-
آرشیو :
نسخه تابستان 1400 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
11809
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
ندا شیرسوار، محمد رضا خدابخش
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت های مبتنی بر کنترل استرس بر ابعاد فراهیجانی منفی و تحریف های شناختی در رضایت جنسی زنان مبتلا به واژینیسم بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهش¬هاي نیمه تجربي (طرح پژوهش آن، پيش آزمون – پس آزمون با گروه كنترل نابرابر) بود. اين تحقيق شامل كليه¬ي زنان مبتلا به اختلال واژینیسم که به کلینیک های شهر مشهد برای درمان مراجعه کردند، می باشند. نمونه ی آماری این پژوهش شامل 24 نفر از این زنان بودند که به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. آنها در دو گروه آزمايشي و گواه (12نفر گروه آزمايش و 12 نفر گروه گواه) جایگزین شدند. پس از اجرای پیش آزمون، جلسات آموزشی در 8 جلسه 90 دقیقه ای برای گروه آزمایش اجرا شد، اما گروه کنترل هیچ درمانی را دریافت نکردند. داده ها از پرسشنامه ی فراهیجان میتمانسگروبر و همکاران (2009) ، پرسشنامه تحریف هاي شناختی الیس (1998)، پرسشنامه رضایت جنسی هادسون – هریسون و کروسکاپ (1981)، جمع آوري گردید. برای تحلیل داده ها از آزمون از آزمون های تحلیل کواریانس یک و چند متغیره استفاده شد. یافته ها نشان داد که آموزش مهارت های مبتنی بر کنترل استرس بر ابعاد فراهیجانی منفی و تحریف های شناختی در رضایت جنسی زنان مبتلا به واژینیسم موثر بود. در نتیجه گیری بر اساس یافته های این پژوهش پیشنهاد می شود که در مراکز مشاوره و کلینیک های درمانی جهت افزایش رضایت جنسی و کاهش فراهیجان منفی و تحریف های شناختی در زنان مبتلا به واژینیسم از تکنیک های آموزشی مهارت های مبتنی بر کنترل استرس بهره برد.
-
لیست منابع :
[1] آبوت، پاملا. و کلر، والاس. (1398). جامعه شناسی زنان، ترجمه منیژه نجم عراقی، تهران، نشر نی. (انتشار به زبان اصلی، 2015).
[2] آزاد، حسین. (1398). روانشناسی سلامت (بهداشت روانی). چاپ چهاردهم. تهران: بعثت.
[3] بک، جودیت. (1995). شناخت درمانی: مبانی و فراتر از آن. ترجمه لادن فتی و فرهاد فریدحسینی (1397). نشردانژه
[4] بک، جودیت. (1399). شناخت درمانی: اصول و مفاهیم ماورای آن. ترجمه: محمد رضا محمدی، هوشمند کهن زاد، نرگس جوشقانی. و عبدالرضا منصوری راد. انتشارات کتاب ارجمند. 155-157. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2009).
[5] پسندیده، راحله. و ابوالمعالی، خدیجه. (1395). اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر افزایش بهزیستی، فصلنامه اندیشه و رفتار، 11، 41، 17-7.
[6] توکلی، مهین. (1398). شیوه های مقابله با استرس و ارتباط با سلامت روانی. تهران: نشر قو.
[7] تلخایی، محمود؛ بزرگی، آزاده؛ صحافی، لاله. و محمدی، آزاد. (1395). انسجام بین شناخت و هیجان در تربیت، فصلنامه تازه های علوم شناختی، 18، 3، 79-65.
[8] تهامی، احمد. (1395). بررسی آموزش مهارتهای مقابلهای در کاهش استرس، اضطراب و افسردگی زنان سرپرست خانواده. ص 53. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد.
[9] تدین، میترا؛ رضایی خیرآبادی، آرزو؛ مالی نژاد، میترا. و شیرالی نیا، خدیجه. (1396). اثر بخشی درمان ترکیبی شناختی- رفتاری و کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در درمان یک مورد مبتال به اختلال اضطراب فراگیر، مجله زنان و نازایی، 19، 39، 34-25.
