-
آرشیو :
نسخه زمستان 1400 - جلد اول
-
کد پذیرش :
11846
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
| زهرا مهری دستجردی، سیده سارا آقایی ثابت
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مشکلات رفتاری و بدتنظیمی هیجانی با سبکهای دلبستگی نوجوانان شهر کرج انجامشده است. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه اول و دوم شهر کرج، در سال تحصیلی 1399-1400 بودند که 282 نفر (95 دختر و 187 پسر) آنها بر اساس فرمول پلنت به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. به این شکل که ابتدا از بین مدارس شهر کرج، سه مدرسه و سپس از هر پایه یک کلاس به شیوه تصادفی انتخاب شدند. به منظور جمع¬آوری داده¬ها، شرکتکنندگان به شیوه آنلاین در سامانه پرسال، سیاهه رفتاری نوجوانان اخنباخ (2007)، مقیاس دشواری تنظیم هیجان گرتز و رومر (2004) و پرسشنامه سبکهای دلبستگی هازان و شیور (1987) را تکمیل کردند. داده ها با کمک ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به روش همزمان تحلیل شد. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که مشکلات رفتاری با سبک دلبستگی ایمن رابطه منفی و معنادار و با سبکهای دلبستگی ناایمن رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین بین بدتنظیمی هیجانی با سبک دلبستگی ایمن رابطه منفی و معنیدار و با سبکهای دلبستگی ناایمن رابطه مثبت و معنیدار مشاهده شد. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که مشکلات رفتاری و بدتنظیمی هیجانی در پیشبینی سبکهای دلبستگی سهم بسزایی داشتند. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، ضروری است که مشاوران برنامههای مناسبی برای آگاهسازی و آموزش والدین ایجاد دلبستگی ایمن و جلوگیری از شکلگیری ابعاد دلبستگی ناایمن طراحی کنند.
-
لیست منابع :
[1] اخنباخ، توماس.، رسکورلا، لیلی. (2007). کتابچه راهنمای فرمهای سن مدرسه نظام مبتنی بر تجربه اخنباخ (ASEBA)، ترجمه مینایی.(1385). تهران: پژوهشکده کودکان استثنایی. [پیوند]
[2] اله¬جگردی، منصوره.، سرابیان، سعید.، اصغری پور، نگار. (1395). مقایسه¬ی سبکدل بستگی مادران دارای کودکان با و بدون مشکلات رفتاری سنین 12-8 سال. مجله اصول بهداشت روانی، 17(1)، 37-31. [پیوند]
[3] امیرخانی، میترا.، تیموری، سعید. (1397). رابطه کمال¬گرایی مادران با مشکلات رفتاری عاطفی کودکان. دومین همایش ملی روان¬شناسی، روان¬شناسی خانواده، مرودشت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. [پیوند]
[4] ترکش¬دوز، شیرین.، فرخ¬زاد، پگاه. (1396). بررسی رابطه اختلالات رفتاری کودکان با سبک¬های فرزند پروری و سبک¬های دلبستگی، مجله سلامت اجتماعی. 4(2)، 126-118. [پیوند]
[5] تهرانی¬دوست، مهدی.، شهریور، زهرا.، محمودی قرایی، جواد.، علاقبند راد، جواد. (1387). تأثير آموزش تربيت سازنده فرزندان به والدين در کاهش مشکلات رفتارى کودکان. مجله روانپزشکی و روانشناسي باليني ايران (انديشه و رفتار). 14(4)، 379-371. [پیوند]
[6] خانزاده، بابک. (1398). روانشناسی کودک: نقش آموزش خانواده در اصلاح اختلالات رفتار کودک. تهران: انتشارات عصر غیبت. [پیوند]
[7] رده، فرشته و مشایخ، مریم و تاجری، بیوک. (1399). پیشبینی مشکلات رفتاری بر اساس شیوههای والدگری، سبکهای دلبستگی، کمالگرایی مثبت و منفی در نوجوانان، کنفرانس ملی پژوهش در روانشناسی، ساری [پیوند]
[8] زارعی، اقبال.، حیدری، حسین.، محمودی¬نودژ، مجتبی.، عسکری، مهین.، محمدی، حاتم. (1393). نقش سبک¬های دلبستگی در پیشبینی اختلال سلوک دانش آموزان، فصلنامه تحول روانشناسی کودک، 1(1)، 75-67. [پیوند]
[9] ساجدی، ژیلا.، ضرابیان، کاظم.، صادقیان، عفت. (1389). بررسی شیوع مشکلات رفتاری کودکان 3 تا 6 ساله مهد-های کودک و کلاس¬های آمادگی تحت نظارت سازمان بهزیستی، مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا. ۱۸ (۱)، 11-21.[پیوند]
[10] صدیقی¬ارفعی، فریبرز.، رحیمی سمیرمی، حمید.، قدوسی، زینب. (1393). رابطه سبک دلبستگی و سلامت روان پرستاران بیمارستان¬ها، مجله پرستاری، 24(88)، 21-11. [پیوند]
[11] طهماسیان، کارینه.، اناری، آسیه.، فتح¬آبادی، محبوبه. (1391). بررسی ویژگی¬های مادرانه مؤثر در مشکلات رفتاری کودکان 6-2 ساله، فصلنامه پژوهش¬های نوین روانشناختی، 7(26)، 104-89. [پیوند]
[12] عبدی، سلمان.، باباپورخیرالدین، جلیل.، فتحی، حیدر. (1389). رابطۀ سبکهای تنظیم هیجان شناختی و سلامت عمومی دانشجویان، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 8 (4)، 264-258. [پیوند]
[13] کاکاوند، علیرضا. (1398). روانشناسی و آموزش كودكان استثنایی. تهران: نشر روان.
