-
آرشیو :
نسخه تابستان 1400 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
11795
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
ندا شیرسوار
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
اعتیاد یکی از مهم ترین مشکلات عصر حاضر است که در تمام کشورها گسترش یافته است. مصیبتی که میلیونها زندگی را ویران کرده و سرمایه ملی زیادی صرف مبارزه و یا جبران صدمات ناشی از آن شده است، به نحوی که به شمار قربانیان مصرف این مواد افیونی افزوده شده و با ایجاد عوارض مختلف روانی، جسمانی، فرهنگی، خانوادگی، اقتصادی، کانون خانواده و سلامت جامعه را مورد تهدید قرار داده، بنابراین باید زمینه ای فراهم کرد تا روند پیگیری شناسایی و درمان، پیگیری به طور هدفمند طرح ریزی شود. هدف از این تحقیق شناسایی و تعیین رابطه بین هوش هیجانی افراد سالم با هوش هیجانی افرادی که سوء مصرف مواد دارندو شناسایی افراد در معرض خطر اعتیاد و اقدام های پیشگیرانۀ لازم برای آنان. انتخاب نوع درمان و اقدام های حمایتی، خدماتی، مشاوره ای لازم برای معتادان می باشد. روش تحقیق توصیفی علی مقایسه ای می باشد و تحقیق در محیط کلینیک ترک اعتیادشهرستان مشهد صورت گرفته است. نمونه شامل 30 نفر جنس مونث در دو گروه مجزا 15 نفر افراد معتاد و 15 نفر شخص سالم می باشد. که اشخاص معتاد از بین مراجعین به کلینیک ترک اعتیاد که حاضر به همکاری و شرکت در این تحقیق شدندانتخاب و به مراجعین پرسشنامه 90 سؤالی بار، آن داده شد، روش تحقیق توصیفی، علی مقایسه ای می باشد و با استفاده از آزمون های آمار و نرم افزار مینی تب صورت گرفته است که در نهایت فرضیه ها ثابت گردیده و نشان داده شد خودآگاهی هیجانی، روابط بین فردی، واقع گرایی وتحمل استرس افراد معتاد پایین تر از افراد عادی می باشد یعنی تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده گردید. بحث ونتیجه گیری:با توجه به تحقیق حاضر و تحقیقات مشابه داخل وخارج کشور می توان نتیجه گرفت که مهارتهایی چون خودآگاهی هیجانی، روابط بین فردی، واقع گرایی وتحمل استرس عامل مهمی در بیماری اعتیاد است بنابراین راهبردهای آموزشی در افزایش خودآگاهی هیجانی، روابط بین فردی، واقع گرایی وتحمل استرس می تواند در عامل پیشگیری مدنظر قرار گیرد.
-
لیست منابع :
[1] اردشیری مهرداد(1378)فرهنگ اعتیاد ومواد مخدر ،تهران نشر مهرداد اردبیری
[2] بدریان ،فخرالدین (1385)مجموعه کل قوانین مواد مخدر ،تهران انتشارات دانشور
[3] سرگلی، مرضیه (1392)راههای مقابله با اعتیاد به زبان ساده،مشهد انتشارات سخن گستر
[4] هوش هیجانی دانیل گلمن2002
[5] سالوی پترس (1385)هوش هیجانی ترجمه نسرین اکبرزاده،تهران نشر رشد
[6] Davies, L. (2001). Emotional Intelligence: An Essential Component of Education, Educational Materials: Dedicated to Helping Children Thrive. http://www.kellybear.com.
[7] Dunn, S. (2004). Emotional intelligence & Addiction;10 Key points by Sussan Dunn, The EQ coach, Journal of substance abuse treatment, 15,129-136. Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. New York. Bantan Books. Parker, J. D. Taylor .R. N. Eastabrook. J. M.schell, S.L. & Wood, L. M. (2008). problem gambling in adolescence: Relationships with internet misuse.gaming abuse and emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 45,174-180. Salovey, P. and Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality, 9, 185-211.
[8] Shutte, N.S., Malouff, J. M., Han, L. E., Haygerty, D. J. Cooper, J, T., Golden, C. J. & Dornbeim, L. (1998).Development and validation of a measure of emotional intelligence .Personality and Individual Differences, 25,167-177.
[9] Stern, R. (2007). Social & Emotional Learning: What is it? How can we use it to Help our children, New York University School of Medicine.
[10] Taylor, G. J., Bagby, R. M., & Parker, J. D. A. (1997). Disorders of Affect Regulation: Alexithymia in Medical and Psychiatric Illness. Cambridge: Cambridge University Press.
[11] Trinidad, D. R., & Johnson, C. A. (2002).The association between emotional intelligence and early adolescent tobacco and alcoholuse. Personality and Individual Differences, 32, 95-105.
[12] Trinidad, D., R.Unger, J., B. Chou, C. P., & Johnson, A. (2004).The protective association of emotional intelligence with psychosocial smpking risk factors for adolescents. Personality and Individual Difference, .36, 645-654.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
تحمل استرس، توانایی حل مساله واستقلال.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 61-66
-
دانلود فایل
( 220.15 KB )