-
آرشیو :
نسخه پاییز 1400 - جلد اول
-
کد پذیرش :
11836
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
زهرا صادق نیا سلاکجانی، معصومه ملکی پیربازاری، فرزانه قربان پور احمدسرگورابی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد به بازی های آنلاین با خلاقیت و مهارت های اجتماعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر رودسر و شاغل به تحصیل در سال 1400 بودند. از این جامعه، 150 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اعتیاد به بازی های آنلاین (وانگ چانگ، 2002)، پرسشنامه خلاقیت (تورنس،1956) و پرسشنامه مهارت های اجتماعی (ماتسون، 1976) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که مؤلفه های اعتیاد به بازی های آنلاین بر خلاقیت تاثیر منفی دارد (05/0˂p). مولفه «مشکلات اجتماعی و خلقی» با ضریب 380/0-= β از لحاظ تاثیر گذاری در رتبه اول و مولفه «مشکلات عملکرد تحصیلی و شغلی» با ضریب 305/0-= β از لحاظ تاثیر گذاری در رتبه دوم قرار دارند. به علاوه مؤلفه های اعتیاد به بازی های آنلاین بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان تاثیر منفی دارند (05/0˂p). مولفه «مشکلات اجتماعی و خلقی» با ضریب 274/0-= β از لحاظ تاثیرگذاری در رتبه اول و مولفه«مشکلات عملکرد تحصیلی و شغلی» با ضریب 271/0-= β از لحاظ تاثیرگذاری در رتبه دوم قرار دارند.
-
لیست منابع :
[1] احمدپور، امیر؛ سلیسی، فاطمه؛ نقش، زهرا. (1397). مدل یابی علّی خلاقیت: نقش سبک های تعامل معلم دانش آموزان و نیازهای بنیادی روانشناختی. فصلنامه علمی اندیشه های نوین تربیتی، 14( 1)، 54-31.
[2] امینی منش، سجاد؛ نظری، علی محمد؛ مرادی، علی رضا؛ فرزاد، ولی اله (1394). هنجاریابی پرسشنامه اعتیاد به بازی های آنلاین. مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 22(3)، 491- 483.
[3] امینی منش، سجاد؛ نظری، علی محمد؛ فرزاد، ولی اله؛ خانزاده، مصطفی. (1396). نقش انگیزه های روانشناختی در اعتیاد نوجوانان به بازی های آنلاین. مجله سلامت و مراقبت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل،19(3)، 148.
[4] پارسی، حدیقه؛ بیان مرادی، حسن؛ بدخش ویسی، فریبا. (1397). بررسی تأثیر استفاده از سبک های یادگیری مشارکتی بر رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان. یازدهمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، شرکت همایش گران مهر اشراف.
[5] چشمی، فاطمه؛ حاجی کرم، آمنه؛ طهرانی زاده، مریم؛ بخشی، فاطمه. (1399). نقش مهارت های اجتماعی و هوش هیجانی در پیش بینی میزان اعتیاد به اینترنت دانشجویان. مجله روانشناسی و روان پزشکی شناخت، 7(4)، 104-93.
[6] داراب، فایزه؛ بنی بستان، علی. (1396). بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت با خلاقیت دانش آموزان دختر. پنجمین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی روانشناسی، 5(1)، 11-1.
[7] داراب، فایزه؛ بنی بستان، علی. (1396). بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت و هوش هیجانی با خلاقیت دانش آموزان دختر. سومین کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روان شناسی، 3(1)، 10-1.
[8] رحمانی زاهد، فهیمه؛ هاشمی، زهرا؛ نقش، زهرا. (1397). مدل یابی علی خلاقیت نقش سبک های تعامل معلم، دانش آموز و نیازهای بنیادی روان شناختی. اندیشه های نوین تربیتی، 14(1)، 54-31.
[9] رضایی ملاجق، رسول؛ واحدی کوجنق، حسین. (1397). پیش بینی سبک های یادگیری بر اساس مهارت های اجتماعی و تیپ های شخصیتی در دانش آموزان متوسطه دوم هشترود. ششمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار- مؤسسه آموزش عالی مهر اروند.
[10] رضاییان، علی. (1391). اصول مدیریت. تهران: سمت.
[11] زمانی، بی بی عشرت. (1389). مهارت های اجتماعی دانش آموزان به بازی های رایانه ای. مجله اعتیاد و سلامت، 2(4-3)، 242-231.
