-
آرشیو :
نسخه بهار 1400 - جلد اول
-
کد پذیرش :
11768
-
موضوع :
علوم تربیتی
-
نویسنده/گان :
راهب جعفری، بهزاد شالچی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف این پژوهش بررسی رابطه ابعاد کفایت اجتماعی و سبک های اسنادی با اضطراب امتحان در دانش آموزان بوده است. روش تحقیق حاضر به دليل بررسي وضع موجود متغيرهاي تحقيق و روابط آن ها در جامعه، جزء تحقيقات توصيفي/ همبستگی ميباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه منطقه چهار شهر تبریز در سال تحصیلی 98-1397 بود که با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی ساده و با توجه به جدول مورگان، تعداد 200 نفر از این دانش آموزان به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور اندازه گیری متغیرهای مورد نظر از پرسشنامه های کفایت اجتماعی فلنر، سبک های اسنادی پیترسون و سلیگمن و اضطراب امتحان ساراسون استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره بکار برده شد. یافته ها نشان داد: 1) بین سبک های اسنادی با اضطراب امتحان در دانش آموزان رابطه وجود دارد. 2) بین ابعاد کفایت اجتماعی با اضطراب امتحان در دانش آموزان رابطه وجود دارد.3) سبک های اسنادی (اسناد درونی/بیرونی) و ابعاد کفایت اجتماعی (مهارت شناختی، مهارت هیجانی و آمایه های انگیزشی) می تواند اضطراب امتحان در دانش آموزان را پیش بینی کند. نتيجه تحقيق حاضر مي تواند اشارات كاربردي براي دست اندركاران امر آموزش و پرورش و خانواده ها داشته باشد.
-
لیست منابع :
[1] آهنچیان، م.ر.، ارفع، ف. و بهمن آبادی، س.، "رابطه سبک اسناد و خودتنظیمی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد"، آموزش در علوم پزشکی، سال چهاردهم، شماره 2، 350-362، 1394.
[2] توکلی زاده، ج.، ابراهیمی قوام، ص.، فرخی، ن.ع. و گلزار، م.، "اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر وضعیت سلامت روان، سبک اسناد و خودکارآمدی دانش آموزان پسر"، پایان نامه دکتری روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، 1390.
[3] حبیب خلق، س.، "رابطه بین باورهای هوشی، سبک¬های اسنادی و باورهای انگیزشی با راهبردهای یادگیری دانشجویان"، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور مرکز تبریز، 1395.
[4] خدائی، ل.، و انتصار فومنی، غ.، (1395). "رابطه سبک¬های اسنادی و سبک کنارآمدن با استرس با سرمایه روان¬شناختی زنان سرپرست خانوار شهر زنجان" مجله ایده¬های نوین روانشناسی، سال 6، شماره 4، 39-50، 1395.
[5] رستم اوغلی، ز.، طالبی جویباری، م.، و پرزور، پ.، "مقایسه¬ی سبک¬های اسنادی و تاب¬آوری در دانش¬آموزان با اختلال یادگیری خاص، نابینا و عادی" مجله ناتوانی¬های یادگیری، ساا چهارم، شماره 3، 55-39، 1394.
[6] فرخی، ح.، و مصطفی پور، و.، "بررسی رابطه بین سبک¬های اسنادی با هراس اجتماعی و سازگاری اجتماعی"، فصلنامه نسیم تندرستی، سال چهارم، شماره 4، 44-52، 1395.
[7] عقیلی، س.م.، و نصیری، ا.س.، "رابطه راهبردهای یادگیری و سبک¬های اسناد با مسئولیت پذیری" مجله شناخت اجتماعی، سال سوم، شماره 8، 109-125، 1393.
[8] Cañas, J., Quesada, J., Antolí, A., & Fajardo, I. Cognitive flexibility and adaptability to environmental changes in dynamic complex problem-solving tasks. Ergonomics, 46(5), 482-501, 2003.
[9] Cassady, J. Test anxiety: Contemporary theories and implications for learning. Anxiety in schools: The causes, consequences, and solutions for academic anxieties, 7-26, 2010.
[10] Cheung, C.-k., & Lee, T.-y. Improving social competence through character education. Evaluation and program planning, 33(3), 255-26, 2010.
[11] 11 Dennis, J. P., & Vander Wal, J. S. The cognitive flexibility inventory: Instrument development and estimates of reliability and validity. Cognitive therapy and research, 34(3), 241-253, 2010.
[12] Green, V. A., & Rechis, R. Children's cooperative and competitive interactions in limited resource situations: A literature review. Journal of Applied Developmental Psychology, 27(1), 42-59, 2006.
[13] Karami, A. A., Maleki, H., & Babamoradi, A. Comparison of the effectiveness of participatory teaching methods and brainstorming in social competence. Educational Psychology, 10(32), 55-79, 2014.
[14] Kruglanski, A. W. The psychology of closed mindedness: Psychology Press, 2013.
[15] Rantanen, K., Eriksson, K., & Nieminen, P. Social competence in children with epilepsy—a review. Epilepsy & Behavior, 24(3), 295-303, 2012.
[16] Salibi, J., & Modarresi, G. Investigating the relationship of general health with job burnout and social competence among female elementary school teachers in Tehran in the academic year 2013-Women's Research Journal, 7(1), 127-157, 2016.
[17] Shariatmadar, A., & Pourgravand, S. Comparing emotional seeking and social competence between girls living in well-being boarding centers and girls under the guardianship of a family. Counseling and Psychotherapy Culture, 5(20), 95-112, 2014.
[18] Singh, N. N., Lancioni, G. E., Winton, A. S., Curtis, W. J., Wahler, R. G., Sabaawi, M., McAleavey, K. Mindful staff increase learning and reduce aggression in adults with developmental disabilities. Research in Developmental Disabilities, 27(5), 545-558, 2006.
[19] Tanay, G., Lotan, G., & Bernstein, A. Salutary proximal processes and distal mood and anxiety vulnerability outcomes of mindfulness training: A pilot preventive intervention. Behavior therapy, 43(2), 492-505, 2012.
[20] Weiner, B. An attribution theory of motivation and emotion. Series in Clinical & Community Psychology: Achievement, Stress, & Anxiety, 1982.
[21] Zong, J.-G., Cao, X.-Y., Cao, Y., Shi, Y.-F., Wang, Y.-N., Yan, C., Chan, R. C. Coping flexibility in college students with depressive symptoms. Health and Quality of Life Outcomes, 8(1), 66, 2010.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
سبک های اسنادی، ابعاد کفایت اجتماعی و اضطراب امتحان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 138-149
-
دانلود فایل
( 431.41 KB )