-
آرشیو :
نسخه پاییز 1400 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
11821
-
موضوع :
روانشناسی تربیتی
-
نویسنده/گان :
| سجاد طاهرزاده قهفرخی، احسان سایهمیری، رضا حیدری فرد، سعیده بازوند
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف پژوهش حاضر مقایسه عوامل آموزشگاهی (جو روانی مدرسه، احساس تعلق به مدرسه و اضطراب مدرسه) در دانش آموزان دختر دبیرستانی دارای رفتارهای قلدری، قربانی و عادی شهر ایلام است. روش پژوهش، علی – مقایسه ای می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر ایلام در سال تحصیلی 99-98 است که طبق آمار آموزش و پرورش استان حدوداً 4521 نفر می باشد. با توجه به ماهيت پژوهش و با استناد به روش نمونه گيري تحقيقات قبلي، نمونه آماري با نام گذاري معلمان و همچنين با استفاده از ابزار قلدري و به روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي خوشه اي انتخاب شد؛ که نهايتاٌ پس از سرند كردن، دانش آموزاني كه هم توسط معلم و هم به واسطه پرسشنامه الويوس به عنوان قلدر و قرباني مشخص شده بودند، نمونه نهايي را تشكيل دادند، كه شامل 100 نفر دانش آموز قلدر و 100 نفر هم دانش آموز قرباني بودند. همزمان به همين تعداد (100 نفر) هم دانش آموز عادي، انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس جو روانی مدرسه، مقیاس تعلق به مدرسه، مقیاس اضطراب مدرسه و پرسشنامه تجدید نظرشده زورگو/قربانی اولویوس به کار برده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد دانش آموزان قربانی به نسبت دانش آموزان قلدر جو روانی مدرسه را منفی تر احساس می کنند و اضطراب مدرسه بیشتری به نسبت دانش آموزان قلدر و عادی احساس می کنند، همچنین دانش آموزان قربانی احساس تعلق کمتری نسبت به مدرسه دارند.
-
لیست منابع :
ابوالمعالی، خدیجه (1372). پایاسازی، اعتباریابی و هنجاریابی مقیاس اضطراب مدرسه، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
برزگربفرویی، کاظم و خضری، حسن. (1392). بررسی میزان شیوعِ انواع زورگویی در مدارس راهنمایی شهرستان یزد از دیدگاه دبیران. تعلیم و تربیت استثنایی، 13(7)، 26-15.
پورطالب، نرگس و میرنسب، میرمحمود. (1395). مقايسه سبك هاي هويت دانش آموزان با رفتارهاي قلدري، قرباني و دانش آموزان عادي. نشريه علمي-پژوهشي آموزش و ارزشيابي: سال نهم، شماره 36 .145 -131.
چالمه، رضا. (1392). کفایت روانسنجی مقیاس قلدری ایلینویس در دانش آموزان ایرانی: بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی، روشها و مدلهای روانشناختی، صص 30-60
حسین چاري، مسعود. دهقانیزاده، محمدحسین (1391). سرزندگی تحصیلی و ادراك از الگوي ارتباطی خانواده، نقش واسطه اي خودکارآمدي. مجله مطالعات آموزش و یادگیري. 4(2). 22-47.
حکیم زاده،رضوان. درانی، کمال. ابوالقاسمی، مهدي. نجاتی، فرهاد.(1393). بررسی رابطه ي احساس تعلق به مدرسه با انگیزه ي پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آمـوزان دوره ي متوسـطه نظـري شـهر اصفهان. مجله علوم تربیتی: دوره 6 شماره 1.
رضاپور، میثم؛ سوری، حمید و خداکریم، سهیلا (1392). روانسنجی نسخه فارسی مقیاسهای ارتکاب زورگویی و قربانی شدن پرسشنامه زورگویی الوئوس در مدارس راهنمایی. مجلّه ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیّتها، شماره 4 ،صص 212-212.
سروشزاده، سیدحسن. (1391). اثربخشی برنامه پیشگیری از زورگویی اولویوس بر مهارتهای اجتماعی و عزّت نفس دانش آموزان در مدارس ابتدایی شهرستان اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی.
سلطاني فتوت، داريوش. (1377). بررسي رابطه بين خودپنداري و اضطراب مدرسه در نوجوانان. پاياننامه كارشناسي ارشد مشاوره، دانشگاه علامه طباطبايي، تهران.
شیخ الاسلامی، علی. سلیمانی، اسماعیل و محرم زاده، هنگامه. (1397). اثربخشی آموزش حل مسئله اجتماعی بر سازگاری و خودکارآمدی دانش آموزان زورگو. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی: سال 13. شماره 47. 49-73.
مکیان، راضیه السادات. کلانتر گوشه، سید محمد. (1394). ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه و ارتباط آن با فرسودگی تحصیلی و انگیزش پیشرفت در میان دانش آموزان شهر تهران. فصلنامه اندازه گیری تربیتی: دوره ششم، شماره 21.
میرزابیگی، احمد. بختیارپور، سعید. افتخار صعادی، زهرا. مکوندی، بهنام. پاشا، رضا. (1397). مقایسه سرزندگی تحصیلی، احساس تعلق به مدرسه، انگیزه پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان دختر و پسر مدارس متوسطه دوم شهر ایلام.
ميري، محمدرضا و اكبري، محمد. (1386). رابطه بين هوش هيجاني و اضطراب آموزشگاهي در دانش آموزان دبيرستاني استان خراسان جنوبي. مجله دانشگاه علوم پزشكي بيرجند: دوره 14، شماره 1. 9-15.