[12] زمانی، عشرت؛ خردمند، علی؛ چشمی، ملیحه؛ عابدی، احمد؛ هدایتی، نسیم. (1389). مقایسه مهارت های اجتماعی دانش آموزان معتاد به بازی های رایانه ای و دانش آموزان عادی، مجله اعتیاد و سلامت، 2(4-3)، 178-147.
[13] زمانی، بی بی عشرت؛ عابدی، احمد. (1389). بررسی رابطه اعتیاد به بازی های رایانه ای با مهارت های اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه دوم شهر اصفهان. مجله اعتیاد سلامت، (4): 15-1 .
[14] سلیمانی، سیامک؛ رشیدپور، محمد سجاد؛ منصوری، حسین؛ محمدی، عبدالحسین. ( 1395). بررسی رابطه ی بین مدیریت دانش و خلاقیت کارکنان شرکت سهامی آب منطقه ای کرمانشاه. ارائه راهکارهای علمی کاربرد مدیریت دانش در شرکت های دولتی پژوهش ملل، 2(10)، 44-33.
[15] طاهریان، زهرا. (1397). رابطه بین اعتیاد به تلفن همراه با میزان شادکامی در زنان خانه دار. پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 5(1)، 26-20.
[16] عابدی، احمد. (1391). مهارت های مورد نیاز کودکان برای ورود به مدرسه، اصفهان: نشر نوشته، 125-115.
[17] علی پور، احمد؛ آگاه هریس، مژگان؛ گلچین، ندا؛ باغبان پرشکوهی، علی رضا. (1391). بازی های رایانه ای: فرصت یا تهدید تحلیلی پژوهشی بر اثرات مثبت و منفی بازی های رایانه ای. تهران: ارجمند.
[18] فرخنده، یونس. (1394). بررسی تأثیر آموزش به شیوه معمول و ترکیبی بر خلاقیت انگیزش و یادگیری زبان آموزان غیرایرانی مرکز دهخدا. مرکز دهخدا برای دریافت کارشناسي ارشد در رشته تکنولوژی آموزشی، 2(3)، 282-262.
[19] فلاح تفتی، حامد؛ منتظری سانیج، فاطمه؛ رضائی، مبینا. (1399). تحلیل تأثیر اعتیاد به بازی های رایانه ای بر خلاقیت و نیت کارآفرینی. فصلنامه ی توسعه کارآفرینی، 3(3)،400 -381 .
[20] فلاح تفتی، حامد؛ منتظر سانیچ، فاطمه؛ رضائی، مینا. (1399). تحلیل تأثیر اعتیاد به بازی های رایانه ای بر خلاقیت و نیت کارآفرینی. مرکز اطلاعات علمی توسعه آفرینی، 13(3)، 400-381.
[21] محمدی، سید داود؛ مسلمی، زهرا؛ قمی، مهین. (1395). رابطه بین مهارت های تفکر انتقادی با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم، مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(1)، 89-79.
[22] نجفی، مینا؛ سپیده، مژگان؛ عرب خزائلی، نرگس. (1390). چالش های بازدارنده خلاقیت در مراکز پیش از دبستان شهر تهران از دیدگاه مربیان. مجموعه مقالات همایش خلاقیت شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، 2(1)، 54-34.
[23] نجفی خواه، مهدی؛ یافتیان، نرگس؛ بخشعلی زاده، شهرناز. (1390). دورنمایی از خلاقیت در فرآیند آموزش ریاضی، نشریه فناوری آموزشی، 5(4): 251- 264.
[24] نظری، سعیده؛ وصال، منصور. (1394). بررسی مهارت های شناختی و فرا شناختی شاگردان در خواندن و درک مطلب کتاب های درسی فیزیک،. شانزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک و آزمایشگاه، خرم آباد، دانشگاه لرستان.
[25] Chai, SL., Chen, VHH, Khoo, A. (2011).social ships of gamers and their parents. Social and behavioral Sciences, 30(1), 41-1237.
[26] Dowd, T., Tierney, J. (2017). Teaching social skills to youth: A step-by- step guide to 182 basic to comply skills plus helpful teaching techniques .Boys town, NE: Boys town press.
[27] Fernandeza L., Serranoa M., Gibsonb, W., Griffiths, D. (2014). Problematic Internet use in British adolescents: An exploration of the addictive symptomatology. Computers in Human Behavior. 35,
[28] Kaplan, R. M., Atkins, C. J., & Reinsch, S. (1984). Specific efficacy Expectations mediate exercise complianein patients. with cop D. Health Psycholog, 3, 223-242.
