-
آرشیو :
نسخه بهار 1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
11882
-
موضوع :
علوم تربیتی
-
نویسنده/گان :
| بهروز اسلامی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف: هدف از پژوهش حاضر، پیش بینی رضایت شغلی کارکنان سازمان ملی زمین و مسکن بر اساس مهارتهای ارتباطی بود. روش تحقیق حاضرازنوع توصيفي-همبستگی که از نظر هدف یک نوع تحقیق کاربردی بود. روش: جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان سازمان ملی زمین و مسکن بود که 200 نفر بودند. بر اساس محاسبه فرمول کوکران، تعداد نمونه 132 نفر به دست آمد. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. روایی و پایایی پرسشنامهها تایید شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در قسمت آمار توصیفی بعد از جمع آوری پرسش نامه ها، جهت توصیف دادهها از جدول فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، جداول و نمودارها استفاده شد. در قسمت آمار استنباطی از آزمون همبستگی استفاده شده است. یافتهها: دادههای تحقیق نشان داد که از بین مهارتهای ارتباطی، مؤلفه قاطعیت به صورت مثبت و در سطح 05/0 و دیگر مؤلفههای آن به صورت مثبت و در سطح معناداری 01/0 با متغیر رضایت شغلی همبسته اند. نتیجه¬گیری: در آزمون فرضیه چنین نتیجه گیری شد که از بین مهارتهای ارتباطی، درک پیام، تنظیم هیجان و بینش به صورت مثبت و معنادار رضایت شغلی را پیش بینی میکند.
-
لیست منابع :
[1] آذرنيوشان، مريم.، مشايخ، مريم. و محمدي شيرمحله، فاطمه. (1397). رابطه نوآوری سازمانی با عملکرد شغلی و رضایت شغلی معلمان، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، (3)8، 94-75.
[2] اعظمي، ادريس.، حاج صادقي، زهرا. و يزدي راوندي، سعيد. (1396). مقایسه ی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی و مهارتهای عاطفی بر استرس والد گری مادران دارای کودکان اوتیسم، علوم پزشکی زانکو، (56)18، 11-1.
[3] بصيري، منصوره.، کريمي، محمود.، شهنازي، حسين. (1398). تاثیر مداخله آموزشی بر مهارتهای ارتباطی و خودکارآمدی بهورزان، آموزش و سلامت جامعه، (2)6، 77-71.
[4] پوراصغر، مهدي.، نجفي، كيومرث.، تيرگري، عبدالحكيم.، يزداني، جمشيد.، فلكي، مژگان. و صالحي، فريبا. (1396). بررسی مهارتهای ارتباطی کارکنان و شاغلان بهداشتی درمانی، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، اندیشه و رفتار، (2)23، 217-208.
[5] تیموریان، افسانه، دولتشاه، زینب و ملکشاهی، محبوبه. (1397). بررسی رابطه بین مهارت ارتباطی با اشتیاق شغلی معلمان مقطع متوسطه شهراردبیل، مطالعات آموزشی نما، (6)12، 42-33.
[6] چمني قلندري، رسول، شفيع آبادي، عبداله و وکيلي، پريوش. (1398). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر الگوهای ارتباطی درون خانواده دانش آموزان پسر سال اول متوسطه شهرستان اهر، روانشناسی و روانپزشکی شناخت، (3)6، 101-93.
[7] حسني، محمد.، قاسمي، ميثم. (1397). تاثیر فاکتورهای محیط کاری سالم بر پیامدهای شغلی با میانجی گری رضایت شغلی و امنیت شغلی، ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، (3)6، 143-131.
[8] حسني، محمد.، صداقت، رقيه. و كاظم زاده بيطالي، مهدي. (1396). ارتباط بین جو اخلاقی، استرس شغلی و رضایت شغلی پرستاران، اخلاق پزشکی، (40)11، 71-63.
[9] حسینی، سید حسین، بنیمهد، بهمن و صفری، زهرا. (1399). بررسی تأثیر دیدگاههای تردید حرفهای حسابرس بر ارزیابی ریسک تقلب با توجه به اثر مداخلهکنندگی مهارت ارتباطی و تضعیف اجتماعی، دانش حسابداری، (2)11، 105-71.
[10] رابینز، استیفن پی. (1397). مبانی رفتار سازمانی، ترجمه علی پارساییان و محمد اعرابی، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
[11] رييسي، پوران. و كبريايي، علي. (1397). رضایت شغلی بهورزان خانههای بهداشت، روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، (4)5، 61-51.
[12] ساعدي، نرگس و سعدي پور، اسماعيل. (1396). تاثیر یادگیری الکترونیکی بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان، فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، (4)7، 129-111.
[13] صادقي، امير.، شادي، مجيد. و مقيم بيگي، عباس. (1395). رابطه بین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی پرستاران، مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)، (4)24، 246-238.
[14] غلامی، الهام. (1399). تاثیر رضایت شغلی بر عملکرد سازمانی، رهیافتی در مدیریت بازرگانی، (2)1، 89-77.
[15] گریباوی، حسن.، شریفی درآمدی، پرویز. و رضایی، سعید. (1398). تاثیر آموزش مهارت زبان بدن بر مهارتهای ارتباطی دانش آموزان مبتلاء به آسیب بینایی، مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، (2)11، 193-175.
[16] محمدي، اکرم.، ذوالاکتاف، وحيد.، نمازي زاده، مهدي. و عسگري گندماني، روح الله. (1396). تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر روابط مربی-ورزشکار، مطالعات مدیریت ورزشی (پژوهش در علوم ورزشی)، (46)9، 124-105.
