-
آرشیو :
نسخه پاییز 1400 - جلد اول
-
کد پذیرش :
11818
-
موضوع :
روانشناسی بالینی
-
نویسنده/گان :
شهلا شوکت پور لطفی، محمد شمسیان
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف پژوهش حاضر تعيين رابطه بين شیوه های فرزند پروری و دین مداری با تاب آوري در دانش آموزان بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و از لحاظ هدف نیز کاربردی بود. جامعه تحقیق شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه در مدارس نمونه دولتی شهرستان فومن در سال 1400 بودند که از میان آن ها 200 دانش آموز (100 دختر و100 پسر) بهروش نمونه گيري خوشه ایِ دو مرحلهای انتخاب شده و به پرسشنامهی شيوه هاي فرزندپروري بامريند (1991)، مقیاس سنجش دین مداری گلاک و استارک (1965) و مقیاس تاب آوری كانر و ديويدسون (2003) پاسخ دادند. یافته های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که بین شیوه های فرزندپروری و نگرش مذهبی با تاب آوری در دانش آموزان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
-
لیست منابع :
[1] ابوالقاسمی، عباس. (1391). رابطه بین تاب¬آوری، خودکارآمدی و استرس با رضایت از زندگی در دانشجویان با پیشرفت تحصیلی بالا و پایین. مجله مطالعات روانشناسی. 3(7): 152- 131.
[2] اصغری، فرهاد؛ کردمیرزا، عزت اله؛ احمدی، لیلا. (1392). رابطه نگرش مذهبی، منبع کنترل و گرایش به سوء مصرف مواد در دانشجویان. فصلنامه اعتیادپژوهی. 7 (25). 112-103.
[3] بالجانی، اسفندیار؛ خشابی، جواد؛ امانپور، الهام؛ عظیمی، ندا. (1390). بررسی ارتباط بین سلامت معنوی، مذهب و امید در بیماران مبتلا به سرطان. مجله دانشکده پرستاری و مامایی. دوره 17. شماره 3. ص 37- 27
[4] جعفرزاده، نصر؛ فرخی، نورعلی؛ سهرابی اسمرود، فرامرز. (1394). رابطه شیوه فرزندپروری و تاب آوری با شادکامی دانش آموزان. فصلنامه روانشناسی تربیتی. 11(37): 81- 67.
[5] حسینی نسب، فاطمه ؛ احمدیان، داوود؛ روان بخش، محمدحسین. (1391). بررسی رابطه شیوه های فرزندپروری با خودکارآمدی و سلامت روانی دانش آموزان. 9 (1): ص 38- 21.
[6] خدایاری فرد، محمد؛ شکوهی یکتاُ، محسن؛ بناب، باقر. (1387). آماده سازی مقیاس سنجش دینداری برای جمعیت دانشجویی..مجله روانشناسی. 4(3): 285- 268.
[7] درگاهی، حسین. (1393). بررسی سلامت روش های آموزش و پرورش بر اساس رویکردهای اسلامی. رویکردهای اسلامی درحال استفاده. مجله دین و سلامت. 2(1): 44- 39.
[8] رضایی شهسوارلو، راز؛ تقدسی، محسن؛ موسوی، معصومه سادات؛ م؛ لطفی، سجاد؛ هراتی، خدیجه. (1395و 1393). ارتباط بین سلامت معنوی و نگرش مذهبی با رضایت از زندگی دربین سالمندان مبتلا به سرطان در کاشان. نشریه روان پرستاری. 1(2): 54- 45
[9] رنجبر، ف؛ کاکاوند، ع؛ برجعلی، ا؛ برماس، ح. (1390). تا¬آوری و کیفیت زندگی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی. فصلنامه روانشناسی سلامت. دوره 1: ص 27- 18.
[10] ریاحی، م؛ علیوردی نیا، ا؛ پورحسین، ز. (1389). رابطه بین حمایت اجتماعی و سلامت روانی. رفاه اجتماعی. 10(39): 121- 85.
[11] سامانی، سعید؛ جوکار، بهرام؛ صحراگرد، نازنین. (1388). اثرات تاب¬آوری بر سلامت روان و رضایت از زندگی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران )اندیشه و رفتار). 3 (13): 295- 290.
[12] سراج زاده، سید حسین. (1378). نگرش ها و رفتارهای دینی نوجوانان تهرانی و دلالتهای آنان برای نظریه سکولار شدن. نمایه پژوهش. ش 7 و 8. 118-105.
[13] شریعت مداری، آسیه. (1388). راهبردهای راهنمایی و آموزش خانواده. شیوه های فرزندپروری. مجله علوم رفتاری. دوره 5. شماره 2. ص 14-1.
[14] صالحی، ایرج؛ مسلمان، مهسا. (1394). بررسی رابطه بین نگرش مذهبی، افسردگی، اضطراب و استرس در بین دانشجویان دانشگاه گیلان. دین و سلامتی. 3(1): 64- 57.
[15] صحراییان، علی؛ غلامی، عبداله؛ امیدوار، بنفشه. (1390). رابطه بین نگرش مذهبی و شادکامی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. افق دانش. دوره 17، شماره 1. ص 75- 69.