[29] Kim, SM., Hon, D., Lee, y.s., Renshaw, P.f. (2012). Combined cognitive behavioral therapy and bupropion for the treatment of problematic on line game play in adolescents with major depressive disorder. Computers in Human behavior. 28, 1957-1959.
[30] Kim y, Park K, Cho B. Pyevalence of internet addiction and Correlations With Family Factors among South Korean adole scents. Adolescence, 43(172), 895-909.
[31] Kuss, D., Griffiths, D., Binder F. (2012). Internet addiction in student's prevalence and risk factors. Computers in Human behavior, 29,959-966.
[32] Ku, y. l .(2009). Assessing student critical thinking Performance: urgin for measure ments using muti- response format. Thinking skills and creativity, 4(1), 70-76.
[33] Lee, B.W., stapinski, L.A. (2012). Seeking safety the internet: Relationship between social anxiety and problematic internet use. Journal of Anxiety disorders, 26, 197-205.
[34] Li, H., Wang, S. (2013). The role of cognitive distortion in online game addiction among Chinese adolescents. Children and Youth Services Review, 35(9), 75-1768.
[35] Li, H., Wang, S. (2013). The role of cognitive distortion online game addiction among Chinese adolescents. Children and youth services Review, 35(9), 75-1468.
[36] Lim, Jin- Sook., Young- Kwon, BaeY., Seong- sik, Kim. (2004). ALearring System for Internet Addiction Prevention. P receding's of the Cede International Conference on advanced Learning Technologies ( Ic ALT), 836-837. (From: http:// ieeeXPLore. Ieee. Org/ XPI/ IO gin. JSP? TP=//// & arnumber= 13579678 URL= http% 3A% 2F %2 FieeeXPlove. Ieee. Org %2 FXPLS%2 Fabs- all. Js p% 3Far number% 3D1357678.
[37] Olson, Ck., Kutner, LA., Warnerde, DE., Almerigi, JB., Baerl, L., Nicholi, Am., Beresin, EV.(2012). Factors Correlated with violent video game use by Adolescent boys and girls. Journal of Adolescents Health, 11 (1), 77-83.
[38] Wallenius, M., Rim Pela, A., Punamaki, RL., Lintonen, T.(2009). Digital game playing motives adolescents: Relations. Parent- child communication, school performance, sleeping habits and perceived health. Journal of Applied Develop psychology, 30(4), 74-463.
[39] Wu, B., He, Z., Liu, J., Xiao, R., Luo, y. (2020). Investigation for the transcultuy Self – efficacy of nurses in Guizhou, chien. International Journal of Nursing Sciences, 15(3), 150-168.
[40] Yeh, yc ., Lai, SC., Lin, CW. (2016). The dynamic influence of emotions on game-based valence, activation strength, and regulation focus. Computers in Human behavior, 55, 25-817.
[41] Young, Ks. (1998). Internet addiction the emergence of a new disorder. Cyber Psychology Behavior. 1(3), 231-244.
[42] Young, Ks., NabucodeAbreu, C. (2011). Internet addiction: a hand book and guide to evaluation and treatment. New Jersey: John Wiley & sons, Ins.
[43] Yildrimi, A. (2010). Creativity in early childhood education program. procedia Social and behavior Science, 9 (12), 1565-1561.
[44] Zampetakis, L., Bouranta, N., Moustakisa, V. (2010). On the relationship between Individual creativity and time Management. Thinking skills and creativity, (5),17-18.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
اعتیاد به بازی های آنلاین، خودکارآمدی، خلاقیت، مهارت های اجتماعی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The aim of this study was to investigate the relationship between addiction to online games with creativity and social skills. The statistical population included all female high school students in Rudsar who were studying in 1400. From this community, 150 people were selected by available sampling method. Data collection tools included the Online Game Addiction Questionnaire (Wang Chang, 2002), the Creativity Questionnaire (Torrance, 1956), and the Social Skills Questionnaire (Matson, 1976). SPSS software was used for data analysis. The results of the analysis showed that the components of online gambling addiction have a negative effect on creativity (p˂0.05). The component of "social and mood problems" with a coefficient of β = -0.380 is in the first place in terms of impact and the component of "problems of academic and occupational performance" with a coefficient of β = -0.305 in terms of impact are in the second place. In addition, the components of online game addiction have a negative effect on students' social skills (p˂0.05). The component of "social and mood problems" with a coefficient of β-0.274 is in the first place in terms of effectiveness and the component of "problems of academic and occupational performance" with a coefficient of β -0.270 are in the second place in terms of effectiveness.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Addiction to online games, self-efficacy, creativity, social skills
- صفحات : 94-108
-
دانلود فایل
( 418.91 KB )