-
آرشیو :
نسخه تابستان 1400 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
11773
-
موضوع :
روانشناسی
-
نویسنده/گان :
محمد بانان فردوسیان، آزاده صمیمی اصل، زینب موثقی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
پژوهش حاضر قصد دارد نظریه های یادگیری شناختی، اجتماعی و عاطفی از دیدگاه بندورا، جولیان راتر و والتر میشل را مورد مقایسه قرار دهد. برای حصول نتیجه از این مقایسه، از روش تحلیلی-استنتاجی از نوع نظری و کیفی استفاده شده است. بر اساس یافته های پژوهش تطابق چشمگیری بین این نظریات در زمینه های (درونی بودن یادگیری، تأثیر عوامل شناختی و اجتماعی در شکل گیری رفتار، مختار بودن انسان، وجود سه نوع یادگیری مشاهده ای، سرمشق گیری و فعال) و تفاوت های ناچیزی در زمینه های پایداری رفتار و برخی مفاهیم همچون حداقل سطح هدف، مکان کنترل و قانع سازی اجتماعی وجود دارد.
-
لیست منابع :
[1] شولتز، دوان (1391). نظریه های شخصیت. مترجمان: یوسف کریمی، فرهاد جمهری، سیامک نقشبندی، بهزاد گودرزی، هادی بحیرایی و محمدرضا نیکخو. تهران: نشر ارسباران.
[2] فیست، جس؛ فیست، گریگوری جی (1392). نظریه های شخصیت. مترجم: یحیی سید محمدی. تهران: نشر روان.
[3] Bandura, A. (1963). Social learning and personality development. New York: Holt, Rinehart, and Winston.
[4] Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Oxford, England: Prentice-Hall.
[5] Bandura, A. (1971). "Social Learning Theory" (PDF). General Learning Corporation. Archived from the original (PDF) on 24 October 2013. Retrieved 25 December 2013.
[6] Bandura, A. (1994). Social cognitive theory and mass communication . In J. Bryant & D. Zillman, Media effects: Advances in theory & research (pp. 61-90). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
[7] Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
[8] Bandura, A. (1999). Social cognitive theory of personality. In L.A Pervin & O. P John : handbook of personality: theory and research (pp. 194-196) New York: Guilford press.
[9] Bandura, A. (2000). Exercise of human agency through collective efficacy. Current directions in psychological science, 9, 75-78.
[10] Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual review of psychology. 52, 1-26.
[11] Chomsky, Noam (1959). "A review of B. F. Skinner's Verbal Behavior". Language. 35 (1): 26–58.
[12] Engler, Barbara (2008). Personality Theories. Cengage Learning. pp. 254-255.
[13] Hull, C. L. (1930). "Simple trial and error learning: A study in psychological theory". Psychological Review. 37 (3): 241–256.
[14] Mischel, W. , Cantor, N.& Feldman, S. (1973). Principles of self-regulation: The nature of willpower and self-control. In E. T. Higgins & A. W. Druglanski. Social psychology : handbook of basic principles (pp: 329-360). New York: Guilford press.
[15] Mischel, W. , Moore. (1973). Effects of attention to symbolically presented rewards upon self-control. Journal of personality ans social psychology, 28, 172-179.
[16] Mischel, W. (1990). Personality dispositions revisited and revisited: A view after three decades. In L. A. Pevin. Handbook of personality: Theory and research (pp. 11-134). New York: Guilford press.
[17] Mischel, W. , Shoda, Y. (1995). A cognitive affective system theory of personality: reconceptualizing situations, dispositions, dynamics and invariance in personality structure, psychologica review, 102, 246-268.
[18] Mischel, W. , Shoda, Y. (1998). Reconciling processing dynamics and personality dispositions. Annual review of psychology, 49, 229-258.\
[19] Mischel, W. (1999). Personality coherence and dispositions in a cognitive-affective personality system approach. In D. Cervone & Y. Shoda, The coherence of personality: Social cognitiove bases of consistency, variability and organization.
[20] Mischel, W. , Shoda, Y. (1999). Integrating dispositions and processing dynamics whitin a unified theory of personality: The cognitive-affective personality system. In L. A. Pervin & O. P John, Handbook of personality: Theory and research (pp. 197-218). New York: Guilford press.
[21] Renzetti, Claire; Curran, Daniel; Maier, Shana. (2012). Women, Men, and Society. Pearson. pp. 78– 79.
[22] Rotter, J. B. (1980). Interpersonal trust. Trustworthiness and gullibility. American psychology. 35, 1-7.
[23] Skinner, B. F. (1957). Verbal behavior. New York: Appleton-Century-Crofts.
[24] Skinner, B. F. (1963). Science and human behavior. New York: Appleton.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
یادگیری، شناختی، اجتماعی، عاطفی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The present study intends to compare cognitive, social and emotional theories of Bandura, Rotter and Mischel. Analytical-inferential method was used To obtain the result of this comparison. Based on this research There is noteworthy similarity among these theories in terms of (Internalization od learning, Effects of cognitive and social factors in behavior formation, Human autonomy, Existance three types of learning: observational, modeling and active learning) and there is inappreciable differences in Behavior stability and some terms like: minimum target level‚ control location and social persuation.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
learning, cognitive, social, emotional
- صفحات : 76-85
-
دانلود فایل
( 304.95 KB )