[14] محمدی، محمدرضا. (1379). جنبه هاى مهم شخصیت نوجوان. معرفت، 38، 39-28.
[15] مسکینی جانکبری، فاطمه. (1398). مقایسه مشکلات رفتاری کودکان سن مدرسه مبتلا به تلاسمی مراجعهکننده به مراکز آموزشی-درمانی کودکان شهر رشت با همسالان سالم در سال 1395-1394. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان. [پیوند]
[16] ملکشاهی، فریده.، فرهادی، علی. (1387). بررسی شیوع مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی شهرستان خرمآباد، فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه علمی پژوهشی لرستان. 10(3)، 65-57. [پیوند]
[17] مینایی، اصغر. (1385). انطباق و هنجاریابی سیاهه رفتاری کودک اخنباخ، پرسشنامه خود سنجی و فرم گزارش معلم، فصلنامه علمی – پژوهشی کودکان استثنایی، 6(1)، 558-529. [پیوند]
[18] یزد خواستی، فریبا.، عریضی سامانی، سید حمیدرضا. (1390). هنجاریابی سه نسخه کودک، پدر/ مادر و معلم سیاهه رفتار کودک در شهر اصفهان، مجله روان¬پزشکی و روان¬شناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار). 17(1)،70-60. [پیوند]
[19] یوسفی، فریده. (1385). بررسی رابطه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان با افسردگی و اضطراب در دانش¬آموزان مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان، فصلنامه علمی–پژوهشی کودکان استثنایی، 6(4)، 871-892. [پیوند]
[20] Amstadter, A. (2016). Emotion regulation and anxiety disorders. Anxiety Disord, 22, 211–221. [Link]
[21] Achenbach, T. M., & Rescorla, L. (2007). Multicultural understanding of child and adolescent psychopathology: Implications for mental health assessment. Guilford Press. [Link]
[22] Beauregard, M., Levensque, J., & Paquete, V. (2004). Neural basis of conscious and voluntary self-regulation of emotion. M. Beauregard (Ed.), Consciousness, emotional self-regulation and the brain (pp: 163- 194). Philadephia, John Benjamins Publishing Company. [Link]
[23] Beauchaine, T. P., Gatzke-Kopp, L., & Mead, H. K. (2007). Polyvagal theory and developmental psychopathology: Emotion dysregulation and conduct problems from preschool to adolescence. Biol Psychol, 74(2), 174-184. [Link]
[24] Bowlby, J. (1969). Loss: Sadness and Depression. Ied. London: Basic Book. [Link]
[25] Chang, D., Schwartz, K.K., Dodge, C.A.M., Bridge Chang, C. (2014). Harsh parenting in relation to child emotion regulation and aggression. J Fam Psychol, 17, 598–606. [Link]
[26] Cole, P. M., Dennis, T. A., Smith-Simon, K. E., & Cohen, L. H. (2008). Preschoolers emotion regulation strategy understanding: Relations with emotion socialization and child self-regulation. Soc Dev, 18, 324-52. [Link]
[27] Deborah A. Cohn. (1990). Child-Mother Attachment of Six-Year-Olds and Social Competence at School. Journal of Intervention in School and Clinic, 61(1), 152-162. [Link]
[28] Goodvin, R., Meyer, S., Thompson, R. A, Hayes, R. (2008). Self-understanding in early childhood: associations with child attachment security and maternal negative affect. Attach Hum Dev, 10(4), 433-450. [Link]
[29] Cole, P.M., Dennis, T.A., Smith-Simon, K.E., Cohen, L.H. (2015). Preschoolers emotion regulation strategy understanding: Relations with emotion socialization and child self-regulation. Soc Dev, 18(29),324-352. [Link]
[30] D’Avanzato, C., Joormann, J., Siemer, M., Gotlib, I.H. (2013). Emotion Regulation in Depression and Anxiety: Examining Diagnostic Specificity and Stability of Strategy Use, Cognitive Therapy Research, 37,968-980. [Link]
[31] Diaz, Y. (2005). Association between parenting and child behavior problems among latino mothers and children. ProQuest dissertation and Theses. [Link]
[32] Duchesne, S., Larose, S. (2007). Adolescent Parental Attachment and Academic Motivation and Performance in Early Adolescence1. Journal of Applied Social Psychology, 37(7), 1501-1521. [Link]
[33] Elliott, R., Watson, J. C., Goldman R. N., Greenberg, L. S. (2004). Learning emotion focused therapy: The process experiential approach to change. Washington, DC: American Psychological Association. [Link]
[34] Gratz, K.L., Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and deregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. J Psychopathol Behav Assess, 26(1), 41-54. [Link]
[35] Griffin, D.W., Bartholomew, K. (2003). The metaphysics of measurement: The case of adult attachment. In Bartholomew, K. & Perlman, D. (2003), Advances impersonal relationships: (Vol5, pp: 17-52) Attachment processes in adulthood. London: Jessica Kingsley Publishers. [Link]
[36] Gross, J.J. (2010). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Rev Gen Psychol, 2(3), 271-99. [Link]
