Training Program among Competitive Swimmers. Journal of Psychology, 8, 677-699.
[23] Gill, D. L. (2000). Psychological dynamics of sport and exercise, 2th ed, Human Kinetics, 112-115.
[24] Goudas, M., Hatzidimitriou, V., & Kikidi, M. (2006). The effects of self-talk on throwing-and jumping-events performance. Hellenic Journal of Psychology, 3, 105-116.
[25] Hardy, J., Gammage, K., & Hall, C. (2001). A descriptive study of athlete self-talk. Sport Psychologist, 15(3), 306-318.
[26] Hatzigeorgiadis, A., & Biddle, S. J. H. (2008). Negative self-talk during sport performance: Relationships with pre-competition anxiety and goal-performance discrepancies. Journal of Sport Behavior, 31(3), 237-254.
[27] Hatzigeorgiadis, A., Theodorakis, Y., & Zourbanos, N. (2004). Self-talk in the swimming pool: The effects of self-talk on thought content and performance on water-polo tasks. Journal of Applied Sport Psychology, 16, 138-150.
[28] Hatzigeorgiadis, Antonis. (2006). Instructional and motivational self-talk: An investigation on perceived self-talk functions. Hellenic Journal of Psychology, 3(2), 164-175.
[29] Kolovelonis, A., Goudas, M., & Dermitzaki, I. (2011). The effects of instructional and motivational self-talk on students’ motor task performance in physical education. Psychology of Sport and Exercise, 12(2), 153-158.
[30] Krane, V., & Williams, J. M. (2006). Psychological Characteristics of Peak Performance. In J. M. Williams (Ed.), Applied Sport Psychology: Personal Growth to Peak Performance (pp. 207-227). New York: McGraw-Hill.
[31] Neshati, A. (2016). The Study of relationship between self-talk and anxiety With Judo athletic performance. International Journal of Sport Studies, 6(4), 238-243.
[32] Pelletier, L. G., Rocchi, M. A., Vallerand, R. J., Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2013). Validation of the revised sport motivation scale (SMS-II). Psychology of Sport and Exercise, 14(3), 329-341.
[33] Smith, R. E., Smoll, F. L., & Schutz, R. W. (1990). Measurement and correlates of sport-specific cognitive and somatic trait anxiety: The Sport Anxiety Scale. Anxiety research, 2(4), 263-280
[34] Smith, R. E., Smoll, F. L., Cumming, S. P., & Grossbard, J. R. (2006). Measurement of multidimensional sport performance anxiety in children and adults: The Sport Anxiety Scale-2. Journal of Sport and Exercise Psychology, 28(4), 479-501.
[35] Standage, M., Duda, J. L. & Ntoumanis, N. (2003). A model of contextual motivation in physical education: Using constructs from self-determination and achievement goal theories to predict physical activity intentions. Journal of Educational Psychology, 95, 97-110.
[36] Tavira, B. J., Sargatal, P. B., Garcia, P., & Latinjak, A. T. (2013). The Relationship between Motivation and Self- Talk. 18th annual Congress of the European College of Sport Science, At Barcelona, Catalonia, Spain.
[37] Thibodeaux, C. J. (2016). What Are Athletes Saying to Themselves? Self-Talk and Motivation in Youth Tennis. A Dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy at George Mason University, Master of Science, University of Louisiana at Lafayette.
[38] Turkmen, M., Bozkus, T., & Altintas, A. (2013). The relationship between motivation orientations and competitive anxiety in Bocce players: Does gender make a difference. Psychology and Behavioral Sciences, 2(4), 162-168.
[39] Van Raalte, J. L., Vincent, A., & Brewer, B. W. (2016). Self-talk: Review and sport-specific model. Psychology of Sport & Exercise, 22, 139-148.
[40] Zervas, Y., Stavrou, N. A., & Psychountaki, M. (2007). Development and validation of the Self-Talk Questionnaire (S-TQ) for sports. Journal of Applied Sport Psychology, 19(2), 142-159.
- صفحات : 1-15
-
دانلود فایل
( 375.87 KB )