-
آرشیو :
نسخه تابستان 1400 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
11770
-
موضوع :
روانشناسی تربیتی
-
نویسنده/گان :
زهرا گلی زاده، معصومه عبداللهی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
شیوع گسترده بیماری کووید-19، وضعیت اضطراری را برای پیشگیری از این بیماری در سراسر جهان اعمال کرده است. تعطیلی مدارس و قرنطینه خانگی از تمهیداتی است که سبک زندگی و سلامت جسمی و روانی کودکان و نوجوانان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. از طرفی به وجود آمدن محرک های استرس زا در منزل مانند ترس از ابتلا به بیماری، کمبود ارتباط با همکلاسی ها، دوستان و معلمان، کمبود فضای مناسب در منزل و در مواردی مشکلات مالی واقتصادی والدین می تواند اثرات ماندگار بر سلامت روان کودکان و نوجوانان داشته باشد. این پژوهش با هدف مرور سیستماتیک پیامدهای روانشناختی اپیدمی کویید -19 در کودکان و نوجوانان انجام گردید. بدین صورت که یافته های پژوهشی از سال های 2020و2021میلادی در پایگاهای اطلاعاتی داخلی و خارجیPubMed ,google schohar؛ Sid ,Magiran Springer، Science direct,. باجستجوی کلید واژه های: سلامت روان، پیامدهای روان شناختی، کووید19، اضطراب، افسردگی، قرنظینه، کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت بر اساس معیارهای ورود از بین40مقاله ی مورد بررسی14مقاله وارد پژوهش گردید و نتایج طبقه بندی، خلاصه و گزارش شد. نتایج این مرور سیستماتیک، نشان داد که پیامدهای روانشناختی کووید-19 در کودکان و نوجوانان، در قالب اضطراب، استرس پس از سانحه، افسردگی، ناسازگاری و اعتیاد به اینترنت و پرخاشگری نمایان شده است. از آنجایی که این گروه سنی در معرض خطرات محیطی قرار دارند و سلامت جسمی و روانی و بهره وری آنها در زندگی آینده ریشه در سالهای کودکی دارد، توجه جدی و تلاش فراوان جهت جلوگیری از عواقب طولانی مدت تعطیلی مدارس و قرنطینه خانگی امری اجتناب ناپذیر است. پیشنهاد می شود علاوه بر کودکان و نوجوانان، به والدین و معلمان نیز راهبردهای مقابله با استرس و مهارت های تاب آوری نیز آموزش داده شود.
-
لیست منابع :
[1] Porcheddu R, Serra C, Kelvin D, Kelvin N, Rubino S. Similarity in case fatality rates (CFR) of COVID-19/SARS-COV-2 in Italy and China. The Journal of Infection in Developing Countries. 2020 Feb 29;14(02):125-8.
[2] Yu J, Ouyang W, Chua ML, Xie C. SARSCoV-2 transmission in cancer patients of a tertiary hospital in Wuhan. medRxiv. 2020 Jan 1.
[3] Shahyad S, Mohammadi MT. Psychological impacts of Covid-19 outbreak on mental health status of society individuals: A narrative review. Journal of Military Medicine. 2020 Feb 1;22(2). 4.
[4] Chen N, Zhou M, Dong X, Qu J, Gong F, Han Y, et al. Epidemiological and clinical characteristics of 99 cases of 2019 novel coronavirus pneumonia in Wuhan, China: a descriptive study. Lancet. 2020 Feb 15;395(10223):507-513. Epub 2020 Jan 30. PMID: 32007143; PMCID: PMC7135076.
[5] WHO. Novel coronavirus (2019-nCoV) situation report - 15. Feb 4, 2020.
[6] Chen F, Zheng D, Liu J, Gong Y, Guan Z, Lou D. Depression and anxiety among adolescents during COVID-19: A cross-sectional study. Brain, Behavior, and Immunity.2020.
[7] choobdari, Asgar, Nikkhoo, Fatemeh, Fooladi, Fatemeh. (1399). Psychological consequences of the new coronavirus (Covid 19). Children: A systematic review study. Journal of Educational Psychology, 16 (55), 55-68.
[8] Sim K, Chan YH, Chong PN, Chua HC, Soon SW outbreak of an infectious disease. Journal of psychosomatic research. 2010;68(2): 195-202
[9] Wang G, Zhang Y, Zhao J, Zhang J, Jiang F. Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. The Lancet. 2020; .945-7: 10228(395. (
[10] Brooks SK, Webster RK, Smith LE, Woodland L Wessely S, Greenberg N, et al. The psychologic impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet. 2020.
[11] Abu al-Ma'ali al-Hosseini, Khadijeh (1399). Psychological and educational consequences of coronary heart disease in students and strategies to deal with them. Quarterly Journal of Educational Psychology, Allameh Tabatabai University 15 (56). 166- 153.
[12] Zhao S, Chen H. Modeling the epidemic dynamics and control of COVID-19 outbreak in China. Quantitative biology (Beijing, China). 2020:1- .9.
[13] Grechyna, D. (2020). Health threats associated with children lockdown in Spain during COVID-19. Available at SSRN, 1, 356-376.
[14] Cerván and Costa-López، Borja and Juárez-Ruiz de Mier، Rocío and Real-Fernández، Marta and Sanchez-Muñoz de León، Marta and Navarro-Soria، Ignasi (2021). Consequences of COVID-19 Confinement on Anxiety, Sleep and Executive Functions of Children and Adolescents in Spain.
[15] de Figueiredo CS, Sandre PC, Portugal LCL, Mázala-de-Oliveira T, da Silva Chagas L, Raony Í, Ferreira ES, Giestal-de-Araujo E, Dos Santos AA, Bomfim PO. COVID-19 pandemic impact on children and adolescents' mental health: Biological, environmental, and social factors. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry. 2021 Mar 2; 106:110171. doi: 10.1016/j.pnpbp.2020.110171. Epub 2020 Nov 11. PMID: 33186638; PMCID: PMC7657035.
[16] Oliviero B, Emanuela M, Mattia D, Elena F, Karen S, Maria G, Maria P, Raffaele F (2020) in sleep patterns and disturbances in children andadolescents in Italy during the Covid-19 outbreak.
[17] Shirzadi, Parasto; Amini Shirazi, Narges, Asgharpour Leshkami, Zahra (1399) The relationship between coronary anxiety in mothers and the parent-child interaction and aggression of children during the 16th year quarantine. No. 62.
[18] Anda HH, Braithwaite S. EMS, Criteria for Disaster Declaration. Stat Pearls Intern: Stat Pearls Publishing; 2019.
[19] Miranda DM, da Silva Athanasio B, de Sena Oliveira AC, Silva ACS. How is COVID-19 pandemic impacting mental health of children and adolescents? International Journal of Disaster Risk Reduction. 2020:101845
-
کلمات کلیدی به فارسی :
کووید19-کودک-نوجوان-پیامدهای روانشناختی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 67-75
-
دانلود فایل
( 313.79 KB )