-
آرشیو :
نسخه پاییز 1400 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
11835
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
فرزانه قربان پور احمدسرگورابی، معصومه ملکی پیربازاری، فاطمه عشورنژاد
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشي شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر استرس و تحمل پریشانی در پرستاران بخش کووید-19 بود. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماري اين پژوهش شامل كليه پرستاران بیمارستانهای شهرستان رشت دارای بخش کووید-19بوده که در سال 1400 مشغول به كار بودند. از این جامعه، با روش نمونهگیری هدفمند 40 نفر از پرستارانی که در پیش آزمون نمرات بالای 50 در استرس شغلی و نمره پایین تر از 30 در تحمل پریشانی کسب کردند انتخاب و به طور کاملاً تصادفی (قرعهکشی) در گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه تحمل پریشانی هیجانی سیونز و گاهر (2005) و پرسشنامه استرس هری (2005) بود. گروه آزمایش 8 جلسه هفتهای دو بار تحت درمان شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند و گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. سپس هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمون واریانس با اندازه گیری مکرر توسط نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی موجب کاهش میانگین استرس و افزایش میانگین تحمل پریشانی شد. بنابراین شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند به عنوان یک گزینه درمانی مناسب برای پرستاران بخش های کووید-19جهت کاهش استرس و افزایش تحمل پریشانی مورد استفاده قرار گیرد.
-
لیست منابع :
[1] بادله شموشکی، محمدتقی. صالحی یانسری، هاجر. صادقی، الهه. (1399). تاثیر آموزش استرس زدایی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش استرس شغلی پرستاران. روان پرستاری. ۸ (۶) ،۵۳-۶۱
[2] بمپوری، ساجده. قلجه، مهناز. نویدیان، علی (1398). تاثیر آموزش مدیریت زمان بر استرس و فرسودگی شغلی، پرستاران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان سال 1397، علوم پزشکی صدرا. 7(4)، 412-401.
[3] حسینی، شهره. عصمتی مقدم، مهین. دهنوخلجی، حمیده. سلانی ربا، سیمین. محمدی، عزیز (1395). بررسی اثر آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن¬آگاهی بر اضطراب و افسردگی دانشآموزان دختر. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی. 2(3)،73-65
[4] خوش خطی، نازیلا. امیری مجد، مجتبی. بزازیان، سعیده. یزدی نژاد، علیرضا. (1398). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن¬آگاهی بر علائم اضطراب، افسردگی و استرس بیماران کلیوی تحت همودیالیز. پژوهش پرستاری. ۱۴(۶) ،17-9.
[5] دنیوی، وحید؛ کوهیان، کیوان؛ سلیمانمیگونی، سعید؛ اکبری، مرتضی (1391). بررسی مقیاس حیطه اضطراب شغلی در پرستاران یکی از بیمارستانهای نظامی تهران. فصلنامه پرستار و پزشک، 19، 13-9.
[6] سربوزی حسین آبادی، طاهره. عسکری، محمدرضا. میری، خیزارن. نمازی نیا، محمد. (1399). افسردگی، استرس و اضطراب پرستاران در پاندمی کووید-۱۹ در بیمارستان نهم دی تربتحیدریه. مجله طب نظامی. ۲۲(۶)، 533-526.
[7] شریفی، عاطفه. و ناصری، علی. (1399). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب، افسردگی در پرستاران شهر شیراز، سومین کنفرانس بین المللی روانشناسی، مشاوره، تعلیم و تربیت، مشهد.
[8] شهیاد، شیما. محمدی، محمدتقی. (1399). آثار روانشناختی گسترش بیماری کووید-۱۹ بر وضیعت سلامت روان افراد جامعه: مطالعه مروری. مجله طب نظامی. ۲۲(۲)، 192-184.
[9] صابری نیا، امین. افلاطونیان، الهه. جنت، فروزنده. امینی زاده، محسن. (1398). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر اضطراب کارکنان اورژانس پیشبیمارستانی: یک مطالعه نیمهتجربی. مجله توانبخشی. ۲۰(۴)، 349-340.
