-
آرشیو :
نسخه زمستان 1400 - جلد اول
-
کد پذیرش :
11850
-
موضوع :
روانشناسی بالینی
-
نویسنده/گان :
| رقیه ایرانی بابایلو
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از اين پژوهش، بررسی وضعیت نشاط اجتماعی معلولین کم توان ذهنی شهر تبریز بود. معلول ذهنی به علت ناکامی های مکرر از دریافت احساس خود ارزشمندی و خودباوری و عزت نفس محروم می مانند. و به راحتی در جمع همسالان خود پذیرفته نمی شوند. و همچنین به علت نبود مهارت های پایه ی یادگیری و توجه و تمرکز پایین، حافظه ضعیف، محدودیت در تفکر انتزاعی و استدلال، دشواری در انجام فعالیت های روزانه از طرف افراد طرد می شوند و شادابی ونشاط ایشان از بین می رود. جامعه آماری مربوط به شهر تبریز و حجم 30 نفر از معلولین کم توان ذهنی بود که با انجام آزمون آلفای کرونباخ به اصلاح نهایی گویه ها اقدام گردید. متغیر وابسته تحقیق، سنجش نشاط اجتماعی و متغیرهای مستقل بر چند مورد می باشند که گزینش این متغیرها و انتخاب گویه های مربوطه برای سنجش آن ها براساس مبانی نظری، بررسی منابع موجود و مطالعات انجام شده و پرسشنامه شادی آکسفورد، صورت گرفته است.نتایج نشان داد که ین متغیرهای سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی، رضایت از امکانات منطقه ای، میزان برخورداری از حقوق شهروندی، وضعیت اوقات فراغت، درآمد، میزان منزلت نقشی، دین داری، ورزش و موسیقی با احساس شادی رابطه مستقیم وجود دارد.
-
لیست منابع :
[1] زمانی، نرگس؛ حبیبی، مجتبی؛ درویشی، محمد(1394). مقایسه اثربخشی رفتاردرمانیگری دیالکتیکی با گروه درمانی شناختی رفتاری برکاهش افسردگی مادران کودکان معلول. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک،18(1):42-32.
[2] سادوک، بنجامین جیمز؛ سادوک،ویرجینیا آلکوت و روئیز، پدرو(1395). خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری/ روان پزشکی بالینی( ترجمه فرزین رضاعی). جلدسوم، ویراست یازدهم، تهران: انتشارات ارجمند، 364.
[3] ساراسون، اروین جی و ساراسون ، بارباراآر(1393).روانشناسی مرضی مشکل رفتار غیر انطباقی (ترجمه نجاریان و همکاران). چاپ سوم، تهران: انتشارات رشد، 663.
[4] سیف،علی اکبر(1380).روانشناسی آموزشی و یادگیری. تهران .انتشارات آگاه، 74.
[5] شریفی درآمدی، پرویز(1385). در دفاع از پیاژه. اصفهان: سپاهان.
[6] صمدی، سیدعلی(1393). بازی درمانی نظریه ها، انجام پژوهش و روش های مداخله. چاپ اول، تهران: انتشارات دانژه ، 65.
[7] غباری بناب، باقر و خانزاده فیروزجاه،عباسعلی حسین(1388). روانشناسی و آموزش کودکان با کم توانی هوشی.چاپ اول.تهران: انتشارات دانژه،168.
[8] گنجی، مهدی(1395). آسیب شناسی روانی بر اساس DSM_5.(ویراستار حمزه گنجی). ویراست سوم،جلد دوم، تهران: ا انتشارات ساوالان، 765.
[9] ملک پور، مختار(1390). جزوه بازی درمانی. اصفهان: دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی اصفهان.
[10] یوسفپور، مریم و گروسی فرشی، میرتقی(1388). تاثیرآموزش مهارت های زندگی بر بهبود بهداشت روانی، علایم جسمانی و اضطراب معلولان جسمی بهزیستی. مجلۀ زن و مطالعات خانواده.3(1):123-137.
[11] Thomas GO, Creswell C. Cognitive-behavioral therapy for children and adolescents, The Medicine Publishing Company: Ltd; 2005.
[12] Rincon HG, Hoyos G, Badiel M .Group cognitive behavioral therapy for Depression and anxiety in an ambulatory psychosomaticcervice. J Psychc Res 2003;55:111-29.
[13] Havtvn PL. [Application Guide to cognitive behavioral therapy in the treatment of mental disorders]. Tehran: Arjmand publisher;1382.(Persian).
[14] Crane WC. [Theories of development concepts and applications]. Tehran: RoshtePublications; 1384.(Persian).
[15] Meany-Walen KK. Adlerian play therapy: Effectiveness on disruptive behaviors of early elementary aged children. University of North Texas; 2011.
[16] Baggerly J, Parker M. Child-Centered group play therapy with African American boys at the elementary school level. J Counsel Develop 2005;83:387-91.
[17] Rodebaugh TL, Holawa R, Heimberg RG. The treatment of social anxiety disorder. Clin Psychol Rev 2004;7:883-908.
[18] Rashidi-Zafar M, Janbozorgi M, Shaghaghi F. [Positive social behavior efficacy of play therapy on progress of pre-school children's (Persian)]. Journal of Behavioral Sciences. 2012; 6(1):69-77.
[19] Favadeddini M, Bidakhti M. [Effect of behavior-based drama therapy on mental retarded females (Persian)]. Journal of Rehabilitation Sciences and Research. 2012; 8(5):913-18.
[20] Jindal-Snape D. Vettraino E. Drama techniques for the enhancement of social-emotional development in people with special needs: review of research. International Journal of Special Education. 2007; 22(1):107-117.
[21] Landreth GL, Ray DC, Bratton SC. Play therapy in elementary schools. Psychology in the Schools. 2009; 46(3):281-89. [DOI:10.1002/pits.20374]
-
کلمات کلیدی به فارسی :
نشاط اجتماعی، معلولین، کم توان ذهنی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this study was to investigate the social vitality of the mentally handicapped in Tabriz. The mentally handicapped are deprived of a sense of self-worth and self-confidence due to repeated failures. And they are not easily accepted by their peers. Also, due to the lack of basic learning skills and low attention and concentration, poor memory, limitations in abstract thinking and reasoning, difficulty in performing daily activities are rejected by people and their vitality is lost. The statistical population was related to the city of Tabriz and the volume of 30 people with mental disabilities, which was finalized by Cronbach's alpha test. The dependent variables of the research are the measurement of social vitality and independent variables on several cases. The selection of these variables and the selection of relevant items for their measurement is based on theoretical foundations, review of available sources and studies and Oxford Happiness Questionnaire. The variables of social capital, cultural capital, satisfaction with regional facilities, level of citizenship rights, leisure status, income, role status, religiosity, sports and music are directly related to the feeling of happiness.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
social vitality, disabled, mentally retarded
- صفحات : 94-106
-
دانلود فایل
( 383.09 KB )