-
آرشیو :
نسخه تابستان 1401 - جلد اول
-
کد پذیرش :
11893
-
موضوع :
رفتار در علوم تربیتی و روانشناسی
-
نویسنده/گان :
| سعید ولدی، کیومرث عزیز ملایری، معبود امیدی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
انگیزش پیشرفت تحصیلی، یکی از مهمترین عاملان رسیدن به موفقیت در دانشآموزان است. هدف از این پژوهش، سنجش و بررسی یادگیری گروهی، بر میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه اول شهرستان خرمآباد است. روش این پژوهش بهصورت آمار توصیفی - استنباطی است و برای تجزیهوتحلیل دادهها در دو بخش توصیفی و استنباطی از آزمونهای کولموگروف اسمیرنوف (K-S) با استفاده از نرمافزار ۲۱ spss استفاده شد. جمعیت آماری نمونه در این پژوهش به ترتیب ۶۵۰۰ و 100 نفر بوده و جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه ماتسون در مقیاس لیکرت استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که اختلاف معناداری بین میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل از لحاظ نمره انگیزش پیشرفت تحصیلی در پسآزمون وجود دارد (937/20F=، 001/0= P). این نتایج نشان میدهد که 9/17 درصد یادگیری گروهی با کنترل نحوه پیشآزمون، منجر به افزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه هفتم شهرستان خرمآباد شده است.
-
لیست منابع :
[1] Atkinson, H. (2009). An introduction to field education in higher Christian education. Christian Education Journal, 6(1), 9-23.
[2] Bandura, A., & Evans, R. I. (2006). Albert Bandura. Insight Media.
[3] Dweik, B. S., & Kittaneh, D. J. (2011). Language Use and Language Attitudes among the Palestinian Arabs of 1948: Sociolinguistic Study. Al-Balqa Journal for Research and Studies البلقاء للبحوث والدراسات, 14(2), 8.
[4] FIGUEIREDO, I. M. Z. The conceptions of integral and integrated education in John Dewey.
[5] Gage, T. B., Fang, F., O’Neill, E., & DiRienzo, G. (2013). Maternal education, birth weight, and infant mortality in the United States. Demography, 50(2), 615-635.
[6] Hermens, A., & Clarke, E. (2009). Integrating blended teaching and learning to enhance graduate attributes. Education+ Training.
[7] Hub, A., & Dawkins, P. C. (2018). On the construction of set-based meanings for the truth of mathematical conditionals. The Journal of Mathematical Behavior, 50, 90-102.
[8] Levin, H. M. (2003). The public-private nexus in education. In Educational partnerships and the State: the paradoxes of governing schools, children, and families (pp. 171-186). Palgrave Macmillan, New York.
[9] Logan, H. (2017). Constructions of meanings of quality within Australian Early Childhood Education and Care policy between 1972 and 2009 (Doctoral dissertation, Charles Sturt University).
[10] Moore, H. (2002). Henry Moore--writings and conversations. Univ of California Press.
[11] Rayan, S. (2011). Education toward values. ICR Journal, 2(3), 465-481.
[12] Robinson, M. N. (2013). Reconsidering Religion: Towards a broader understanding of multicultural education in US public schools (Doctoral dissertation, Rutgers University-Graduate School-New Brunswick).
[13] Slavin, R. L. (2002). Operative group dynamics in school settings: Structuring to enhance educational, social, and emotional progress. Group, 26(4), 297-308.
[14] حسنزاده، رمضان. (1388). انگیزش و هیجان. تهران: ارسباران.
[15] داداشی, بنفشه, موسی پور, نعمت اله, & صفائی موحد. (2016). نقش فرهنگ معلمی در مواجهه با تغییرات برنامه درسی ریاضیات پایه هفتم. دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی, 4(7), 137-166.
[16] شعاری نژاد، علیاکبر. (1362). روانشناسی یادگیری و کاربرد آن در آموزش. تهران: طوس.
[17] کدیور، پروین. (1379). روانشناسی تربیتی. تهران: سمت.
[18] کدیور، پروین. (1386). روانشناسی تربیتی. تهران: سمت.
[19] گیج، نیتل؛ برلاینر، دیویدسی (1374). روانشناسی تربیتی، (ترجمه دکتر غلامرضا خوی نژاد، جواد طهوریان، دکتر حسین لطف آبادی، محمد تقی منشی طوسی، محمد حسین نظری نژاد). مشهد: موسسه انتشارات حکیم فردوسی و انتشارات پاژ.
[20] میکائیلی منیع، فرزانه، امام زاده مددی، زهرا. (1387). بررسی رابطه هوش هیجانی - اجتماعی. سازگاری اجتماعی دانشجویان دارای حکم انضباطی با دانشجویان بدون حکم دانشگاه ارومیه، فصلنامه علمی و پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، 3 (11): 126-104.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
انگیزش، آموزش، یادگیری گروهی، خرمآباد، پیشرفت تحصیلی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Motivation for academic achievement is one of the most important factors in achieving success in students. The purpose of this study is to assess group learning on the academic achievement of first-grade high school students in Khorramabad the method of this research is descriptive and inferential statistics and to analyze the data in two descriptive and inferential sections of Kolmogorov-Smirnov (K-S) tests were used using SPSS 21 software. The statistical population of the sample in this study was 6500 and 100 people, respectively, and the Matson questionnaire on the Likert scale was used to collect data. The results indicate that there is a significant difference between the mean scores of the experimental and control groups in terms of motivation for academic achievement in the post-test (F = 20.937, P = 0.001). These results indicate that 17.9% of group learning by controlling the pre-test method, has led to an increase in motivation for academic achievement of seventh-grade students in Khorramabad.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
motivation, students, group learning, Khorramabad, academic achievement
- صفحات : 21-30
-
دانلود فایل
( 289.80 KB )