[10] صفرزاده، مجید. جهانگیری، محمدمهدی (1397). اثربخشي ذهن آگاهي مبتني بر کاهش استرس بر تنش شغلي و سلامت عمومي راهبران قطار شهر کاشان، طب کار. 10(4)، 40-31.
[11] کرین، ربکا (2009) شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، ترچمه فاطمه عابدی-نعیمه فرید، 1389، تهران: انتشارات آواری نور
[12] گل پرور، محسن، طباطبایی نژاد، فاطمه السادات. (1399). تاثیر درمان ذهن¬آگاهی مثبت محور، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان شناختی رفتاری بر سرمایه عاطفی دانش آموزان دختر افسرده. مجله پرستاری کودکان.۶ (۳)،۳۰-۳۸.
[13] محمدی، مسعود. ویسی رایگانی، علی اکبر. جلالی، رستم. سالاری، نادر. (1399). شیوع استرس شغلی در پرستاران شاغل در بیمارستانهای ایران : یک مطالعه مروری سیستماتیک، متاآنالیز و متارگرسیون. بهداشت و ایمنی کار. ۱۰ (۲)، 128-119.
[14] میرزایی، الهام و شعیری، محمدرضا. (1397). بررسی اثربخشی الگوی درمانی کاهش استرس براساس ذهن آگاهی برعواطف مثبت و منفی و نشانگان افسردگی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 61(1)، 876-864.
[15] Aiken, L. H., Cimiotti, J. P., Sloane, D. M., Smith, H. L., Flynn, L., & Neff, D. F. (2012). Effects of nurse staffing and nurse education on patient deaths in hospitals with different nurse work environments. The Journal of nursing administration, 42(10 Suppl), S10.
[16] Alharbi, J., Jackson, D., & Usher, K. (2020). The potential for COVID-19 to contribute to compassion fatigue in critical care nurses. Journal of Clinical Nursing, 29 (15–16), 2762–2764.
[17] Armstrong Yifan, T., Ying, L., Chunhong, G., Jing, S., Rong, W., Zhenyu, L., ... & Peihung, L. (2020). Symptom Cluster of ICU nurses treating COVID-19 pneumonia patients in Wuhan, China. Journal of pain and symptom management, 60(1), e48-e53.
[18] Armstrong, L., & Rimes, K. A. (2016). Mindfulness-based cognitive therapy for neuroticism (stress vulnerability): A pilot randomized study. Behavior therapy, 47(3), 287-298.
[19] Barrett, K.E., Barman, S.M., Brooks, H.L., Yuan, JX-J., (2019) Ganong's review of medical physiology: McGraw Hill Education.
[20] Benada, N., & Chowdhry, R. (2017). A correlational study of happiness, resilience and mindfulness among nursing student. Indian Journal of Positive Psychology, 8(2), 105-107.
[21] Bong, C. L., Brasher, C., Chikumba, E., McDougall, R., Mellin-Olsen, J., & Enright, A. (2020). The COVID-19 pandemic: effects on low-and middle-income countries. Anesthesia and analgesia.
[22] Cohen, S. D., Cukor, D., & Kimmel, P. L. (2016). Anxiety in patients treated with hemodialysis. Clinical Journal of the American Society of Nephrology, 11(12), 2250-2255.
[23] Creswell, J. D. (2017). Mindfulness interventions. Annual review of psychology, 68(1), 491-516
[24] El-Hage, W., Hingray, C., Lemogne, C., Yrondi, A., Brunault, P., Bienvenu, T., & Aouizerate, B. (2020). Les professionnels de santé face à la pandémie de la maladie à coronavirus (COVID-19): quels risques pour leur santé mentale?. L'encephale, 46(3), S73-S80.
[25] Hu, D., Kong, Y., Li, W., Han, Q., Zhang, X., Zhu, L. X., ... & Zhu, J. (2020). Frontline nurses’ burnout, anxiety, depression, and fear statuses and their associated factors during the COVID-19 outbreak in Wuhan, China: A large-scale cross-sectional study. EClinicalMedicine, 24, 100424.
