-
آرشیو :
نسخه بهار 1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
11878
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| عسل کریمی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش های نرم افزاری بر مهارت دیداری و فضایی در کودکان اتیسم انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا نیمه تجربی، به صورت پیش آزمون – پس آزمون بوده است و ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر بسته ی آموزشی طراحی شده توسط پژوهشگر است. نمونه پژوهش شامل ۳۵ دانش آموزان دبستانی طیف اتیسم مراجعه کننده به مرکز آوای رهایی شهر تهران در سال ۱۴۰۰ بوده است و روش نمونهگیری انتخاب تصادفی بود. همچنین روش تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل کواریانس انجام شده است. یافته های پژوهش نشان داد که تمامی فرضیه مورد پذیرش قرار گرفته است و اثربخشی بسته آموزشی نرم افزاری بر مهارت دیداری و فضایی در کودکان اتیسم دبستانی به صورت مثبت بوده است.
-
لیست منابع :
[1] آقابابایی، ناصر، 1393، هوش هیجانی روانشناسی معرفت، سال شانزدهم، ش 119.
[2] اهرمی، راضیه؛ فرامرزی، سالار؛ شوشتری، مژگان؛ عابدی، احمد؛ (1391)، رابطه نیمرخ دانش آموزان در هوش آزمای وکسلر کودکان فرم 4 (WISC_IV) و هوشهای چندگانه (MI) مبتنی بر نظریه گاردنر، فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 9. ص 43-64.
[3] جعفری، اصغر؛ كشتكار، الهه؛ جعفری، علیرضا؛ (1393)، تاثیر آموزش بازی در افزایش خلاقیت کودکان پیشدبستانی در مهدکودك، فصلنامه علوم رفتاری، 6(19)، ص 55-68.
[4] جعفری، علیرضا؛ (1393)، اثربخشی بازیهای آموزشی بر رشد اجتماعی کودکان پیشدبستانی، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 33.
[5] حبی، زهرا، (1394)، تحلیل ارتباطی نرم افزارهای آموزشی ویژه کودکان در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد.
[6] رایا بورستین، (1391)، بازسازی مهارتهای ادراکی دیداری (قابل استفاده برای متخصصان توانبخشی: کاردرمانگران، معلمان دانشآموزان با نیازهای ویژه، مربیان پیشدبستانی و مهدکودک)، مترجم فرح بخشایی، تهران: نشر دانژه.
[7] رویتوند غیاثوند،نسترن؛ امیری مجد، مجتبی . (۱۳۹۷). اثربخشی نرمافزار شناختی کاپیتان لاگ بر حافظۀ فعال دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری. نشریه ی توانمند سازی کودکان استثنایی ۹(۳). ۵-۱۵
[8] شاهرضائی، مهسا؛ حسنآبادی، حمیدرضا؛ هاشمی رزینی، هادی؛ عرب زاده، مهدی؛ (1397)، اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر مدل حافظه کاری دیداری بدلی بر بهبود مهارتهای دیداری- فضایی کودکان پیشدبستانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی، پردیس بینالملل.
[9] طاعتیان، سارا، اصغرزاده، علی، (1394)، بررسی هوش دیداری فضایی و عوامل موثر بر آن، کنفرانس بین المللی انسان، معماری، عمران و شهر.
[10] فتانه حسنی جعفری، فروزان ضرابیان، امنه وظیفه شناس .(1393)، بررسی اثربخشی استفاده از نرم افزار آموزشی (میشا و کوشا) بر پیشرفت تحصیلی درس علوم دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان شیروان در سال تحصیلی (93–92)، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری- دانشگاه پیام نور- دانشگاه پیام نور استان تهران- دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
[11] قنبری, ولی پور, حیدری, پورزمانی, جمالی و نعمت الهی. (2018). ارتباط بین وضعیت پردازش اطلاعات حسی با میزان مشارکت در فعالیت های روزمره زندگی کودکان دبستانی عادی و اتیستیک (هوش عادی). دوماهنامه علمی-پژوهشی طب توانبخشی, 7(1), 71-76.
[12] لنگری زاده مصطفی, حکیم شوشتری میترا, مهرآیین اسماعیل وحیدری محمد.(۱۳۹۹). الزامات داده ای و قابلیت های فنی نرم افزار آموزشی مبتنی بر تلفن همراه برای والدین دارای کودک مبتلا به اتیسم. ۷۱-۸۱.
[13] معصومه پورمحمدرضای تجریشی، سحر پهلوان نشان، فائزه گل کار، (1398)، اثربخشی آموزش آگاهی واج شناختی بر حافظه فعال دیداری فضایی دانش آموزان با اختلال بیان نوشتاری. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی . 355-366.
[14] نیرو، محمد؛ غفاری شریف، مسعود .(1397). تجسم قوی نشانههای هوش دیداری– فضایی، فصلنامه رشد معلم، 37(4)، 8-10.
[15] Liu, C., Hoa, K. K., & Fung, W. K. (2019). Bidirectional relationships between children’s executive functioning, visual skills, and word reading ability during the transition from kindergarten to primary school. Contemporary Educational Psychology, 101779.
[16] Ng.M, Chui.M, Lin. L, Fong. A, & Chan. D, 2015, Performance of the Visual-Motor Integration of Preschool Children in Hong Kong, Hong Kong Journal of Occupational Therapy, Volume 25, June 2015, Pages 7-14.
[17] Salam, M., Ibrahim, N., & Sukardjo, M. (2019). Effects of Instructional Models and Spatial Intelligence on the Mathematics Learning Outcomes after Controlling for Students' Initial Competency. International Journal of Instruction, 12(3), 699-716.
[18] Sze, A. C. S., Din, N. C., Ahmad, M., Ibrahim, N., Razak, R. A., & Shuen, P. K. (2018). Phonological awareness and global visual spatial ability among Malay speaking children with Specific Learning Disorder with Dyslexia. Malaysian Journal of Public Health Medicine, 2018(Specialissue1), 115-124.
[19] Zhang. X, 2016, Linking language, visual-spatial, and executive function skills to number competence in very young Chinese children, Early Childhood Research Quarterly, Volume 36, 3rd Quarter 2016, Pages 178-189.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
بسته های آموزشی نرم افزاری،مهارت دیداری و فضایی، اتیسم کودکان دبستانی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of software training on visual and spatial skills in children with autism. The present study was a pre-test-post-test in terms of applied purpose and quasi-experimental implementation method, and the data collection tool in the present study is an educational package designed by the researcher. The research sample consisted of 35 primary school students with autism spectrum referred to the Voice of Liberation Center in Tehran in 1400 and the sampling method was random selection. Also, data analysis method was performed by analysis of covariance. Findings showed that all hypotheses have been accepted and the effectiveness of the software package on visual and spatial skills in primary school children with autism has been positive.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
software training packages, visual and spatial skills, autism of primary school children
- صفحات : 78-88
-
دانلود فایل
( 356.33 KB )