[10] حمیدی مدنی، هایده. (1396). برطرف ساختن واژينیسموس. تهران: نشر آرمان دانش.
[11] جوانمردی، پگاه. (1396). اثربخشی درمان شناختی رفتاری و آموزش ارتباط زناشویی بر بهبود افکار و عملکرد جنسی زنان دارای کژکاری جنسی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی.
[12] خدابخشی کولایی، آناهیتا؛ فلسفی نژاد، محمد رضا، مقدم، فاطمه. و مجرب، مرجان. (1397). اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر کیفیـت زنـدگی و فرسـودگی شـغلی آتش نشانان شهر تهران، مجله علوم پزشکی تربت حیدریه، 6، 1، 19-12.
[13] رابرت، لیهی. (1398). تکنیک های شناخت درمانی، (ترجمه حسن حمیدپور وزهرا اندوز).تهران: انتشارات ارجمند. (تاریخ انتشار به زبان اصلی،2003).
[14] رستمی، مهدی؛ قزلسفلو، مهدي، محمدلو، هادي. و قربانیان، الهام .(1395). پیشبینی سلامت روانی بر مبناي شفقت خود، هویت و خودشناسی دانشجویان، فصلنامه مشاوره و روان درمانی، 4، 15، 44-30.
[15] رضاپور فریدیان، ریحانه؛ فلاح زاده، هاجر؛ سید موسوی، پریسا سادات. و پناغی، لیلی. (1397)، نقش میانجی ابعاد مراقبت در رابطه میان ابعاد دلبستگی و رضایت جنسی زوجین در چرخه های زندگی خانواده، نشریه مشاوره و رواندرمانی خانواده، 8، 2، (26)، 241-215.
[16] رضایی، نور محمد؛ پارسایی ایمان؛ نجاتی، عصمت؛ نیک آمال، میترا، هاشمی زرینی، سعداله. (1391). بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس فراهیجان دانشجویان دانشگاه علامه طلاطبایی، مقاله پژوهشی، دوره4، شماره 2، 121-104.
[17] روزنهان، دیوید آل و سلیگمن، مارتین. (1395). آسیب شناسی روانی ج 2، ترجمه: یحیی سید محمدی. تهران: انتشارات رشد (تاریخ ترجمه به زبان اصلی، 2000).
[18] زهراکار، کیانوش. (1395). مشاوره استرس (پیشایندها، پیامدها و راهبردهای درمانی استرس). تهران: نشر دانشگاهی بال.
[19] سادوک، بنجامین جیم. و سادوک، ویرجینیا آلکوت. (1398). خلاصه روانپزشکی، ترجمه فرزین رضاعی، چاپ نهم، تهران: ارجمند. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2015).
[20] ساراسون، ايروين. جي. و ساراسون، باربارا. آر. (2001). روان شناسي مرضي. ترجمه: بهمن نجاريان، محمدعلي اصغري مقدم و محسن دهقاني. (1398). چاپ چهارم. تهران: رشد
[21] سرمد، زهره؛ حجازی، الهه. و عباس بازگان. (1390). روش تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگه.
[22] شاکرمی محمد، زهراکار کیانوش، محسن زاده فرشاد. (1393). بررسی نقش واسطهای سبکهای حل تعارض در رابطهی بین تحریفهای شناختی بین فردی و رضایت جنسی با تعهد زناشویی. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی. ۸ (۲) :۵۱-۶۰
[23] سروقد، سیروس. و دانش پور، آیدا. (1389).رابطه ی راهبردهای فراشناختی با پرخاشگری و شیوه های مقابله با استرس دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی شهرشیراز.فصلنامه روانشناسی کاربردی. 4 (3)، پیاپی .25.
[24] سلمانی، خدیجه؛ مظاهری، محمدعلی؛ چراغی، مونا؛ پناغی،لیلی؛ موتانی، فرشته. و صادقی، منصوره سادات (1394). پیش بینی رضایت زناشویی براساس کیفیت ارتباط همسران بادو خانواده اصلی.راهبرد فرهنگ، 31.
