-
آرشیو :
نسخه زمستان 1400 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
11851
-
موضوع :
روانشناسی تربیتی
-
نویسنده/گان :
| نیروانا علی محمدی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
در پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین شیوه فرزند پروری سهلگیرانه با خلاقیت دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی پرداخته شد. برای این منظور نمونهای به حجم 30 نفر، ازکل دانشجویان (1807) با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب گردید وبرای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای شیوههای فرزند پروری دایانا بامریند (1974) و خلاقیت عابدی (2002) استفاده شده است. به منظورتحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد، بین شیوههای فرزندپروری والدین سهلگیرانه با خلاقیت دانشآموزان دختر پایه ششم رابطه منفی و معنادار وجود دارد.
-
لیست منابع :
اسفندیاری، غلامرضا. (1374). مقایسه شیوه های فرزند پروری مادران در دو گروه کودکان مبتلا به اختلال رفتار و تاثیر آموزش مادران در کاهش اختلال رفتاری. پایان نامه کارشناسی ارشد، انستیتوی تحقیقات روانپزشکی تهران.
امیری، مهدی، دودمان، پروانه، پرتابیان، اکبر. (۱۳۹۳). بررسی رابطهی سبکهای فرزند پروری والدین با خلاقیت دانشآموزان، اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی. مطالعات اجتماعی و فرهنگی. تهران، موسسه آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
آزادي، شهدخت. (1382). بررسي رابطه شيوه هاي فرزند پروري والدين با كمرويي دختران شهرستان نورآباد، سال تحصيلي 82-81. پايان نامه كارشناسي ارشد، رشته روانشناسي عمومي، دانشگاه الزهراء .
تورنس، ئي پال. ( 1372). استعدادها و مهارت¬هاي خلاقيت. مترجم دكتر حسن قاسم زاده، نشر دنياي نو.
جهانی، جعفر. (1385). بررسی تحلیل و مقایسهای تأثیر رویکردهای مختلف آموزش خلاقیت بر پرورش روحیه پرسشگری کودکان و نوجوانان. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز.
حسینی نسب، داوود، احمدیان، فاطمه، روانبخش، محمدحسین. (1384). بررسی رابطه شیوههای فرزندپروری با خودکارآمدی وسلامت روانی. فصلنامه مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی، مشهد.
حسيني، افضل السادات. (1387). خلاقيت و رشد آن درسازمان. فصلنامه تحول اداري، دوره چهارم، شماره 17.
ختامی، خاطره. (1392). بررسی رابطه خلاقیت دانشآموزان با انگیزه پیشرفت تحصیلی آنان در مدارس متوسطه دخترانه ناحیه1 شهرستان ارومیه درسال تحصیلی 91-92. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه ارومیه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
سليماني، افشين. (1381). كلاس خلاقيت، تهران. انتشارات انجمن اولياء و مربيان.
سیف نراقی، مریم، نادری، عزت الله. (1386). کودکان عقب مانده ذهنی و روشهای آموزش آنها. تهران، انتشارات سمت.
سیف، علی اکبر. (1395). روانشناسی پرورشی. تهران، نشرآگاه.
شعاری نژاد، علی اکبر. (1380). روانشناسی رشد. تهران، انتشارات اطلاعات.
شفیع آبادی، عبدالله، ناصری، غلامرضا. (1382). نظریههای مشاور و روان درمانی. تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
شمس اسفندآباد، حسن. (1386). روانشناسی تفاوتهای فردی. تهران، انتشارات سمت.
صدرالسادات، سید جلال و همکاران. (1384). مقایسه شیوههای فرزند پروری و کارکرد خانواده در خانوادههای بدسرپرست دارای اختلالات رفتاری و عادی. انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد.
عابدی، جمال. (1372).خلاقیت و شیوه ای نو در اندازه گیری آن. پژوهش های روانشناختی، دوره 2، شماره 2.
فراهینی، ندا، افروز، غلامعلی، رسولزاده طباطبایی، سیدکاظم. (1392). رابطهی شیوههای فرزند پروری والدین و کمرویی با خلاقیت در تیزهوشان. روانشناسی مدرسه، دوره 2، شماره4، 153-137.
کدیور،پروین، همایونی، علیرضا. و پورعبدلی، محمد. (1387). رابطهبین شیوههایفرزندپروری مادر و فرزندپروری ادراک شده بامکان کنترل وخودپندارة فرزندان. فصلنامه دانش وپژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان.
ماسن، پاول هنری، کیگان، جروم، هوستون، کانجر. (1380). رشد و شخصیت کودک. (ترجمه: مهشید یاسایی)، تهران، نشر مرکز.
مرادیان، جلال، عالیپور، سیروس، شهنی ییلاق، منیجه. (1393). رابطه علّیبینسبکهای فرزندپروری و عملکرد تحصیلی باواسطه خودکارآمدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت در دانشجویان. فصلنامه روانشناسی خانواده، دوره 1، شماره1، 74-63.
مفيدي، فرخنده. (1371). سمپوزيوم جايگاه تربيت در آموزش و پرورش دوره ابتدائي. چاپ اول، انتشارات تربيت.
Abedi, J. (2002). A latent-Variable modeling approach to assessing reliability and validitynof a creativity instrument. creativity Research journal, 14(2), 267-276.
Amabile, T. M. (1996). Creativity in context. Oxford, UK: West View.
Baumrind, d. (1973). Monographs Psycology Developmental.authoritynparental of theories Current-21.103-1.
Buri, J. R. (1991). Parental authority questionnaire. Journal of Personality Assessment, 57, 110-119.
Darling, N., & Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: An integrative model. Psychological Bulletin, 113, 487-496.
Debono, E. (1986). Lateral thinking. New York: Penguin Books.
McAdam, R., & Keogh, W. (2004). Transitioning towards creativity and innovation measurement in SMEs. Creativity and Innovation Management, 13(2), 126-139.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
انگیزه پیشرفت، عادتهای مطالعه، سبکهای فرزند پروری، دانش آموزان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The present study aimed to investigate the relationship between parenting styles and creativity of sixth grade female students. A research sample consisted of 30 students was selected out of all students (1807) using the accessible sampling method. The parenting style questionnaire by Diana Baumrind (1974) and the creativity scale by Abedi (2002) were used to collect information. The Pearson correlation coefficient was used to analyze the data. According to the findings, there was a positive and significant relationship between permissive parenting style and the creativity of 6th grade female students.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
achievement motivation, study habits, parenting style, students
- صفحات : 17-29
-
دانلود فایل
( 353.39 KB )