[37] Hazan, C., Shaver, P. R. (1987). Romantic love conceptualized as an attachment process. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 511-524. [Link]
[38] Hesse, C., Floyd, K. (2011). Affection mediates the impact of alexithymia on relationships. Personality and Individual Differences, 50, 451-456. [Link]
[39] Laible, D. J., Carlo, G., Raffaelli, M. (2016). The differential relations of parent and peer attachment to adolescent adjustment. Journal of Youth and Adolescence, 29(1), 45-59. [Link]
[40] Liu, Q., Nagata, T., Shono, M., Kitamura, T. (2009). The effects of adult attachment and life stress on1daily depression: a sample of Japanese university students. J Clin Psychol, 65(7), 636-652. [Link]
[41] Marroquín, B. (2011). “Interpersonal emotion regulation as a mechanism of social support in depression”. Clin Psychol Rev, 31(8), 1276-1290[Link]
[42] Marganska, A., Gallagher, M., Miranda, R. (2013). Adult attachment, emotion dysregulation, and symptoms of depression and generalized anxiety disorder. American Journal of Othoropsychiatry, 83, 131-141[Link]
[43] Mash, E.J., Barclays, R.E. (2017). Child Psychopathology. Translation, Toozande-jani H, Mashhad University of Medical Sciences, Gonabad. [Link]
[44] Robinson, S. L., Mora-Plazas, M., Oliveros, H., Marin, C., Lozoff, B., & Villamor, E. (2021). Dietary patterns in middle childhood and behavior problems in adolescence. European Journal of Clinical Nutrition, 1-10. [Link]
[45] Sarason, I. G., Sarason, B. R. (2015). Psychopathology- the problem of non-adaptive behavior. Translation, Najjarian. Tehran: Roshd Publication. [Link]
[46] Sandhu, T., & Kapoor, S. (2013). Implications of personality types for emotional regulation in young women. Personal Typ Emotion Reg, 1(4), 34-39. [Link]
[47] Shiota, M.N., Campos, B., Keltner, D., & Hertenstein, M. (2017). Positive emotion and regulation of interpersonal relationships. In. P. Philippot & R.S. Feldman (Eds.), the regulation of emotion. Mahwah, NJ: Erlbaum (pp: 127-155). [Link]
[48] Shipman, K.L., Zeman, J. (2001). Socialization of children emotion regulation in mother-child dyads: A developmental psychopathology perspective. J dev psychopathol, 13, 317-36. [Link]
[49] Tambelli, R., Laghi, F., Odorisio, F., Notari, V. (2012). Attachment Relationships and Internalizing and Externalizing Problems among Italian Adolescents. Children and Youth Services Review, 34(8), 1465-71. [Link]
-
کلمات کلیدی به فارسی :
بد تنظیمی هیجانی، سبک های دلبستگی، مشکلات رفتاری، نوجوانی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Aim: The present study was aimed at investigating the relationship between behavioral problems and emotional deregulation with attachment styles of adolescents in Karaj. Methods: The research method was descriptive-correlational. The statistical population of this study was all students studying in the first and second secondary school of Karaj, in the academic year 1399-1400. The sample size according to the plant formula was 282 people (95 girls and 187 boys) by cluster sampling method. First, among the schools of Karaj, 3 schools and from each grade one class were selected randomly to complete the questionnaire. In order to collect data, the students completed online Achenbach (2007) Youth Self Report (YSR) questionnaires, Gratz and Roemer (2004) Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS) Questionnaire, and Hazan and Shaver (1987) the Adult Attachment (AAQ) Questionnaire. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multivariate regression simultaneously. Results: Data analysis showed that behavioral problems have a negative and significant relationship with secure attachment styles and a positive and significant relationship with insecure attachment styles. Also, a negative and significant relationship was observed between emotional dysregulation and secure attachment styles and a positive and significant relationship with insecure attachment styles. Regression analysis also showed that behavioral problems and emotional dysregulation contributed significantly to the prediction of attachment styles.
Conclusion: Considering the relationship between attachment styles and behavioral problems, it is necessary that counselors design appropriate programs to both inform and educate parents to create secure attachment and prevent the formation of insecure attachment dimensions.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Adolescence, attachment styles, behavioral problems, emotional dysregulation
- صفحات : 57-72
-
دانلود فایل
( 497.83 KB )