[26] Iyengar, K., Mabrouk, A., Jain, V. K., Venkatesan, A., & Vaishya, R. (2020). Learning opportunities from COVID-19 and future effects on health care system. Diabetes and Metabolic Syndrome, 14 (5), 943–946
[27] Ji, W., Wang, W., Zhao, X., Zai, J., & Li, X. (2020). Cross‐species transmission of the newly identified coronavirus 2019‐nCoV. Journal of medical virology, 92(4), 433-440.
[28] Johnson, J. R., Emmons, H., Rivard, R., Griffin, K., & Dusek, J. (2015). Resilience Training: A Pilot Study of a Mindfulness-Based Program with Depressed Healthcare Professionals. EXPLORE: The Journal of Science and Healing, 11(6):433-444.
[29] Khoury Zambianchi, M., & Ricci Bitti, PE. (2014). The Role of Proactive Coping Strategies, Time Perspective, Perceived Efficacy on Affect Regulation, Divergent Thinking and Family Communication in Promoting Social Well-Being in Emerging Adulthood. Social Indicators Research, 116 (2), 493- 507.
[30] Khoury, B., Lecomte, T., Fortin, G., Masse, M., Therien, P., Bouchard, V., ... & Hofmann, S. G. (2013). Mindfulness-based therapy: a comprehensive meta-analysis. Clinical psychology review, 33(6), 763-771.
[31] Labrague, L. J., de los Santos, J. A. A., Falguera, C. C., Nwafor, C. E., Galabay, J. R., Rosales, R. A., & Firmo, C. N. (2020). Predictors of nurses’ turnover intention at one and five years’ time.
[32] Labrague, L. J., Gloe, D., McEnroe, D. M., Konstantinos, K., & Colet, P. (2018). Factors influencing turnover intention among registered nurses in Samar Philippines. Applied Nursing Research, 39, 200-206.
[33] Li, Q., Guan, X., Wu, P., Wang, X., Zhou, L., Tong, Y., ... & Feng, Z. (2020). Early transmission dynamics in Wuhan, China, of novel coronavirus–infected pneumonia. New England journal of medicine.
[34] Li, Y., Chen, H., Xin, X., & Ji, M. (2020). The influence of mindfulness on mental state with regard to safety among civil pilots. Journal of Air Transport Management, 84, 101768.
[35] Lu, J., Mumba, M. N., Lynch, S., Li, C., Hua, C., & Allen, R. S. (2019). Nursing students' trait mindfulness and psychological stress: A correlation and mediation analysis. Nurse education today, 75, 41-46.
[36] Maben, J., & Bridges, J. (2020). Covid-19: Supporting nurses’ psychological and mental health.
[37] Macatee, R. J., Capron, D. W., Guthrie, W., Schmidt, N. B., & Cougle, J. R. (2015). Distress tolerance and pathological worry: Tests of incremental and prospective relationships. Behavior therapy, 46(4), 449-462.
[38] Marchand, W. R. (2012). Mindfulness-based stress reduction, mindfulness-based cognitive therapy, and Zen meditation for depression, anxiety, pain, and psychological distress. Journal of Psychiatric Practice®, 18(4), 233-252.
[39] Mo, Y., Deng, L., Zhang, L., Lang, Q., Liao, C., Wang, N., Qin, M., & Huang, H. (2020). Work stress among Chinese nurses to support Wuhan in fighting against COVID-19 epidemic. Journal of Nursing Management, 28 (5), 1002–1009.
[40] Nishiura, H., Linton, N.M., Akhmetzhanov, A.R. (2020) Initial cluster of novel coronavirus (2019-nCoV) infections in Wuhan, China is consistent with substantial human-to-human transmission. J Clin Med. 9(2):488.
[41] Pappa, S., Ntella, V., Giannakas, T., Giannakoulis, V. G., Papoutsi, E., & Katsaounou, P. (2020). Prevalence of depression, anxiety, and insomnia among healthcare workers during the COVID-19 pandemic: A systematic review and meta-analysis. Brain, Behavior, and Immunity,88, 901–907.
[42] Parsons, C. E., Crane, C., Parsons, L. J., Fjorback, L. O., & Kuyken, W. (2017). Home practice in mindfulness-based cognitive therapy and mindfulness-based stress reduction: a systematic review and meta-analysis of participants' mindfulness practice and its association with outcomes. Behaviour research and therapy, 95, 29-41.