[17] مریدی، حدیث.، کجباف، محمد باقر. و محمودی، آرمین. (1398). اثربخشی واقعیت درمانی گلاسر بر رضایت زناشویی، رضایت از زندگی و مهارت ارتباطی زوجین، ارمغان دانش، (5)24، 1027-1013.
[18] میرزاخانی، عبدالرحمن. و درویشی، صیاد. (1398). نقش مهارتهای ارتباطی کارکنان اجرایی پلیس بر اثربخشی سازمانی، منابع انسانی ناجا، (56)13، 146-127.
[19] هاشم مطوری، حمید.، عابدی، محمدرضا. و نیلفروشان، پریسا. (1399). معنای شغلی و بهزیستی ذهنی: نقش میانجیگری رضایت شغلی، پژوهشهای مشاوره (تازهها و پژوهشهای مشاوره)، (19)73، 170-146.
[20] Han, Y., Wang, Z., Sheard, G., Kakabadse, N. (2016). A grounded investigation of Chinese office politics. Asia-Pacific Journal of Business Administration, 8(3), 281- 297.
[21] Hasanah, H., & Malik, M. N. (2020). Blended learning in improving students’ critical thinking and communication skills at University. Cypriot Journal of Educational Sciences, 15(5), 1295-1306.
[22] Hoff, K. A., Song, Q. C., Wee, C. J., Phan, W. M. J., & Rounds, J. (2020). Interest fit and job satisfaction: A systematic review and meta-analysis. Journal of Vocational Behavior, 103503.
[23] Johari, S., & Jha, K. N. (2021). Exploring the relationship between construction workers’ communication skills and their productivity. Journal of Management in Engineering, 37(3), 04021009.
[24] Karnieli-Miller, O. (2020). Reflective practice in the teaching of communication skills. Patient education and counseling, 103(10), 2166-2172.
[25] Karnieli-Miller, O., Michael, K., Gothelf, A. B., Palombo, M., & Meitar, D. (2021). The associations between reflective ability and communication skills among medical students. Patient education and counseling, 104(1), 92-98.
[26] Kataoka, H., Iwase, T., Ogawa, H., Mahmood, S., Sato, M., DeSantis, J.,... & Gonnella, J. S. (2019). Can communication skills training improve empathy? A six-year longitudinal study of medical students in Japan. Medical teacher, 41(2), 195-200.
[27] Kee, J. W., Khoo, H. S., Lim, I., & Koh, M. Y. (2018). Communication skills in patient-doctor interactions: learning from patient complaints. Health Professions Education, 4(2), 97-106.
[28] Kelly, A., Tarshis, N., & Meringolo, D. (2019). Talkabout: A social communication skills package. Routledge.
[29] Kerr, D., Ostaszkiewicz, J., Dunning, T., & Martin, P. (2020). The effectiveness of training interventions on nurses' communication skills: A systematic review. Nurse education today, 89, 104405.
[30] Khan, A., Khan, S., Zia-Ul-Islam, S., & Khan, M. (2017). Communication Skills of a Teacher and Its Role in the Development of the Students' Academic Success. Journal of Education and Practice, 8(1), 18-21.
[31] Kirca, N., & Bademli, K. (2019). Relationship between communication skills and care behaviors of nurses. Perspectives in psychiatric care, 55(4), 624-631.
[32] Kong, H., Jiang, X., Chan, W., & Zhou, X. (2018). Job satisfaction research in the field of hospitality and tourism. International journal of contemporary hospitality management.
[33] Kurtz, S., Silverman, J., Draper, J., van Dalen, J., & Platt, F. W. (2017). Teaching and learning communication skills in medicine. CRC press.
[34] Kyaw, B. M., Posadzki, P., Paddock, S., Car, J., Campbell, J., & Car, L. T. (2019). Effectiveness of digital education on communication skills among medical students: systematic review and meta-analysis by the digital health education collaboration. Journal of medical Internet research, 21(8), e12967.
[35] Yuen, K. F., Loh, H. S., Zhou, Q., & Wong, Y. D. (2018). Determinants of job satisfaction and performance of seafarers. Transportation research part A: policy and practice, 110, 1-12.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
رضایت شغلی، سازمان ملی زمین و مسکن، مهارتهای ارتباطی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Aim: The purpose of this study was to predict job satisfaction of employees of the National Land and Housing Organization based on communication skills. Method: The method of the present study was descriptive-correlational, which was applied research in terms of purpose. The statistical population of this study included the staff of the National Land and Housing Organization, which was 200 people. Based on the calculation of Cochran's formula, the sample size was 132 people. A standard questionnaire was used to collect information. The validity and reliability of the questionnaires were confirmed. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. In the descriptive statistics section, after collecting the questionnaires, frequency table, frequency percentage, mean, standard deviation, tables, and graphs were used to describe the data. In the inferential statistics section, a correlation test has been used. Results: The research data showed that among the communication skills, the component of assertiveness was positively correlated with the job satisfaction variable at the level of 0.05 and its other components were positively correlated with the variable of job satisfaction at the level of 0.01. Conclusion: In testing the hypothesis, it was concluded that communication skills, message comprehension, emotion regulation, and insight positively and significantly predict job satisfaction.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Job Satisfaction, National Land and Housing Organization, Communication Skills
- صفحات : 89-96
-
دانلود فایل
( 313.96 KB )