[16] طالبان، م.ر. (1380). دینداری و بزهکاری. موسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات. تهران.
[17] ظهور، علی رضا؛ توکلی، علی. (1380). وضعیت نگرش مذهبی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان. ارمغان دانش. 7(28): 52- 45.
[18] کشتکارن، طاهره. (1388). رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با تاب¬آوری در دانشجویان دانشگاه شیراز. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی.39(11): ص 53- 43.
[19] محمدخانی، ش؛ یگانه، ت؛ کریمی پور، ک. (1393). نقش باورهای مذهبی و خودکنترلی در پیش بینی گرایش به داروهای اعتیادآور. مجله سلامت و پرستاری. 17(3): 59- 248.
[20] محمدی، مسلم. (1386). عوامل مؤثر بر تاب¬آوری در افراد وابسته به مواد در معرض خطر. پایان¬نامه دکتری روانشناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران.
[21] مکارم، سپیده؛ زنجانی، زهرا. (1392). رابطه دینداری فرد، خانواده و اعتقاد به پیامدهای مصرف مواد با مصرف میزان مواد مخدر. اعتیادپژوهی. دوره 7، شماره 28: 88- 75.
[22] مؤمني، خدامراد؛ شهبازي راد، افسانه. (1391). رابطه معنويت، تاب¬آوري و راهبردهاي مقابله اي با كيفيت زندگي دانشجويان. مجله علوم رفتاري، دوره6، شماره6، ص103-97.
[23] هاشمی، لادن؛ جوکار، بهرام. (1390). بررسی رابطه بین تعالی معنوی و تاب آوری در دانشجویان دانشگاه. مطالعات روانشناسی تربیتی. دوره 8؛ شماره 13؛ صص 142- 123.
[24] هاشمی، لادن؛ رضویه، اصغر. (1390). بررسی روایی و پایایی مقیاس تعالی معنوی. مجله دانشور رفتار. (دردست چاپ)
[25] هیبتی، جلیل. (1383). بررسی شیوه های فرزندپروری والدین و رابزه آن با شیوه های مقابله با استرس دانش آموزان دختر و پسر سوم دبیرستان شهر رزقان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز.
[26] Deb, S., McGirr, K., Sun, J. (2016). Spirituality in indian university students and its Associations with Socioeconimic status. Religious Background. Social Support and mental health. Journal of religion and health. 55, 1623- 41.
[27] Egeland, B.R.,& Stroufe, L.A. (1993). Resilience as process. Developmental psychology. 5, 517-528.
[28] Glock, CY., Stark, R. (1966). Christian Beliefs and Anti-Semitism. New York: Harper and Row.
[29] Hauser, S,T.,& Allen, P.J. (2006). Overcoming Adversity in Adolescence: Narratives of Resilience. Psychoanalytic Inquiry. New York: Vol.26, Iss.4; p.549(28 pages).
[30] Holbrook, C., Izuma, K., Deblieck, C., Fessler, DM., Iacoboni, M. (2016). Neuromodulation of group prejudice and religious belief. Social cognitive and affective neuroscience. 11(3): 387- 94.
[31] Hurlington, k. (2010). Blostering Resilience in student:Teachers as protective factors http:www.edu.gov.on.ca/eng/literacynumeracy/publication.htm
[32] Krejcie, R., Morgan, D. (1970). Determining sample size for research activities. Edu Psy Meas. 30: 607- 610.
[33] Lurry ventis, W. (1995). The relationship between religion and mental health. Gournal of social issues. No15, p 33- 48.
[34] Maltby, J., Day, L. (2000). Examining the relationship between religiosity and depression withen the context of other correlates of depression. Pers Individ Dif. 28(2): 383- 93.
[35] Pargament, K.I., Smith, B., & Koeing, H. (1996). Religious coping with the Oklahoma City bombing: the brief RCOPE. Paper presented at the Annual Convention of the American Psychological Association,Toronto, ON.
[36] Tsai, T-J., Chung, U-L., Chang, C-J., Wang, H-H. (2016). influence of religious beliefs on the health of caner patients. Asian pacific journal of cancer prevention. 17(4): 2315- 20.
[37] Vaillat, G., Templeton, J., Ardelt, M., et all. (2008). The natural history of male mental health: heahth religious involvement. Journal of social science and medicine. 66(2): 221- 231.
[38] Valentine, l.,& Feinauer, l.l. (1993). Resilience factors associated with female survivors of childhood sexual abuse. American journal of familytherapy.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
تاب آوري، دین مداری، شیوه های فرزندپروری، دانش آموزان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The aim of this study was to determine the relationship between parenting styles and religiosity with resilience in students. The research method was descriptive and correlational and applied in terms of purpose. The study population included all high school students in the public model schools of Fooman city in 1400, from which 200 students (100 girls and 100 boys) were selected by two-stage cluster sampling method and died according to the parenting methods questionnaire (1991). Glock and Stark (1965) and Connor & Davidson (2003) Resilience Scale. Findings were analyzed using SPSS software. The results showed that there is a positive and significant relationship between parenting styles and religious attitudes with resilience in students.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Resilience, Religiosity, Parenting methods, Students
- صفحات : 51-62
-
دانلود فایل
( 324.44 KB )