-
آرشیو :
نسخه پاییز 1399 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
11696
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| محمد جابر سالاری گوهر ریزی، صادق رضائی، مجتبی طاق داری اردکانی، وحید هاتفی اردکانی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
در این مقاله محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره دبستان در ایجاد مهارتهای ارتباطی و اجتماعی را بررسی میکنیم. برای این منظور از روش تحلیل محتوا و ابزار (سیستم مقولهبندی تغییرهای مربوط به مهارت ارتباطی) استفاده نمودیم. کتب تعلیمات اجتماعی دوره دبستان را با مجموع ۴۶۳٫ صفحه موردبررسی قراردادیم و واحد تحلیل صفحه بود. طی بررسیهایی که در بین چندین مقوله موجود در رابطه بامهارت های ارتباطی و اجتماعی کردیم چهار مقوله را برگزیدیم و هر مقوله را به سه زیر مقوله تقسیم کردیم. مهارت همکاری در فعالیتهای گروهی 13 درصد، همکاری در فعالیتهای جامعه ۱٫ درصد، همکاری در فعالیتهای منزل ۲٫ درصد، نه گفتن ۱٫ درصد، شناخت حقوق خود و دیگران ۱۲٫، انتقاد کردن، ۲۴٫ درصد، برنامهریزی و مطالعه ۱۰٫ درصد، استقلال ۲٫ درصد، شناخت خود ۹٫ درصد، مهارت کلامی، غیرکلامی ۲۲٫ درصد، مهارت دوستیابی ۳٫ درصد، مهارت برقراری ارتباط با بزرگسالان ۷٫ درصد در محتوا قرارگرفته است.
-
لیست منابع :
[1] امير حسيني، خسرو، مهارتهای اساسي زندگي سالم، نشر عارف كامل، تهران: 1387، چاپ چهارم.
[2] باستاني، قادر، اصول و تکنیکهای برقراري ارتباط مؤثر با ديگران، نشر ققنوس، تهران: 1386.
[3] پور افکاری، نصرتالله، فرهنگ جامع روانشناسي – روانپزشکی، نشر فرهنگ معاصر، تهران: 1386، چاپ ششم.
[4] حائری زاده و دیگران (1385)، یادگیری از طریق همیاری، نشر نی
[5] حسين زاده، علي، همسران سازگار: راهكارهاي سازگاري، انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني رحمهالله، قم: 1388، چاپ هفتم.
[6] رضویه، اصغر، بررسی مقایسهای تأثیر آموزش مهارتهای خودگردانی و افزایش باورهای خودبسندگی بر کارکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی، پاییز 85
[7] فنی، لادن و همكاران، آموزش مهارتهای زندگي، نشر دانه، تهران: 1385.
[8] فولاد چنگ، بررسی تأثیر علی خودگردانی والدین در خودگردانی تحصیلی دانش آموزان و پیشرفت آنان، روانشناسی و علوم تربیتی، 135-154
[9] قرآن کریم
[10] کتاب سوم تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی
[11] کتاب چهارم تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی
[12] کتاب پنجم تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی
[13] کتاب ششم تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی
[14] كلينكه، كريس ال، مهارتهای زندگي، ترجمه شهرام محمدخانی، نشر نسل نوانديش، تهران: 1378.
[15] گلشن، فومنی، محمد رسول (1372)، پویایی گروه و سنجش آن، تهران، چاپ دوم
[16] مایزر، چت، آموزش تفکر انتقادی، ترجمه خدایار، چاپ اول، تهران، انتشارات سمت، (1374)
[17] مرضیه کریمی، بررسی مهارتهای ارتباطی بین فردی در سیره معصومین (ع)، فصلنامه علمی- پژوهشی تربیت اسلامی، س 5، ش 10، بهار 1389
[18] معین، محمد، (1386)، فرهنگ فارسی، تهران
[19] مهرابي زاده، مهناز و همكاران، کمالگرایی مثبت/ کمالگرایی منفي، نشر رسش، تهران 1382.
[20] نبوی، محمدحسن، (1382)، مدیریت اسلامی، قم، انتشارات بوستان کتاب قم، چاپ هفتم.
[21] نهجالبلاغه
[22] وست، مایکل و ویکز، لبین مارکی (1387)، سازمانهای تیم محور، اسماعیل مردانی گیوی، تهران سازمان مدیریت صنعتی
[23] یارعلی و دیگران، بررسی مهارتهای ارتباطی و اجتماعی در کتب تعلیمات اجتماعی دورهی راهنمایی
-
کلمات کلیدی به فارسی :
تحلیل محتوا "کتاب درسی تعلیمات اجتماعی"دوره دبستان "مهارت ارتباطی و اجتماعی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
In this article, we examine the content of elementary school textbooks in developing communication and social skills. For this purpose, we used the method of content analysis and tools (categorization system of changes related to communication skills). We examined the social education textbooks for primary school with a total of 463 pages and it was a page analysis unit. During our surveys of several categories related to communication and social skills, we selected four categories and divided each category into three subcategories. Collaboration skills in group activities 13%, cooperation in community activities 1%, cooperation in home activities 2%, saying no to 1%, recognizing the rights of oneself and others 12%, criticizing 24%, planning and studying 10% Percentage, 2% independence, 9% self-awareness, verbal skills, non-verbal skills 22%, dating skills 3.%, adult communication skills 7.7%.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Content Analysis "Social Education Textbook" Primary School "Communication and Social Skills
- صفحات : 147-155
-
دانلود فایل
( 300.99 KB )