[25] شاملو، سعيد. (1398) مكتبها و نظريه ها در روانشناسي شخصيت، نشر: ارسباران
[26] شفیع آبادي، عبدا... ؛ ناصري، غلامرضا. (1398) نظري هاي مشاوره و روان درمانی،تهران، انتشارات مرکزنشر دانشگاهی.
[27] شیخ الاسلامی، علی. و سید اسماعیلی قمی، نسترن. (1393). مقایسه ی تأثیر روشهای آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی و مهارتهای مطالعه بر اضطراب امتحان دانشآموزان، فصلنامه روانشناسی مدرسه، مقاله 6، دوره3، شماره 2، 121-104.
[28] شیخ الاسلامی، راضیه. و حسن نیا، سمیه. (1394). نقش واسطه اي هوش هیجانی در رابطه علّی ابعاد فراهیجانی والدین و تاب آوري فرزندان، روانشناسی خانواده، 2، 1، 78-91.
[29] شریفیان، مهناز؛ صفاریان، مجید. و علیزاده فرد، سوسن. (1397) . بررسی مدل ساختاری اختالل واژینیسموس براساس متغیرهای سازگاری زناشویی، خودابرازگری جنسی و اضطراب رابطۀ جنسی و سبکهای تبادل اجتماعی، فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، 12، 4، 65-48.
[30] شیرمحمدی، گیتی. (1398). اثربخشی آموزش مهارتهای مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی بر تحریف شناختی و بهزیستی روانشناختی در دانش آموزان مبتلا به افسردگی، پایان کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور.
[31] شولتز، دوان پی و شولتز، سیدنی الن. (1398). نظریههای شخصیت. ترجمه: سیدمحمدی، یحیی (2014). تهران، ارسباران.
[32] صالح زاده، زهرا؛ مجتهد زاده، مهشید. وخلیلی، الهه. (1396). تفاوت های جنسیتی خود شفقت ورزی در نمونه غیر بالینی، روانشناسی معاصر، 10، 12، 1029-1027.
[33] صمصام بزرگی، ثریا. (1396). مقايسه خودکارآمدی، دانش و نگرش و شناخت جنسی در زنان با و بدون واژينیسموس. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان.
[34] صفری، هاجر؛ نجاتی، عصمت. و پارسایی، ایمان. (1393). بررسی رابطه فراهیجان و شادکامی در دانشجویان دانشگاه. اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران-موسسه آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
[35] طرزی مقدم، مهشید. (1398). ترس از رابطه جنسی در زنان (واژینیسموس). تهران: نشر حیدری.
[36] علمردانی صومعه، سجاد؛ نوریان اقدم، جلیل. و یوسفی، مهناز. (1398). مقایسه ی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و فراهیجان در افراد شاغل و غیر شاغل، رویش روان شناسی، 8 ،2 ،( 35) ، 74-63.
[37] کجباف، محمد باقر. (1391). روانشناسی رفتار جنسی، تهران، نشر روان.
[38] کریمیان، نگار؛ گلزاري، محمود. و برجعلی. (1391). اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاري بر ارتقاء کیفیت زندگی مردان وابسته به مواد، فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 8، 2، 138-119.
[39] كشاورز، زهره؛ سيمبر معصومه. و رمضانخاني، علي.(1391). عوامل تأثير گذار بر نحوه مقابله با استرس در زنان كارگر بر پايه « الگوي تلفيقي نظريه رفتاربرنامه ريزي شده و خودكارآمدي ».فصلنامه پايش11.(5)، 696 – 685.
[40] كروم وريدلي، جین. ( 1396). زوج درماني كاربردي با رويكرد سيستمي-رفتاري، ترجمه اشرف السادات موسوي، تهران، انتشارات مهر كاويان.
[41] کلارک، دیوید میلر. و فربورن، کریستوفر. (1954). دانش و روشهای کاربردی رفتار درمانی شناختی. مترجم: کاویانی، حسین. (1394). انتشارات سنا.