[43] Roy, D., Tripathy, S., Kar, SK., Sharma, N., Verma, SK, Kaushal, V. (2020). Study of knowledge, attitude, anxiety & perceived mental healthcare need in Indian population during COVID-19 pandemic. Asian J Psychiatr, 51(2): 1-7.
[44] Schwartz, D. A. (2020). An analysis of 38 pregnant women with COVID-19, their newborn infants, and maternal-fetal transmission of SARS-CoV-2: maternal coronavirus infections and pregnancy outcomes. Archives of pathology & laboratory medicine, 144(7), 799-805.
[45] Schwartz, D. A., & Graham, A. L. (2020). Potential maternal and infant outcomes from (Wuhan) coronavirus 2019-nCoV infecting pregnant women: lessons from SARS, MERS, and other human coronavirus infections. Viruses, 12(2), 194.
[46] Simons, J. S., & Gaher, R. M. (2005). The Distress Tolerance Scale: Development and validation of a self-report measure. Motivation and emotion, 29(2), 83-102.
[47] Spoorthy, M. S., Pratapa, S. K., & Mahant, S. (2020). Mental health problems faced by healthcare workers due to the COVID-19 pandemic–A review. Asian journal of psychiatry, 51, 102119.
[48] Tsai, S. H., Wang, M. Y., Miao, N. F., Chian, P. C., Chen, T. H., & Tsai, P. S. (2015). ORIGINAL RESEARCH. The American journal of nursing, 115(4), 24-32.
[49] Yang, J., Tang, S., & Zhou, W. (2018). Effect of mindfulness-based stress reduction therapy on work stress and mental health of psychiatric nurses. Psychiatria Danubina, 30(2), 189-196.
[50] Yang, Y., Liu, Y. H., Zhang, H. F., & Liu, J. Y. (2015). Effectiveness of mindfulness-based stress reduction and mindfulness-based cognitive therapies on people living with HIV: A systematic review and meta-analysis. International Journal of Nursing Sciences, 2(3), 283-294.
[51] Yifan, T., Ying, L., Chunhong, G., Jing, S., Rong, W., Zhenyu, L., ... & Peihung, L. (2020). Symptom Cluster of ICU nurses treating COVID-19 pneumonia patients in Wuhan, China. Journal of pain and symptom management, 60(1), e48-e53.
[52] Zhang, W., Du, R. H., Li, B., Zheng, X. S., Yang, X. L., Hu, B., ... & Zhou, P. (2020). Molecular and serological investigation of 2019-nCoV infected patients: implication of multiple shedding routes. Emerging microbes & infections, 9(1), 386-389.
[53] Zhu, J., Sun, L., Zhang, L., Wang, H., Fan, A., Yang, B., ... & Xiao, S. (2020). Prevalence and influencing factors of anxiety and depression symptoms in the first-line medical staff fighting against COVID-19 in Gansu. Frontiers in psychiatry, 11, 386.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، استرس، تحمل پریشانی، پرستاران بخش کووید-19.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on stress and distress tolerance in nurses in Covid-19 ward. The research method was applied in terms of purpose and quasi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of this study included all nurses of hospitals in Rasht city with Covid-19 ward who were working in 1400. From this population, by purposeful sampling method, 40 nurses who obtained scores above 50 in job stress and scores below 30 in stress tolerance were selected and completely randomly (lottery) in the experimental group (20 people) and The control group (20 people) were included. Data collection tools were Sevens and Gahr (2005) Emotional Distress Tolerance Questionnaire and Harry Stress Questionnaire (2005). The experimental group underwent mindfulness-based cognitive therapy 8 sessions twice a week and the control group did not receive treatment. Then both groups were evaluated. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance using SPSS software. The results showed that cognitive therapy training on the mind that reduced stress and increased anxiety weight. Therefore, cognitive therapy for the mind can be used as a suitable treatment option for nurses in Quid-19 wards to reduce stress and increase anxiety tolerance.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Cognitive therapy based on mindfulness, stress, distress tolerance, nurses in Covid-19 ward
- صفحات : 1-13
-
دانلود فایل
( 326.50 KB )