Atik, G. Ö. K. H. A. N. (2016). The role of locus of control, self-esteem, parenting style, loneliness, and academic achievement in predicting bullying among middle school students. Unpublished master’s thesis, Middle East Technical University, The Graduate School of Social Science, Ankara, Turkey.
Avşar, F., & Alkaya, S. A. (2017). The effectiveness of assertiveness training for school-aged children on bullying and assertiveness level. Journal of Pediatric Nursing, 36, 186-190. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2017.06.020
Bernstein, A.G. & Garfin, D.B. (1988). Pedigrees, functioning and psychopathologyin families of school phobic children. Am J Psychiatry, 1,70-74.
Brew, C. Beatty, B. & Watt, A. (2004). Measuring students’ sense of connectedness with school.Paper presented at the Australian ssociation for Research in Education Annual Conference. Melbourne.
Cheng, Y. Y., Chen. L. M., Chi Ho., & Ling Chevg. Ch. (2011). Definition of school bullying in Taiwan. Journal of School Psychology Intervention, 32(3),227-243.
Farmer, T. W., Petrin, R., Brooks, D. S., Hamm, J. V., Lambert, K., & Gravell, M. (2012). Bullying involvement and the school adjustment of rural students with and without disabilities. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 20(1), 19-37.
Hay, C., & Meldrum, R. (2010). Bullying victimization and adolescent self - harm: Testin hypotheses from general strain theory. Journal of Youth and Adolescence, 39(5), 446-459.
Haron, S., Wan Marzuki, W. J., & Baba, M. (2010). The influence of school climate towards counselor’s self-efficacy. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 445-448.
Heyne. D.,Sauter. F. M.,Van Widenfelt. B. M.,Vermeiren. R. &Westenberg. P. M. (2011). school refusal and anxiety in adolescence: Non-randomized trial of a developmentally sensitive cognitive behavioral therapy. Anxiety Disord, 25(7), 870-8.
Hirshfeld-Becker. D. R., Masek. B., R Henin. A.,Blakely. L. R.,Pollock-Wurman. R. A. & McQuade. J. (2010). Cognitive behavioral therapy J for 4- to 7-year-old children with anxiety disorders: a randomized clinical trial. J Consult Clin Psychol, 78(4), 498-510.
Hoy, W. K., Smith, P. A., & Sweetland, S. R. (2002). The development of the organizational climate index for high schools: Its measure and relationship to faculty trust. The High School Journal, 86(2), 38-49.
Kartal, H. (2009). The ratio of bullying and victimization among Turkish elementary school students and its relationship to gender and grade level. Journal of Social Sciences, 20(2), 109-119.
Mcneely,clea; nonnemaker,james;blum, Robert(2002)promoting school connectedness:evidence from the national longitudinal study of adolescent health, journal of school health.april 2002.vol72,no4.
Meristo, M., & Eisenschmidt, E. (2014). Novice teachers’ perceptions of school climate and self-efficacy. International Journal of Educational Research, 67, 1-10.
Olthof, T., Goossens, F. A., Vermand, M. M., Aleva, E. A., & Meulem, M. (2011). Bullying Asstrategic behavior: Relations with desired and acquired dominance in the peer group. Journal of School Psychology, (49), 339-359.
Olweus, D. (1994). Bulling at school: long term outcomes for the victims and an effective school based intervention program. In L. R. Huesmon, (ED). Aggressive behavior: Current perspectives. New York: wiley.
Philips, B. (1978). School stress and anxiety. New York: Human Science Press.
Rigby, K., & Thomas, E. B. (2010). How schools counter bullying: Policies and procedures in selected Australian schools. Aust Council for Ed Research.
Rigby, K., & Barrington, T. E. (2010) How schools counter bullying, Camberwell: Acer Press.
Rowe, Fiona; Stewart, Donald; Patterson, Carla (2007) Promoting school Connectedness through whole school approaches, Health Education, Vol. 107 No. 6.
Speed, B. C., Goldstein, B. L., & Goldfried, M. R. (2018). Assertiveness training: A forgotten evidence-based treatment. Clinical Psychology: Science and Practice, 25(1), e12216.
Swearer, S. M., Wang, C., Maag, J. W., Siebecker, A. B., & Freerichs, L. J. (2017). Understanding the bullying dynamic among students in special and general education. Journal of School Psychology, (50), 503-520.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
جو روانی، احساس تعلق به مدرسه، اضطراب مدرسه، دانش آموزان قلدر، قربانی
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
This research aims to compare Academic Factors (school’s psychological atmosphere, attachment and anxiety) among Ilam female high school students having bullying, victimization and normal behaviors. The research method is casual-comparative and its statistical population includes all Ilam female high school students in 2019-2020 which upon provincial educational statistics were 4521 people. Based on nature and previous studies’ sampling method, statistical sample was selected through teachers’ list and bullying tool, by categorical multi-step random sampling, that after rounding, finally those determined by teacher and Olweus questionnaire as bully and victim comprise final sample as 100 bullies and 100 victims. The same student numbers (100 ones) was selected simultaneously as normal. For data collection, scales as school’s psychological atmosphere, belonging sense, anxiety and Olweus revised bullying/ victimization questionnaire were applied. For data analysis, multi-variable variance analysis was used. The findings indicate victims feel psychological climate more negative than bully and anxious than bully and normal students. Furthermore, victims have less belonging sense.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
psychological atmosphere; school’s belonging sense, academic anxiety, bullying students, victim
- صفحات : 78-88
-
دانلود فایل
( 373.91 KB )