[42] کلینیکه، کریس. (1999). مجموعه کامل مهارتهای زندگی. ترجمه شهرام محمدخانی. (1398). تهران نشر رسانه تخصصی.
[43] گلمکانی، ناهید؛ درمحمدی، ملیحه. و مظلوم، سید رضا. (1392). بررسی رضایت جنسی و خشنودی زناشویی پس از زایمان در زنان نخست زای مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد، مجله زنان مامایی ونازایی ایران، 16، 55، 13-7
[44] گولومبوک، سوزان. (1393). رشد جنسيت، ترجمه مهرناز شهرآراي، تهران،چاپ شمشاد.
[45] گاتمن، جان. (1393). هفت اصل موفقیت در عشق و ازدواج. ترجمه مینا اشعری، پاپ دوم، نشر: گلستان. (تاریخ نشر اثر به زبان اصلی، 2000).
[46] Abbott, B. V. (2015). Emotion dysregulation and reregulation: predictors of relationship intimacy and distress. Texas: Texas A & M University.
[47] Amanda, W. G. van, L., Hanneke, E., Creemers, S,. Vogelaar, N., Anne, C., Miers, P., Westenberg, M. & Jessica, J. (2020). The effectiveness of school-based skills-training programs promoting mental health in adolescents: a study protocol for a randomized controlled study, Public Health, 19, 712.
[48] Antoni, M. H., Lechner, S. C., Kazi, A., & Wimberly, S. R. et al. (2007). How stress management improves quality of life after treatment for breast cancer. Journal of Consuling and Clinical psychology. ; Vol. 74(6): 1143.
[49] American Psychiatric Association.(2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed.Arlington: American Psychiatric Publishing.pp: 103-106.
[50] Amirkhan, J. H., Risinger, R.T., & Swickert, R.J. (2008). Extraversion: A “hidden” personality factor in coping? Journal of personality .63,212-189.
[51] Alborzkouh, P,. Nabati, M,. Zainali,M,. Abed, Y,. & Shahgholi, F. (2015). A review of the effectiveness of stress management skills training on academic vitality and psychological well-being of college students, Journal of Medicine and Life Vol. 8, Special Issue 4, pp.39-44.
[52] Asadi Noghabi, A., Zandi, M., & Nazari, A. (2010). Essential of learning and education to patient. Tehran: Hakim hidgi; [Persian].
[53] Babaei, M.R. , Askarizadeh, G.H. , & Towhidi, A . (2017). The effectiveness of resilience training and stress management (SMART) on the quality of life in patients with thalassemia major, Preventive Care in Nursing & Midwifery Journal ; 7(2 ): 7-14.
[54] Bandura, A.(2006).Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual review of psychology. 52(1), 1-26.
[55] Beck, A.T., Steer, R. A., Brown, B. (1997). Manual for the Beck Depression Inventory-II. San Antonio: Psychological Corporation.
[56] Beck, C,. Thomas, N,. Hofer, S,. Gerhard, Sh. (2009). When you don’t like what you feel: Experiential avoidance, mindfulness and meta-emotion in emotion regulation. Personality and Individual Differences 46 , 448–453.
[57] Beck, A.T. (1976). Cognitive therapy and the emotional disorders. New York: International Universities Press.
[58] Binik, Y.M. )2010). The DSM diagnostic criteria for vaginismus. Archives of Sexual Behavior;39(2): 278-91.
[59] Barlow, D. H., & Lehman, C. L. (1996). Advances in the psychosocial treatment of test-taking anxiety disorders. Archives of General Psychiatry, 53, 723-737.
[60] Barlow, D. H. (2014). Anxiety and its disorder: The nature and treatment of anxiety and panic (2nd.ed). New York: Guilford press.
[61] Barnes, A., Dodson, M., Wood, B., Thomas, H., & Kimberly, C. (2017). The effect of attachment styles on positive communication and sexual satisfaction in relationships. Journal of Positive Sexuality, 3(2), 27-31.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
مهارت های مبتنی بر کنترل استرس، فراهیجان منفی، تحریف هاي شناختی، رضایت جنسی، واژینیسم.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 38-51
-
دانلود فایل
( 1.02 MB )